Teneriffa i sista minuten

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Nu hittade jag en bättre karta där jag ser vägnumren på småvägarna. Det är vägarna tf342, 373, 436 och den mest västra delen av tf42 jag menade. Efter det tror jag vi ta tf82 söderut om vi skall komma fram i tid.

Hittar inte alla vägar du skriver om, men skall nog hitta dom nu med den bättre kartan jag fick tag i.

Nu måste vi ned och äta frukost, utflykt till bergen Anaga väntar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by hbar »

TF-342 är inget problem. TF-436 är mycket smal o tar lång tid. Har blivit bättre men inget jag rekommenderar om man inte mycket gott om tid.

Tror ni får ut mer av att köra den vägen jag föreslog o först ta TF-5 till Icod (så ni kommer ur smeten) o sen fortsätta på TF-42 längs havet genom Garachico. Efter en dryg kilometer (Las Cruces) så ser ni serpentinvägen tf-421 som går upp till TF-82 där ni kan fortsätta mot TF-1. Jag tror det ger mer än TF-373.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Idag besökte vi Anaga bergen i norr. Mycket vackert och spännande serpentin vägar upp. Tanken var att ta gångleden ned till havet, en ca fyra timmar lång promenad. Vakten bad dock oss att inte göra det då väderutsikterna var regn. Då blir alla branta passager hala och farliga. Vi tog en kortare led tillbaks i urskogen till Las Mercedes, mycket spännande och vackert. Sedan buss tillbaks till Las Laguna och sedan Puerto Cruz.

Nu funderar vi över onsdagen. Blir det vackert klart väder tar vi nog vägen över Teide i varje fall. Då kan vi göra en kort avstickare till teleskopen och få se dom på nära håll från utsidan.

Sedan bär det nedför på norra sidan till Garachico via tf373 och sedan mot fyren. Den dåliga vägen tf436 som du skrev om, hur dålig är den, typ grusväg som håller på att rasa samman eller? Vi brukar tas oss fram via knappt gåbara skogsvägar ibland men vill så klart inte köra fast. Anledningen till att vi vill ta den vägen är att vi vill besöka byn Masca.

Slutmålet för onsdagen är Adeje där vi bokat hotell.

Vi får se vilka vägar vi tar till slut, vädret blir det som avgör mest.

Vägen tf342, är det någon vacker utsikt åt havet eller små trevliga byar att passaera?

Tack för all hjälp vi får, den är värdefull !

Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by hbar »

Vet inte om det är fel på Google maps men där går tf-373 från tf-82 en bit efter Icod, korsar tf-5 och går genom Mirabal, La Montañeta, San José de los Lianos till tf-82. Ingenstans i närheten av Garachico.

Har man tid så är tf-342 trevligare än tf-5. Sluttningen är inte så brant och det är mycket bebyggelse men man ser kusten en bit bort och lite grönska då och då.

Det är ca 30 år sen jag var i Puerto första gången. Vi hyrde inte bil de första gångerna (hade barnen med) o tog då bla en utflykt till Masca. Då var vägarna ännu sämre o bussen körde bara den korta sträckan mellan tf-82 o Masca. Vägen var så smal så man kunde inte ens mötas med personbil. Några år senare (när det blev mer turism) tror jag de enkelriktade vägen i olika riktning vid olika klockslag. På senare år så har de gjort extra vägar på vissa sträckor och skiljer körbanorna. Det är ca 10 år sen jag körde tf-42 västerut så det kan ha hänt en del sen dess men jag skulle rekommendera er att fråga bilfirman eller hotellet hur vägen till Masca är nu för tiden o speciellt sträckan ner till Buenavista (som är lång). Google-mobilen har kört där o vad jag kan se så är det fortfarande svårt för personbilar att mötas på många sträckor.

Det var mest i början som vi åkte till Puerto de la Cruz rätt ofta, sen fick det konkurrens av Madeira (både vinet o ön:). Inte så bra astronomiskt men grönskan o naturen är mycket vacker. Denna gången får det bli LaPalma i Januari, blir förhoppningsvis någon klar natt då.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Det är nog riktigt att googlemap inte riktigt stämmer med lokalkartorna. Väg tf373 slingrar sig ned till tf82 sedan är det inte långt till Garachico. Till Icod byter tf373 namn till tf366 på slutet enligt lokalkartan vi har.

Ikväll när vi satt och åt samt planerade morgondagens resa med ev besök till observatoriet kom en riktig störtskur och håller på än.

Kanske detta blir det enda vi ser av observatoriet?
IMG_20161025_182023.jpg
Vi hade tänkt vi provar köra väg tf436 från kusten och uppåt, om det blir för dåligt vänder vi, men det är kanske för smalt för det. Skall kolla streetview vad vi har att vänta. Låter som en spännande bussresa ni gjorde!

Update:
Det gick inte att se streetview på mobilen. Men när jag zoomar in ordentligt på kartan ser jag att det är busshållplatser hela vägen från havet, upp genom Masca och vidare upp till väg tf82, då borde vi klara det med vår lilla hyrbil.

Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by hbar »

När du kommer till Adeje så har du möjlighet att se den nya novan som upptäcktes den 20e. Mag 8 så du kan se den med en enkel liten kikare.
http://www.skyandtelescope.com/astronom ... gittarius/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ligger bra till för er i sydväst när solen gått ner.

Den ligger under horisonten för oss men du kanske kan skicka en bild:)

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Det var nyheter det. Nu fick jag tyvärr endast med minsta kikaren, 25mm *8 eller vad den nu kan vara på. I artikeln stod som krav 50mm. Kanske bättre då med foto på 20 sekunder, 20-35mm f/4. Kameran är en Canon 6D så med iso1600 kanske den skulle gå att utskilja även fast jag inte har följning. Har lite dålig koll när man fotar på det sättet, men mag 8 låter ju som troligt att det skulle gå att se på foto. Kommer inte ihåg om hotellet hade takterass men det brukar de flesta ha. På sydvästra sidan finns också mycket större chans till klart väder.

Era observatörer söderut :-)

Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by AstroFriend »

Då har den stora dagen kommit, onsdagen då vi hämtar ut hyrbilen. Är klar med alla papperen kl 9:30 och sätter kurs på Teide. Här tar vi av mot observatoriet:
IMG_20161026_110350.jpg
Avfarten är precis vid den första restaurangen man kommer fram till på platån.

Efter många stopp är vi framme efter närmare två timmar. Tar ett första kort av observatoriet från infarten:
IMG_20161026_111536.jpg
Med vidvinkel på kameran är det svårt att se detaljer. Vi åker uppför berget till baksidan och kommer lite närmare:
IMG_20161026_112741.jpg
Jag skall senare skriva vilket teleskop som är vilket. Eller det kanske någon av er vet?

Här regnar det tidvis kraftigt och Teide toppen försvinner i molnen. I några luckor hinner vi ta några foton:
IMG_20161026_120414.jpg
Sedan fortsätter vi på de mindre vägarna mot fyren Teno. Vi får några häftiga upplevelser på serpentinvägarna ner mot kusten. Vi åker i en liten fransyska, Citroen Kaktus, Gunilla har åtagit sig att vara chaufför. Det visar sig att de sista fyra km till fyren måste vi gå. Vänder där tillsammans med några andra som också givt upp.

Nu ger vi oss in på den smala vägen till Maska. De första fem km är den bred och fin:
IMG_20161026_154352.jpg
Sedan blir det smalare, personbilar går bra att möta i låg fart:
IMG_20161026_155904.jpg
Här passerar vi bergkrönet och vägen vänder nedåt igen. Nu växlar det från solsken till oväder på några sekunder, det råkar vi ut för flera gånger.

De stora bussarna är dock knepigare att möta och vid ett tillfälle får vi backa en bit för att klara mötet. Men vilken vacker väg och vilken upplevelse, den skulle vi aldrig velat vara utan. Vägarna såg alldeles nybyggda ut och antagligen större än när Håkan var här senast, så här såg gamla vägen ut:
IMG_20161026_161146.jpg
Idag får man inte köra bil här utan endast gångväg idag.
IMG_20161026_163717.jpg
Det här blev en av de mest spännande dagarna vi haft. Marslandskapet runt Teide var också spännande att se.
IMG_20161026_115056.jpg
Nu har vi bytt stad från Puerto de La Cruz till Adeje. Förut fick vi fyra glas vin för fyrtio kronor, nu två glas mineral vatten sjuttio kronor! Vi funderar på Mac&Donalds i fortsättningen.

Med hälsningar från
Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by Miska »

Lars, på din 3e bild där du fotat Teide bland molnen så ser du på vänstra kanten "master" som är för linbanan.
Ni kanske skulle ta en tur upp till toppen och se hur det är där uppe?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by AstroFriend »

Hej Miska,
Linbanan till toppen tog vi redan förra gången för två år sedan. Vi fick stå i kö en timme innan vi kunde åka upp. Jag var inte särskilt van vid den tunna luften på 3700m höjd. Blev alldeles slut efter en promenad på ca en km där uppe.

Idag skall vi lämna tillbaks hyrbilen. Ett dygn kostade 640 kronor med fria mil och självrisk eliminering, det sista egentligen onödigt då Mastercard kortet jag betalade med täcker självrisk på upp till tiotusen kr. Utan självrisk eliminering hade det räckt med 400 kronor. De tog inget extra för att vi lämnade tillbaks bilen på annan ort.

Bilresan gick väldigt smidigt förutom att hitta hotellet på destinationen. Frågade en trevlig flicka med namn Kirsti som arbetade på en pub om jag kunde få koppla upp mig på deras wifi, hon kom från Skottland och kunde naturligtvis Engelska. Det gick bra och jag laddade ned alla offline googlemap kartor jag behövde. Det visade sig vi bara var ett par kilometer bort från hotellet. När Gunilla var här senast var Adeje bara en liten by, idag mer storstad, lite förvirrande.

Kanske vi nästa år har internet via mobiltelefon i hela eu utan extra kostnad, vad det skulle underlätta sådana här resor!

Ikväll skall vi försöka oss på att fota supernovan. Vi kommer behöva lite assistans från er för att kunna orientera oss på himlen. Stjärnkartorna i mobilen var lite svåra att gå efter. Det är ganska ljusförorenat och vi ser bara ett fåtal stjärnor. Om kompassen stämmer har vi utsikt från 110 till 270 grader från balkongen. Dock ser vi endast horisonten mellan 210 till 270 grader. Från 110 till 210 grader begränsar ett hotell framför oss utsikten så vi bara ser från 25 grader och uppåt. Vi skall undersöka om vi kan komma högre upp än de fyra våningar vi bor på, kanske det finns en takterrass. Vädret är mycket klarare här jämfört med norra sidan. Vilka tider har vi supernovan tillräckligt högt för att vi skall se den? Vi är i Adeje Teneriffa. Tidzon 0 och 1 timma sommartid.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by Miska »

AstroFriend wrote:Linbanan till toppen tog vi redan förra gången för två år sedan. Vi fick stå i kö en timme innan vi kunde åka upp. Jag var inte särskilt van vid den tunna luften på 3700m höjd. Blev alldeles slut efter en promenad på ca en km där uppe.

[text]

Ikväll skall vi försöka oss på att fota supernovan. Vi kommer behöva lite assistans från er för att kunna orientera oss på himlen. Stjärnkartorna i mobilen var lite svåra att gå efter. Det är ganska ljusförorenat och vi ser bara ett fåtal stjärnor. Om kompassen stämmer har vi utsikt från 110 till 270 grader från balkongen. Dock ser vi endast horisonten mellan 210 till 270 grader. Från 110 till 210 grader begränsar ett hotell framför oss utsikten så vi bara ser från 25 grader och uppåt. Vi skall undersöka om vi kan komma högre upp än de fyra våningar vi bor på, kanske det finns en takterrass. Vädret är mycket klarare här jämfört med norra sidan. Vilka tider har vi supernovan tillräckligt högt för att vi skall se den? Vi är i Adeje Teneriffa. Tidzon 0 och 1 timma sommartid.

Lars
Du vet att man ska tugga tuggummi när man befinner sig på höga altituder? ;)
Det är samma princip som när man flyger med flygplan och man börjar anpassa sig efter kabintrycket som är tunnare än på fast mark, därav lock i öronen bl.a.

Har inte du laptopen med dig, eller tabben?
Stellarium finns där ute som man kan använda sig utav för att lokalisera på "ett ungefär".
Här är en liten länk jag hittade om det; http://www.skyandtelescope.com/astronom ... gittarius/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by Tannerswe »

Miska wrote: Du vet att man ska tugga tuggummi när man befinner sig på höga altituder? ;)
Det är samma princip som när man flyger med flygplan och man börjar anpassa sig efter kabintrycket som är tunnare än på fast mark, därav lock i öronen bl.a.
Tuggummi för lock i öronen möjligen

Tyvärr tuggummi ingen effekt alls effekt på ett lågt syretryck som är orsaken till mattheten. Vid 3700m tappar man ca 30% av sin syreupptagningskapacitet pga detta.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by hbar »

Solen går ner 2030 (svensk sommartid). En timme senare ligger novan az/alt 217/22. Du har då Altair rakt ovanför (217/66) och Vega en bit till höger (299/61).

Du har Mars på 200/34 o Venus på 236/10. Novan ligger på en rak linje mitt emellan dess. Tar du några bilder där med ett normalobjektiv så kan du inte missa den.

Med din 8x25 kikare skulle du kunna se den om du bara visste var du skulle leta. Gå längst ut på piren i Adeje (eller en promenad upp mot La Caleta så hittar du några pirer längs vägen). Då har du det värsta ljuset i ryggen. Sydsidan på Gomera som ligger i horisonten ligger på az~270.

God jakt

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by AstroFriend »

Miska,
Tyvärr tro jag att mitt tillstånd på Teide toppen mest berodde på min avsaknad av kondition och tyvärr hjälper nog inte tuggumi mot det :-)
Inga datorer eller plattor med, bara våra mobiltelefoner.

Håkan,
Vad bra då vet vi hur vi skall rikta kamerorna även om vi inte kan se stjärnorna så bra. Väderutsikterna för ikväll är 20% moln och för imorgon inga moln.

Återkommer.

Ps.
Håkan kände du igen vägarna från fotona?

Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by AstroFriend »

Ikväll satt vi på restaurangen och väntade på att Sagitaurius skall komma i rätt läge för att vi skulle se novan. Tyvärr kom inte bara den i rätt läge, utan även de 20% moln jag nämnde tidigare kom också på plats mitt framför novan. Bättre lycka imorgon kanske.

Adeje är mycket mer turistort än Puerto de la Cruze. Inte riktigt vad vi sökte och lite svårt hitta på något intressant att göra. Imorgon ger vi oss ut på val och delfin safari för att hålla spänningen uppe. Ett katamaran och segelfartyg som tar hundra personer tar oss ut!

Mittemot hotellet finns en hyrbilsfirma där det går att hyra bil i tre dygn för 44 euro, mindre än vad vi betalade för ett dygn. Men antagligen går bilen inte att lämna tillbaks på annan ort som vi gjorde vilket var mycket praktiskt. Nu har vi dock inget behov av det.

Om man vill astrofotografera så fanns flera parkeringar som verkade vara lämpliga att stå på på väg till observatoriet. Kunde inte se någon skylt som förbjöd det, det är ju restriktioner på vad man får göra i naturreservatet, bäst att kontrollera innan så man inte riskerar dryga böter.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;