Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Tony »

Bifogar några bilder om det funkar direkt från astroträffen. Mycket stora dobsar här, den här är 57cm.F5.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Tony »

Väntar med bilder tills jag är hemma om några dar. Dom måste krympas innan det funkar. I övrigt verkar vi vara dom enda svenskar här..
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Håkan N »

Hej Tony,

Jag och Sten Arne är på plats och i morgon monteras bino dobben upp.
Vi lär säkert ses !

Jag tittade bla på en lowrider 21" ikväll byggd i 2 sektioners truss.
10 mm tjock 130 mm diagonal med Starligt fokuserare.
25 kg inkl spegeln utan botten.

Sedan en Lomo tillverkad spegel på 25" och 70 mm tjock Sitall f/4.5 i ett fint stabilt ( men tungt ) chassie.
Till salu för 20 tusen Euro och han sa spegeln idag går på 35K genom ASA. ( 98 Strehl)
Ska bli kul att få se iden.
Den hade lagring med kullager upp i en gaffel och inte 'dobson' C-ringar. Får se hur 'bra' den lösningen är. ( ser bra ut men kan ev bli ostabilt )

http://www.stathis-firstlight.de/atm/joerg_25inch.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ägaren hade en färdig 28" bino-dob hemma ( 265 kg ) huuu ;-)

http://www.stathis-firstlight.de/atm/an ... eskope.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Fint område men jag tror imman kommer döda teleskopen även om det nu blir klart.

Gjorde tidig reträtt vs moln ikväll.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Tony »

Har gått runt och letat. I vilken sektion är du? Kännetecken? Vi åker vidare på förmiddagen.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Tony »

Vi står med en husbil och 2 hundar i norra sektionen
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Håkan N »

Antar ni åkt vidare men nu är vi på plats.
Vi står direkt in på astro avdelningen, röd Audi kombi.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Tony »

Ok..den jag blev mest imponerad av var 400mm Orion dobson med gotofunktion. Han står längst bort mot norra häcken. Jupiter syntes riktigt bra. Det var bara jupiter som var tänkbar första kvällen.
En annan att rekommendera är ett hembygge bredvid monsterbobbsonen på samma avdelning.
Den var ett hembygge i trä och träfaner med en 300 mm spegel. Han hade gett 1400 € för glaset från nån firma i UK.
Jämför gärna den med 57 cm monstermaskinen bredvid den. Dom två är polare så utryck dig lite diplomatiskt.

Just nu är vi Gifhorn, på en ställplats.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Håkan N »

Åtterkommer du ?

Det har varit en perfekt dag härnere i strålande grönska med sovmorgon, frukost och montera binodobben och lunch ( med tysk-öl ) och prata teleskop i solskenet och klarblå himmel.

Nu inväntad mörkret, så får vi se !
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by timokarhula »

Håkan N wrote:
Sedan en Lomo tillverkad spegel på 25" och 70 mm tjock Sitall f/4.5 i ett fint stabilt ( men tungt ) chassie.
Till salu för 20 tusen Euro och han sa spegeln idag går på 35K genom ASA. ( 98 Strehl)
Ska bli kul att få se iden.
Den hade lagring med kullager upp i en gaffel och inte 'dobson' C-ringar. Får se hur 'bra' den lösningen är. ( ser bra ut men kan ev bli ostabilt )
Håkan, talar vi om det sovjetiska Lomo? I Artjärvi nära Lahtis i Finland, där URSAs DS-träff hålles, har de en sovjetisk Lomo AZT-27, 50 cm, f/16, Cassegrain på en tysk montering. Brännvidd 8000 mm! Teleskopet med montering och fundament väger 6 ton. Det sägs att vid teleskopets First Light den 27 december 2007 kunde man se bl.a. Enckes minimum i Saturnus ring samt Titans oranga skiva. Nu i september fick jag äran att titta på klothopen M15 i Pegasus med LOMOn. Hopen var jättevacker och jag har för mig att klothopen såg grön ut (?) och stjärnorna var små och skarpa. M15 med planetären Pease 1 hade vi just sett med Markus Tuukkanens större teleskop. Ändå var de inte de största teleskopen jag observerade med den natten. Största instrumentet var förstås Ursas 91cm (36tum, f/4, f=364cm) Astrofox. Det är Nordens största amatörteleskop (än så länge).

/Timo K
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Tony »

Håkan: Nej, vi är på väg norrut efter en 3-veckors europa-runt.
Lite intressant att Tyskar är klena på engelska, även med mina mått mätt.
Tysk Tv visar utländska filmer (t ex amerikanska) som är dubbat till tyska, vilket inte direkt gynnar
underhållet av engelskan.
Det gör att ordet internationell i astroträffen blir lite haltande.
Träffade arrangören där och vi kommunicerade med hjälp av en tysk-amerikan!
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Håkan N »

Timo !

Ja en Lomo spegel från Ryssarna.
35 tusen Euro.
Inom nån timme har jag sett in i den.
Han ville testa mitt 17 mm Nikon.
Detta är ett mycket seriöst bygge och till salu för 27 tusen Euro.
Men stege och det som gäller är skåpbil alt täckt vagn..samt 2-3 pers att monterat.

Jag pratade med en 20" dob ägare som hade en trevlig pjäs och en låda med nya Ethos & Nagler och han hade bara ner till 10 mm.
Jag frågade varför, ; ingen vits sa han.
Jag har upplevt lika sa jag.

Ang Engelskan, jag tycker det var förvånansvärt bra klass och inget problem alls ( jag är förvånad faktiskt )
En pratade vi tom Svenska med.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by timokarhula »

Håkan N wrote: Jag pratade med en 20" dob ägare som hade en trevlig pjäs och en låda med nya Ethos & Nagler och han hade bara ner till 10 mm.
Jag frågade varför, ; ingen vits sa han.
Jag har upplevt lika sa jag.
Det är konstigt. Utan min 3.5mm Baader Hyperion skulle jag inte ha nått ned till gränsmagnitud 16.45 med min 12-tums SkyWatcher. Även centralstjärnan i M57 förblev osynlig förräns jag bytte från 5mm till 3.5mm (429x förstoring). Det krävs nog <1 mm utgångspupill för att få fram djupast gränsmagnitud. Jag räknade ut att magnitud 16.45 med 305mm apertur är den bästa motsvarande gränsmagnituden jag nått ned till med något instrument jag testat. Det motsvarar då en formel LM = 9.03 + 5 log (aperturen i cm). Förhållandena den 23 april var hyfsat bra men inte optimala. SQM-L 21.3 och jag kunde skönja en 7.1 mag * med blotta ögat i Draken. Solhöjden var -16° och inte ens sann astronomisk natt. Natten innan kunde jag skönja den 15.3 mag galaxen PGC54846 i Corona Borealis galaxhop på drygt 1 miljarder ljusårs avstånd med, faktiskt 8mm Baader zoomen! Utan mina 5mm och 3.5mm okular skulle jag inte nå "superdjupt".

Håkan, jag lovar att du ser djupare med säg ett 5-6mm okular än ett 10mm okular. Vid första anblicken ser inte stjärnorna lika skarpa ut. Självklart, för man börjar se deras Airy-skivor, men antalet stjärnor blir fler även om de inte ser så skarpa ut längre.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Håkan N »

Träffens första dag och obspass är slut vid ca 03.00.
Det är mycket teleskop och en hel del fina byggen och de flesta har också dyrare okularserier vilket förvånat mig.
Många gillar Ethos här.
En hel del husbilar och många tältar på plats.
Det var inte så mycket folk i omlopp ute ( vs antalet som är här ) och jag tror de rest ganska långt så efter en varm dag och 'nån' pilser gick nog de flesta och la sig tidigt.

Det började på SQM 20.00 i ej totalt mörker men kort därefter var det 20.6 och sedan 21 och det slutade faktiskt på hela 21.5. ( det trodde jag inte ! (?)
Så hyggligt mörkt, och nog bra eller hyffsad seeing men transparensen var inte bra eller usel.
Man såg vintergatan.
Vi körde binodobben på först 24 Pan och sedan 13 Nagler.
M13 och M92 är ex makalöst fina i detta instrument och med 13 Nagler är bakgrunden jet-black och objekten träder fram fint.
Vi körde lite galaxer som låg bra till och det kom en del folk och ville titta.
Jag gick över grannen i hans 20" f/4.5 dob med Ethos okular och P2 och han tog in M51 på 17 mm, och sedan M57 med 17 mm och sedan 13 mm med filter i.

Sten Arne ville röra på benen lite och jag tror han började bli sugen på se in i den här Lomo teleskopet ;-) så vi gick till Jorge.

Han frågade direkt vad vi ville se och undrade om vi var sugen på köpat ;-)
27 tusen Euros.
Han satte i Etos först på lågförstoring så vi kunde bekanta oss med teleskopet på M57.
Det var wow direkt
Perfekta stjärnor men f/4.5 utan paracorr var det lite koma men en otrolig kontrast.
Teleskopet rörde man som i smör med 1 finger och det går ställa friktionen med bromsar.
Han hade motorer och Siderail electronics ( ex Bartels company men nu ägt av D.Gray ) men motorerna var inte på nu.

Sedan kom Ethos och 600X i pulver i !
Ok, nu fick man se vad spegeln gick för.
Inget blurr här inte !
( på denna himmel )
Såg faktiskt central stjärnan.
Jag har sett objektet innan i Gray's 28"a och i en Kennedy 28" på SQM-21.5 i USA på västkust resp östkust, men detta teleskop var nog bättre.

Jorge sa han kört i alperna på en topp bredvid där de har ITT träffen ( jag visade om i höstas ) på över 2.500 meter och på 1.000X och han sa att centralstjärnan lyser en i ögat !
Men menade att vädret växlar om tufft. Han hade 8-9 timmar enkel bilväg men sa det klaraste stället i Europa ( om man har tur )

Denna spegel är IF testat och håller nära 99 Strehl på 25" - så skapligt.
Hans 28" binodob har 99 Strehl och i Zerodur så detta måste vara nåt i hästväg att se in i men ofraktbart sa han.
Ingen verkar ha råd med 27.000 Euro, så nu gör han en Zerodur spegel på 28" och 'snabba' f/2.9 som ska in i detta chassie istället.
Trevlig och intressant snubbe.

Sedan tog vi in ett mindre cluster och M27.
Otroliga detaljer i den vill jag lova.
Bästa vyn jag sett på dumbbellen.
Den här spegeln är bra, men stege gäller.
Han sa kom förbi i morgon så fortsätter vi.

Jag frågade om han trodde kompromissen blir för stor vs f/4.5 mot nu kommande 2.9, men han sa, vi får se.
Han känner Bartels och detta blir spännande !
Inte tu tal det går komma djupt inom ATM.

Riktigt kul att se detta, men binodobben på 28" med Strehl 98, ..jag vad säger man ;-)
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Tony »

Mycket handlar om kvalite. Då kastar jag ut en fråga.. finns det nån i sverige som åtar sig att testa en 300 mm spegel? Det finns ju det enkla kniveggsprovet, men en spegel är ju en kombination av en svär och en parabolisk yta vilket gör det hela lite kompliserat att veta vilket som är det optimala utseendet. Särskilt vid låga f-tal.
Vad jag hört för länge sen så får glaset inte avvika mer än 1/8 av en ljusvågslängd. Allt annat är äv ondo.
Tänkte i så fall testa mitt glas under sommaruppehållet.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bilder från Vogelsberg, Tyskland

Post by Håkan N »

Tony,

Det här med en 'äkta' 1/8 wf PV är en oerhörd hög tolerans även på 300 mm yta.( ytterst få har 1/8 våg i sina speglar och ju större ju extremt svårare är det även på f/5, och på ex f/3...

Jag har pris från Q ED på 20" och f/3.5 med 1/6 på strax under 40 tusen USD ( enbart MRF slipning )

Jag hör ju om 1/10, 1/20, 1/40 och tom 1/90 eller Kineser som kostat 500 kr med material har 1/4 men jag personligen tror inget på detta.

Ex från Zambuto får man inga dokument med på sina speglar och om han har 1/4 på 550 nm och vem som helst slänger ut sig de har 1/20 får han inte sälja nåt eftersom han är så 'dålig'.
Det finns problem här ang detta ämne ( anser och tror jag )

Ett test i Arizona eller på Q ED kostar 2-5 tusen USD på ca 20".
Vem betalar det inom ATM ?

Jag ska på Z ygo i Frankfurt på måndag och prata SiC och tester.

Rohr i Tyskland ( inte långt från träffen här kan testa det eller Joel i Fagersta om du vill ha en siffra.
Rohr tar ca 70 Euro.
Inom ATM är det ofta Ronchi alt Focault eller Lyot tester som kan göras med enkel uttrustning.

Annars det som gäller normat sett inom ATM är ju 'startest'. ( fråga mig inte hur man räknar ringarna och får fram en 'atm' wf..

Jag tror har man en äkta 1/4 och i fin 'smooth' yta i en bra design med styv diagonal och bra okular, bra kollimering, schysst coating och inte minst bra himmel är man nog i land.

Gillar du planetstudier bygger ju en del 'planet killers' på 8-10" och långsam fokal ( och gnider på hemma själv för uppnå sin höga tolerans - inte ens 'aerospace' kan sägs det ) men här kan stegar bli aktuellt, och man bör ha trussen då uppdelade i 2-3 sektioner vs stabilitet och även en kvalitets diagonal spegel.