Observatorium nära Älmhult.

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Observatorium nära Älmhult.

Post by mirror »

Hej!
Mitt namn är Tommy Karlsson och jag bor i Häradsbäck. Jag har ett teleskop som står oanvänt i mitt garage. Jag tänkte kolla om det finns nått intresse av att starta en förrening och bygga ett observatorium på lämplig plats.
Teleskopet är ett 16,25" motordrivet Newton. Jag drar gärna i projektet och har idéer men inte ensam.
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Observatorium nära Älmhult.

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det kan nämnas att det bor åtminstone ytterligare en aktiv amatörastronom i dina trakter, Ulf Strömquist i Bråthult.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: Observatorium nära Älmhult.

Post by mirror »

Behöver så klart inte starta en förening men det är ju lättare a om man har nån likasinnad att bolla med när det är ett såpas stort projekt.
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Observatorium nära Älmhult.

Post by vroomster »

Hej

Jag är rädd att jag ligger på en aningens enklare nivå här i Bråthult med mitt dryga år på nacken, och kommer att skava vidare med dobben och planeter tills det blir dags att skaffa något som tillåter att gå lite djupare ut i valvet. Ser fram emot att testa nya kameran nu. Valde en ASI178MC färgkamera för att hålla det enkelt. Lite nyfiken på en 2" Powermate 4 också.

Har du öppen terräng hemmavid att bygga på? Här har jag ett par granar och en gigantisk bok som ställer till det lite.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: Observatorium nära Älmhult.

Post by mirror »

Motorsåg.
Ps. Jag är en glad amatör.
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Observatorium nära Älmhult.

Post by Bengt »

Hej !
Jag bor i Örkelljunga vilket kanske är lite väl långt?
Men besöker då och då min dotter som bor två mil från Älmhult Kunde vara skoj se ditt projekt vid tillfälle .

Bengt
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Observatorium nära Älmhult.

Post by vroomster »

mirror wrote:Motorsåg.
Ps. Jag är en glad amatör.
Jo, Boken hade dessutom besparat mig en grym massa räfsande varje höst, men granarna hade nog inte grannen som äger skogen bakom huset uppskattat om jag gett mig på. Jupiter funkar i alla fall bra från baksidan under våren.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
wojje
Posts: 2
Joined: 2013-07-31 17:06:29
spamtest: JA

Re: Observatorium nära Älmhult.

Post by wojje »

Hej Tommy!

Jag bor i Älmhult, är medlem i ASAK som har sitt säte i Kristianstad.
Vore kul om vi och andra närboende på sidan kunde hålla lite kontakt då vi har samma intresse.
Medlemmarna i ASAK består av en brokig skara amatörer och en professionell astronom.
Idéer och frågor kan bollas ganska friskt mellan medlemmar då kunskapsnivån (teknisk som teoretisk) ligger hyfsat bra till.
Vi har vårt nästa föreningsmöte den 3 februari 18:30 i Kristanstad (observatoriet).
Du och eventuella andra närboende som läser detta är varmt välkomna att samåka med mig ifrån Älmhult till mötet.

Förlåt om jag snodde tråden lite, kände bara att tillfället kändes rätt för oss som gillar amatörastronomi.

Wojtek Johansson
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: Observatorium nära Älmhult.

Post by mirror »

Tråden är vidöppen. Är det fortfarande tomt i observatoriedomen? :geek:
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Observatorium nära Älmhult.

Post by Hans Bengtsson »

Kanske läge att bilda en lokalförening i Älmhult? Behöver ju inte vara något krångligt eller formellt alls men har en del fördelar när det gäller att sprida det astronomiska intresset, utbyta erfarenheter, osv.

Off-topic, men när Bråthult och lövträd (bok) nu är på tapeten så blir jag nyfiken på om den berömda Bråthults-eken fortfarande står kvar. Klarade den stormen Gudrun? Den är/var ett av landets mest praktfulla träd, på bild i Svensk Uppslagsbok.

M v h
Hans Bengtsson
wojje
Posts: 2
Joined: 2013-07-31 17:06:29
spamtest: JA

Re: Observatorium nära Älmhult.

Post by wojje »

Om du menar domen i Kristianstad, svar ja.
Den tillhör högskolan där vår medlem proffsastronomen är knuten.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Observatorium nära Älmhult.

Post by vroomster »

Hans Bengtsson wrote:Kanske läge att bilda en lokalförening i Älmhult? Behöver ju inte vara något krångligt eller formellt alls men har en del fördelar när det gäller att sprida det astronomiska intresset, utbyta erfarenheter, osv.

Off-topic, men när Bråthult och lövträd (bok) nu är på tapeten så blir jag nyfiken på om den berömda Bråthults-eken fortfarande står kvar. Klarade den stormen Gudrun? Den är/var ett av landets mest praktfulla träd, på bild i Svensk Uppslagsbok.

M v h
Hans Bengtsson
Om du menar pjäsen jämte väg 120 i byn så ja. Den står där stolt och tjock.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Observatorium nära Älmhult.

Post by Jonas »

mirror wrote:Tråden är vidöppen. Är det fortfarande tomt i observatoriedomen? :geek:
Bara för att förtydliga. Ja, domen är helt tom. Inget instrument. Bara ett fundament.

Tyvärr är nog ditt instrument alldeles för stort att rymmas i den men om du tar huvudmått, kan vi alltid mäta. Domen är ju, precis som observatoriet i övrigt, larmad (med utryckning).

Du är, som Wojje säger, hjärtligt välkommen nu på Onsdag kväll om du har tid och möjlighet!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: Observatorium nära Älmhult.

Post by mirror »

Någon som vet hur stort intresset är för en förening i Älmhult eller hur man kan ta reda på det?
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: Observatorium nära Älmhult.

Post by mirror »

Bengt wrote:Hej !
Jag bor i Örkelljunga vilket kanske är lite väl långt?
Men besöker då och då min dotter som bor två mil från Älmhult Kunde vara skoj se ditt projekt vid tillfälle .

Bengt
Du är så välkommen Bengt.
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.