Piratenträff II Hösten 2007

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Piratenträff II Hösten 2007

Post by Jonas »

Hejsan alla astronomivänner!

Senast vi hade en träff 12/10 var vädret osäkert och många som hade lång väg att köra ville därför inte chansa på att det skulle klarna upp. Nu blev det ju så att det senare den kvällen klarnade upp och träffen blev lyckad.
På grund av att det var flera som inte hade möjlighet att närvara och vi har fått signaler att de tycker det var tråkigt att de missade träffen, tänkte vi försöka på nytt. Jag har i stort sett kopierat tidigare utskick men naturligtvis tagit bort de datum som inte längre är aktuella och nedan finner ni datum för Piratenträff II:

Nedanstående kvällar är det ingen måne som stör eller så går den upp så sent att den troligtvis inte blir störande.
Eftersom denna kallelse kommer sent inför 2-3 November, många redan har anmält att de inte kan närvara och väderprognosen ser dålig ut, har vi beslutat att inte välja denna helg. Vi hoppas på följande datum istället:

November: Fre 9, Lör 10 och Fre 30.

December: Lör 1, Fre 7 och Lör 8.

Jag har inte listat fler datum med tanke på att Julen då börjar närma sig med allt det innebär.

Om någon ser något fel i listan m.a.p. månens upp/nedgång eller något datum som skulle vara speciellt bra av andra anledningar, hoppas jag ni säger till! De enda planeter jag tror ligger bra till är Mars och Uranus. (Neptunus är jag lite osäker på..)
En begivenhet som tillkommit de senaste veckorna är naturligtvis Kometen P17/Holmes som de senaste vecorna ökat enormt i ljusstyrka och nu börjar visa lite svans (fotografiskt). Mer om Holmes här:
http://www.aerith.net/comet/catalog/0017P/2007.html
Vi får hoppas att Holmes utvecklar sig till att bli en riktigt spektakulär komet även de datum vi planerar träffen!

Träffen skall alltså anordnas på samma plats som i tidigare tillfällen och för de som tillkommit sedan träffen senast hölls och inte vet vad jag talar om så är det alltså en observations/astrofoto-träff på en mörk plats vid Brösarps Norra backar. Lite om senaste träffen hittar ni här:
http://www.aquilastronomy.com/news/event071012.htm

Var och en tar i vanlig ordning med sig sin egen utrustning, fika etc. Eftersom ingen varm lokal finns att tillgå så är det alltså viktigt att man tänker på detta vid val av kläder och skor.
För de som inte har egen utrustning brukar vi också ha med ett Meade LX-200 8" Schmidt-Cassegrain.

För de som behöver kompletterande upplysningar vad gäller karta etcetera, är ni välkomna att höra av er!

Bästa Hälsningar!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt