LaPalma astro resa

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma astro resa

Post by Håkan N »

Om jag inte har helt fel kan max astronomiskt mörker på planeten vara och har varit max 22.15.
Rätta mig ni med mera erfarenheter.
Jag har en sån där SQM box i alla fall köpt på Astrosweden.
Min verkar gå i likhet med nån fler jag kollat med.
Jag tror ex Timo hade strax över 22 i Australien förra året.
Jag hörde om max ca 21.8-9 på Roque mätt med en sån.
Jag hade 21.68 som bäst där på 2.000 meter strax sydväst om observatorierna i December.
I Marocco hade jag 21.5 och Stellfane lika, samt lika på Öland och strax under i Mariestad och på ITT.
Jag har faktiskt mätt upp nära 21.8 hemma här förra vintern i Svabensverk, 6 mil norr om Falun i skogarna mot Bollnäs.
Men det var i 10 sekunder.. sen kom ju givetvis molnen framför kikarna och jag fattade noll vad som hände - men det var bra innan !
Men som jag ser det bör det bli lite över 21 i alla fall vs DSO och man bör kunna spåra vintergatan och se vissa objekt för ögat som är stora ex dubbelclustren, Andromeda, Behive clustret etc. Då vet man att det är på G.
Men sen har vi ju det där med seeing och transparensen, men ofta är ju molnen det eviga bekymret så man inte ser nåt i alla fall.
Eller snö, kyla, alt för ljust, tja..
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: LaPalma astro resa

Post by bengtr »

Hej!

Låter härligt. Jag var på vandring dagtid förbi bla. Mirador Los Andenes. Men har funderat på astro där. Stod du precis vid stenlagda smala platsen??

https://www.google.es/search?q=Mirador+ ... CXJ3NrM%3A" onclick="window.open(this.href);return false;

Gick det att parkera där.? Trångt.?

/bengtr
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: LaPalma astro resa

Post by hbar »

bengtr, jo det var där. inget problem med parkering o utrymme (när man är ensam mitt i natten). Finns en del lä bakom klippor också men vägen dit är farlig på natten o blåser det mer än några sekmeter på marken så kan det vara besvärligt däruppe på vintern.

Håkan, jag har bara läst vad unihedron har beskrivit i sitt kalibreringsförfarande (och även den rapport som förmodligen initialiserade projektet). Optoelektriska mätinstrument är vad jag konstruerat som konsult i 30 år så teorin o implementationen känner jag mig trygg med. Eftersom jag kom på att det vore bra att ha en sådan med så byggde jag en av delar jag hade liggande på några timmar men hade ingen möjlighet att göra någon jämförande mätning.

De anger att de utgår från att mörkersignalen ligger på 26 (minimum) och att det är obetydlig skillnad mellan sensorerna. Det har jag också satt och använder samma förfarande. En oklarhet är om de verkligen menar antal pulser (frekvens) som de hela tiden refererar till vilket ger minimum 1/60 Hz eller använder flanker som ger dubbelt så många events. Är så fallet så skall man dra bort 0.7 från mina värden.

Det har varit nästan helmulet hela tiden men vid midnatt så var det rätt klart (lite moln) o då fick jag 21.2 när jag mätte. Jag uppskattar att mitt förhållande då var ung som hemma hos Athos dvs det fanns ljuskällor i närheten men rätt stort avstånd till större ljusförorenare. Så fort jag får möjlighet till att jämföra så kan det redas ut, du får komma förbi på sektionsmötet om 2 månader så kan vi fixa det.

Jag vet inget om vad som är max men har svårt att tänka mig något bättre förhållande än ett kompakt molntäcke som skärmade bort allt ljus (inte bara lokalt utan även från Teneriffa mm). Det enda som skilde mig från stjärnljuset var den lilla atmosfär som var kvar och det var helt magiskt. Att med mina frätskadade hornhinnor lätt kunna se nebulositeten i hästen och tydliga strukturer i eta car (som låg 1 grad över hor) med en liten 98mm refraktor kommer att vara ett oförglömligt minne som jag hopas andra också någon gång får uppleva.

/Håkan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: LaPalma astro resa

Post by timokarhula »

hbar wrote: De anger att de utgår från att mörkersignalen ligger på 26 (minimum) och att det är obetydlig skillnad mellan sensorerna. Det har jag också satt och använder samma förfarande. En oklarhet är om de verkligen menar antal pulser (frekvens) som de hela tiden refererar till vilket ger minimum 1/60 Hz eller använder flanker som ger dubbelt så många events. Är så fallet så skall man dra bort 0.7 från mina värden.
/Håkan
Några finska amatörer mätte mörkret från La Palma på 2400 meters höjd när molnen låg under dem. Med en kalibrerad SQM-mätare fick de värdet 21.78 i mars 2012. Se översta inlägget i tråden https://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=9877.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Det verkar som du måste subtrahera 0.7 från 22.5 (=>21.8 ) vilket isåfall stämmer överens med deras mätning. Lauri Kangas hade därifrån sett Hästhuvudnebulosan med en 10cm reflektor och H-Beta. Jaakko Saloranta nådde ned till magnitud V=8.0 och han såg den planetariska nebulosan NGC3242 i Vattenormen med blotta ögat.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma astro resa

Post by Håkan N »

Timo,

Det verkar som Kai på Athos sa ( han hyr ut SQM dosor ) att det kunde vara där uppe typ 21.8.
( Jag hade 21.68 på 2.000 meter i December 26 vid midnatt.

Håkan !
Fråga frugan om du kan hyra 20 tummarn med Ethos 21 och 8 mm och en Telrad och Glatters laser grejjer !
Du monterar den på 10 minuter.
Kai visar dig vägen.

Jag gillade inte blåsten på Roque, men som jag sagt, i lä vid vatten tanken, samt betydligt närmare dit och cement och helt plant.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: LaPalma astro resa

Post by hbar »

Tack Timo då har jag en ref punkt. Jag hade ändå tänkt lägga in flankräkning för att få snabbare respons men då gör jag det för att få korrektare värde:).

För de som funderar på att bygga en så gör man detta enklast genom att använda två räknare o sätter upp dom så att den ena räknar på uppåtgående o den andra på ned flanken. Sen bara att summera. När jag får tillfälle att jämföra med en kalibrerad så kan jag ge lite utgångsvärden o demokod. En variant som kanske kunde intr en del är att man kopplar en sensor till en pic cpu (där jag kan ge källkoden o ev prog till de som inte kan). Detta kostar mindre än 50:- och då kan denna kommunicera via spi/i2c till en raspbery pi för några 100 lappar. Då har man en sqm med wifi eller trådad internet access som kan logga eller fjärravläsas.

När jag vaknade till i natt så var det första gången himmeln var helt klar. Körde ner längs lp2 ett par mil så jag kom helt från all belysning. Blev bara min 8x40 o 4x22 kikare då jag redan demonterat teleskopet o packat inför hemfärden i morgon.

/Håkan