natt utanför Falun

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

natt utanför Falun

Post by Håkan N »

Här är min lilla observations rapport från gårdagen.
Jag tog en promenad på kvällskvisten runt firman på industri området i Falun.
Det var moln fritt, ..så fattade noll ;-))
Så det såg hyffsat ut och det blev lite kallare så jag bestämde mig för att åka norrut mot Hälsinglands skogar med min 60 mm Zeiss med tripod och IS.
Kom ihåg jag är nybörjare.
Såg ju Orion första gången förra året och Vintergatan förra sommarn och lärt mig lite objekt och tecken via appar och promenader. ( tar lite tid att lära sig detta , men kul )
På min La Palma resa nyligen körde jag lite vanliga objekt som Andromeda, och runt om i Orion och Cassiopeia och tittade på starka stjärnor och försökte lära mig namn och starhoppa lite mera seriöst nu när jag hade en kikare tillhands.

Så jag åkte mot Svabensverk ca 5-6 mil norrut och det finns samhällen längs vägen men inte nåt större ljus från dom.
Det hela började bra och en kvalitetshöjning från Falun faktiskt.
Tog in Jupiter först och det var ganska skarp och betydligt bättre än i La Palma faktiskt.
Försökte se M78 i Orion men såg den inte. Både Orion nebula och Andromeda var betydligt sämre än i La Palma.
Men när Orion gick ner blev det faktiskt riktigt bra himmel efter midnatt.
Plejaderna var fina trotts månen bredvid.
Dubbel dubbeln i Persus var vacker.
Owl clustret var ok men inte lika vasst som i La Palma på 2400 meter på nymåne ( ok calima i luften vilket var besvärande fast man såg vintergatan )

M13 såg jag direkt när det kom upp nu och riktade kikaren dit, satte direkt. Bättre än La Palma faktiskt med den låg lågt där och tidig morgon iof.

Iden med resan norrut var M44 samt M52.
Missade M44 i Spanien av nån anledning.
Tog ut en linje från Procyon till Pollux och där på mitten ca lika långt ut åt vänster.
Hittade ganska direkt en ljus tuss. hmm.