LaPalma astro resa

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

LaPalma astro resa

Post by Håkan N »

Det går mot slutet på min astro inriktade LaPalma resa.

Igår stod jag redo ( återigen gång två samma kväll 5'e kvällen på raken som en trogen soldat i givakt ca halv 12 i jeans/sommarjacka i ok nattväder med en termos te och en ny kollimerad Mead 16" via Glatters laser och en ny motoriserad 2" Moonlite med min TV P2 och Ethos serien och tittade ut på moln. Det fanns inte ett spår av en stjärna och undrade ärligt talat vad jag håller på med.
-Sedan gick jag in och bestämde att jag kommer inte ens titta ut kl 3-4 som brukligt ( ingen ide )

Det hade varit regn här innan jag kom i 2 veckor och det verkar fortsätta.

Så det är bara lägga till i min lista på astro resor som mer eller mindre slutat lika.

Men måste sägs en natt i Mariestad var väldigt lyckad i år på ca 21.5 SQM och inte ens kallt.
Blir OzSky i April -17 ett bakslag efter 32 timmar i ett flyplan kommer jag få spader ;-)
Men jag är givetvis beredd på att just den gången blir det dåligt väder.
Sedan får vi se på OSP igen i Augusti om det blir skogsbränder igen.

Jag skulle häromdagen på runtripp i GNT med Astro LaPalma, men det ställdes in. Ingen ringde mig så jag var ju där med egen bil och höll knappt på komma ut därifrån. Bilen höll på blåsa av vägen och det blåste istappar !
Hade tur jag inte kanade in i nåt räcke och bilen får jag betala 8 papp för om nåt händer.

I veckan var jag igen med AstroLaPalma ( astro tour ) men det var dåligt väder vid vulkanen vid El Paso så vi var i staden istället.
Efteråt åkte jag själv upp på 1400 meter med min kikare å kollade och det var bara fogg. Men strax nedanför var det dock mycket bra men blåste enormt kallt, så jag obsade kanske 15 minuter max eftersom jag hade en förkylningen med från en USA resa strax innan.
Men ingen i det sällskapet brydde sig ändå om himlen, men astronomen där är duktig och rolig. Så det var värt slanten och tiden.

Hade dock 3 hyffsade obsnätter när jag kom hit ( 21.4-6 SQM ) och det hela kändes på väg att 'vända' obs-mässigt, men himmelen höll tyvärr bara till midnatt för sedan kom foggen in dessa kvällar.
Det har som sagts regnat här den senaste tiden ( som det bör göra vintertid här i måttlig mängd )
Men det finns ingen bra/dåligt astro säsong här säger ju experterna utan det gäller att man har turen med sig men tur ska inte behövas här på en tidsperiod på 1-4 veckor.

Förra året då det var Calima i hela 4 veckor för mig och nåt var galet sa dom med vädret då ( max otur ) men det var varmare då. I år är det skönt när solen är framme annars är det rätt kallt på 700 meter här. Ok det är shorts dagtid om det inte är helmulet som nu.

Den 29 kommer jag vara med i Galileo ( om nu väder ) och förra året ställes det ju in och nu inställt två gånger redan i år.
Missar jag nu den 29'e ryker det för mig även denna gång ;-(

Huset den forne astro Svensken bodde i ( jag hyr ett sidohus ) är helt ok att hyra. Familjen är snälla människor och allt är privat. Det är sas 5 rum/hus/terasser så det blir lite spring emellan tyvärr ( typ en nattpink eller mat ute )
Men det gäller att inte banka i huvudet efter nåt glas vin för det är oliks dörrhåls öppningar i alla husen ;-)
Astro platsen är i lä och ca 75 meter från huset. Mörkt ställe ( inga direkta störande ljus, men ok det finns ju hus nedanför ) så det är helt ok. Ex Los Llanos stör inte.
Det finns en 16" Dob och 2 stativ med 10" astro foto Newtons ( kineser ) och en kineskikare ( TS 25X100 med urdålig optik ) och med ett hemmabyggt bino stativ. Det finns en bod med div böcker verktyg mm och till Meaden finns Plossl 52 graders snäva okular i 6-32 mm.
Fokuseraren var nåt av ett skämt men en ny Moonlite satt på en äldre Astro foto Newton som jag monterade på Meaden istället ( betydligt bättre stabilitet ) som vanligt Kinesiska grejjer är det ringel och rackel.
Meaden då. Jo man lär sig men jag vill se saker i okularet och inte räkna hur många objekt jag ser, så jag är kanske lite kräsen på både himmel, teknik och toleranserna och spar den kommentaren.
Just nu finns ju inga stjärnor så inget teleskop hjälper ju ändå ;-)
Men en sak kan jag säga, inget okular i världen hjälper på dessa teleskop.

Men jag hittade i flera nya objekt och tränade in gamla klassiker de timmar jag per dito fick.

Jag har varit på besök på Athos ( kolla upp dom ! )
Ett helt nytt unikt företag norr om Puntagorda på vägen mot Roque vid Las Tricias.
Dom har investerat 2 miljoner Euro nu och det är en mycket seriös och intressant ägare ( Kai )
Allt nytt och nybyggt för astro maniacs. ( maila mig om ni vill se kort ) beläget i skön utsikt på 900 meter perfekt mot söder. Fina men enklare dubbel rum med toalett/dush för 58 Euro natten. Gemensamt kök, arbetsrum med golvvärme i ett Orangerie. Mycket vackert utfört med rödljus inne och litteratur mm. 2 astro foto platser med stativ och en dome med uppvärmt arbetsrum under. Domen har bla en Roland Christen Starfire 175 mm.

Man kan hyra allt och det finns flertal helt nya dobbar, APO osv, och ang dobbar så finns det 400 mm, 500 mm och 635 mm. Fabrikat 'Spacewalk'. Supermax speglar i och tillverkat i Tyskland ( hög kvalitet sa Kai )
Man kan ta med grejjerna på Roque etc om man vill.
Sedan finns det allt i kameror, okular osv och allt nytt. Makalöst och imponerande !
I natt tar jag en 20" på 2000 meter.
Men det beror ju på vädret sas.

Jag frågade honom om nybygget dom gör nu på Roque ( stort byggprojekt strax nedanför observatorierna ) men det var informations center och restauranger ( för många besöker toppen men inget har ju funnits där sas för vandrare/bilister )

Athos Org har en plan ihop med politiker här att bygga för amatörer där men han sa sånt kommer ta tid.

Hur Kai ska få det här att gå ihop med amatörer som ex av pris skäl väljer justerbara okular blir för mig en gåta att de ska betala honom för investeringen här ;-)), men vi får se och hoppas att folk kommer.
En 25" dob kostar 'ren' 85 Euro natten om man är kund. Hyr man i 6 dagar tror jag det var 75 Euro och är man 2-4 st och har egna okular med sig och gör egen mat, delar bil etc är det ju givetvis överkomligt.

På deras hemsida finns priser på allt.

Passa på nu - för det finns inte en tumme satt än på nåt, 'brand new' !

Enl Kai var det oerhört klar vår, sommar och höst men han sa det säger inte den säsongen är bättre än vintern ( kan bli calima på sommaren )
Mörkret han mätt som bäst är vid 900 meter 21.6-7 och på Roque ca 21.8.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: LaPalma astro resa

Post by Torbjörn »

Låter som om du haft otur med vädret på La Palma... Det brukar väl vara fint väder där men även på sådana ställen finns det ju inga garantier för att det blir bra.

Hoppas på bättre tur vid nästa resa!

/Torbjörn
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: LaPalma astro resa

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Oj det där känner jag igen från mina tre resor till Kanarieöarna, eviga moln. Men det låter som du har trevligt ändå och kul det byggs nytt där observatörer kan natta över och hyra utrustning dessutom.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: LaPalma astro resa

Post by Katarina H »

Hej Håkan!

Otur men ändå intressant läsning. Såg du några sydliga Messierobjekt? Eller det kanske är fel årstid?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: LaPalma astro resa

Post by Katarina H »

Hej Håkan! Beklagar vädret. Men ändå intressant läsning. Såg du några sydliga Messierobjekt - eller var det fel årstid kanske?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma astro resa

Post by Håkan N »

Vädret här slog om oväntat till varmare och calima igen ( ? )
På ett sätt skönare och bättre än regn och kallt men astronomiskt inte bra.
i förrgår hyrde jag 20" dobben från Athos och åkte upp från Puntagorda rakt upp mot Roque området och var vid en vatten tank på ca 2000 meter.
Vägen upp är ingen lek på smal betongväg med ganska extrem lutning.
Skulle motorn lägga av.. och man blir utan bromsservo vill det till att handbromsen funkar annars lär man få hoppa ur bilen !
Men en ypperlig plats väl där uppe.
Jag hade rekat lite till fots dagen innan och gick den sista biten på den branta delen ( underbenen och muskulaturen dagen efter var ingen lek..
Men jag orkade dock bara halvvägs kanske och gick i 1.5 timmar enkel väg men nådde aldrig då tanken och var orolig för bilresan upp senare med den tuffa lutningen ( och plats att vända bilen etc )
Kai sa det skulle gå bra.
Väl där står man på rak cement och det kan vara många observatörer där uppe och man står i lä.
Man har kratern vid öster så en viss grad kommer störa lite. Men inget damm, inga störande ljus, inga hus, och inga passerade bilar som ex vid Roque och betydligt bättre ang vinden.

En utmärkt plats och från Puntagorda är det kanske 25 minuter upp. Inga direkt slingrande vägar men istället i extrem stigning. Här är den perfekta platsen på LaPalma !
Detta var den plats Aram pratade om som Göran hade visst honom.
Kai var ängslig för att jag inte skulle orka med 20" lådan och ville jag skulle ta en 16" istället men spegellådan var en aning tyngre bara ( ca 18 kg sa han )
Det finns ingen försäkring på grejjerna så förstör man nåt får man återbetala allt själv.
Han vill ha cash i deposit. Så välter man en Starfire på ett dyrare stativ kan det stå en dyrt, men jag förstår honom vs investeringen. Han sa man bör kolla med försäkringar hemifrån.
Jag betalade 60 Euro och denna gång för hyran ( 1 natt ) och då jag inte hade kontanter med mig så tog han mitt körkort istället. I priset ingick en Telrad sökare, O3 filter och en Beta ( nånting ) filter för 'horsehead' som han sa det måste du gå på inatt.

Jag tyckte det såg skeptiskt ut när jag for upp men det mörknade snabbt på vid monteringen och insåg att det här kommer bli bra !
Jag hade från astronomiskt mörker till ca kl 4 då jag packade ihop en nära klar himmel och SQM 21.55 till 21.68.
Ut mot havet var det dock dis.
Jag han inte på M27/M57 och Veil såg jag inte innan det var i dis och för sent ( tyvärr )
Jag körde på tills M51 var i rimlig höjd.
Det var vindstilla och ca 4 grader så med jacka och täckbyxor var jag varm och hade te och sött gott Malvasia vin med mig.
En kanon-natt alltså och jösses vad gott Zeissen gjorde sig där.
Den kikaren är det tryck i på 60 mm.

Jag tyckte dobben var lite vek ( typiskt portabla lätta dobbar ) och de gör sakerna för lätta vs designen men teleskopet var snabbt att montera ( mycket lätt ) och behagligt att svinga runt med och bra balanserat.
Tror jag monterade det på 10-15 minuter som ny operatör och hade då kollimerat det också.
Som vanligt var jag inte riktigt optiskt nöjd och jag vet inget om spegeln.
Ok nu var det nära 21.7 men himlen var inte optimal på långa vägar.
Jag vet att ju större spegel och under f/4 är toleranserna ingen lek att få till. Extrem få kan göra en sån spegel ruggigt bra.
Trycket ex Bartel kan visa upp handlar om en personlig motivering, alt Aerospace måste göra det efter spec men då kostar det också.

Är då en hyffsad 20" f/4 värt besväret vs en betydligt mindre att hantera snabb kompakt 16" ( svaret är nej.
I realiteten går ytan upp rejält i procent på bara ex 4" men för få en magnitud bättre eller mer för en 'wow' effekt vill det till med större yta för jag ska bli nöjd. ( vi har alla våra böjjelser )
Men yta kräver stege oavsett f-tal och normala 28'or kan en Kennedy plano väga in på 70 kg. Och nåt sånt funkar ju inte portabelt sas.
Athos nya 25 tum dob blir fast placerad vid huset i LasTricas.
Jag sa jag ska försöka åka hit i Juni 1 vecka och hyra den.

Det intressanta om vädret var när jag kom hem var himlen här ( som nu de 2 senaste nätterna ) i dis men man 'ser' stjärnor.
En Tysk hade kommit hit ( körde astro foto med Arams grejjer ) och han sa det var 'sisådär' ( jag hade ju det helbra ! ) men igår var han lyrisk och det var dis men SQM 21.3. ( han sa västra Tyskland funkar det inte numera och åker han enkelt 10 mil till ett mörkare ställe och sätter upp så vips är molnen där - jösses om man känner igen caset ;-)
Men visuellt var det igår och nu inatt här på 700 meter inte värt att gå ut ( det är nu caliman )

Idag besökte jag en som hjälpte mig förra året då jag körde fast i en baranco.
Han sa det är ett sånt snack om hur bra det är här med att se stjärnor men han sa LaPalma är mest moln eller i calima ( ok nu är han på 600 meter och inte i hobbyn.
Ön handlar om moln då vulkanen drar till sig dom och det är en grön Ö !
Så det jag sett är som de lokala nämner om. Sällan riktigt super.

-Så Lars vi har inte bara haft otur = vi har varit på LaPalma med de natur lagar dom gäller här. Men på 1 år vs Sverige vs 1 års astro här nere tror jag La Palma vs klimat vinner ;-)

Ok de stora observatorierna är ju på nära 2.500 meter - och om inte höga moln är ju det dom är ute efter ( men LaPalma - lågland, mja det gäller ha tur när man kommer hit.
( men det är en trevlig grön Ö detta och riktigt fint med granar kaktusar och barancos och terrasser med gömda mysiga hus )

-Ricardo sa testa lägre höjd utan berg etc Fuerteventura som har mera torrt klimat. Han har jobbat där i 10 år sa han som safari driver och kommer ihåg hur klart det kunde bli där om nätterna.

I morgon är det privat guidning i Gallileo men pga vädret gäller visningen förberedelser i teleskopet bara. Ok, det säger mig inte så mycket kanske men intressant ändå att få vara med.
Sedan på kvällen på Athos finns deras 'hired-gun' en astrofysiker på plats som Kai sa du kan fråga på med vad du vill, och blir det väder ska vi gå på 'horsehead'. Nåt jag inte kunde se på 21 mm okular ( 94X ) med det filter han gav mig.
Ev måste vi köra Nagler 31 mm ( nåt jag inte hade med mig )

Sedan fredag eftermiddag är det dags att åka över till Teneriffa och för hemgång.
Skulle gärna ha stannat 1 vecka till men arbete väntar hemma.
Sedan får man stå ut tills April vs Australien, ok OSP kommer ju i emellan som är trevligt.

Katarina !
Eftersom dis och sen-nätter inte varit bra nu och ex Omega Centuauri kommer upp på morgon kvisten har det varit objekt där jag missat.
I Skytten har jag inte sett nåt för den är redan nere när mörkret kommit.

Dock ska du få rapport senare från OzSky down under från 30" teleskop där ex detta cluster står rakt upp mm.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma astro resa

Post by Håkan N »

Besöket i Galileo var intressant.
6 ton 3.5 meters Zerodur menisk 25 cm tjock.
Nysmyth design och dubbla kameror ( egentligen 3 )
Mycket med kylning av kameror och teamwork.
De söker för fullt nu om ex planeter och Galileo ligger på planeter som Jupiters stolek då teleskopets gräns är storlek Jordens.

Objekt jag observerade på LaPalma nätter 16-29 Dec 2016.

Utrustning.
Kikare.
Zeiss 2060S ( tripod )
Dobson teleskop.
Mead 16" f/4.5 ( 1829 mm )
Spacewalk 20" f/3.9 ( 1981 mm )
Okular.
TV Ethos 6-21 mm
Kollomering.
Glatters 2" laser och tuBLug
Stjärnkarta.
Sky Safari Pro 4

På 14 dagar hade jag en 6-7 ok nätter. Ofta kom dis in vid midnatt men 2 nätter obsade jag till kl 3-4, och det var då ok i stora delar av himmelen.

Ganska direkt vid mörker var Svanen på väg ner. Sedan var det området och ut mot havet mest i dis tiden jag var där.

Mörker enl SQM-L box.
21.4 - 21.7
700 meter med 16" och 2000 meter med 20"
Min kikare gav ypperliga vyer på SQM-21.68 och 2000 meter.
Optiskt sett var jag inte nöjd med Dobson teleskopen, men de var givetvis fullt fungerande.
Fick aldrig perfekta stjärnor i någon av dom.

Ang seeing.
Kan inte säga exakt om detta. Inte dåligt men inte heller direkt bra. Det var dis, moln, och viss calima bekymmer.
Man kunde se Vintergatan i de bästa stunderna och ganska enkelt se ex Andromeda, dubbel clustret och Beehive clustret med naket öga.

Messier objekt ;
M1
M15
M31
M32 ( ? )
M33
M34
M35
M36
M37
M38
M39
M41
M42
M43
M44
M45
M46
M47
M48
M50
M51
M52
M65
M66
M74
M76
M78
M81
M82
M93
M101
M103
M105
M106
M108
M110
( 35 st )

Planeter ;
Mars
Venus

Clusters, nebula NGC/Mel ;
Doubble Cluster
Owl Cluster
Carolines Rose
Eskimo Nebula
Hyades/Mel 25

Stjärnor ;
Sirius
Procyon
Almach
Denab
Mirach
Shedir
Betlegeuse
Rigel
Saiph
Mitaka
Alnilam
Alnitak
Castor
Pollux
Capella
Elnath
Alaberan
Mizar
Tittade givetvis på fler ang star-hop.

Galaxer NGC ;
NGC 7331 i Persus
Flera andra NGC galaxer i ex Lejonet mm

Noteringar ;
Irriterande..
Var på Stephans Quintet men såg den inte på vare sig på låg eller högre förstoring men såg galaxen 7331 mycket enkelt.
Kan ha varit på 'fel' sida vs oerfarenhet i teleskop. Men 7331 ligger så nära jag borde sett galaxhopen ( i en sudd på strax under 100X ) antingen nere till vänster eller uppe till höger..
Där jag trodde 'sudden' var på 100X bytte jag till nära 250X och då vet jag de ska 'komma' fram inviduellt.

Jag såg inte Veil trots korrekt filter men vet jag var rätt. ( ? )
Såg inte Horsehead trots korrekt filter ( 94X )
Vet inte varför. Men här kan jag ana oerfarenhet på detta objekt. ( ev skulle jag ha lägre förstoring )

Jag såg absolut inga direkta 'detaljer' i vare sig M31 eller M33. I ex M33 kunde jag ana spiralarmarna men när jag ökade på förstoringen försvann dessa och endast kärnan kom fram. ( ? )
-Detta var ett fenomen på samtliga galaxer jag observerade.

Jag är dock ingen 'galaxy hunter' som observerare utan vill se ögonsköna 'eye-candy' objekt i 'vår' galax i extremt fin upplösning. Gärna också objekt som passar kikare, det är min inriktning i hobbyn. Så hög optiskt standard och bra himmel är min lilla passion. Det får kosta i utrustning och tid och resor.
Dock vill jag lära mig vad objekten ligger och hur man hittar dit med star-hopping eller galax-hopping.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: LaPalma astro resa

Post by mikaelanderlund »

Låter som en fin och fruksam resa! Hästhuvudnebulosan är inget enkelt objekt men det är bara att jobba på och passa på när transperensen är optimal. Det finns en hel del detaljer i M33 men de är svaga, mycket svaga även med bra och stora teleskop (12" och uppåt). I M31 brukar jag kunna se stoftbandet.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: LaPalma astro resa

Post by timokarhula »

Håkan! Mycket roligt att läsa om dina resor till olika platser på jorden för att titta på stjärnor. Det är nog inte många här som är så beresta som du på så kort tid!

Jag känner igen vissa vedermödor. Min senaste resa till Western Australia jag gjorde i januari-februari (2016) så började det med all osannolik djävlighet; kreditkort, datorer med mera som slutade fungera, regnigt väder (trots sommar i W.A.!) och jag ringde till Sverige och sa att jag ville hem! Detta var första halvan av resan. Från 1 februari började jag hyra en bil (svindyr egentligen, 1700 AU$ för 17 dygn, men med all upptänklig försäkring). Fick valuta för pengarna för jag använde bilen för att åka ut till bushen varje natt i 17 dygn. Helt otroligt, vilken period! Fick knappt någon "fritid". Med det menar jag att efter att jag vaknade kring klockan 11 när värmen blev för stark var det bara att börja skriva bloggen från senaste natten, gå till affären mm. Sedan var det solnedgång igen och 10 timmar perfekt himmel och mörker väntade. Kul men jobbigt till slut. Blev nästan glad att "någon" satte stopp för mitt evinnerliga DS-åkande ut till bushen varje natt i och med busk-branden. Kortfattat alltså för mig: Två veckor skit och sedan två veckor himmel (hur man nu tar det). Håkan, om du har haft otur med natthimlar så får du tur snart.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma astro resa

Post by Håkan N »

Ang resor och väder tid och pengar har jag ju 30 år inom racingen som härdat på en del, och det är nog tur för stjärnhobbyn är rätt tuff - men intressant och kul !
Hälften av dagarna ( nätterna ) är ändå rätt ok plus en bra ledighet med god mat/vin.
Jag var ändå också dock där för att vila upp mig. Och astronomi är en hobby för mig och ingen vetenskap som ska källskrivas ;-)

Jag lärde mig ändå mycket och resor, möten och nya insikter berikar alltid.
Men man blir alltid lika frustrerad om så i en racebil med hjälmen på i regn eller vid dimma bredvid ett teleskop.. vs när man 'väl' är på plats.
-Saken är naturlig.
Sen för mycket av det 'goda', det är en annan femma.

Men jag är långt ifrån erfaren vs observerande just nu. Men det kommer väl.
Hittills har jag ju mest använt kikare ( lärorikt ) och varit ute med appen eller varit i tekniken vs 'vilket' instrument som passar mig bäst.

Vädret ställde in obset med astrofysikern på Athos ( tyvärr vs Horsehead mm ) men caset var så efter kl 23 blev det sen bra sista natten tills jag gick in kl 3.
Skulle behövt hans insikter med 20" dobben på vissa objekt.

Vill nån hänga på dit till Athos i ex Juni och köra 25" 1 vecka hör av er.
Med direktflyg typ från Berlin och dela rum/bil och teleskop och egen mat.
Inga garantier men jag tror med lite tur blir Juni klarare. Så sa Aram att vintergatan är klarare då men risken för calima ökar markant sommartid istället. Men å andra sidan obsa i shorts, det är grejjer det !
Vad jag hört från Australien dit jag ska i April kan det kyla på ganska ordentligt. Men får ta det där.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: LaPalma astro resa

Post by hbar »

Hej Håkan N

Har du någon länk till Athos site, jag har försökt hitta dom på nätet. Åker till La Palma i morgon så jag tänkte köra förbi o se vad de har (du får gärna ge en kartlänk också så jag hittar dom).

Med snö för första gången på 35 år i Marockanska Sahara, då måste väl värmen ligga över La Palma:).

/Håkan
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: LaPalma astro resa

Post by hbar »

Hittade det till slut
ATHOS Centro Astronómico S.L. : La Rueda Nº 1 · 38787 Las Tricias · La Palma · Canarias · España
http://athos.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
och med den gps koordinat som stod på hemsidan så skulle det vara här
https://www.google.se/maps/place/28%C2% ... authuser=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Stämmer positionen på kartan?

/Håkan
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma astro resa

Post by Håkan N »

Det stämmer bra.
Åker du dit ?
Hälsa från mig till Kai.

Hur ser din astro ut ??
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: LaPalma astro resa

Post by hbar »

1 vecka med 4" refraktor o några kikare.
Vilka öppettider har Kai?

/Håkan
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma astro resa

Post by Håkan N »

Jag måste ha missat din fråga innan.
Så du är där nu ?
Hur länge till ?

Hur är himlen ? ( sugen på rapport ! )'
Dom har nog öppet dygnet runt men ring nog inte helst sen kväll/natt.
Nummret har jag satt ut.
Är han inte på kontoret ringer du eller går upp till huset. Du har nummret i min tråd tror jag.
Eller så är han ute med sin lilla MG cabbe..

Ta upp 16", alt 20 tummarn till vatten tanken om det är värt himlen !

Vill du ha tour på 10.5 meters observatoriet har jag en rain check du kan få, kolla med Astro LaPalma strax norr om flygplatsen andra avtagsvägen till höger ( Los Cancajos ) och ca 600 meter neråt på höger sida första huset. ( säg mitt namn vs is i December. Kan maila dig biljetten.

Återkom med mer info.

Ni kanske har snö ;-))

Om du åker till Athos. Åk stora vägen och när du kommit till Puntagorda fortsätter du ca 10 minuter norrut till Las Tricas. Åk mot Roque och strax finns en skylt vid vägen, sen ser du stället.
När du svänger av. Se upp = farlig kurva och du ser inget inkommande och det kan komma bilar in där fort.. farligt ställe.