Teneriffa i sista minuten

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by AstroFriend »

Om en timme gör vi ett nytt försök att få novan på bild. Ikväll ser det mer lovande ut, inte några större moln men lite dis vid horisonten. Använder båda kamerorna, Canon 6D på 35mm f4 och Canon M på 50mm f4.

Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by AstroFriend »

Då var kl 20 och dags att börja ställa in våra kameror.

Efter lite labbande med olika inställningar valde jag för Canon 6D kameran: 35mm f/5, iso1600, 10 sekunder, provade med 20 sekunder först men rörelsen blev för stor. Ingen dark subtraktion, behövs ju inte när objektet förflyttar sig så mycket mellan varje bild. Har ju ingen följning.

Gunilla valde med sin Canon M, 18mm f/5, iso1600, 6 sekunder. Gunilla fick hämta mikrovågsugnen att ställa kameran på för att komma i rätt höjd!

Fotade mellan kl 20:30 till 21:30, raderade bort ett tiotal bilder, inflygningen gick nära där novan var och kvällstrafiken var väldigt tät. Det blev nära 200 bilder, både jpg och raw. Alla bilder avfyrade manuellt. Ställde kameran på balkongräcket efter att ha bundit fast den och med en solkrämskartong under för att få rätt höjdvinkel.

Jag tog bilderna från balkongen och ungefär så här såg det ut.
IMG_20161028_220845.jpg
Novan diagonalt snett upp mot höger utgående från hörnet på hotellet till vänster.

Vi får se när vi kommer hem om novan går att få fram ur bildmatrialet. Kommer testa med AstroImageJ och det makro jag tagit fram för ditherade bilder. Får dock göra en specialvariant utan flat kalibrering.

En unik händelse för oss var att få se Venus gå ned i havet, den flimmrade mycket sista minuterna och var kraftigt röd. Den försvann helt kl 21:30 lokal tid. Det kanske vi aldrig får uppleva igen. Sett från 4:e våningen.

Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by Miska »

AstroFriend wrote:Då var kl 20 och dags att börja ställa in våra kameror.

Efter lite labbande med olika inställningar valde jag för Canon 6D kameran: 35mm f/5, iso1600, 10 sekunder, provade med 20 sekunder först men rörelsen blev för stor. Ingen dark subtraktion, behövs ju inte när objektet förflyttar sig så mycket mellan varje bild. Har ju ingen följning.

Gunilla valde med sin Canon M, 18mm f/5, iso1600, 6 sekunder. Gunilla fick hämta mikrovågsugnen att ställa kameran på för att komma i rätt höjd!

Fotade mellan kl 20:30 till 21:30, raderade bort ett tiotal bilder, inflygningen gick nära där novan var och kvällstrafiken var väldigt tät. Det blev nära 200 bilder, både jpg och raw. Alla bilder avfyrade manuellt. Ställde kameran på balkongräcket efter att ha bundit fast den och med en solkrämskartong under för att få rätt höjdvinkel.

Jag tog bilderna från balkongen och ungefär så här såg det ut.

IMG_20161028_220845.jpg
Novan diagonalt snett upp mot höger utgående från hörnet på hotellet till vänster.

Vi får se när vi kommer hem om novan går att få fram ur bildmatrialet. Kommer testa med AstroImageJ och det makro jag tagit fram för ditherade bilder. Får dock göra en specialvariant utan flat kalibrering.

En unik händelse för oss var att få se Venus gå ned i havet, den flimmrade mycket sista minuterna och var kraftigt röd. Den försvann helt kl 21:30 lokal tid. Det kanske vi aldrig får uppleva igen. Sett från 4:e våningen.

Lars o Gunilla
Ser inte en enda stjärna på bilden, kanske du fotat just denna bild med mobilen!?

Blir kul och se om du lyckats fota något. :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by AstroFriend »

Hej Miska,
Alldeles riktigt, den bilden tog jag med mobiltelefon för att kunna lägga upp här. Kanske det skulle gått med Canon 6D också, den har ju wifi, går det inte direkt så kunde jag kopierat de bilderna till mobilen.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by Miska »

AstroFriend wrote:Hej Miska,
Alldeles riktigt, den bilden tog jag med mobiltelefon för att kunna lägga upp här. Kanske det skulle gått med Canon 6D också, den har ju wifi, går det inte direkt så kunde jag kopierat de bilderna till mobilen.

Lars
Har inte du nån laptop med dig på din resa? Eller kanske rent av är du där med en tablet?
Man kan installera Adobe Photoshop CC på sin tablet/mobil också för snabbredigering och sen swisha iväg bilden till nåt på nätet om man inte har tillgång till en dator på resande fot. Rätt smidigt, men kan även vara lite bökigt om man har oturen att äga en 4" mobiltelefon. ;)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by AstroFriend »

Nej vi har bara det nödvändigaste med oss. Vi rör oss i regel ganska mycket när vi reser så inga skrymmande tunga saker kommer med, fullframekameran är ett undantag. Fast ibland är jag frestad att lämna den hemma och bara fota med mobiltelefon.

Reser ibland med endast handbagage för att slippa kön med bagage in/utlämningen. Då kommer inga Dobson med :-)

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by Miska »

AstroFriend wrote:Nej vi har bara det nödvändigaste med oss. Vi rör oss i regel ganska mycket när vi reser så inga skrymmande tunga saker kommer med, fullframekameran är ett undantag. Fast ibland är jag frestad att lämna den hemma och bara fota med mobiltelefon.

Reser ibland med endast handbagage för att slippa kön med bagage in/utlämningen. Då kommer inga Dobson med :-)

Lars
Jösses... Jag brukar släpa med mig 15kg utrustning vart jag än reser. Det följer med mig in i kabinet på flygplanet och sen bagaget där nere.
Funderar nästan på att ta med mig monteringen nästa gång jag åker ner till Fuerteventura och se om jag får bättre bilder då än annars. Finns ju såklart mycket mer att fota där nere än här uppe. :)

Nästa gång, Lars, ska du ta med dig din LX200-ACF 16" vart du än flyger. ;)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa i sista minuten

Post by AstroFriend »

Jag håller på att bygga om min 5.2" APO refraktor för att bli lättare med alla sina tillbehör. Ny Linux dator, ny flattener för större fält upp till 48x36mm, lägre strömförbrukning osv. Då kan jag lättare ta med även den utrustning på astroträffar, men utomlands, nja...

Miska, vad är det för en massa utrustning på 15kg du tar med dig och lyckas få in i kabinen och det måste väl kosta massor?

Vi har just sett vår egen stjärna gå ned i havet.
IMG_20161029_192354.jpg
Kl 19:24 inträffade det lokal tid enligt tabell, nu låg en ö i vägen så det blev lite tidigare.

Summerar man denna resa ur astronomisk synpunkt blev det: observatorie med teleskop, nova, Venus nedgång, Solens nedgång, vulkaner kanske också kan räknas in där. Inte så pjåkit med tanke på att det inte var planerat från början.

Tack alla för informationen för att möjligöra att fota novan och guidade visningen till observatoriet och vägar att köra på. Nu var ju tyvärr guidningen inställd, antagligen pga oväder. Men vi fick ju i varje fall se teleskopen utifrån.

Nu åter till glass o kaffe. Inatt slår det om till normaltid, som gjort för missförstånd och missat flyg hem.


Update:
Här kan ni se hur det gick med nova fotandet:
viewtopic.php?f=36&t=14000" onclick="window.open(this.href);return false;

Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;