Astroträff Kullen 28 mars Inställt !!

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Astroträff Kullen 28 mars Inställt !!

Post by Bengt »

Välkomma till en Astroträff på Kullen !

Björkerrödsgården den 28 mars kl 14:00
Vi vill ha bindande anmälan med Swish av 150 kr innan för lokalen har max möjlighet ta 40 platser (om det finns stort intresse .)

Karta med vägbeskrivning kommer ut senare
I programmet tänker vi att det viktigaste är att ha trevligt och träffas på lättsamt sätt. Vi har dessutom lyckats få in;

- Fördrag av Ragnar Erlandsson

”Ragnar Erlandsson, 68 år, pensionerad fysikprofessor (har numera emeritusförordnande) från
Linköpings Universitet men numera bosatt i Strandbaden norr om Höganäs (nära där Bengt Hellberg
bor). ”Mitt intresse för astronomi ledde till att jag undervisade i grundläggande astronomi flera år och jag svarar fortfarande på astronomifrågor i den frågelåda som Linköpings Universitet har, ”Fråga en
forskare” vilket du kan se på
https://liu.se/artikel/fraga-en-forskare-astronomi" onclick="window.open(this.href);return false;. Jag var även ordförande i ”Östergötlands Astronomiska Sällskap” några år.”

Ragnar kommer prata om
Är vi ensamma, eller…..

Frågorna kring liv och civilisationer på andra håll i universum är bland det mest
fantasieggande man kan tänka sig. Senare tids forskning inom astronomi, speciellt då
sökandet efter exoplaneter ställer dessa frågor i speciellt fokus.
I föredraget ges en bred genomgång av vilka förutsättningar som krävs för liv, vilka
möjligheter vi har att detektera det och slutligen hur man skulle kunna kommunicera med en
fjärran civilisation.

- Johan Warell
ordförande SAAF, om bla nya remote teleskopet de håller på att sätta upp.

Jag Bengt astropixlar Svensson kommer hålla ett kort föredrag visa lite bilder och prata lite om min resa inom hobbyn med lite olika tips .
Vidare hoppas vi att fler vill ta med och visa lite astrobilder och bjuda på i lättsam form lite astroerfarenheter . Projektor finns på plats .

Sova över?
Det finns totalt 2 sovrum med 3 bäddar i varje rum. Redan nu är tre platser bokade . Först till kvarn för de sista 3 platserna.
Toalett i angränsande byggnad. Först till kvarn gäller på dessa kvarvarande 3 . Sover man över kostar det 50kr/person extra . (Lakan medtages själv) Lokalen ska vara städad och man ska vara ute kl 9:00 nästa dag.
Camping med stugor finns i närhet om
man vill ha annat boende.
Fika ingår. Vänligen meddela eventuella allergier!
Hållpunkter;
- Start 14:00
- Middag 18:30 - på Mölle krukmakeri pizzeria (till självkostnadspris).

- Om vädret blir klart på kvällen, blir det observation. - ta därför gärna med egen utrustning plats finns även för att innan ställa upp inomhus för de som vill visa upp den för besökare .
. Platsen bjuder både på fin natur och mörk natthimmel .
Max antal deltagare som nämnts - 40 st och det är först till kvarn som gäller
- Vi hjälps åt att städa och hålla ordning !
Anmälan till:
Bengt Svensson 0723264648 eller bengt@astropixlar.com swisha 150kr till detta telefon nummer vid anmälan och skriv astroträff och namn .

Vid övriga frågor kring logi och plats: Bengt Hellberg 0707161012
Clear sky
Bengt och Bengt
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Astroträff Kullen 28 mars

Post by jwarell »

Kul att ni ordnar detta, ska bli kul att ses!

Jag kommer huvudsakligen att prata om visuella kometobservationer - var man hittar info, hur man skattar ljusstyrkan och hur man rapporterar.

Lite om fjärrteleskopet också förstås!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Astroträff Kullen 28 mars

Post by Bengt »

Ser fram emot lyssna på ditt föredrag Johan .
Ska bli intressant .
Glädjande nog har det ramlat in en hel del anmälningar redan och med flera för mig med helt nya bekantskaper inom hobbyn . Finns platser kvar och även några sovplatser
Ett förtydligande man behöver självklart inte vara medlem i Saaf eller annan förening för att komma alla är välkomna på denna helt ideella träff .

Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Astroträff Kullen 28 mars

Post by Bengt »

Lägger nu ut vägbeskrivning till träffen adressen är Björkerödsgården Björkeröds Byaväg 20
astroträff vägbeskrivning1.jpg
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Astroträff Kullen 28 mars

Post by Bengt »

På grund av situationen med Corona har vi bestämt att för att undvika onödig risk för spridning av virus. Därför kommer vi att ställa in vår astroträff . Vi kommer dock planera för en ny i höst om läget då är bättre . Återbetalning har skett till de som anmält sig .
Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Astroträff Kullen 28 mars Inställt !!

Post by Bengt »

Läget i höst verkar inte vara mycket bättre ur corona synpunkt . Vi kommer därför skjuta fram träffen ytterligare till våren i hopp om bättre situation. Nytt datum återkommer vi till .
Bengt
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Astroträff Kullen 28 mars Inställt !!

Post by jwarell »

Ser fram emot en träff på denna spännande plats till våren!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/