NEAF 2018

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

NEAF 2018

Post by Präriefoten »

Hej,

Till min stora förtret så missade jag fjolårets NEAF 2017 vilket kändes mer än bittert. Mässan ligger en timmes tur från New York i ett idylliskt område och äger rum i en stor sporthall. Utanför fanns det minst ett 15 tal solteleskop av alla storlekar och slag. Hann bara med att titta genom två Lunt och solfläcken var ljusare än ytan till min förvåning.
001 solar.JPG
002 NEAF 2018.JPG

Den hemmabyggda uppsättningen och bilden av transit fångade mitt intresse och jag fick projektet tydligt förklarat av en av medlemmarna från Panoptes Project. Citzen Science projekt där man bygger en helautomatisk setup för 5000USD som är med och upptäcker exoplaneter. Tydligen överlappar detta projekt med de professionella projekten och fördelen blir att man kommer ha långa tidsserier att fiska i till skillnad från de professionella. Detta låter onekligen spännande och snart kommer den första datan att publiceras. För tillfället finns det två aktiva setups och 11 under konstruktion.
003 Panoptes NEAF 2018.JPG

Det bästa med mässan är att man får se utrustningen i verkligheten och får lite information från försäljarna. Måste dock säga att jag är besviken över kvalitén på information som representanterna från de olika företagen gav. Det kändes som om man gjorde dem en otjänst med de många frågorna man hade. Entusiasmen fanns inte där. Den enda som gav bra och utförlig information var en kille från Scientific Explorer som var ansvarig för okularen. Hade siktet inställt på en 82 graders 11mm men detta okular är tyvärr helt utsålt överallt. TeleVue hade en skylt bredvid allt glas med ett meddelande att man inte skulle röra okularen! Verkligen?
004 Losmandy G11.JPG

Teeter´s teleskop var där och visade sina fantastiskt fina handgjorda teleskop som produceras på beställning i New Jersey.
005 Teeters telescopes.JPG

Till min glädje fanns det en avdelning med gamla goda klassiker. Det var helt klart kul att se de tidigare modellen och känna den speciella doft som dessa instrument har. Hann inte fråga vad för slags teleskop den Rosa Pantern var för någon då samtalet kom att kretsa kring Criterion RV6 (mindre tuben till vänster om den rosa).
006 Oldies But Goodies.JPG

Blandade känslor. Kanske för nära inpå?
007 Oldies But Goodies 2.JPG

Någon får gärna utveckla detta mer.
008 Oldies But Goodies 3.JPG
009 Oldies But Goodies 4.JPG
För rejäla karlar fanns det även en rejäl tub.
010 Monster.JPG
Det som gjorde störst intryck på mig var kanske det minst ansenliga instrumentet. En liten kikare eller vad man nu ska kalla detta, som förstorar endast 2.1x och ger en fin vidvinkelsyn. Det var en äldre man bland besökarna som hade en sådan och menade på att den var helt fantastisk under en mörk himmel. Kikaren var tung för sin storlek och gav ett gediget intryck. Priset var rätt saftigt så jag höll tillbaka lite och bestämde mig för att läsa lite recensioner innan jag slår till.
011 Constellation.JPG
011 Constellation.JPG (118.22 KiB) Viewed 7219 times

Tyvärr hinner man inte med att se allt under en dag och även om mina bilder inte visar det så fanns det verkligen många stora och mycket välbyggda näst intill professionella instrument där. Stämningen var god och det var lätt att samtala med andra besökare och få bra tips från dem och för en gångs skull var ställningarna de omvända. Denna gång var det fruarnas tur att sitta bland fikaborden och se uttråkade ut. En dag om året är det gubbarnas tur.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: NEAF 2018

Post by magnahrl »

Hej Martin,

Tack för bilder och information. Måste vara magiskt att kliva in i den där sporthallen full med teleskop, tillbehör och andra astronomiintresserade. Jag har sett lite kortare filmsnuttar på youtube från NEAF. Självklart är allt också ett giganiskt reklamjippo -frågor kanske inte uppskattas storligen från vem som helst? På NEAF filmerna är det Dennis Di Cicco från Sky & Telescope har jag för mig som ställer frågorna och där tillåts försäljarna helt oemotsagda framföra just deras produkters storslagna egenskaper. Motfrågor existerar inte. Men det är väl som det ska vara antar jag. Knappast något debattforum?

/Magnus A.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: NEAF 2018

Post by Tannerswe »

Spännande plats att strosa runt på men så dåligt om engagemanget saknas från utställarna. Vad gör dem där då typ

Ang de små glasögonen med 2.1x förstoring så har en klubbkompis i GAF ett par sådana som jag har fått prova ett par gånger. Och dem är helt underbara att titta runt med. Så där lagom mycket förstoring så att det känns som man har supersyn utan att det blir "svårt" att titta runt som i en kikare med betydligt mer förstoring.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: NEAF 2018

Post by Präriefoten »

Hej,

Kanske var representanterna trötta efter ett tag eller så kunde de kanske känna av att jag inte skulle köpa just där. Jag måste dock slå ett slag för en mycket bra säljare från Vixen som var mycket kunnig och hade ett mycket varmt sätt. Fugan slog till på en 10x32 Foresta som hade bra pris och nu hoppas jag att få låna den kikaren någon gång.

Roligt att höra att andra har testat Constellation och verkar vara nöjda. Har läst lite nu om dessa "glasögon" och det verkar som om de även underlättar att hitta på ljusförorenad himmel då man ska sikta in teleskopet manuellt. De säljs på Ebay för 250USD vilket var priset som erbjöds på mässan. Det skall finnas en rysk likande variant men jag snappade inte upp vad den hade för produktnamn.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NEAF 2018

Post by Peter R »

Tack Martin,
ditt reportage var en väldigt trevlig läsning.
Fint också att du visade bilder på de äldre teleskopen som under ett antal år (och för länge sedan) har varit en ouppnåelig dröm för många av oss.

/*Peter R
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: NEAF 2018

Post by wimvb »

Präriefoten wrote:Hej,

Någon får gärna utveckla detta mer.
008 Oldies But Goodies 3.JPG
009 Oldies But Goodies 4.JPG


Martin
Det är en gammal astrokamera. Trälådan längst bak innehåller filmen (blad, att jämföra med glasplåtar som användes förr i tiden). Den svarta lådan närmare teleskopet är slutaren, med kabelutlösare. Förmodligen går den att ställa in på långa fasta slutartider. Annars sitter det längst ut på slutarkabeln en slutarknapp med låsskruv. Hur som helst, en väldig stor kamera för detta teleskop. Exponeringsytan verkar vara enormt mycket större än den belyste ytan.
Mellan kameran och teleskopet verkar det sitta en svarvad adapter av aluminium. Jag antar att kameran och teleskopet inte hör ihop från början.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight