Ljusföroreningsvärden på LP-kartan

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Ljusföroreningsvärden på LP-kartan

Post by timokarhula »

Lars Karlsson skrev i sin M31 Andromeda tråd om ljusföroreningssiffror på LP-kartor och jag antar att han syftar på https://www.lightpollutionmap.info/" onclick="window.open(this.href);return false;. När jag såg siffrorna blev jag intresserad. Jag har bara hittills noterat olika färgskalor från svart till vitt på LP-kartorna men de kanske har uppdaterats nyligen med numeriska värden, eller också har jag missat det. På LP-kartan finns olika lager att välja mellan. Jag noterar att VIIRS 2017 inte ger exakt information. Ingen plats på jorden har mörkare än Kolmårdens värde 0.2 (i vilken enhet?) vilket är orimligt. Bästa och mest tillförlitliga värden tycker jag att lagret ATLAS 2015 ger. Den visar SQM, artificiell ljusstyrka (i enheten mikrocandela / m2), kvoten mellan artificiella ljusstyrkan och naturliga himmelsbakgrunden samt Bortle klass. Jag har jämfört olika platser på jorden och funnit ATLAS 2015 värdena rimliga med mina egna mätningar. Blev förvånad när så välkända mörka platser som La Palma, Mauna Kea och Texas Star Party uppmättes bara som Bortle klass 2, och inte 1! Blev glad, men inte så förvånad, att min observationsplats Nangerwalla i W.A. är aningen mörkare än Siding Spring och Cerro Paranal i Chile, Bortle klass 1 sajter!

/Timo K
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ljusföroreningsvärden på LP-kartan

Post by AstroFriend »

Hej Timo,
Alldeles riktigt att det är den kartan jag använde. Gjorde det inte så märkvärdigt utan tog defoult inställningarna bara. De numeriska värdena fick jag när jag klickade på den punkt där jag ville ha värde. Att jag nämnde Kolmården var lite för att ge en vink om att det inte kanske är helt rimligt. Skall testa Atlas 2015 som du föreslår, men om det är två år gamla värden har det ju kommit upp mycket belysning sedan dom värdena togs och då stämmer de dåligt för Ingarö i varje fall. LED belysning är nog det största skit som hänt oss astronomi intresserade.

Jag har inte läst om hur de får fram värdena, satelit baserat eller? Men stämmer bara för en grov uppskattning vad jag förstått. Mörka lokala fläckar kanske inte har med verkligen att göra eller kanske bara för en smal vinkel rakt upp i zenit. I verkligheten ser man ju ofta snett ut åt något håll, förhoppningsvis åt det håll man har mörker, hur många km utanför den punkt man står på är man då tro?

Men bör väl ge något litet hum om vilka förändringar man tänkas få när man flyttar sig mellan olika platser.

I mitt fall så ca 20ggr bättre i riktning öster till sydost, väster och nordväst är mycket dåligt (som jag nämde ovan, hur många km bort från punkten man står på skall man titta på kartan, Stockholm city ligger 30km bort så kanske den mörka utsträckningen måste vara minst 100km på kartan för den riktning man vill titta/fota åt). Mina 15sek (iso800, f/4) på balkongen skulle kanske kunna öka till 5 minuter vid observatoriet på Ingarö, är nog kanske ganska nära det jag upplever vad gäller bakgrunden innan det blir för stora problem, i varje fall 10ggr.

Och från Ingarö till en riktig mörk plats en faktor till på 5 ggr. Det vore riktigt trevligt det!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ljusföroreningsvärden på LP-kartan

Post by AstroFriend »

Googlade lite på SQM,

Fann på S&T hemsida detta:
http://www.skyandtelescope.com/astronom ... r-skyglow/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser att man bör bo 80km eller mer från en stad. Blir ungefär inversen på bostadspriserna!

En vanlig sqm mätare mäter med 20 graders diameter.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Ljusföroreningsvärden på LP-kartan

Post by timokarhula »

Enligt ljusföroreningskartan (utifrån ATLAS 2015 värden) finns bara två platser i södra Sverige med Bortle klass 1 himmel, Gotska Sandön och Gotlands sydligaste spets. Har någon mätt där och verifierat med SQM-mätare? Magnus Ahrling? :) På det västeuropeiska fastlandet utanför Norden, och inte ens Kanarieöarna, hittar jag någon plats med Bortle 1 himmel längre. Sorgligt.

Edit: Annars finner man europeiska Bortle 1 himlar i norra Jämtland, norrländska fjällvärlden, Kolahalvön, östra Karelen, baltiska öarna Ösel och Dagö (!), på gränsen mellan Ukraina / Vitryssland, S om Novgorod i Ryssland, N Ryssland, NW Skottland och på Island. En nackdel med dessa platser är att de har snötäcke och norrskensaktivitet under mörka årstiden vilket lyser upp himlen.

/Timo K
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ljusföroreningsvärden på LP-kartan

Post by AstroFriend »

Hej Timo,
Du frågade om enheterna på värdena, 10e-9 W / cm2 * sr.

Om det är hela visuella våglängdsområdet eller v-filter eller något annat framgår inte.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Ljusföroreningsvärden på LP-kartan

Post by Martin F »

Oj, vad roligt att man kunde få värden genom att klicka! Till och med Bortleklass :) Får såklart tas med en nypa salt men ändå.

Hemma i trädgården: Bortle 4, SQM 21.50 (Radiance value 1.28 enligt 2017 års lager)
10 minuter in i skogen med bil: Bortle 3, SQM 21.71 (Radiance value 0.40 enligt 2017 års lager)

Gissar att jag har det ganska OK trots allt.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Ljusföroreningsvärden på LP-kartan

Post by Tannerswe »

Klart intressant och jag var lite fundersam kring atlas kartan först.

Men jämför jag den med de 100tals mätningar jag gjort på Öland så stämmer de förvånansvärt väl överens.

Särskilt om man tar med sqm mätarens felmarginal samt årstidsvariationen. Med havet så nära skiljer omkring 0.3-0.4 mellan hösten och vinter/vårens värden

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Ljusföroreningsvärden på LP-kartan

Post by timokarhula »

Martin F wrote: Oj, vad roligt att man kunde få värden genom att klicka! Till och med Bortleklass :) Får såklart tas med en nypa salt men ändå.

Hemma i trädgården: Bortle 4, SQM 21.50 (Radiance value 1.28 enligt 2017 års lager)
10 minuter in i skogen med bil: Bortle 3, SQM 21.71 (Radiance value 0.40 enligt 2017 års lager)
Hur får du Bortle-klass och SQM ur 2017 lagret? Det får jag endast från ATLAS 2015 lagret.

/Timo K
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Ljusföroreningsvärden på LP-kartan

Post by Martin F »

timokarhula wrote:
Martin F wrote: Oj, vad roligt att man kunde få värden genom att klicka! Till och med Bortleklass :) Får såklart tas med en nypa salt men ändå.

Hemma i trädgården: Bortle 4, SQM 21.50 (Radiance value 1.28 enligt 2017 års lager)
10 minuter in i skogen med bil: Bortle 3, SQM 21.71 (Radiance value 0.40 enligt 2017 års lager)
Hur får du Bortle-klass och SQM ur 2017 lagret? Det får jag endast från ATLAS 2015 lagret.

/Timo K
Det får jag inte. Bortle och SQM var från 2015, värdet inom parentes var från 2017 :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Ljusföroreningsvärden på LP-kartan

Post by hbar »

b1.jpg
Verkar dock vara lite buggar i programmet. Astronomiska institutionen i Lund har bortle 1 (men det beror säker på deras forskning på mörk materia som kanske suger upp allt ljus:).

Vad jag kan läsa på tex wiki så verkar gränsen för bortle 1 gå vid ca sqm 21,7 medan programmet kräver bättre än 21,99 men det kan ju vara sqm beräkningarna som är fel.

/Håkan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Ljusföroreningsvärden på LP-kartan

Post by Torbjörn »

Jag köpte en SQM-L (Sky Quality Meter with Lens) som jag började mäta med 2014-09-28 och jag satte mig faktiskt och gick igenom mina loggböcker för att sammanställa mina mätningar, vilket jag inte gjort förut.

Det verkar stämma förvånansvärt väl, men jag skulle vilja säga att kartan verkar visa en plats potential, inte vad man nödvändigtvis ser en enskild kväll. Många kvällar är sämre, kanske främst på grund av fukt i luften och dålig transparens. Det kräver en del mätningar på en plats för att bli trovärdigt. Här är mina bästa mätresultat från olika platser jämfört med vad kartan påstår att det skall vara:
Mörkertabell.jpg
Det verkar stämma rätt bra tycker jag. Intressant!

/Torbjörn :)

Return to “Observationsplatser”