Rapport från European AstroFest 2008

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Rapport från European AstroFest 2008

Post by skafar65 »

Förra veckan var jag och Christer på den stora astronomimässan i London. Vi kände det som en viktig uppgift att som nystartat företag vara med och kika in nyheter och knyta kontakter med våra leverantörer. Detta kommer nog till att vara en återkommande tripp då man även som etablerad (om några år) måste vara med och ligga i täten då det gäller nyheter på astronomi marknaden.

Väl på Kensington Conference & Events Center klev vi in i amatörastronomens drömvärld då det gäller allt från binokikare, teleskop, kameror, tillbehör, böcker, filter till föreläsningar, tävlingar och produktdemonstrationer. ”Alla var där” som det brukar stå på kändisarnas mingelparty reportage!

Först gick vi bara runt och strosade och lät oss imponeras av alla prylar! Fantastiskt vad det finns många saker inom detta! Vem har t.ex. hört om vibrationsfria pelare med två hemliga egenskaper och en synlig? Eller varför inte en baseball inspirerad keps till ett dobsonteleskop?
Telescope House hade den absolut största platsen och den var fylld med Meade teleskop i alla storlekar. Även enskilda teleskop, CCD tillverkare var där.
Jag hittade min favoritpryl bland Starlight Xpress sortiment. Eller vad sägs om en SXVF-H36 4904 x 3280 pixels i 35mm format?
Bilderna som visades i denna monter var nog det som imponerade mest på mig i varje fall. Fick även förmånen att få träffa och prata med Terry Platt. En oerhört trevlig och sympatisk man som jag har mailat många gånger då jag ju haft Starligts alla MX färgkameror från 5.an till 9.an. Tyvärr som jag sa till Terry så har jag ännu inte lyckats skrapa ihop pengar till M25.an men vi får väl se vad som kan hända i framtiden.

Ett trevligt inslag på mässan var även närvaron av olika universitet. Dessa hade olika aktiviteter och tävlingar (som var ganska svåra enligt Christer :) Dom delade även ut material för distanskurser.

Bokförlaget Springer var där med en imponerande uppsjö med böcker som verkligen täcker allt! Och då menar jag allt från hur man observerar Solen med ett H-Alpha teleskop till hur ett Meade teleskop fungerar med sprängskisser och allt! Givetvis all historisk litteratur och fantastiska bild böcker.

Artemis (CCD) användarutställning var också ett väldigt trevligt inslag. Där såg vi bland alla fantastiska bilder även Anders Hemlins fina bild på Holmes Komet. Vilka bilder folk tar alltså! Man blir helt förstummad!

En märklig sak hände framåt eftermiddagen. Jag och Christer var ganska uppfyllda av alla intryck och gick lite i våra egna tankar när vi kom in i en lokal där det var dragning på lotteriet som vi nästan hade glömt bort. När jag kommer in i lokalen så ropar någon ”Number 247”. Samtidigt som jag inser att det är dragning och jag har fått upp min lott, och mycket riktigt står det 247 på den och jag ropar lite försynt ”Yes It´s mine” då fullkomligt exploderar hela salen i ett rungande ”Hureyyyy!!!!” och det visar sig att jag vunnit förstapris och att dom dragit minst 15 lotter innan min! Så någon sekund senare hade det varit försent! Jag vann ett fint Astronomi program till PC.n.

Apropå att vinna så träffade vi även vinnarna i Astros mars tävling. Vinnarna i den tävlingen fick en resa till träffen i London vilket var väldigt trevligt får jag säga. Tyvärr träffade vi aldrig initiativtagaren Erik själv där, något som vi hade planerat.

Framåt fem tiden var vi helt slut men kände att vi nått våra mål. Vi hade pratat med alla dom som vi hade tänkt att prata med. Överenskommelser var klara och vi åkte ”hem” till hotellet igen.

På kvällen var vi ute och gjorde London. London Eye är verkligen något jag kan rekommendera. Vädret var fantastiskt denna kväll med klar himmel och riktigt varmt (för årstiden).
Jag fick även uppleva något som troligtvis inte är speciellt vanligt i London, svält! Vi hittade inte en restaurang på ett par timmar som var öppen (bara Sushi)! Vi övervägde till och med Mc Donalds men hör och häpna, dom stängde klockan 19:00 på en fredag! Men det löste sig till sist då vi kom på rätt sidan Themsen.

Sammanfattningsvis får jag säga att det hela var väldigt trevligt. Enbart sympatiska positiva människor vilket kanske är signifikant med Amatörastronomer. Synd att vi är ett så litet land och att intresset inte är lika stort som i England. Skulle vara jätte kul om något liknande kunde arrangeras i Sverige. Där man kunde träffa likasinnade och leverantörer och producenter. Tyvärr visar väl storleken på våra få astronomiträffar på att det inte finns något underlag till något sådant.

Mvh //Micke

http://astrosweden.se
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Rapport från European AstroFest 2008

Post by Starsoft »

Härligt reportage Micke, jag hade också små planer på att åka dit men som vanligt räckte inte tiden till.

EDIT: Men var är bilderna därifrån, glömde du kameran?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Rapport från European AstroFest 2008

Post by Bengt »

Var ju också på vippen att åka dit . Kanske tur det brukar bli dyrt bara på vanliga träffar med allt lull lull som man vill sen köpa:)

Trevligt reportage

Bengt.