Mörkermätningar Kanarieöarna

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Mörkermätningar Kanarieöarna

Post by Torbjörn »

Hur mörkt det är på olika platser är ett kärt diskussionsämne och jag kan bidra med lite färska mätdata från Teneriffa eftersom jag nyligen var där, och har mätvärden från de sex kvällar jag observerade. Mätningarna gjorde jag ungefär mitt i natten med min SQM-L.

1. 21,50
2. 21,44
3. 21,38
4. 21.40
5. 21,4 (uppmätt av en engelsk amatörastronom den kvällen, vi hade tidigare mätt samtidigt så våra mätare stämde väl överens)
6. 21,38

Mätningarna 1, 3, 4 och 6 är gjorda vid en plats vid sidan av väg 21 nära calderans kant en bit norr om byn Vilaflor.
Mätning nr 2 är gjord lite längre norrut vid väg 38.
Mätning nr 5 är gjord nära observatoriet vid Izano.

Det bör tilläggas att det finns en del ljusföroreningar på Teneriffa, framför allt från olika orter längs kusten. Om det ligger ett molntäcke under toppen av Teide så verkar det däremot minska problemet en aning. Kväll nr 1 hade jag t ex ett rejält molntäcke under mig.

Från Izano kunde jag även se hur ljuset från Gran Canaria utgjorde en viss ljusförorening i den riktningen.

Det finns andra som har gjort mätningar på La Palma, som är en mörkare ö med mindre befolkning och med speciell lagstiftning kring ljusföroreningar, och det vore intressant att samla ihop fakta om ljusmätningar från Kanarieöarna i den här tråden tycker jag.

/Torbjörn :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Mörkermätningar Kanarieöarna

Post by Håkan N »

Torbjörn.

Jag tror din och Timos och min dosa gick ganska lika i Värmland och det nämns ju dessa går inom max 0.1.

Dina värden är nog ok med tanke på transparensen borde ha varit bra ( verkade det som )
I Tyskland nu sist hade jag lika värden som du hade 3 kvällar på raken och dagarna var med klarblå himmel och rätt torrt.
Men inte en chans att jag hade lika bra som du.

Jag har en viss erfarenhet från LaPalma att testa SQM värdet och som du säger är det lite mörkare där med nån enhet mot det du nu fick.
Men jag har ju enbart varit där i December och då under flera veckor, så jag vet då transparensen eller nåt annat ställer tid det lite där.
Hans var ju inne på att vid kanterna på ett berg ( även om man är över 1.000 meter ) kan det bildas upp problem vs man ska mot toppen.
Men toppen på LaPalma är inte ett roligt ställe att vara på i December !
Men strax vid toppen ( ca 2.200 meter ) jag obsade var det ca 21.7-21.8 om minnet är korrekt och betydligt klarare än vid ex 700 meter.
Jag vet Kai på Athos sa att det är max ca 21.9 vid toppen på LaPalma kratern, men ponera då ex med god seeing och bra transparens då blir det åka av där ;-)
Men så är det säkert bara några dagar per år.

Ang SQM mätning.
Så här sa Don P till mig efter min Tyskland resa ;

( Alltså precis som Lasse Hermansson alltid sagt till mig, go high..if you can )


I went observing Wednesday nite at Mt.Pinos here in SoCal.
Due to heavy low clouds over almost all of southern California, the site (altitude 2550m) it was very dark (21.77).
Seeing was nearly perfect and transparency was exceptionally good. Humidity only 10% at night!
Absolutely no wind and ~10°C
Star images at 493x were textbook--small Airy disc and one diffraction ring.
My Nexus DSC alignment was good enough, I used a 6mm Ethos as a "finder" eyepiece (304x, 20' field).
I spent the night looking at Hickson Groups, Arp galaxies, Abell planetaries, and a few other things,
like Comet Johnson (saw a tail about 1° long), V Hydrae and T Lyrae (beautiful carbon stars), IC1296 (small galaxy next to M57),
IC4617 (small galaxy in the outskirts of M13) and NGC5466 (small faint globular).
NGC6302 (planetary, "The Bug") in the tail of Scorpius was amazing.
NGC5247 was an amazing 2-arm spiral in Virgo, and NGC5442 was an awesome colliding pair of galaxies.
Over the night, almost too many objects to list.
I was going for things both faint and small (like Hickson Group 61, "The Box") and since seeing and transparency were excellent, at really high powers.
Almost all night from 228x-493x and almost never lower. The small dense cluster NGC6603 in M24 at 304x looked like the big bright cluster M35 does in a small scope.

I only get nights like that once every few years, so I always try to use them for the fainter things or fainter details not normally visible.
The amazing thing is to see the core of a compressed globular like M92 fully-resolved all the way to the very center with tiny pin-prick stars,
and watch it exit the field still in perfect tight focus. Such is the advantage of the Paracorr combined with the Ethos eyepieces.
I did look at Jupiter briefly when it crossed the meridian (it took my night vision a half hour to return), and the detail in the white cloud line
that is currently in the SEB was exceptional--like a series of end-to-end scallops "~~~~~~~~~~"

My last night like that at that same site was in 2007, only then it was darker (21.93) because the cloud layer was thicker and more extensive.
Wednesday's ground covering cloud layer was 1220m thick. Back in 2007, the cloud layer was 1830m thick. The thicker the clouds, and the farther inland they go from the ocean,
the darker it is at that site.

In contrast, one of my desert sites is 21.7 when there is no cloudiness at all and gets close to 22.0 when the cloud layer over Los Angeles is thick.
But it is only 259m altitude, so the air is quite thick. I only go there when the weather requires it.
My high altitude site is 135km from home. My desert site is 360km from home.
Now you understand why I go to the high altitude site.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Mörkermätningar Kanarieöarna

Post by hbar »

Hej Torbjörn, grattis till en lyckad tur.

Eftersom jag fick kalibrerat min mätare efter din under sektionsmötet så blev de korrigerade värdena från La Palma för första natten 22,0. Det var ett heltäckande molntäcke som sträckte sig ända bort till Teide och man kunde bara se några mörka toppar från de berg som var högre än ca 1700m. Jag stod på norra sidan av vulkankratern så berget skymde effektivt allt ljus som skulle kunnat läcka upp från bebyggelsen på väst eller östsidan. Transparens o seeing var mycket bra och det var nästan vindstilla. Min syn är inte så bra men flame nebula såg ut som en eldfackla i min 98mm refraktor och det var lätt att se den mörka fliken där hästhuvudet sitter.

Andra natten mätte jag upp 21.9 och det var lite mindre bra transparens, fortfarande fantastisk men jag kunde inte med blotta ögat se stjärnor ända ner till horisonten. Där var en liten glipa i molntäcket inne i kratern där jag kunde skymta ett svagt ljus från sydväst.

Efterföljande nätter så var det blåsigt så jag åkte inte upp mer till toppen. Ön i allmänhet är väldigt mörk utom på västsidan där de flesta bor och vid huvudstaden på östsidan (med sina nästan 20 000 invånare, hela ön har mindre än 100 000 invånare). Även vid de stora vägarna runt ön så är det mer än sqm 21 så fort man har kört en bit bort från de större samhällena. Det tråkiga är att om det är låga moln så behöver man köra på rätt smala o krokiga vägar om man skall komma upp till högre höjd. Det växer också mycket skog som begränsar sikten under trädgränsen.

/Håkan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mörkermätningar Kanarieöarna

Post by Torbjörn »

@ Håkan N: Intressant att läsa om dina erfarenheter av La Palma. Man blir ju nyfiken...

@ hbar: Tack Håkan. Jo det var en lyckad tur, mer lyckad än vad jag hade vågat hoppas på faktiskt.

Riktigt intressant att kunna jämföra färska mätningar från de båda öarna så här. Det är ju avsevärd skillnad. 21,9-22,0 jämfört med 21,38-21,5 är ju faktiskt Bortle 1 jämfört med Bortle 3 ( i bästa fall på gränsen till Bortle 2), så även om jag tyckte att Teneriffas himmel var bra så är La Palmas klart bättre...vilket jag iofs visste, men inte så här konkret. 21,5 är nog den bästa himmel jag uppmätt.

Jag får se hur jag gör nästa gång jag åker ner, när det nu blir. Jag överväger i alla fall starkt att göra en utflykt till La Palma över natten med båt/bil.

/Torbjörn :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Mörkermätningar Kanarieöarna

Post by Håkan N »

Det jag hört från folk med insikter på LaPalma är det aldrig mer än 21.9 där vid toppen, ex enl ex Kai på Athos eller Daniele som är chefs tekniker på Galileo och själv amatör astronom jag blev lite kompis med.
Men om det är 21.8 eller 22.0 spelar ju mindre roll bara seeing/transparens ligger i fas.
Men jag gillade inte obsa vid toppen då jag var där. Men väder ändra ju sig men jag var ju där i 7 veckor totalt.

Sen blev jag besviken på all ljusföroreing som är överallt på ön och den är mindre än 5 x 2.5 mil. Det är inte ljust, men långt ifrån mörker jag trodde men folk vill väl ha lysen. Från cratern ner mot Los Llanos glöder det i ett band från nära kust till kust.
Nedanför berget norrut ligger en mindre stad.
Sedan på båda sidor ligger mindre städer väster och österut som man inte ser men de föder ljus.
Det som gäller är ett lock av moln.
Vägarna är inget problem mitt sätt se saken oavsett dimma/moln. Bra asfalterade vägar med lite kurvor.
Det farliga är om en trekkare/cyklist får för sig att vara på höger sida vägen strax efter en kurva.
Men LaPalma är en framtids ö för min del.

Nu bygger dom en ny stor terrass där uppe ( ok inte exakt toppen men kanske på +2.000 meter i alla fall, och jag vet inte riktigt om man kommer att få stå där i ev lä, eller om de stänger av vs cafe dagtid etc.

Hoppas fler åker ner till olika öar och återkommer med info !

Det jag är intresserad av är info om ön mot Afrika. Torrare, men lägre.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mörkermätningar Kanarieöarna

Post by Torbjörn »

@ Håkan N: Jo det är jätteintressant om det rapporteras om förhållandena på olika platser. Öar mot Afrika? Tänker du på Lanzarote och Fuerteventura? De har inte lika höga berg.
När jag var nere nyligen så var det mulet en stor del av tiden. Hade jag inte kunnat köra upp på Teide så hade det inte blivit mycket observerat...jag obsade i princip bara där uppifrån, från 2200-2300 m höjd.
Dessutom så har jag läst att de båda öarna är mer utsatta för calima (ökendamm) än vad t ex Teneriffa och La Palma är på grund av sitt läge närmare Afrika. Värt att tänka på...

/Torbjörn :)
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Mörkermätningar Kanarieöarna

Post by hbar »

Här är en länk som Hans Bengtsson tidigare tipsat om där man ser att det är mycket sällan som man kan komma upp i 22.0 på La Palma
http://www.ing.iac.es/Astronomy/observi ... skybr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är en skrift från några som mätt på lite olika ställen
http://www.starlight2007.net/pdf/lapalm ... Palma3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De var på Mirador Llano de Jable som har bra utsikt åt väster men lider mycket av ljusföroreningar. De var tydligen inte på Mirador Llano De Las Ventas som ligger betydligt mörkare men har mer skog som skymmer (den har förmodligen ung samma förutsättningar som El pilar som ligger mitt emellan). De ligger dock bara på drygt 1000m och har därför problem med moln men annars är de lättillgängliga o bekväma.

Vad jag hört är vädret bäst för observationer april-juni och man behöver i alla fall inte en massa vaccinationer:).

Jag har varit på La Gomera också och där är mycket mörkt men högplatån ligger bara på 1000m så moln kan vara problem. Minst befolkad av öarna o lite turism så därmed nästan inga ljusföroreningar men inte heller så mycket att göra som turist.

/Håkan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Mörkermätningar Kanarieöarna

Post by timokarhula »

Jag läste nyligen en artikel i Webb Societys tidskrift The Deep-Sky Observer om engelsmannen Andrew Robertsons resa till La Palma för ett år sedan. Han observerade med en 18-tums Dobson och han mätte mörkret varje natt som varierade med flera tiondelar under natten. Här nedan var de mörkaste värdena han erhöll under respektive natt.

3 juni: SQM 21.75
4 juni: molnigt
5 juni: 21.95
6 juni: 21.90
7 juni: 21.75
8 juni: 21.71
9 juni: 21.55

Som jämförelse är mina bästa mätningar från Nangerwalla, Western Australia, en farm 130 km från närmaste tätort. Tyvärr blev det bara två nätter och jag fick 10-tums teleskopet först veckan senare.

16 december 2009: SQM-L 22.01
17 december 2009: SQM-L 22.09 (gränsmagnitud med blotta ögat 7.9)

I februari 2016 gjorde jag mitt livs längsta teleskopmaraton med nästan 100 timmar teleskoptid under 16 molnfria nätter i rad, mellan månens tredje och första kvarter. Jag nöjde mig med att köra hyrbilen till Wicherina, bara ca 40 km från Geraldton.

1 februari: SQM-L 21.72 (temperatur +12° på morgonen, kallast under hela resan)
2 februari: 21.90 (gränsmagnitud med blotta ögat 7.8 )
3 februari: 21.71
4 februari: 21.85
5 februari: 21.76
6 februari: 21.66
7 februari: 21.77
8 februari: 21.61
9 februari: 21.48
10 februari: 21.73
11 februari: 21.66
12 februari: 21.71
13 februari: 21.70
14 februari: 21.76
15 februari: 21.35 (+36° varmt klockan 23, bush-fire i öster!)
16 februari: Blev stoppad av polisen då vägen var avstängd pga buskbranden. Observerade istället hemifrån mitt i staden Geraldton, SQM-L 19.48.

Jag skaffade SQM-apparaten år 2009 och har därför inte kunnat mäta mörkret från Anderna eller Namibia personligen.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Mörkermätningar Kanarieöarna

Post by Håkan N »

Timo,

De värden som han med 18 tummarn fick låter i fas med vad jag också hört.
Så det Håkan fick på 22 var det extremt tror jag.
Idag kommer mer och mer lampor upp dessutom.
Los Llanos måste vara en pain för boysen på Roque. Forsättter detta blir det stora bekymmer.

Torbjörn !
Dessa öar är vad folk på LaPalma som bott årsvis på båda öarna sa var bättre, lägre, ok men torrare och mera klart ofta under året.

Forumets master har ju varit där flera gånger ( tror jag )
Mycket nöjd lät det som ! ( varav mitt intresse )