Träff Under Stjärnorna 2017, 25-26:e augusti

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Träff Under Stjärnorna 2017, 25-26:e augusti

Post by Pzyber »

Träff Under Stjärnorna
Välkomna till årets träff under stjärnorna, den kommer att gå av stapeln 25 till 26 augusti på Bifrostobservatoriet.

Själva programmet finns delvis klart, i vanlig ordning så samlas de som vill redan tidigare under veckan, med fokus på fredagen. Om vädret tillåter finns det möjlighet att observera med klubbens teleskop och det finns goda möjligheter att ta med egna teleskop för att observera under den mörka natthimlen. Vid mulet väder så finns det möjlighet att umgås inne i föreningens lokaler med både föreläsningssal och klubbrum. Vi erbjuder för de som önskar utflykt till Minnesfjället Lugnås tidigare på lördagen för de som kommer tidigt. Efter föredrag, mm som det går alldeles utmärkt att anmäla till undertecknad om ni har något bidrag att ge, så möbleras det om för den traditionella supén. Om man blir hungrig eller törstig innan dess så kommer Café Gastronomen ha öppet från och med fredag kväll för att kunna tillfredsställa era önskemål.

Vi har även möjlighet för de som har något som de vill sälja att få plats vid försäljningsbord. Hör av er i så fall angående detta. Astrosweden samt Sagitta pedagog brukar vara återkommande inslag i denna verksamhet.

Anmälan till träffen görs enklast genom att sätta in lämplig summa på vårt bankgiro 5669-1918 och ange vad inbetalningen gäller. Avgift för träffen är 100 kronor och supén 170 kronor. För att säkerställa att ni kan vara med på supén önskar vi att ni anmäler detta i förväg antingen genom inbetalningen eller genom e-post. Vi kan inte garantera plats på denna om ni kommer samma dag och anmäler er till denna. Om ni endast önskar komma och besöka träffen under fredag/lördag utan supé går det alldeles utmärkt att anmäla sig på plats och där betala förekommande anmälningsavgift.

För kontakter angående träffen så kan ni mejla undertecknad på s.persson@mac.com eller Werner på werner@herthnek.se eller ringa 0706849898

Senaste informationen hittas på MAKs hemsida.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Träff Under Stjärnorna 2017, 25-26:e augusti

Post by AstroFriend »

Hej Pzyber, (Jimmy?)

Jag och Gunilla har anmält oss och betalt in, vi är antagligen bara där under lördagen. Vi har inte fått någon bekräftelse.

Hoppas det blir bra väder och att många kommer på besök.

Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Träff Under Stjärnorna 2017, 25-26:e augusti

Post by AstroFriend »

Hej på er alla som deltog på MAK mötet!

Vi får tacka så hemskt mycket för denna jättetrevliga lördag och med avslutningen med mycket god mat. Skriver ett litet reportage på hemsidan längre fram med bilder.

ps.
Vi hann fram till Brunsbo Biskopsgård innan receptionen stängde, jättefint här.

Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Träff Under Stjärnorna 2017, 25-26:e augusti

Post by micke187 »

Var också där igår för första gången för en själv. Men hann tyvärr inte prata med dig fast tror ja hälsade på dig iaf Lars. Väldigt trevligt var det iaf så de kommer nog inte va sista gången man åker dit.
Ska försöka föranmäla mig nästa gång så man inte går misste om maten som nästan kunde hänt hehe.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Träff Under Stjärnorna 2017, 25-26:e augusti

Post by Torbjörn »

Det var verkligen trevligt på årets Träff under stjärnorna i Mariestad. Kul att träffa folk och tjöta lite, intressanta föredrag och en trevlig middag fram på kvällen.

Ett fint och mycket lyckat arrangemang.

Ha det så bra allesammans så ses vi på Värmland Starparty eller på nästa års Träff under stjärnorna :-)

Hälsar Torbjörn
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Träff Under Stjärnorna 2017, 25-26:e augusti

Post by Håkan N »

Mariestads träffen har en trevlig plats med ett skönt lugn och det är trevligt i höstsolen att prata lite astro och dricka kaffe och träffa div folk.

-Vill förutom hela Mariestads gänget passa på att tacka Jimmy och Martin för obspasset i 60 cm natten till Lördag.
Det var väl inte den bästa himmlen, men vi körde en hel del objekt till 2-tiden
Hoppas ni coatar om spegeln till nästa år och vi får det mörkt och bra då !
Jag hade ju varit off work ett tag ( vs Oregon resa ) så jag blev tvungen att åka hemmåt efter den goda maten.
Vet inte om ni kunde obsa natten mot Söndag ?
På återseende 2018.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Träff Under Stjärnorna 2017, 25-26:e augusti

Post by AstroFriend »

Micke:
Jag försöker minnas vem du var av alla jag pratade med, men som vanligt blev det lite rörigt i huvudet av alla ansikten och namn.

Håkan N:
Var du där? Trodde du var i usa fortfarande. Hann vi prata något? Vet ju fortfarande inte hur du ser ut. Det skulle vara väldigt intressant om du vid sådana här tillfällen kunde hålla föredrag om alla spännande resor du gör till exotiska platser för en annan. Lite omgivningsbilder från dagtid att visa också.

Jag hade ju tänkt att vi skulle ha en namn skylt med våra användarnamn på. Man kanske skulle ha en sida här där alla kan ha ett poträttfoto, 350pix hög, och en kort presentation på sig. Info om bakgrund, var man bor, bakgrund, intressen.

Update:
Ser ju att den informationen redans finns av de som fyllt i det. Bara att klicka på bilden (avataren). Kul om alla som inte fyllt i kan komplettera med uppgifter, just vilken region var man bor vore bra. Kunde man filtrera ut alla i Stockholms län till ex skulle man veta vilka man skulle kontakta och försöka locka ut mörka nätter. Skulle behöva standardiseras så länen är en tabell man väljer ur, ja kanske vilket land också för det finns någon som bor i Finland här också.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Träff Under Stjärnorna 2017, 25-26:e augusti

Post by Robert »

Brukar alltid vara trevligt på Mariestadsträffen. Hade planerat att vara där men jag behövde ta hand om barn istället. Vi ses färhoppningsvis nästa år i Mariestad.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Träff Under Stjärnorna 2017, 25-26:e augusti

Post by AstroFriend »

Här har jag satt ihop en sida från MAK starpartyt:
http://astrofriend.eu/travel/sweden/mar ... -2017.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Rätta mig gärna om jag skrivit något fel.

Om ni hamnat i bild och absolut inte vill vara där så säg till så tar jag bort bilden eller suddar ut ansiktet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;