Astronomiträffar inte populärt?

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Astronomiträffar inte populärt?

Post by skafar65 »

Hej

Som jag skrev i ett föregående inlägg så är ju säsongen igång igen och i och med det så har vi våra Svenska astronomiträffar liggandes som ett band här i augusti september. Jag har varit på minst en varje säsongsstart. Förra året blev det till och med tre stycken då SAAF anordnade den helt fantastiska träffen nere på Ven.

Nu till min fråga, varför är intresset så litet för stjärnträffar i Sverige? År efter år är det ungefär samma personer som dyker upp. Trevligt i och för sig då man lär känna personerna riktigt bra. Men även här önskas ju nytt blod så att säga. En astronomiträff med likasinnade är absolut det som ger en mest då det gäller alla former av denna hobby. Att få se saker som man bara drömt om i stora teleskop, prata astrofototeknik på plats, kolla andras grejor, lära sig att navigera på himlavalvet av erfarna ”navigatörer”, splitta dubbelstjärnor, observera variabler mm. Mm. Listan kan göras hur lång som helst. I princip kan man säga att det är en live version av AG och Astronet.

Men var är allt folk? AG och Astronet har väl ca 1200 medlemma tillsammans. Var 10 av dom på Öland, jag tvivlar…

Nu vill jag inte att detta inlägg ska se som något negativt, pekpinne eller så. Jag skulle vilja ha igång en diskussion om varför man inte utnyttjar våra träffar mer.

Mvh //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronomiträffar inte populärt?

Post by Robert »

Hur många av de 1200 medlemmarna tror du kände till träffarna? Träffarna är ganska anonyma och gör inte mycket reklam för sig så det är inte konstigt att det är samnma typ av folk som redan är invigda som kommer.

Ta tex Mariestadsträffen som kommer snart. Även jag so mvet att den komemr har knappt hört talas om den.....
På deras hemsida står det lite försynt i högerkanten träff under stjärnorna. Vi är verkligen dåliga på arr göra PR för träffarna.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Astronomiträffar inte populärt?

Post by skafar65 »

Hej Robert

En mycket bra synpunkt som jag välkomnar! Tror också att det ligger mycket i detta. Frågan är var ansvaret för detta ligger? Först och främst måste det vara föreningarna som arrangerar detta som måste skärpa till sig. Sen ligger en del ansvar på SAAF tycker jag som väl i princip är medarrangör på alla Svenska träffar?

Hur kan de Svenska forumen hjälpa till med detta? Det finns almanackor på vissa forum men tyvärr läses de nog av få. Reklambanners är effektiva men är ”bann” lysta av i princip alla! En blänkare i olika tidningar skulle man också kunna tänka sig. Framför allt i de Svenska astronomitidningarna som t.ex. Populär astronomi.

Fler synpunkter och tankar? Ös på! :D
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronomiträffar inte populärt?

Post by Robert »

En annan orsak till få besökare är att många träffa ligger på bra observationsplatser (trevligt) men dock långt från allt.

För de som inte har egen bil är det krångligt att åka och väl på plats skall man hitta nån stans att sova med eftersom det är långt bort. Detta extra krångel avskräcker nog en hel del nya.

Jag tycker att de traditionella träffarna har sin fina plats men det bör finnas en stor marknad för träffar närmare storstadregionerna där mer folk finns.

Angående reklam så kan jag som drivare av Astronet mycket väl tänka mig att göra bra reklam för träffar och annat med banners och på annat sätt. Dock har ingen ens frågat efter det eller frågat om PR för träffar över huvud taget.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Astronomiträffar inte populärt?

Post by Bengt »

Tror också det beror till stor del på för dålig reklam. Tyvärr måste jag säga att man blir lite avskräckt efter dåligt genomförda träffar och ger de platserna sen lite dåligt rykte. Tänker mest på Öland som var ett riktigt bottennapp för något år sedan. Kul att höra det blivit bättre i år.

Sen är det säkert svårare få till så många deltagare som på de danska träffarna . Vi bor geografiskt längre ifrån varandra med allt vad det innebär.

Kunde man få till lite fler träffar ala Ven med lite mer kött på benen i programmet hade det säkert blir mer populär träffpunkt.


Bengt
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Astronomiträffar inte populärt?

Post by gost »

Jag fick uppleva min första astroträff nu på Öland. Tyvärr kunde jag bara deltaga en dag men det gav mig verkligen mersmak och jag kommer defenetivt att åka på fler träffar.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Astronomiträffar inte populärt?

Post by Terje »

Jag tror att vi har flera anledningar till att det inte kommer så mycket folk, dels som nämnts tidigare bristen på reklam och information och dels att vi är så utspridda.
En ytterligare detalj är enligt mig att formaten passar relativt illa för sveriges klimat. De flesta träffarna är flerdagars arrangemang detta kan funka fint om man har mycket stora chanser till fint väder många av de riktigt stora utländska träffarna är ju lagda på tider och platser som nästintill garanterar bra väder och fina förhållanden, desvärre har vi ju med vårt svenska klimat inte den möjligheten varför man mer eller mindre behöver räkna med att vädret inte samarbetar, då får vi ofta ett utdraget arrangemang som blir logistiskt komplicerat för medverkande som inte enkelt kan ta bilen hem över natten eller saknar bil.
Jag tror att framtiden för svenska träfar i många fall ligger i att komprimera programmet till endagarstillställningar.
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Astronomiträffar inte populärt?

Post by GAIS »

Jag håller med förgående talare beträffande reklam...

Jag har gått och grunnat på en astrofototräff.
Min kusin har en camping längst ut på Listerlandet i Blekinge. Där är nog en av de mörkaste platserna i den bebodda delen i Sverige.
Jag pratade med honom om hur han ställer sig inför detta förslag = allt måste vara släkt.
Detta var inget problem alls. Det fina är att det finns tillgång till ström, mat och stugor...

Finns det intresse kan jag tänka mig att dra i detta i vinter, vad säger just du???
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Astronomiträffar inte populärt?

Post by Bengt »

Har funderat lite. Skulle verkligen de vanliga träffarna kunna hantera en låt oss säga 3-10 gånger fler besökare. Tänker på lokaler och praktiska saker. Är de verkligen tillräckligt många som håller i dessa som finns nu? Vet ju att såna träffar som Ven krävde ett stort antal "funktionärer" Mycket praktiskt som måste ordnas.

Kanske finns en liten rädsla att det blir för stort får några organisatörer att de därför "väljer " hålla en lägre annonskampanj???
Tyvärr är det ju idag ofta ganska svårt hitta funktionärer som alla vet till olika evenemang.Bara en tanke.

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Astronomiträffar inte populärt?

Post by Timo »

Trevligt förslag från Mattias, vad säger ni andra ?

Angående lite folk på träffarna så kanske fler borde ta till träffen på Jylland och se hur de arrangerar det där.
Någonting som i mitt tycke skiljer sig en del är att många av de danska amatörerna tältar gärna - hur är det med oss ?

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Astronomiträffar inte populärt?

Post by skafar65 »

Hej

Jag tältar gärna. Och Mattias träff kommer jag också gärna till. Man vill ju i och för sig veta lite mer när det gäller denna. Jag tycker att föredragen är en viktig bit också. Att "bara" träffas och studera stjärnhimmeln är en viktig bit men kanske något jag drar mig för om det "bara" är det. Men och andra sidan så är Blekinge ett stenkast från Skåne så jag hänger säkert på!

10 gånger fler besökare blir nog svårt på de flesta träffar. 3 gånger mer funkar i vaje fall på Öland med deras nya lokal. Mariestad är nog tveksamt, så kanske det ligger något i vad du säger Bengt.

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Astronomiträffar inte populärt?

Post by Bengt »

Blekinge träffen lät riktigt trevligt.

Passar tiden dyker jag säkert upp om det blir en sådan. Jag kan både tälta och bo i husvagn :-)

Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Astronomiträffar inte populärt?

Post by Terje »

Jag är nog på för en vända till blekinge om det skulle behövas :)
Som du säger, Mariestad kan nog ta lite mer besökare, men inte så mycket, är redan gasnka full innomhus, säg att det går att öka den med 50% utan att bygga om, hur det är med övriga träffar kan jag inte uttala mig om då jag inte kommit iväg på dom.
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Astronomiträffar inte populärt?

Post by GAIS »

Då finns det lite intresse - jag skall börja spåna.
Återkommer
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)