Rosetta föredrag på SU, var någon där?

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Rosetta föredrag på SU, var någon där?

Post by AstroFriend »

Hej!
Var det någon mer som var på Stockholms Universitet på tisdagkvällen och lyssnade på vad de hade att säga om Rosetta?

Var ganska många där på mötet, mest äldre pojkar som det brukar vara. Konstigt egentligen att inte fler kommer vid sådana här unika tillfällen. Det var Anders Eriksson, forskare från Uppsala som var hitbjuden och han berättade framförallt hur de mätte utgasningen från kometen, det är nanoampere de mäter och det är det känsligaste mätsystemet hittills i rymden. Mest förvånad var han över den hårda skorpa kometens yta har och som är svårt att förklara.

Nu sitter jag här med telekopet på balkongen och försöker få någon bild, men molnen driver förbi hela tiden. Får se i morgon när jag går igenom bilderna ordentligt om någon är användar, det är m44 jag försöker få på bild.

Det är ju en ny uppsättning delar som jag testar,:
Focus motor fungerar, ny version av program installerat.
Guide kamera QHY5 fungerar med PHD2.
Canon EOS 5D fungerar men har ibland problem med usb kabeln, väldigt känslig på längden och över 2m strular det, jag behöver 3m för att inte riskera att kabeln fastnar.
Montering EQ6 via EQMOD fungerar.
Har Coneerror som behöver justeras bort.

Uppgraderade ju från 500mm f4.5 till 630mm f5.3.
+ Stjärnorna skarpare.
+ Kromatisk aberrationen mycket mindre.
+ Vinjetteringen något mindre.
- Väldigt mycket klumpigare.
- Priset blev nog 8-faldigt högre.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;