Litet resereportage, La Palma

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Litet resereportage, La Palma

Post by hbar »

LaPalma.jpg
LaPalma.jpg (76.3 KiB) Viewed 9435 times
Jag har varit på La Palma för 10 år sen och tyckte mycket om ön då den inte var så turistinriktad. Att titta på teleskopen och den fina naturen var också väl värt trippen men då det inte gick direktflyg utan man var tvungen att åka via Teneriffa så tappade man lite mycket tid om man bara var där en vecka.

I höstats började solresor med direktcharter o jag passade på att boka en rabatterad resa i slutet av januari. Denna gången skulle jag ha med mig ett reseteleskop o bokade därför en extra resväska (500:- tor) samt bil hela veckan (Avis med 0:- självrisk 1400:-). Vi hade bott i Los Cancajos förra gången o möjligheten till lava sandstrand o bra kommunikationer (min fru vill inte köra bil o man kan gå in till Santa Cruz) gjorde att vi tog detta även denna gång. Då var flygplatsen mycket liten o det gick bara lite lokaltrafik till Teneriffa nu med mer än ett jetplan i timmen så vet jag inte riktigt om jag kan rekommendera detta alternativ (flygplatsen ligger en km från hotellet).
LaPalm-rt.jpg
Min 10cm refraktor (utan lins), lättvikts stativ o Vixen Sphinx fick åka i extra väskan. Lins, kamera, dator, okular mm fick spridas ut på övrigt bagage. Man fick ta med 23kg+10kg per person så det var inget större problem. Batteri + en 1l vattenflaska fick vara motvikt.

Huvudmålet med resan var att försöka se de sydliga objekt som inte går att se hemifrån så jag använde första dagen åt att köra runt för att reka möjliga sådana.
avp-mid.jpg
Mirador Llano De Las Ventas (till vänster) ligger bra till på den gamla vägen över bergsryggen. Det är mörkt och går snabbt att köra till men tyvärr så är det mycket skog som begränsar sikten rejält (>20 grader övh). Sikten i söder är ännu värre. Den ligger tyvärr också inte tillräckligt högt för att komma över molnen (som var närvarande vid mitt besök) men absolut en mycket mörk o trevlig plats för att titta på objekt som står högt över horisonten. Förmodligen den mörkaste plats som är lätt tillgänglig. Inga problem att sätta upp även de största teleskop som går att transportera. Vägen har ingen normal trafik nattetid då där inte finns någon bebyggelse o vanliga trafiken går i tunnel genom berget.

Mirador Astronómico del Llano del Jable (till höger) är också lätt att köra till. Stora öppna ytor med fri sikt i väster. Tyvärr då ut över den ljusförorenande bebyggelsen i väster. Sikten i övriga riktningar ung samma som Ventas.
avp-se.jpg
Fuencaliente (Los Canarios) har en mycket trevlig rastplats norr om byn. Där är picknick bord o toaletter. Sikten är bra åt alla håll (utom norr). Bilden visar åt väster o man ser Teide sticka upp. Nackdelen är naturligtvis ljuset från byn men hela ön är anpassad för att ljusföroreningar skall minimeras o placerar belysning med tanke på detta. jag körde aldrig dit på natten då jag fick mitt lystmäte tillfredsställt på toppen av berget men annars hade jag definitivt gjort det.
avp-s.jpg
Volcan San Antonio ligger söder om byn och det är den man ser här från rastplatsen norr om byn. Där är ett besökscenter vid vulkanen (med en liten teleskop dome) men det är inhägnat och vulkanen blockerar sydliga objekt. Där går några små vägar söder om vulkanen som borde kunna erbjuda bra obs-platser men det är bra om man kör där först när det är ljust för de är i mycket dålig kondition. Det är kvar att undersökas vid nästa tillfälle.
avp-ts.jpg
Mirador de los Andenes, 2300m. 2a dagen tog jag en tur upp över berget. Ovanför molnen var det strålande sol och nästan ingen vind.
avp-tetw.jpg
Jag kunde också konstatera att det fanns rätt gott om plats att sätta upp teleskop där och även få lite lä. Jag var varnad för att det skulle vara både svårt och farligt att köra upp till toppen under natten. Stora klippblock ramlade hela tiden ner och låg mitt på vägen. Det blåste konstant och vind kombinerat med den kalla luften var ingen hit. Där var en hel del stora stenar som låg på vägbanan men vägen har km markeringar varje km så det är bra att memorera var de värsta är.
laPalm-tel.jpg
På vägen ner på västsidan så hittar man de stora teleskopen. Vägen på västsidan är mindre farlig men det tar lång tid att köra hela sträckan ner förbi Puntagorda, Tijarafe o Los Llanos. Bor man på östsidan så är detta inget alternativ.

Väderprognosen var att molnen skulle hålla i men vara under 2000m och svag vind. Det skulle blåsa upp om 2 dagar så även om jag kom till hotellet först kl 18 så kändes det som att vänta till nästa natt kunde vara för sent. Strax efter kl 23 körde vi upp mot toppen. Nya klippblock (i storlek som en betongplint) hade ramlat ner sen förmiddagen men man kan ändå inte köra mer än ca 30-40km i timmen då vägen är så krokig. Den är asfalterad men smal så hela körbanan blir lätt blockerad. Runt midnatt mötte vi 4 bilar med folk som förmodligen varit på AstroLaPalma tour för visning av himmeln. Normalt tar de några av de lägre platserna men nu hade det varit heltäckande molnlager så länge.
avp-utr.jpg
Väl framme så var det bara att packa upp och ca kl 1 kunde jag börja obsa. Himmeln var sagolikt transparent. Molntäcket var obrutet under oss o sträckte sig hela vägen till de andra öarna. Några av de sydliga topparna orkade precis sticka upp genom molnen. Ljuset från vintergatan gjorde att det gick bra att se utan pannlampa. Frun beklagade sig över att hon inte kunde hitta några stjärnbilder, det var stjärnor över allt.

Började titta på m42 som var magnifik där den hängde som en stor rovfågel. Kontrasterna var fantastiska och gav ett fotolikt intryck. Flyttade blicken till Flame nebula och den såg verkligen ut som en fackla där den tydligt lös mot den svart bakgrunden. Det var lätt att se nebulositeten i hästhuvudet som en distinkt grå fläck med lite mörkare nederkant. Ljusare galaxer var inget problem att se men med bara 40ggrs förstoring så var de inte så imponerande. Omega Centauri däremot var fantastisk.
ec-1.jpg
Kl 3 så steg Carinanebulosan upp 1 grad över horisonten. Transparensen var så bra att den var lätt att se en liknade nebulositet som m42 men kontrast o ljusstyrka var naturligtvis sämre när den bara precis klarade att nå över horisonten. Jag var kvar till kl 5 så jag fick se juvelskrinet och övre delen av södra korset. Sen var det bara att packade ihop o sätta av neråt igen. Nya klippblock hade rasat ner sen jag kört upp så man måste verkligen vara försiktig när man kör där.

Åkte upp även natten därpå. Nu var det lite hål i molntäcket så man kunde skymta lite ljus från Tazacorte (tror jag det var) men kratersidan skymmer i princip allt ljus nere från dalen. Däremot var transparensen inte lika bra denna natt. Jag kunde inte se stjärnor hela vägen ner till horisonten och även när jag tittade på ljusa objekt som Flame nebula så var det inte riktigt lika hög kontrast. Hade jag obsat 2a natten först så hade jag naturligtvis tyckt den var fantastisk, så lätt att bli bortskämd.

/Håkan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Litet resereportage, La Palma

Post by Torbjörn »

Tack för en riktigt intressant reseskildring :good: Väl värd att läsa noga om man har intresse av astronomi på Kanarieöarna.

/Torbjörn
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Litet resereportage, La Palma

Post by mikaelanderlund »

Intressant läsning med fina bilder!
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Litet resereportage, La Palma

Post by magnahrl »

Hej Håkan!

Tack för en strålande beskrivning hur det egentligen är att åka söderut på astrosemester. Fina bilder också.

Hälsningar,
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Litet resereportage, La Palma

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Din reseskildring var kul att läsa. Kommer ihåg stenbumlingarna på vägen från när jag var där för 20 år sedan, obehagliga.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Litet resereportage, La Palma

Post by Håkan N »

LaPalma är härligt på många sätt.
Kul med reseberättelser.

Du lyckades pricka in bra väder på kort tid där.
Jag hade inte lika tur på nära 8 veckor.. men LaPalma står mig kärt.
Hoppas fler reser ner dit.
Dock hade jag ju en natt på 21.68 SQM med en 20" Dob med mina egna Ethos och 60 mm Zeiss.
Vill man hyra en Dob på 16-20-25" har ju Kai dom. Man kan bo där med som jag beskrev på Athos ( 900 meter ) och ett perfekt orangeri.
Perfekt att värma sig, ta ett glas vin, studera/diskutera nästa objekt mm.
Bor man på västsidan som jag gjorde under 2 års december månader ( mycket trevliga hus att hyra där omkring om man vill vara helt privat )
Stenblocken är ett problem men inget jag sett som nåt större ( innan man får en på taket då ;-)) men även om vägen är krokig så tar man sig ändå fram där enkelt. Inget att räds för.
Platsen som jag beskrev innan vid vatten cisternen är den bästa obsplatsen på ön som jag ser det.
Dit är lätt att komma och inga stenblock och den lilla jobbiga vägen upp till toppen.
Toppen är också dragig och rätt dammig och detta ställe är mycket bättre på flera sätt ( om man inte är vid huset och obsar i all enkelhet sas )
Så vid vid Puntagorda vid macken och 10 minuter österut uppåt är man på en stor betong platta och står i lä på nära samma höjd som toppen.
Absolut inget ströljus där och inga bilar och man har ju cistern som ger en lä, och inget damm.

Längtar tillbaka och då blir det att bo på Athos med hyra 25'an och ta 16 tummar'n med upp till cisternen.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Litet resereportage, La Palma

Post by magnahrl »

Tack Håkan N. för din kompletterande beskrivning :good:

/Magnus
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Litet resereportage, La Palma

Post by hbar »

Håkan N, jag förmodar att det är denna plats du menar:
https://www.google.se/maps/place/28%C2% ... authuser=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Eftersom Kai inte var hemma när jag var förbi så fick jag aldrig några anvisningar om var det var. Förmodligen hade jag ändå inte kunnat köra dit då jag misstänker att den Citroen c1 jag hyrt inte klarat av en så brant stigning (i alla fall inte bromsarna när man ska ner).

/Håkan
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Litet resereportage, La Palma

Post by Håkan N »

Det stämmer bra !
Fick ju tipset först av Aram där jag hyrt huset och 16" dobben.
Han sa hans far sa det var bästa platsen på ön och han var ju astronom och kom till LaPalma tidigt ang observatorierna.
Sedan frågade jag Kai och han sa lika.
Jag rekade dagen innan och gick en bit upp och tyckte det var brant men Kai sa det var bara en 'typisk' betongväg al'a LaPalma.
Han som fixade in mig på Gallileo bodde efter en liknande väg ovanför Tijarafe på 1200 meter så jag hade ju kört på liknande innan både här och där.
Jag körde ju fast i en Baranco första året jag var där, men blev på så sätt bekant med en Tysk familj och en som kört safari i Afrika som fixade upp bilen.

Så när jag körde upp var det inga problem alls och jag hade en liten bil som du.
Trodde neråt skulle bli svårt men det var lättare och då var det ju totalt mörker.
Man vill sas inte hamna servolös med motorstopp varken upp eller ner..
Jag hade handen på handbromsen dock.
Man kan ta dit flera bilar och en hel del teleskop där och det finns plats att vända.
Men på Athos har man på 900 meter, så helt ok också och så enkelt bara gå ut och obsa, men det är givetvis mera sting längre upp.
Problemet som jag sett saken i December är molnen kan samlas efter bergssidan.
Jag skulle tro där nu är det kanon.
Kai sa förra våren/sommaren/hösten var det riktigt bra mest hela tiden.

Vi får se vad Torbjörn kommer med för skildring inom kort !
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Litet resereportage, La Palma

Post by PerOlofJ »

En intressant reseskildring, tack för den.

Har själv bokat resa till La Palma i Mars nästa år, som sagts tidigare flyger ju Primera direkt , ska åka från Köpenhamn.

Planerar att hyra teleskop av en kille som kallar sig AstroGuz, astrogus.com

Hyra bil är ju billigt, holidayautos exempelvis.

Boende har jag inte bestämt, velar mellan kusten eller bo lite mer uppe i bergen så man kan ha teleskopet och observera där, det kan ju vara bekvämt.

Jag tror jag hittat en bra observationsplats , högre kan man inte komma? https://www.google.se/maps/@28.7547257, ... a=!3m1!1e3" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Litet resereportage, La Palma

Post by Torbjörn »

Låter som en intressant astroresa, perfekt om du kan flyga direkt från Köpenhamn. Mindre risk för bagagestrul mm.

Hyra bil är billigt där nere, jag hyrde av Pluscar på Teneriffa, det enda som förvånade mig var hur lite de brydde sig om att det var småskavanker på bilen som jag hyrde och som jag ville diskutera. Själv brydde jag mig inte, men ville inte få skulden senare så jag tog några bilder som dokumentation. Hyrde en Skoda Fabia i en vecka för ca 900 kr.

Jag är inte säker på att man kommer åt den platsen, själva Roque de los Muchachos, annat än på dagtid. Någon här på forumet vet säkert mer än jag om det, jag har aldrig varit på La Palma själv.

Mirador de los Andenes vid kanten av väg LP 4 är annars en fin utsiktspunkt, eller den plats vid en vattencistern som diskuteras här i tråden. Den vägen lär dock vara rejält brant, och förmodligen en "utmaning" att mötas på. Har som sagt dock aldrig varit där.

Skriv gärna och berätta lite om din resa senare, sånt är kul att läsa om :)

/Torbjörn
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Litet resereportage, La Palma

Post by stoffe »

@Hbar intressant reportage!

@Torbjörn @Håkan

Jag skulle vilja ha era tips för de objekt som skall ses där i Juli månad? Jag skulle vilja bygga upp en liten lista med objekt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Litet resereportage, La Palma

Post by Håkan N »

Stoffe.

Ser med spänning fram emot din LaPalma resa.
Obs i den sköna varma mörka natten - wow.
Även om jag får stå hemma i stålspånorna nu och jobba så hoppas jag du kommer underhålla oss med astro.

Mitt nya objekt jag missat och inväntar att se i Chile är 'the bug', NGC6302 i Skorpionen.
-Testa den även om den må stå lågt och ett litet objekt.
Du hittar den mellan stjärtens stjärna och en gul stjärna i kroppen.
Testa se den röda Stjärnan U Hydrae.
M13 står nog bra till.
M3 och M53 och galaxer i Virgo.
M53 var schysst i Tyskland sist i Sten-Arnes Bino dob.
Du kommer att ha många objekt att studera och Hosinsky's har stjärnkartor om du inte har Skysafari.
Vill du låna min SQM box ?
Jag kommer vara i Uppsala den 15'e.
( du ska få biljetten in på Canaries )

Sedan måste du ta dig till cisternen en natt eller Roque om du vill komma lite högre men då åka lite längre. Antar det är varmt nu på toppen om det inte blåser.
Du kan ju fråga Aram om nån har stativ eller hyra på Athos och ta med Hosinskys 10" Newton upp dit vs foto.

Det kommer bli kul att följa.
Ta med er bra skor för ni måste ju trekka upp på kammen. Underbar natur och utsikt.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Litet resereportage, La Palma

Post by hbar »

Tyvärr är jag dålig på objekt, jag använde mig av Stellarium för att se vad som låg bra till innan jag åkte dit (och frågade runt efter tips men de är inaktuella nu). Hoppas du får en trevlig resa o ser naturligtvis fram mot ditt reportage.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Litet resereportage, La Palma

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe,
Det blir verkligen spännande att höra om din resa till LaPalma. Själv har jag haft otur på alla mina resor söderut med moln i princip alla nätter. Kanske mer lämplig årstid nu.

Vilka instrument kommer du ta med dig, eller blir det bara kamera och hyrinstrumenten? Finns rätt adaptrar på plats för att tillex få kameran på rätt avstånd från correctorn?

ps.
Motorbromsa i de långa nedförsbackarna, bromsarna blir överhettade annars. 2:an eller 3:an brukar vara lämplig, på automat 1 eller 2.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;