Gran Canaria

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Gran Canaria

Post by pstymne »

Är det någon som känner till bra och hyggligt lättillgängliga obsplatser på norra eller centrala delen av Gran Canaria? Jag ska till Las Palmas på en vecka (stan alltså, inte badstränderna i söder), och fältkikaren får följa med. Att släpa med ett helt teleskop skulle däremot bli lite för ... "släpigt" ;-)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Gran Canaria

Post by AstroFriend »

Hej Per,

Skall man gå efter Lightpollution map skall man hålla sig på västra sidan.
Gran Canaria.jpg
Sedan är ju frågan om det finns någonstans där man kan ställa bilen på ett säkert sätt. Ser i Google Earth att det är en smal kurvig väg, men det är ju bara spännande om man åker dagtid. Kanske man inte behöver åka så långt på den för att få bra förhållanden, innan El Risco? Andra har kanske erfarenheter av området i väster?

Här är länken:
https://www.lightpollutionmap.info/#zoo ... rs=B0TFFFF" onclick="window.open(this.href);return false;

Ha en trevlig resa!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Gran Canaria

Post by pstymne »

Hej Lasse!

Tack för tips och länken till ljusföroreningskartan! Det är ju en bit från Las Palmas till El Risco, åtminstone i tid räknat, men det går nog att lösa. Att köra bil på enfiliga vägar utan vägräcken, närmast kostigar, har jag provat på, på bergsvägar norr om Mogan. Det var betydligt mer karaktärsdanande än vad serpentinvägarna på La Palma var.

Jag ska höra med folk därnere om de har koll på områdena närmare Las Palmas. Det kan ju finnas lokala fläckar som ligger "i lä" för de värsta ljusföroreningarna. En vän till mig är därnere just nu, så jag ska be henne att kolla upp.

/Per
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Gran Canaria

Post by Miska »

Hej Per!

Jag har vänner som bor i de olika Kanarieöarna och 2 av dem säger att både Teneriffa och Gran Canaria är grovt ljusförorenade, värst är Gran Canaria. Teneriffa har sina fördelar med Teide som är ovanför ljuskällorna, men påverkas också. Fuerteventura är bland de mörkaste öarna som finns. 5 minuter från Caleta de Fuste (söder om Puerto del Rosario) in mot landet och det är så mörkt att du ser inte ens handen framför dig förrän ögonen har anpassat sig för mörkret.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Gran Canaria

Post by pstymne »

Hej Miska!

Tack för info om ljusföroreningarna på Kanarieöarna! Fuerteventura ser ju riktigt läckert ut, om man går efter ljusföroreningskartan. Bra tips!

/Per
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Gran Canaria

Post by Miska »

Fotot som jag använder som profilbild är tagen i Fuerteventura.
Där vi stod var det helt bäcksvart, enda man såg var billjusen som svepte förbi då och då, och såklart min Lightsaber. ;)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA