LaPalma astro resa

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: LaPalma astro resa

Post by hbar »

Hej Håkan. Anlänt idag o naturligtvis molnigt. Wifin på datorn strular så jag fick ta det från mobilen. Tack för erbjudandet återkommer.
Håkan
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: LaPalma astro resa

Post by hbar »

Morgonen såg bra ut med ca 30% moln o fritt runt toppen. Körde gamla tvärvägen (LP301) för att reka de astroplatser
som föreslås allmänt.

Mirador Llano De Las Ventas ligger trevligt på drygt 1000m höjd utan några ljusföroreningar
och bra tillgänglighet/parkering. Dock hög skog som gör att horisonten begränsar 20-30 grader.

Mirador Astronómico del Llano del Jable har samma tillgänglighet och fri sikt åt väster men då också mycket
ljusförorening från samhällena nedanför.

Mina planer var att fortsätta via Athos o sen längs bergskammen tillbaka. Jag ringde Athos vid 3 olika
tillfällen men inget svar och då molnen började hopas så tog vi en fika vid El Puerto de Tazacorte och
körde tillbaka till östsidan genom calderan efter några avstickare o lite shopping (bla en liten hopfällbar
astro-stol om det nu skulle bli molnfritt någon gång).

Var förbi AstroLaPalma o det var fullbokat en vecka framåt så jag hoppar över något besök på teleskopen.

Efter ett par färska tonfiskfilerer i stekpannan o lite bläckfisk tentakler på långkok i grytan så känner
jag mig färdig för denna dag.

/Håkan
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma astro resa

Post by Håkan N »

Vid nästa bil runda, åk till Athos, men konstigt han inte svarade. Du har max 1 timme dit från Santa Cruz. Bra kaffestopp överallt sas och ex El Time !
Astro La Palma brukar vara där du rekade. Men som du säger, LosLlanos/El Paso nedanför är kasst. Sedan drar det dit moln.
Som jag sagt.. LaPalma är moln, he he !
Men betänk om inte..men ön är ljusförorenad, tyvärr.
Bästa tipset är vatten tanken och vägen dit är vid avtagsvägen vid macken i Puntagorda, sedan bara dundra på rakt upp, alltid upp är vägvisaren..
Kai visar dig på datorn.
Från macken kanske 10 minturs färd.
Försök komma dit om du kan på resan !
Du står i lä på 2000 meter. Bättre blir det inte på LaPalma !

Njut av natur, mat å vin.( ev sol/värme ?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: LaPalma astro resa

Post by AstroFriend »

Hej Håkan och alla andra,
Återigen läser jag om moln. Jättetrist när man kostar på sig en så lång resa för att få uppleva mörker. Men eviga moln är precis min erfarenhet både från Teneriffa och LaPalma.

Man kanske skall prioritera platser med större chans till klart väder än bästa möjliga mörker. När jag tänker efter har jag aldrig sett en sådan lista på molnfria platser, någon annan som sett en sådan?

Håller tummarna för dig Håkan att du till slut får en riktigt klar och mörk natt!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: LaPalma astro resa

Post by hbar »

Lars, jag har varit på öarna så många gånger så jag är mentalt förberedd vädermässigt. Det är därför jag tycker det är så viktigt att man planerar resan så astro är en bonus o inte ett huvudmål. LaPalma är i mitt tycke den vackraste av öarna och har ett bra utbud för de naturintresserade. Skall familjen med barn åka med så finns det andra öar som passar bättre.

På en veckas tur så uppskattade jag det till ca 20% risk för att det inte skulle bli något obsande o då har jag bara kastat bort 500:- för det extra bagaget o besväret med att packa o bära. Resan är värd det som semester så även om jag skulle bli lite besviken så är den värd kostnaden. Har man bara med sig en bra kikare så är det dessutom inget extra besvär eller kostnad.

Där är 4 nätter kvar så vi får se hur det blir. Beundrade solen gå upp rakt över spetsen på Teide (som var molnfri). Mycket vackert ljusfenomen men varade bara någon minut så naturligtvis han jag inte med någon bild men då det är balkongutsikten så blir det nog fler tillfällen.

/Håkan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: LaPalma astro resa

Post by timokarhula »

Jag älskar den södra stjärnhimlen så för att se den i hela sin härlighet måste man resa söder om ekvatorn. Där är även molnigheten ringa när det är fråga om öken- och bergstrakter. I juni 1996 hade jag under tre veckors tid 72% klara natthimlar i Peru, 100% klart på 2400-3830 meters höjd. I södra afrika i maj-juni 2001 (4 veckor) hade jag 90% klara himlar, 100% i Namibia. Nu senast i Western Australia för ett år sedan var det varierande. 62% klara nätter men 100% i februari (17 nätter i rad tills jag flög hem). Annars är det ca 75% klara nätter året om i Geraldton. Få se om jag åker till W.A. nu i augusti eller till solförmörkelsen i USA. Kanske både och? :D

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma astro resa

Post by Håkan N »

Håkan,

Jag tror du kommer få lite astro i alla fall, annars säkert lite skön ledighet.
Timo, jag räknar inte ut LaPalma astronomiskt, men räknar nu ner mot Australien och Omega C och Jewel box och få se stora och lilla M molnet mm.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: LaPalma astro resa

Post by AstroFriend »

Jag har sammanlagt varit nere 24 dagar på Kanarieöarna och kan nog inte kalla någon natt som klar. Så noll % resultat. Nu tänkte jag mig inte mer extrema resor utan mer en lista på platser i Europa som också är lättillgängliga. I södra Spanien, typ Andalusien har jag kanske till bringat 17 dagar med samma dåliga resultat.

Vi åker antagligen ned i början av mars igen till södra Spanien. Blir en blandning med att fara längs kusten och besöka byar uppe i bergen.

Men som sagt en lista eller karta på molnförekomst på olika platser precis som det ljusföroreningskartor. Finns det ingen som sett en sådan? Borde rimligen finnas statistik i massor av detta vad som kan förväntas på olika platser och årstider.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma astro resa

Post by Håkan N »

Lars,

Vad jag hört av Joel och Sten-Arne är Spanien idag tuffa tag inom astron.
Ang LaPalma har ju jag bara erfarenheter under December.
Men det jag hört om berget drar åt sig moln tror jag på.
Athos sa att förra året var det superbra från Maj till Oktober.
Annars, testa Furteventura ?

Skyll inte på mig sen...men testa åk Norwegian till Marrakech och hyr en bil där och åk över Atlas bergen till Sahara Sky och är där nån dag.
Små pitoreska byar med div buseniss och överallt gott sött te och 'trevliga' bekanta man möter.
Ett tips, kommer det en på moped i full fart i Zagora med beudin huva låt inte han köra in dig till sin matthandlare bara..
Vet det blir svårt, men du måste stå emot ;-))
Köp proviant i Marrakech och det är en dagstripp, men fina vyer. Sen är ni på hotellet och tar ev en biltur men minsta te-besök leder till nya polare.
Billig resa och varmt och skönt och det kan bli bra där vs öken ( 700 meter )
Hotellet har en makalös astro terrass.
Det finns en 16" dob och flera tuber, astro foto, kikare mm och Patrick, en astronom som bor där är rolig och kunnig.
Han har sin katt Almach som bor på terassen så du har obs kompis med.

Sen,, kör enl reglerna för det kan bli dyrt annars och ev i ett Maroco fängelse..
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: LaPalma astro resa

Post by hbar »

Blev en lång dag (o natt) igår. Tog vägen upp till toppen för att reka dagtid. Kunde konstatera att Los Andenes såg ut som jag komihåg med bra sikt söderut o lite lä på sidorna. Körde vidare o tog en ny titt på teleskop områdena (besökte NOT förra gången) o fortsatte sen mot Athos. Hittade fram med viss möda o tom vägen utanför huset var för brant för min lilla C1 Citra med små hjul o leksaksmotor. Kai var inte hemma o hans kollega ville inte låta mig titta på deras utrustning men jag bad honom hälsa från dig.

Fortsatte till marknaden i Puntagorda som var mycket trevlig sen tillbaka till hotellet. Tog betydligt längre än jag kom ihåg så vi var inte framme förrän kl 18. Tog ett beslut att skulle det bli någon klar himmel så var det LA som gällde. Vilade någon timme o begav mig av igen. Efter lite slalomkörning förbi nya rasmassor (som inte var där när jag passerat på fm) så anlände jag LA vid midnatt.

Himmeln var magisk här på 2300m höjd. Alla molnen låg som ett vitt hav o södra vulkanen stack upp som en lite sockertopp. Satte upp teleskopet (med stor möda, har blivit bortskämd med fast inst). Mätte SQM med min okalibrerade och fick 22.8 mot vintergatan o 23 vid sidan av. Som debug så presenterade jag även räknarvärde o de pendlade mellan 2 o 3 cnts på 10sek integration så värdena ligger inte många tiondelar fel.

Det var så ljust från stjärnorna att man lätt jobbade utan extra belysning när ögonen vant sig. Min syn är lite för dålig för att kunna läsa under det men en ung person med bra syn skulle nog kunna göra det). Började lite med m42 bara för att se den nästa fotolika bilden av hela nebulosan. Ljusare galaxer var inget problem att se men med 98mm teleskop o 40ggrs förstoring så blev de inte så imponerande. Klothopar däremot är mina favoriter o där var gått om dom. Finast av dom i söder tyckte jag ngc5139 var. Kl 3 så steg ngc3372 Eta Car upp 1 grad över horisonten. Det var lätt att se liknade nebulositet som m42 men kontrast o ljusstyrka blev naturligtvis sämre av den atmosfär den måste passera. När jag även fått en glimt av ngc4755 juvelskrinet så packade jag ihop o satte av neråt igen.

Nya klippblock hade rasat ner. Stora som större betongplintar så fortare är 30km/h är inte rek. Efter uppackning så hade hotell frukosten börjat serveras. Nu har jag sovit några timmar o förbereder mig på en ny tur till natten.

/Håkan
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma astro resa

Post by Håkan N »

Härligt att höra du var över molnen !
Vad jag hört har dom mätt 21.8-21.9 som max däruppe, så du hade det mörkt.
Transparens/seeing ?
Klothopar är en favorit för mig med.
Jewel box, wow !

De där klippblocken lever man farligt med.
Får man en sån rejäl klump över taket är det å adjö.

Kom du från observatorierna fanns ju Athos skylten vid vägen ( det var så jag såg den.
Synd Kai inte var där.
Hade hoppas du skulle hyra 16 alt 20 tummarn !

God jakt ikväll !
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: LaPalma astro resa

Post by Torbjörn »

Verkligen jätteintressant att läsa om detta eftersom jag själv kommer att åka till Teneriffa och obsa framöver. Hoppas att du får se mycket intressant på La Palma. Jag ser fram emot att läsa om fortsättningen.

/Torbjörn :)
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: LaPalma astro resa

Post by hbar »

Var uppe på LA i natt igen. Himmeln var naturligtvis fantastisk men jag märkte snart att det inte var lika bra som natten innan. SQM mätaren visade 0.4 mindre (22.5 okal). Nu var det inte längre något heltäckande molntäcke under så förmodligen bildade dessa en extra ljusskärm som gav den extremt mörka himmeln. Igår när jag tittade på flame neb så var den jättetydlig o man såg tydligt strukturerna i den. Hästen syntes nebulositeten som tydlig grått med lite mörkare fläckar. Min syn är inte så bra efter en frätskada så jag kunde inte se något tydligt hästhuvud men det fanns där. I natt så var det mycket sämre o hästen var inte att tänka på. Hade jag haft ett lite större teleskop så hade det nog inte märkts så mycket men 98mm är lite lite för svaga objekt om inte transparensen är perfekt.

Otroligt hur snabbt man kan bli bortskämd. Hade jag sätt nattens himmel först så hade jag tyckt den var fantastisk. Det var förmodligen lite högre moln på väg då vindriktningen ändrats o prognosen för morgondagen nämnde molnhöjd upp till 3000m. Horisonten var inte lika transparent. Så jag packade ihop efter bara en timme (frun följde med bägge nätterna o det blir rätt kalt i bilen). Ville dessutom kunna göra lite vanliga semestersysslor o just nu skiner solen för första gången denna vecka.

Gör ett lite mer utförligt inlägg med lite bilder när jag är tillbaka med lite större bandbredd.

/Håkan
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma astro resa

Post by Håkan N »

När du säger 22-nånting.
-Menar du inte då SQM-21-nånting ?

Återkom med mera senare vid tid.

Har du chansen, på Kai igen om 16 alt 20 tummar'n !
Värt det om det nu är bra där.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: LaPalma astro resa

Post by hbar »

Torbjörn, om du inte redan är med så gå med i fb gruppen
Tenerife astronomy society @TenerifeAstro
De har möten o säkert tips som kan vara bra.

Håkan, min mätare är okalibrerad men efter att gått igenom tillgänglig data så kan knappast felet vara så stort. De som tillverkar sådana säger att de når min 26 med 1 min integ o detta måste motsvara 1 count/min (0/min är inte anv inf). Jag fick 2 count/10 sek första natten (molnen skilde mig från alla övriga artificiella fotoner) o det motsv 23. Sist fick jag 3-4 counts/10 sek vilket motsvara ca 22.5. LA ligger i samma höjd och bakom de stora teleskopen så där är mindre ljusföroreningar än tex vad NOT får. Det är stor skillnad när man lämnat majoriteten av atmosfären nedanför sig o dessutom skuggas av bergmassiv med skyddande moln under. Om något borde jag dessutom få sämre värden då jag anv ett uv-ir filter istället för det lite v-anp som de har. Då jag inte använder någon optik utan sensorn ser himmeln direkt via filtret i så kan detta inte ge några felbidrag.

Så fort jag får tillfälle att jämföra med en kalibrerad så kan jag jämföra o korrigera äldre data. Lineariteten i sensorn är genom tillv konstruktion (en form av dualslope omvandlare) sådan att har man bara en ref punkt så är den kalibrerad inom sina 10^7 i dynamik.

/Håkan