natt utanför Falun

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

natt utanför Falun

Post by Håkan N »

Här är min lilla observations rapport från gårdagen.
Jag tog en promenad på kvällskvisten runt firman på industri området i Falun.
Det var moln fritt, ..så fattade noll ;-))
Så det såg hyffsat ut och det blev lite kallare så jag bestämde mig för att åka norrut mot Hälsinglands skogar med min 60 mm Zeiss med tripod och IS.
Kom ihåg jag är nybörjare.
Såg ju Orion första gången förra året och Vintergatan förra sommarn och lärt mig lite objekt och tecken via appar och promenader. ( tar lite tid att lära sig detta , men kul )
På min La Palma resa nyligen körde jag lite vanliga objekt som Andromeda, och runt om i Orion och Cassiopeia och tittade på starka stjärnor och försökte lära mig namn och starhoppa lite mera seriöst nu när jag hade en kikare tillhands.

Så jag åkte mot Svabensverk ca 5-6 mil norrut och det finns samhällen längs vägen men inte nåt större ljus från dom.
Det hela började bra och en kvalitetshöjning från Falun faktiskt.
Tog in Jupiter först och det var ganska skarp och betydligt bättre än i La Palma faktiskt.
Försökte se M78 i Orion men såg den inte. Både Orion nebula och Andromeda var betydligt sämre än i La Palma.
Men när Orion gick ner blev det faktiskt riktigt bra himmel efter midnatt.
Plejaderna var fina trotts månen bredvid.
Dubbel dubbeln i Persus var vacker.
Owl clustret var ok men inte lika vasst som i La Palma på 2400 meter på nymåne ( ok calima i luften vilket var besvärande fast man såg vintergatan )

M13 såg jag direkt när det kom upp nu och riktade kikaren dit, satte direkt. Bättre än La Palma faktiskt med den låg lågt där och tidig morgon iof.

Iden med resan norrut var M44 samt M52.
Missade M44 i Spanien av nån anledning.
Tog ut en linje från Procyon till Pollux och där på mitten ca lika långt ut åt vänster.
Hittade ganska direkt en ljus tuss. hmm.
In i bilen och kollade SkySafari, men var det rätt, synfel eller en dimmig galax ?
Svårt att säga.
Jag fick ideligen problem med kikaren i kylan ( det var ca -12 C )
Varm funkar det perfekt men efter en stund immar det på och än kallare ser man inte nåt ( fel på kikaren ? )
Nån här sa ingen 'kikare i jackan' utan optiken ska vara kall.
Inte då denna Zeiss i alla fall, den funkar inte kall - punkt.
Varm är den bra, men kall helt värdelös. ( är det den mekaniska IS funktionen som spökar ? )
Men väl ute igen svepte jag lite per IS för hand,, och så lite ovan - Wow ! Där var M44 !
Antar jag var på M67 nedanför (?)
M44 var fint i kikaren. Lika stor som Plejaderna verkade det som, men jag såg inte M44 per ögat ( ska man kunna det ? )

M52 borde jag hittat enkelt men jag tror jag var rätt insåg jag hemma då det är 3 ganska starka små stjärnor där.
Men clustret inte enkelt att se trotts enkel läge att hitta.

Fötterna var kalla så hemgång var aktuell.
Jag stannade 3-4 gånger och tittade på M44, Så klar natt !

Väl i Falun igen såg man skillnaden enkelt på nån mil ut i skogen.
Det var ok i stan med, men inte alls lika bra.

Ok detta är sas i nybörjarstadiet för min del om observationen låter simpel.
Men jag tycker det är så kul att hitta objekten och även om en kikare kan ger bra vy på vissa objekt ger den ju knappt nåt på deep-sky.

Så äntligen en hyffsad natt, knappt man fattade detta ;-)

Kan bli bra ikväll också, men månen lyser på rejält.
Uppdatering ; Moln igen.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: natt utanför Falun

Post by Håkan N »

Jag hade frågan ute på CN om kikaren immar igen snabbt i - 22 alt -12.

Antar det handlar om utandning och ögats värme utstrålning.
En sa, lägg på dew heaters.
Vem säljer dessa här ?

Det var som en sa till mig att ha kikaren innanför jackan.
Men det blev ju sagt som optiskt fel, men värme måste ju till i kyla verkar det som.



I would bet some small sum of money that the culprit here is fogging on the outside of the eyepiece lenses, due to the moisture from one's breath and moist eyeballs.

-------------/---/----------

Agreed. In cold weather I make a point of holding the binoculars by the objectives, as far from my face as possible. That minimizes the chance of warm, humid breath being forced back on the eye lenses. Any hint of breath on the eye lenses causes instant frost at -22C. If this is the problem, it's extremely easy to see.



It's probably not great for the binoculars, but I sometimes deal with this by wiping the frost off the lenses with my mittens.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: natt utanför Falun

Post by Hans Bengtsson »

För mig är en fältkikare och även ett teleskop ett bruksföremål som man ska använda så mycket som möjligt, och därmed oundvikligen slita på. Därför skulle jag inte känna mig helt bekväm med en liten jättedyr kikare av bästa märke. Om den immar igen, vilket händer antingen den är billig eller dyr, då vill jag kunna försiktigt torka av linserna så jag kan fortsätta observera. Det är förstås inte så bra för antireflexbeläggningen, men det struntar jag i om kikaren är någorlunda billig. Den är ju till för att användas. Situationen blir radikalt annorlunda om kikaren kostat en massa tusenlappar. Då skulle jag tänka mig för väldigt noga innan jag gör minsta lilla åtgärd som kan skada.

Alltså har en billig kikare en avsevärd fördel gentemot en dyr just genom att man inte behöver vara så himla rädd om den.

Teleskop:
Jag har enbart goda erfarenheter av kinesisk optik. Utmärkt kvalitet till bra pris. Min 8-tums Newton presterar på samma nivå år efter år, har aldrig ens kollimerat! Gränsmagnitud nästan alltid kring 13.5, ibland 14.0 och vid något tillfälle 14.5. Detta från en balkong i Göteborg där jag för blotta ögat knappt kan se den svagaste stjärnan i Karlavagnen. För att inte tala om Timos kinesiska 10-tummare i Australien. Hur skulle den kunna prestera på sådan toppnivå om inte optiken vore mycket bra? Vi ser ju ständiga strömmar av ypperliga visuella observationer som utförs världen över med just kinesisk och taiwanesisk optik. Det talar sitt tydliga språk tycker jag.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: natt utanför Falun

Post by timokarhula »

Jag är imponerad av min kinesiska (?) SkyWatcher teleskop som jag köpte för motsvarande 4700 kronor i december 2009. Efter en noggrann stjärnkollimering tillsammans med två finska duktiga amatörer under First Light premiärnatten, har jag inte behövt kollimera optiken. Jag har ju under 15 nätter fraktat tuben i baksätet (fastspänt med säkerhetsbältena) och skärpan har hållt i sig hela tiden. Det talar speciellt obsarna av Sirius B och Antares B för häromnatten. Sedan att jag har kunnat lokalisera 15.5 magnitud planetariska nebulosor i Magellanska Molnen är också tecken på bra optisk kvalitet (+lite himlen och observatören :) ). Det speciella med spegeln är dess renhet. Inte en gnutta fett eller smuts syns på den. Teleskopet är bland de mest prisvärda i min samling. :)

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: natt utanför Falun

Post by Håkan N »

Hej Hans !

Jag trodde efter att jag hört att kikare ska vara kalla att undvika immning ( vs inte ha den innanför jackan och ut igen )
Inte kommer jag skrapa av linsen med isskrapa om Zeissen immar igen.. ;-)
Är det kallt kan man gå in i bilen och värma sig och studera nästa objekt på appen eller kartan medans kikaren klarnat till sig. Det tog inte många minuter och kan vara skönt att värma på sig lite under tiden.
Du har rätt,. en kikare ska ju användas så 58 tusen på denna är ju vansinne.
Men det tillverkas ju dyra instrument.
Dock köpte jag den för samma pris som en Swarowski 42 mm ( alt 50 mm ) ny ( som var tanken först kring + 20 tusen )
Men alla kan ju resonera olika. Ex Tysken som haft denna var kikargalen och ville ha större å värre. Fel eller rätt är ju upp till var och en sas.
Varför nöjjer sig inte han med en Kina 1500 kronors. Antar han vill ha mera 'tryck'
Det blir lite som inom amatör teleskop branschen att dåligt glas är bäst, så varför ens då tillverka ULE, Zerodur etc för teleskop kan man undra.
Dom här kineserna får man vad man betalar för. Dom uppfyller sin funktion givetvis - men hur ska 5-7 tusen med okular uppfylla toppklass, det är ju en omöjlighet som enbart går ihop om man själv sas bestämt sig.
Min erfarenhet är ynka i hobbyn men de Skywatchers/Mead etc jag sett dito ( ex som Astro La Palma hade en 16" Kines och vi körde M1 på 1400 meter vid nymåne )
Sett lite cluster, Orion nebula i Los Angeles och på Oregon starparty och dessa kineser var då för mig en besvikelse.
Ärligt talat, de flesta dobbar ( Kina eller ej ) på OSP var en besvikelse, platta, gråa och inget sting alls.
Men ser man, svar ja. Kan man observera, svar ja. Kan man bli duktig observerar, givetvis.
Priset är bra och de levererar. Klart Timo ser objekten, trotts allt decent och på 21.85 med hans erfarenhet.
Men att jämföra mot en Lockwood, Zambuto eller Mel Bartels 1/10 wave pv är ju enormt. ( det jag sett )
Jag har dom där clustren i Lockwood's 20" färskt i minnet med Ethos. Enormt, man häpnade.
Men frågan var mot Timo, men svårt att sia om han inte sett i en sån spegel.
Min ide blir nog en Dream cellular 20" f/3.5 på topp tolerans av Aerospace kring 1/8 ( IF testad i en Zygo flermiljoners test maskin ) om jag tycker mig tro på detta vs Sverige och transport utomlands.
Men först ska jag lära mig allt i min 18 tummare.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: natt utanför Falun

Post by mikaelanderlund »

Hej Håkan!
Kul rapport! Jag hoppas på fler rapporter från dig. Att studera stjärnhimlen med en fältkikare är kul och man får en bättre känsla av stjärnhimlen än ett teleskop. Med teleskopet ser man ju endast en mycket liten del av himlavalvet. Imma är ett stående problem men jag brukar lägga kikaren i sin låda/väska där jag har ett par handvärmare. Då blir kikaren snart redo för nya observationer. Att putsa eller torka av linserna är inget jag kan rekommendera på de billiga kikarna. När jag försiktigt skulle rengöra min TS 80X20 försvann stora delar av coatingen. En putsduk i fält skulle avlägsna den fullständigt :|

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: natt utanför Falun

Post by timokarhula »

Håkan, jag har tyvärr inte tittat med de här stora, dyra speglarna som du nämner. Därför har jag ingen egen erfarenhet och åsikt om dem. För mig duger von Knorrings 21-tummare men den har jag inte använt på flera år. Det beror mest på bekvämlighetsskäl. 21-tummaren är förstås det bästa teleskopet (som man ser mest med) av mina sju teleskop men jag orkar inte montera upp det varje gång. Det händer ju att det mulnar på under tiden. Jag använder faktiskt mest min 10-tums GSO Dobson, 8-tums Celestron (från 1980) eller 25x100 kikare när jag observerar i Virsbo. De är de mest produktiva instrumenten.

/Timo K
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: natt utanför Falun

Post by mikaelanderlund »

Håkan N wrote: Ärligt talat, de flesta dobbar ( Kina eller ej ) på OSP var en besvikelse, platta, gråa och inget sting alls.
Kanske du skulle prova på binoviewer. Dessa ger dig garanterat en 3D-känsla. På ljusstarka objekt är de helt fantastiska!
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: natt utanför Falun

Post by timokarhula »

När jag tittade på klothopen Omega Centauri häromnatten såg den verkligen tredimensionell ut, i single okularet. Det är säkert hjärnan som gör en boll av hela stjärnmassan. Just Omega Centuri och 47 Tucanae är två enastående exempel på klothopar som gör ett andlöst intryck på en.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: natt utanför Falun

Post by Håkan N »

Timo !

Dina observationer säger du ser vad du ser.
Frågan jag så entusiastiskt sökte vad du hade sett i en high-end 20" och upplevt detta.
En spegel för hundra tusen på dubbla storleken och på toppklass tolerans, torde vara bättre än i en massproducerad Kines där toleranserna finns att syna dom och de håller knappast high-end.
Man vad ger de i verkliga livet hos en observatör som din och ni med denna erfarenhet, om ni har bra himmel.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: natt utanför Falun

Post by Hans Bengtsson »

Det som jag kan säga om Timos observationer är att de håller världsklass, och dessutom visar entydigt att optiken är förstklassig (liksom observatören givetvis). Och jo, optiken till SkyWatcher tillverkas i Kina, medan GSO-teleskopen har optik tillverkad i Taiwan.

Alldeles självklart skulle en 20-tummare ge ännu bättre gränsmagnitud och upplösningsförmåga, men samtidigt vara mindre smidig och inte nödvändigtvis lika produktiv. Det gäller att hitta en bra balans, att se saken pragmatiskt. Det är väldigt ofta inom astronomin som man inte alls får vad man betalar för, liksom man kan få mycket mer än vad man betalar för.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: natt utanför Falun

Post by timokarhula »

När jag beställde mitt 10-tums SkyWatcher (kines)-teleskop var jag ute efter mobilitet i första hand. Tuben ska få plats i bilens baksäte och rocker-boxen antingen i andra framsätet eller i bakluckan. Det går en gräns mellan 10- och 12-tum där dessa får plats. Jag skulle självklart ha beställt en 12-tummare om den hade fått plats (det gör den om man fäller ner baksätet) men jag vill ha en "grab-and-go" teleskop. Med SkyWatchern är jag färdig att observera inom 5-10 minuter och det är ibland viktigt i dessa sammanhang,

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: natt utanför Falun

Post by Håkan N »

Hans !

Nothing beats experiance och gedigen uthållighet oavsett utrustning.
Givetvis är det parametrar i detta att just komma i användning.
Sedan finns det folk i ex New Mexico som rullar ut sin 32 Kennedy dob utanför garaget till dry desert himmel..
Skapligt i short med en bira en vanlig torsdags kväll..så gillar man Deep-sky, tja då är det gött.
Mel Bartels sa till mig att ingen observatör kan bara ha ett instrument.
Han vigde flera år innan på större med Go-To men gick tillbaka utan Go-To till små korta teleskop och iden är att han inte vill betala nåt och göra allt själv ( 50% del i hans hobby sas )
Dels fick han skit på starparty för fusk ( han hade företag på Go-To med det såldes till Dan Gray, Siderail Electronics ) och tröttnade på släpvagn och de kvällar moln kommer och går och man måste åka hem tomhänt.
Men det var egentligen mest för han ville ha ett par bra för wide field på 6, 10 och 13" för passande objekt och under tiden lära sig slipa dessa snabba fokaler. Han vill ha snabba fokaler för han vill ha max pupill ( därav vs Ethos 21 mm blir speglarna på ca f/3.0, och det ger ca 6 mm pupill.
Jag anser dessa är one eyepiece telescopes men han mfl RFT älskare svär på toppklass på high power.
Men Mel har aperture fever sedan 80-talet så nu blir det en 25" ( snart klar ) Se den på OSP 2016.
Och senare en 32" och han har en 42 slumpad klar å. ( tunna mennisker )
Howard Bannish ska ha en också.
I mitt fall tror jag at jag tar de få dagar man har här på ett större aggregat, plus min kikare på mer obestämda kvällar.
Jag var inne på en 14" vs La Palma på flyg ett längre tag. Men gick till en 20" som är tänk ska ge kvalitetstid utomlands.
Men detta är planer.
Jag har inte tänkt bygga en tub eller ett plywood monster, utan monterbar truss i avsatser, dessutom en cellular på +10 kg är skillnad mot en 20" 2-3" tjockt glas.
Pensacks träkommod upptar en hel släpkärra vs 12.5".
Här vinner Bartels concept vs kort fokal som ger compact scope och 2" större spegel dessutom.
Men det pratas om high-power osäkerhet vs så snabb fokal mot Zambutos mer säkra kort på f/5.5.

Jag kan inte sia om hur bra man ser i en kines vs en high buck high-end, men det finns ju svart på vitt om GSO's toleranser, Sky Watcher etc. Inte vinnade siffror i alla fall. De kan ha hyffsad wave PV men formen och ytan är katastrofal.
Om dessa teleskop utan kollimering ger top of the line för 5 tusen, må så vara ( på hyffsat väder och bra obsare ) men frågan står obesvarad vs high-end då det inte finns nåt att jämföra med här.
Men jag vet trotts otränat öga vad jag såg/sett.
Från gäsp till wow !
Men som i all, man sätter saker i sitt eget perspektiv.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: natt utanför Falun

Post by Hans Bengtsson »

Hmm, men om ytan är katastrofal, hur kan man då förklara Timos enastående observationer? Eller för den delen att jag sett magnitud 14.5 med 8-tummare från en ljusförorenad balkong i Göteborg? Verkligheten är ju att ytan på SkyWatcher-speglar inte alls är katastrofal men att det ligger i alla mindre teleskoptillverkares ekonomiska intresse att påstå det.

När det gäller imma på optiken, så är det självklart att man inte ska börja putsa på dyrbara ytor. Men även i dessa sammanhang gäller det att se helheten. När jag på 90-talet var som mest aktiv med variabla stjärnor så obsade jag från en kulle ett par hundra meter från huset, med 6-tums Newton (Celestron). Det hände då jämt och ständigt att sökaren blev obrukbar pga imma både på objektivet och okularet. Utan fungerande sökare inga observationer. Så vissa nätter torkade jag av sökaren gång på gång, ibland var och varannan minut. Ska man förstås inte göra? Jodå. Att sökaren med tiden blev väldigt välputsad och fri från coating hade ingen praktisk betydelse, funktionaliteten försämrades inte. Det var säkert över 1000 obsar som blev gjorda tack vare denna optiskt sett hemska åtgärd. Inte en endaste liten obs missades av den anledningen.

När jag numera obsar från balkongen med 8-tummare slipper jag oftast problem med fuktbeläggning. Men när det behövs så torkar jag förstås av sökarens optik. Jag kan inte tänka mig att försinka observationerna under ett obspass av en så trivial anledning som imma på sökaren. Hittills märks ingen försämring av gränsmagnitud alls i sökaren, trots kanske totalt 50 putsningar. Skulle det på sikt bli några problem, mot all förmodan, så får jag väl skaffa en ny sökare. Inte hela världen i så fall.

M v h
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: natt utanför Falun

Post by Håkan N »

Mikael !

Jag har sett dom där. Iden att hjärna får se med båda ögonen är bra. Vet inget om kvaliten dito.
Jag har ju satsat på Ethos okularen.
Den här 3D effekten tyckte jag om i vissa teleskop jag tittat i.

Hans !

Timos observerande är bara helt makalöst.
( Hade jag och Lars varit där hade vi nog kommit dit nu när branden är igång ;-))
Jag vet efter Pensacks lektioner om hur ett erfaret öga kan se mycket högre magnituder i enklare grejjer vid bra seeing.

Om Kinsesers toleranser.
Toleranser är toleranser, och dessa speglar finns i tester. Mot high-endare ligger de långt bortom.
Det är inget vad andra tillverkare påstår.
Sedan hurvuda det är i verkligheten mot 5 tusen kronors teleskop kan jag inte säga. Timo ser ju vad han ser sas.
Frågan var hur det var på plats 'om'. Det var min fråga.
Sedan igen, jag såg vad 'jag' såg.

Sedan har du helt rätt i saker ska användas. I användandet kommer erfarenheter.