Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Tony »

Den där Joel i Fagersta, kanske man ska undersöka lite närmare..
Har du mer uppgifter på honom.
Jag är mer intresserad av fel än symptom (startest)
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by timokarhula »

Joel är bortrest fram till september (Spanien).

/Timo K
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Tony »

Andra alternativ?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Håkan N »

Markus Tukkanen i Finland.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Håkan N »

En ny obsnatt till ända på IVT.
En mycket behaglig kväll vill jag påstå !
Inte kallt och ingen vind och i gott sällskap med teleskop folk överallt ;-)
SQM-21.5 och bra seeing men transparensen är inte bra, men ingen fukt.
Fattar inte det kan vara så mörkt här bara ( det är trots allt i mitten av Tyskland )
Sten Arne skruvade lite på binon så den blev lite vassare men kvällen började med rätt usel tranparans.
Men den är go binom på ex clusters och vi tittade en god stund på M5 och jag sökte lite galaxer i Virgo.

Sedan skulle jag till Jorge med L omo 25" med 17 mm Nikonenet men blev kvar där till 03.30,
M51 var enastående och Veil var makalöst samt Crezent nebula, Owl nebula mm.
Viljet teleskop detta är !
Nära 99 Strehl och IF testat talar på 25".
Han menade Ronchi och startest och wf PV är inge vidare tester.
Jorge själv kör mest högförstoring och gillar filter och vill helst obsa i alperna på faint stuff.
Han skulle vilja ta det södra himmlen och pratade om 'homoncules', och tyvärr är världen/livet fullt av kompromisser, som ex hans 28" binodob som inte kan lämna hemmet ( tyvärr )

Men maken till smutt och välbalanserat teleskop man fick använda nu får man nog leta efter.

Ikväll var man på rätt plats.
Härligt.

I morgon sista natten och sedan besök på Z ygo på måndagen.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Tony »

Hemma igen.
Valde ut några bilder. Jag var där endast första och andra natten. Sen måste vi åka vidare. Men träffen kulminerade dagen senare när storhelgen infann sig.
Vädret var omöjligt första natten men sen blev det bättre o bättre. Natten jag gick runt var det bara Jupiter som var tänkbar.
Den kom och gick mellan molntapparna.
Min skolengelska är väl inte perfekt, men jag vill hävda att tyskarna var ännu sämre! På campingen var dom dock bättre än det tyska genomsnittet..
Skulle tro att tyskarna var representerade 95-97%. Resten var framför allt holländare (som pratar bra engelska och oftast tyska)- sen nån fransman och check. Allt kollat via regskyltarna på bilarna. Håkans bil hittade jag aldrig på, han måste ha anlänt efter vi åkt. Så vi var väl 2 svenskar där bevisligen (med bihang).
Attachments
Vy över campingen. Svårt att visa hur stor den den var. Den var indelar i sektioner med höga häckar emellan.
Vy över campingen. Svårt att visa hur stor den den var. Den var indelar i sektioner med höga häckar emellan.
vy-över-campingen.gif (177.05 KiB) Viewed 7226 times
Den här Oriondobben på 400 mm med gotofunktion gav kvällens bästa bild på Jupiter. Han hade gett 1600 euro för den.
Den här Oriondobben på 400 mm med gotofunktion gav kvällens bästa bild på Jupiter. Han hade gett 1600 euro för den.
oriondobb.gif (383.38 KiB) Viewed 7226 times
Närbild på resedobben
Närbild på resedobben
Handlare som packar upp.
Handlare som packar upp.
upppackning.gif (263.7 KiB) Viewed 7226 times
Såg ut att vara lite dyrare dobb. Vet ej vilken storlek.
Såg ut att vara lite dyrare dobb. Vet ej vilken storlek.
metalldobb.gif (308.31 KiB) Viewed 7226 times
Yngre gubbar bedömmer en trädobb.
Yngre gubbar bedömmer en trädobb.
begrundar-dammig-dobb.gif (219.34 KiB) Viewed 7226 times
Några försäljare fanns det. Regn i luften så skyddet var på.
Några försäljare fanns det. Regn i luften så skyddet var på.
komers-talt.gif (255.42 KiB) Viewed 7226 times
Ett hembygge i träfaner. 300 mm spegel som han hade gett 1400 Euro för (spegeln)
Ett hembygge i träfaner. 300 mm spegel som han hade gett 1400 Euro för (spegeln)
300mm.gif (292.56 KiB) Viewed 7226 times
57 cm F5 5 " okularhållare 22 år gammalt hembygge.
57 cm F5 5 " okularhållare 22 år gammalt hembygge.
gubbarna-med-storspegeln.gif (366.15 KiB) Viewed 7226 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Håkan N »

Tony,

Sten Arne hade sin bil inne på området på torsdag eftermiddag då vi monterade upp hans 15.5" bino-dob.
Han kom redan några dagar innan upp med bil från Spanien och gjorde lite andra saker i området.

Jag kom in med flyg på tisdag kväll och körde ner från Weenze eftersom jag hittade en resa för småpengar med Ryan Air.
Onsdag rekade vi lite på eft middagen och måste ha gått om varandra då, och vi tittade på Jupiter vi med i nåt teleskop.
Det var ju ingen iden att montera dobben på onsdagen eftersom regn i luften och det ändå skulle bli molnigt.
Så vi åt lite snitsel med tysköl och inackorderade oss.
Onsdag kom strålande väder som höll sig till jag åkte hem igår.
I Nyköping där jag landade väntade regn och moln.
Så träffen blev över förväntan för mig både i dagsväder, natthimmel och antal teleskop och möten med astro folk.

Jag kan rekommendera IVT till andra.
Ok, himmeln kanske aldrig blir super där men trots allt är det ju nära Juni månad och många reser dit och har med sig teleskop och vissa företag finns på plats.
Även om vädret blir kasst finns det visst utbyte bara vara astro social där.
( lite ljusförorening blir det ju alltid på dessa träffar eftersom folk gör misstag och det åker bilar osv. Men sånt får man ta. En del har dessutom rödlampor som strålkastare ;-)

Som du säger är Engelskan ett problem men mångt bättre än jag trodde.
( jag hade egentligen inget problem )

Tyckte jag såg lite Holländare på en bild som sa de träffat dig, och de kom och obsade sista natten i bino dobben under nån timme.

De sa deras mörka plats hade som bäst i säsongen ca 20.75 SQM så de reste till mörk plats ( ex denna träff ;-)

Synd du måste resa vidare annars hade nog Sten Arne gärna visat sin fina bino och du missade 3 fina nätter med mycket fina byggen.

Den där blå äldre ;-)) måste ju varit större än så.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Hans Bengtsson »

Detta måste ju vara det Lomo-teleskop som ni skrivit om:

http://www.deepsky-visuell.de/JP25.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Lomo är ett företag med säte i Sankt Petersburg, de tillverkade bl.a. optiken till det sovjetiska 6-meters-teleskopet.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Tony »

Njaa..just 57 cm upprepades flera ggr. Men jag är mera tvekande på F5. Jag tyckte att han nämnde en brännvidd på över 3 meter och det stämmer ju inte med F5..? Sen måste F5 har varit knepigt att producera för 22 år sedan? Åtminstone på en sån stor spegel. Risken att det blir dålig kvalite måste varit betydande.Jag fick låna stegen och provkika på jupiter och fick faktiskt inte nån riktigt bra bild hur jag än focuserade. Jag fick känsla av att bli bländad vilket kanske upplevdes som ofocuserat. Den där apparaten skall nog testas på nån ljussvagt objekt för att komma till sin rätt.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Håkan N »

Tony,

Jag tittade inte i det teleskopet, och insåg nog att den spegeln inte skulle hålla emot med tanke på hur trussrören var monterade mm.

Hans,

Det stämmer bra.
Jag la in en länk också innan om Jorges 28 tum bino-scope.
http://www.stathis-firstlight.de/atm/jo ... hanics.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

När jag läser på länken du la in ( sett den innan vs jag visste den var till salu sedan flera år dessutom )

Det som förvånar är diagonalen på 3.9" ? ( antar en CA på 4" )
Jag ska räkna ljusstrålen på 635 mm och f/4.5 med en 99 mm diagonal.

Men det han skriver om kort fokuserare och kort L-mått svarar varför inte det funkade med en TV parcorr.
Antar han ansåg ta lite koma och eftersom han bara körde Ethos okular så var det ok ändå och han eftersträvade låg procentsats genom 3.9/25, 16%.

Jag anser detta måste vara på det yttersta gränsen, och varför inte ta 25%, då det sägs att tom 35% är helt ok.
Innan var det ju sagt 20% var max, men idag verkar detta ha ändrats.
Kommer Jorge nu med en f/2.9 och 28" kommer han få en större diagonal, men vil han ligga lågt som ex Mel gör på 25" och f/2.65 har han en 5.5", och jag får inte till det i min uträkning av en ljusbåge.
Diagonal måste Vara mycket större !

En annan sak Jorge nämner i länken.

Han hade 70 mm tjock plano och jag hörde av andra där spegeln behövde inte lång cool-off tid.
Enl flera andra jag pratat med nämns det att det spelar ingen roll vilken glas man har för värmen måste ur, oavsett zero ZTE.
Sitall har nära 0 i ZTE medan fönsterglas har 9 och Pyrex 2.5. Quartz tror jag har ca 1.5.
SiC har som Pyrex.

Jag tittade i hans spegel kanske kring midnatt och dagarna var ju väldigt varma.
Stjärnorna var bra, men var spegeln kall ?
Enl Lockwood kan det ta en hel natt på stora speglar ( över 20" ) kring 55 mm tjockt att kallna, men ok han jobbar inte i ZTE material.

"The optic is made of Astrositall glass-ceramic (russian equivalent to Zerodur), manufacturer: LOMO
 
The figure of Glass-ceramic mirrors can’t suffer from temperature influence like Pyrex or other borosilicate substrates do.
Even after long adaption of temperature last a difference of temperature between front and backside of the mirror therefore the figure of parable never mach the perfect figure outdoor under the sky at using borosilicate glass or comparable substrates.
No problem with Astrositall at all. This temperature gradient doesn’t have an influence.
For perfect optics of apertures above 20 inch it is a must to use glass-ceramic zero expansion material!"