Plats sökes

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
MrRookie
Posts: 2
Joined: 2016-06-26 10:08:10
spamtest: JA

Plats sökes

Post by MrRookie »

Godmiddag gott folk, är så pinfärsk som man bara kan bli på detta forum. Orsaken till att jag ramlade in här är rätt enkel, min bättre hälft har sedan barnsben velat ha ett teleskop och för mig är det lite av ett förlorat nöje.

Så jag nyttjade min spontana sida och införskaffade mig en: Skyhawk 114. Så medans jag ändå arbetar halvt ihjäl mig under nån vecka till och samtidigt inväntar det "lilla" paketet, tänkte jag passa på att be om tipps för platser i Göteborg med omnejd som kan rekommenderas. Har redan kikat på kartan som fanns i en tråd här, men hade tänkt mig en lite mer vildmarksinspirerad plats. Jag kan utan problem köra några mil för att åka till en sådan plats :)

Ser fram emot att få höra era berättelser och nån gång dela mina egna!
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Plats sökes

Post by Jonas »

Gomidda!

Jag bor inte själv i Götet men denna sida kanske kan vara till hjälp:
http://www.lightpollutionmap.info/#zoom ... rs=B0TFFFF

Jag själv utför de flesta obsar och fotografering inom grön-gult område så ingenting är omöjligt!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
MrRookie
Posts: 2
Joined: 2016-06-26 10:08:10
spamtest: JA

Re: Plats sökes

Post by MrRookie »

Underbart! Den där kartan blir kanonbra :)

Tusen tack för så snabbt och bra svar!
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Plats sökes

Post by Jonas »

:D :good:
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Re: Plats sökes

Post by Danjel »

Hej och välkommen! När jag har velat hitta en mörk plats har jag ibland kört till Hindås och strax nordöst om Östra Nedsjön. Där är riktigt mörkt och fint höst- och vintertid. Jag har också haft väldigt fina obspass vid Marstrands camping. I övrigt har vi ju ett jättefint observatorium i slottsskogen och en astronomisk förening att ta kontakt med - Göteborgs astronomiska klubb (GAK). :)
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Plats sökes

Post by Zeke Varg »

Har man tid och en bil, så skulle jag nog våga påstå att skogarna mot Bollebygd och Olsfors inte kommer göra någon besviken.

Jag brukar köra mot Borås och svänga av R40 så jag kommer till Olsfors samhälle, sedan svänger jag in på en av vägarna till höger i höjd med idrottsplatsen. Minns inte vad vägen heter, men det är en södergående, enskild väg, som är mycket lång, krokig och väldigt svårkörd under vintertid. Den här vägen kör jag någon mil in på så man korsar R40 via en viadukt och sen bara vidare rätt ut i tassemarkerna. Här finns knappt någon bebyggelse alls, och det ligger upp till nästan 200 meter över havet. Området ligger söder om R40 och sträcker sig från Olsfors, söderut mot Seglora, Hyssna och andra världsmetropoler.
Här kan man kan vara helt ostört under en natthimmel som är helt underbar under mörka höst och vinternätter.!

Annars har man vättlefjäll, skogarna norr om Gbg som går mellan Ale och öster ut åt Alingsås-hållet till. Kör R45, ta av vid Alafors och kör vägen mot Kilanda, Starkärr, så har du också hyfsad himmel, som också ligger tämligen högt upp.
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Plats sökes

Post by Hans Bengtsson »

Ett väldigt speciellt ställe är Seatons kulle:

https://m.youtube.com/watch?v=eIVNUu3X808

Har varit där några gånger men bara dagtid. Jättefin utsikt, men det finns kanske ingen plats på kullen med fri sikt i alla riktningar på en och samma gång, pga träd. Tror det är ganska mörkt där, och stället är lättillgängligt. Och som sagt rejält udda.

Inga garantier när det gäller lämplighet för astronomi men det kan knappast vara dåligt, om dom nu inte satt upp några lampor förstås. Väl värt ett besök även en fin sommardag!

M v h
Hans Bengtsson