Oregon Star Party 2017

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Oregon Star Party 2017

Post by Håkan N »

Dom mailade mig nu och jag kom in på OSP.
Har inte tid egentligen vs jobbet då men kan nog inte avstå se in Mels ev nya 25'a på f/2.6, och hans 13 tummare, Pensacks 12.5'a Zambuto, Howards 28'a Kennedy osv osv samt eclipsen och western miljön och tälta.
Bra minnen sedan 2015.
Rapport kommer nog om jag åker.
Hoppas möta UAA där och ev andra Svenskar som kommit in.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oregon Star Party 2017

Post by Håkan N »

Signade in idag och ordnade en flygbiljett till San Francisco.
Hittade en på 14 timmar med 1 stopp och 4 tusen jämt.
Det tar ca 8-9 timmar upp men tar 3 dar extra på mig genom lite vindistrikt och redwood.
Blir härligt att obsa och se himlen där igen och tälta.
Mel kommer inte att visa 25'an nu för han vet att många vill se in i big sperture på f/2.62 sa han.
Han säger Ronchin är perfekt och den var i våras en bit över 1/10 wf P-V.
Vad jag vet från Aerospace kostar det mot miljonen att nå dit i bara slipjobb på 25" och det är en extremt hög tolerans jag knappast tror det går att mäta hemma i ett garage ;-)
Men synd man inte får se den nu.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oregon Star Party 2017

Post by Håkan N »

Nån mer som tänkt åka, eller har kommit in ?
Jag har bil från San Francisco upp den 15'e.

Mörkt ställe och 5 tusen foot.
https://www.facebook.com/Oregon-Star-Pa ... 939362143/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oregon Star Party 2017

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Ligger Oregon partyt på stråket för solförmörkelsen, eller hur har du planerat annat för det? Har läst det blir lite av kaos med bilköer och slutsålda rum. Det är kanske då du planerar bo i tält och vara där någon dag innan.

Vilken utrustning tar du med dig för solförmörkelsen?

Hur får du med dig allt, tält kikare och kanske teleskop är inte så lätt att konka runt på när man är på rörlig fot.

Du verkar ha fått väldigt bra pris på flygbiljetten. Håller tummarna för att du får bra väder utan moln.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oregon Star Party 2017

Post by Håkan N »

OSP går väldigt nära det totala centrumet, men man kan hitta lite mera om man åker ut från området.
Det har jag tänkt att göra för ta max ut av det.
Men det beror på läget/trafiken.
Eftersom OSP börjar den 17'e är jag på plats, utan trafik kaos.
Det är min första solförmörkelse och jag tänker titta med ögat och bara uppleva detta.
Jag har ändå ingen kamera mer än i telefonen, men kanske kommer titta en del av tiden i kikaren, men måste väl ha nåt skydd på den.
-Jag får prata med nån om detta eller köpa nåt på platsen.
Antar film kommer jag få se sen ändå, men nu är jag ute efter känslan.
Men jag åker inte till Oregon för detta egentligen.
Det är teleskopen och umgänget !

Jag kommer ta med mig 60 mm kikare och mitt nya Nikon 17 mm som sitter med adapter på en paracorr som flera vill testa.

Bränder kan vara ett bekymmer där, men med moln vet man ju aldrig
Jag tror Oregon är rätt säkert ställe vs moln men jag har ofta otur.
Se bara på min obs hemma, nån natt per år och sen reser jag en del till mörka/säkrare platser, då andra tar ut ex 200 hemma här.

Priset på resan var otroligt bra med AA för årstiden, vs sommar och USA kan bli dyrt. Restiden är 16 timmar dit och 14 hem ( 1 stopp = ok )
Resan kostar 1.600 kr och resten är skatt...
2015 betalade jag SAS 12 tusen till Portland och förra året till Stellafane och New York tror jag det blev en 8 tusen.

Jag sökte på flygresor.se men det fanns resor för ca 4 tusen både till Portland och Seattle med 1 stopp, men i bokningen var de slut.
Det blev ca 8-10 tusen.
Iden med Seattle var 3 extra timmar ner till Portland men tänkte då besöka Zambuto som håller hus strax söder om Seattle.
Från Portland till OSP är det också 3-5 timmars resväg.
Då tittade jag på San Francisco istället ( 8 timmars resväg ) men kan då besöka en del vänner, företag och 'redwood' skogen och ev en vingård.
Har ett par dar extra upp och ber sas.
( har inte tid vs jobbet, men ..

Bilen för 9 dagar blev 4.700 kr ( fullsize ) och OSP kostade 75 US.
Jag kommer tälta på platsen och de har bra mat, kaffe och duschar.
Det är dammigt där men coolt ställe att vara på vs alla teleskop och rätt bra himmel.
Tält är en del av upplevelsen.
Köper en viksäng och sovsäck på WalMart.
Övrigs nätter blir ju hotel genom 'hotels.com'

Vet 3 från UAA åker och de tar ett solteleskop med sig men tror inte de nu har kommer in på OSP, tyvärr.
Jag håller på att rodda för få in dom, och jag tror det löser sig.

Det tog ju bara ett par timmar för OSP att sälja över 1.000 biljetter.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Oregon Star Party 2017

Post by Tony »

En liten sidofundering..

När jag var i Vogelsberg, Tyskland, så minns jag inte att någon bar solglasögon.
Om man har tänkt att observera visuellt på natten, bör man ha sådana. En stjärnklar natt brukar ju ofta föregås av solklar himmel= väldigt ljust.
Och i när det gäller solförmörkelse så blir det säkert lite svetsblänk då och då.

Enligt vad jag hört från förr så när amerikanske militären hade nattjänst, vakt eller andra övningar, blev de kommenderade att bära solglasögon hela dagen före.
Det sägs ju att en halvtimme i mörker ger nattsyn, men det är nog mycket längre än så...?

-Nått att tänka på för amatörastronomer. Har inte hört nån påmint om det tidigare.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oregon Star Party 2017

Post by Håkan N »

Tony,
När jag var där 2015 var det solglasögon på hela dagarna. Det var riktigt varmt och soligt och klarblå himmel.
Vilka typ specialglasögon man ska ha vid eclipsen vet jag inte men antar de säljs på platsen.
Jag har fått tips på ex föredrag i Mariestad och på Stellafane att man ska välja vad man vill göra, och eftersom jag inte har en kamera eller solteleskop blir det att uppleva caset visuellt.
Har lite svårt att fatta vitsen bakom detta, men vi få se..
På Stellafane hade 'Mr e-clipse' ett föredrag.
Karln var uppenbart sol-eclipse galen !
Det sista han sa ( efter kanske 2 timmars föredrag.. ) var en varning att åker man på en har man farsoten.
Han måste ha varit en Maya präst i ett tidigare liv ;-))
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Oregon Star Party 2017

Post by Tony »

Den mest intensiva/ klart lysande stjärnhimmel som jag nånsin sett är när man befinner sig i en jaktkoja på vintern i skogen.
Och då vid det tillfälle man måste ut på natten och uträtta P1. Då har man ju blundat ett antal timmar...
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oregon Star Party 2017

Post by Håkan N »

Tony !

Mats som håller i VSP sa till mig att när han var på G ordentligt var det ögonlapp på obsögat hela dagen !
Då går man in för det hela ;-)
Pensack sa att dagen innan obs ska man hålla sig från solen och böra mörka kläder och ha svart underlag kring teleskopet och ha en fotoduk över huvudet och alla grejjer ska målas mattsvarta och det är absolut förbjudet att ta in nån starkare stjärna, eller ens titta uppåt, utan rodda in teleskopet med setting circles och sedan djuprymds obsa.
Nånstans här känns det lite överkurs, men vet man av en perfekt natt på ett visst objekt, varför inte.

Men jag åker på OSP för det sociala och titta på teleskop, men ser gärna en så mörk himmel man kan, för moln vet jag hur dom ser ut !
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oregon Star Party 2017

Post by Håkan N »

Ang Fred Espenak.

http://www.eclipsewise.com/solar/SEnews ... Oregon.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

OSP ligger om ni startar vid Madras och går ner och till höger ser ni en sjö, och där står det 1 min.
Ta lika avstånd och gå till höger.
Där står det 1.30 sec. Där är OSP träffen.
Om man åker lite norrut bara max en mil eller så är det 2 min och 6 sekunder och en väg med en skarp böj.

-Så jag tänker om det går ta mig dit till centret - bara för 'jag kan', men vi får se på trafiken mm.
Det kan ju bli kaos på de små vägarna.

Är det 'värt' mödan få 35 sek extra, om man är sådär hyffsst intresserad ?
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oregon Star Party 2017

Post by Håkan N »

Det ser ut som ett nytt spännade astro äventyr.

Jag kommer förstarta OSP ihop med John från San Diego ( stående gäst på Oz som älskar södra himlen ) och ett par kompisar till honom som tar med en Kennedy 22'a till Steen Mountains i södra Oregon.
John har bra humor och hjälpte mig en hel del på Oz.
Jag åker sedan till OSP och möter upp dom igen sen i centrala sol centrat.
Lovery är med i det gänget och han har ju en Lo mo 48 tummare som både John och Werkman jag träffade på Stellafane har obsat i flera gånger i Texas.
Den vore nåt att klättra upp på !

John sa vi skulle snacka om Chile i Oregon då han gick igång på syrgas där på +5.000 meter ;-)
Lika sa Shane på Dream.

Köpte idag från Pensack Astronomiks UHC och HB samt O-III filter ( har redan ett Lumricon UHC ) tydligen skiljer det i röda våglängder, nåt som Lumricon inte har. Båda UHC filtren nu ska vara top notch kvalitet.

Ser riktigt fram emot trippen nu mot massor av teleskop och galna astro freaks ;-)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oregon Star Party 2017

Post by Håkan N »

Fick nyss ett mail från John att samlingen är Fish lake i Steen Moutains den 15'e, så det blir 2 dagars obs som förstart till OSP.
22" dob bla.
Det blir riktigt trevligt och hardcore obsare till sällskap.
De kommer åka till centret sedan, men jag blir nog kvar på OSP känns det som vs trafiken.
Det finns ingen service där vid Fish lake så det blir rakt ut i spenaten ;-)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oregon Star Party 2017

Post by Håkan N »

Skrev lite på planet om resan för den som vill läsat !

Resan till OSP 2017 blev rätt körig, men som många resor på kort tid får man ligga på lite om man vill genomföra nåt.
Jag bestämde mig redan förra året att åka vs eclipsen men kom ju inte in, så det låg ju nere helt att ex bara åka för eclipsen.
-Men så för en tid sedan hörde de av sig att det ändå fanns plats.
Jag tyckte de sa 1.000 st var max antal in på området men det det såg ganska lika ut där som 2015, så jag tror en del fick nog av bränderna och 'sybiosis' med 60-70 tusen ( ? ) galna techno hippies som grannar !

https://www.google.se/amp/s/articles.or ... _tears.amp" onclick="window.open(this.href);return false;

-De höll låda till 5-tiden varje natt. Enorm ljusbubbla kom från det hållet och de körde lasrar med.( suck )
Detta och bilköer bidrog nog att flera ställde in.
Ex Pensack sa han och frun blev rejält förkylda men jag kan tro han också ställde in sas av läget även om det var eclipsen som lockade honom till OSP.
( Hur kan man lägga dessa evangemang ihop är då över mitt förstånd att förstå men antar det har har pengar att göra och hörde om 6 miljoner dollar )
Jag fick Don's dusch-biljetter dock. Han hade 10 dusch-biljetter och 8 mat-biljetter beställda men de gav mig 5 dusch-biljetter. ( sniket )
Trotts allt hade ju Don pröjsat.

I år var man tvungen att förbeställa/betala för detta. ( det hade jag inte noterat )
Mat fanns utom biljetter, men inte buffe'n.
Jag köpte dock en portabel dusch-kasse på Walmart innan som man kunde hänga upp i ett träd.
Jag gav 3 biljetter till Lasse/Mats/Patrik från UAA som jag tror uppskattades.
OSP är ju en rejält dammigt historia !

Buffe'n är helt ok och man fick den om man stod sist i kön, och en ok frukost meny samt kaffe osv, så det går ingen nöd på en där om man har vatten med sig. ( och nån kall bira )

Tog med mig mitt lilla Walmart tält och köpte en luftmadrass och sovsäck osv och spenderade ca 1.000 kr på grejjer och 3 hotelnätter för ca 1.500 kr. Jag växlade in 5 tusen SKR till USD för mat/bensin mm under dryga veckan.
( OSP förbetalades på 75 US )
( notering, Walmarts madrass håller inte trycket men tur UAA grabbarna hade en converter med sig från 12 volt till normal US standard.

Jag hittade ju en resa till San Francisco för 4 tusen så det blev lite onödigt bilåkande vs mot att åka till Portland, men jag besökte 2 bekanta inom racingen utanför Modesto och en firma jag jobbar med i Sacramento.

Flyget gick från Arlanda kl 7 på morgonen så en sån resa suger hårt med 4 timmars väntan i Tyskland.
Ingen sömn på en sån natt med bil ner till Arlanda.

Bilen kostade Ca 5 tusen för tiden och fick ut en nära helt ny Mazda 3 med bra ljud i.
Att bila i USA är alltid en fröjd !
Bra radiokanaler och fina vyer så det är goans värre med lite chips osv. ( just love it )
Det var ca 2 dagars tripp upp.

Jag hade tänkt besöka nån vingård i Sonoma/Napa men John jag lärde känna i Australien på Oz från San Diego skulle se eclipsen i Oregon ( de kom inte in på OSP ) och sa det var ett gäng som skulle obsa i Steern Moantains ( platsen där OSP hölls på innan ) och sedan se eclipsen från John Day i centrumet = gav ca 25 senunder extra mot OSP )
Tanken på instrument de skulle ha med sig var en Kennedy 22'a mm men de tog med en Obsession 18" ( helt ny i den portabla serien som de gett henne ! )
Den ägdes av Debby, 66 åriga ärtiga frun ( men en själ som 25 ) till Paul och det är kul att se kvinnor hårdköra i astro ( ganska vanligt faktiskt i US, så var är kvinnor/tjejer i Sverige ? )
Debbie har obsat i stora delar i livet i princip och köpte Obession #1 ( 18" ) på 80-talets slut.

Kul var att Mr Lowrey med fru var där och vi snackade astro dagarna i ända ( Lomo 48" i Texas ) och han ville se mörkret i Steern eftersom Banich från Portland sagt att det var bra och USA's mörkaste ställe.
Första natten var 'jet black' i ca 2 timmar och Jimmy var glad som en spelman !
Han pratade konstant om kontrasten och 'jet-black' är vad det är frågan om !!

Andromeda och dubbel clustren gillade han i min Zeiss och dessa objekt är makalösa i den kikaren och på denna himmel - mums !
De bjöd på god mat med vin och öl och en smutt whiskey för 1.000 US flaskan.
-Så ett trevligt sällskap, och jag stannade i 2 nätter med dom.
Jag hade tagit med en signerad Amarone av bossen på Dal Forno Romano i Verona för över 300 Euro, och eftersom Don inte kom på träffen fick den göra nytta där istället.

Jimmy vill jag kommer och obsar med honom i Texas när det passar mig.
-Kul hur det kan bli, ...man läser ett repotage och på Stellafane förra året träffade jag Werkman i nattmörkret som pratade om det teleskopet och Oz Sky, så väl där lärde jag känna John som visade sig vara kompis med Jimmy.
Detta är vad resor ger - kontakter och nya utfflykter !
Så 48" med Rysk Strehl .98 blir nåt sen att få se in i.

Vill nån följa med - hör av er !
( ev våren 18 vs Texas Star Party )

Lowrey planerar ta ner sin gamla Kennedy 22" till La Serna området i Chile.
Han är mest inne på se 'dim objects' som få har sett som amatörer.
Han driver också ett 'deep sky' forum och jag fick mig nick-name the "candyman" som ett måste om han ska 'godkänna' mig ;-)

Det var en cool snubbe.
Gjort degen genom fastigheter i Flordia och tog pension vid 50.
Banich är där och obsar 1-2 gnr/år och även han är ju inne på 'faint stuff' med sin mycket trevliga hemmabyggda dob med en Kennedy 28" f/4.2 spegel i.
Jag fick tillfälle att obsa med honom nu på OSP i ett par timmar en natt på en hyffsad himmel.
Det var roligt.
Himmlen var ok men en femma hos Howard på en 10 skala. SQM-21.5.

2015 obsade jag ju mest med Mel och i Gray's 28'a. Det var bränder då med i farten, men mycket mindre.
Tittade nu ex på CatEye och ringen på 600X med Howard.
Centralstjärnan såg man då.
Han har Gray's Siderail Electroic systemet monterat så antingen go-to eller puch-to eller 'starhop' till objektet och sedan ligger det stilla i okularet hela tiden. Mycket behagligt !
Peter's Lomo 25'a i Tyskland på 600X var ett elände att hålla ( ok visst går det )

Men 'stegar', nix - jag gillar det inte.
Så jag sa till Dan att jag vill ha systemet sen till 25"an, men nu till min 18 tummare funkar mitt Australienska Nexus vs push-to.
Siderail tar ca 2K för servos med dosan och enkodrar mm.
Flera dobbar på OSP hade detta system monterat.
Tittade också i Chuck's Kennedy 22'a och fun Judy's dob med en Pegasus ( John Hall ) 18 tum ( båda bra ) dessa två är OSP eldsjälar och Chuck har byggt mycket dobbar genom åren.
Tittade också i en Starmaster äldre dob med Zambuto spegel på f/5.5 ( lika combo Pensack har ) med grym kontrast i.
Ett sån här teleskop får man mer ut än en dålig betydligt större dob.
Kikade också i en större refraktor, men jag vet ju sedan tidigare att dessa teleskop inte intresserar mig nåt alls.

Bruce med binodobbarna i profil aluminium var där och hade en 12.5" f/5. Han har en känd 22" bino sedan tidigare men sa han börjar bli för gammal lyfta sånt sa han. Trevlig man.
Var bra byggd nere, men vek uppe ( men inviduellt uppbyggt vs speglarna ) men det var lätt att få dubbelseende tyvärr ( himlen var usel med )

Mel gick och la sig tidigt varje natt så jag såg inget i hans 10" f/2.7 ( FoV 2.5 grader ) men vi pratade en del spegelyta som han menar är svårt att mäta och det viktiga vs 'visual astro'.

Sista natten var tänkt att kika i en mycket fint uppbyggd Kennedy 22" på f/3.3 i ett aluminium chassie, men natten gjorde det till inställt läge tyvärr.
Tyvärr missade ex Lasse H nu se i både Mel's snabba 10" och denna 22'a.
Himmlen låg som bäst på ca SQM-21.5 på OSP men bränderna var ett issue.
På Steern kollade jag inte mörkret tyvärr då Lasse hade med min dosa från Stoffe som han använde på sin LaPalma resa nyligen.

Nätterna ;
Notering. Områderna ligger på 700 meter och kan bli rintigt bra eftersom mörka lägen, men Oregon har 'multi fires' hela tiden i den här tiden på året.
# Steern 1 onsdag/torsdag.
Mycket bra ( det bästa jag sett ) i ca 2 timmar men sedan blev det sämre, men helt ok.
# Steern 2 torsdag/fredag.
Ok men det kom in rök och vi avslutade ca kl 2 då månen ändå kom upp.
# OSP 1 fredag/lördag.
Inte bra, och det var rökigt värre så det blev en tidig kväll ( dock hade dom 2 nätter innan som var bra hörde jag om )
# OSP 2 lördag/söndag.
Ok men inte riktigt bra. Men den bästa natten dock.
# OSP 3 söndag/måndag.
Började uselt men blev ändå lite obs. Obsade sedan på rygg vid tältet med kikaren till armarna tog slut !
# OSP 4 måndag/tisdag.
Inställt pga rök.

Summa summrum är ändå en mycket lyckad astro resa.
Man lär sig mycket och får nya visioner och kontakter.

Tält är väl inte min grej en det är varma sköna dagar men kalla nätter så morgonen när solen kommer är det skönt värre att sticka ut fötterna i solen !
( bra minnen vs OSP 2015 sätter sina spår ;-)

Duschade i skogen en dag och även dessa saker 'ger' bra minnen på sitt sätt !
Så skönt att få av dammet och funkar då det varmt ute och jag hade kassen med vatten på huven en hel dag så det var var varmt.
Oregon doftar torr skog och det är som fnöske där nu.

Resan ner tog 2 dagar efter 97'an som låg helt i rök ( mycket otrevligt )
Vägen mot Redwood ( mot HW 101 ) var stängd, och lika bra för köerna neråt ( enormt med folk hade sett eclipsen ) gjorde det till en heldag till midnatt i bilen innan jag tog in på ett hotell strax söder om Redding i Ca.
Där var röken borta och klassiskt Kalifornien dis. ( skönt slippa röken )
Sen iigen igår en nära en full dag innan jag satte mig på flyget hem.

Väl hemma bär det direkt av till Mariestad från Arlanda.

Kul var sällskapet från UAA.
Dom åkte iväg till centrumet vid eclipsen och hyrde ett rum en natt, men kom tillbaka på måndagen efter eclipsen.
-Jag tror dom tyckte det var i dammigaste laget ;-) och var nog lite besvikna på vädret och himmlen. ( läs röken.
Men dom gör/har gjort en riktig tuff US tour !
Eclipsen lär vara en bonus.
( det kunde ju ha varir rök sas )

Jag gillar när det är riktigt hett och lite damm har ingen dött av eller stark sol på en blek viking.

Eclipsen hade jag inget innan att sia om, men det var/blev en makalös upplevelse.
( det blir inpräntat i mitt minne - men tur mina ögon inte blev inpränta pga dumheter då jag brände hål i glasögonen..

Dock åkte jag på OSP för se/snacka teleskop och astro i första hand. Synd att inte Pensack kom dock.
Men han skickade mitt Ethos och div filter till UPS i Prineville jag hämtade upp.

Träffade också teknikern på Lumricon och vi snackade kaoset på gängor på filter.
De kör glappa...M48 med tum-stignig ( otroligt ) eftersom Kineserna trycker ut allt junk som marknaden måste anpssa sig nu efter.
Nån ISO blir det inte sa han.
Ett otyg detta. Men billlgt odokumenterade delar får man vad man betalar för ( som vanligt )

Zambuto har otroligt gott rykte och är som en levande gud där.
Han verkat ha hittat nåt på de mindre speglarna under 18" på f/4.5-5.5.
Kennedy gör utan tvivel bra speglar i sitt område, på större diametrar och f-tal på 3.5-4.5.
Ingen har nån pocketmilled vs Zerodur givetvis. Detta är ju sas ATM.
Ingen Lockwood spegel tyvärr att se in i.

Mel hade gått över 'gränsen' när han var 'nästan' klar, så var nu i en svacka på sin f/2.62 och 25 tum.
Antar det inte är bra vs 13 mm tjock..
Mel sa ; har du råd med pocket milled Zerodur på 1 nm RMS micro rougness - då blir det bra.

Så givetvis är detta inte mitt sista OSP, men eftersom nu ider med Chile och ev eclipsen där 2019 kan det bli nåt år bort nu, om nu inte Mel får till sin 25'a, då måste jag ju dit sas.
Samt Oz hägrar igen med på deras fall event så jag har att stå i samt en Texas resa !

Mel är inne på string chassie alt en folded chassie som sin 13". ( skapligt vs 25" ! )

Sitter i Tyskland nu inför sista etappen och sedan 3-4 timmar i bil till Mariestad
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Oregon Star Party 2017

Post by timokarhula »

Kul att läsa om dina bravader Over There. Inte nog med att du besöker alla stora star parties. Nu får du åka till månskuggan också var och vartannat år! Häftigt att läsa om alla kändisar som man bara läser om på nätet men som du träffar IRL. Jag mailkonverserade faktiskt med Don Pensack i helgen och han skrev att han och frugan varit däckade i influensan i över en vecka och inte kunde resa till OSP.

/Timo K
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Oregon Star Party 2017

Post by stoffe »

Din reseberättelse är väldigt rolig att ta del av Håkan! Men brände du hål på glasögonen...? Vi ses i Trankärr/Mariestad imorrn kväll så får du berätta mer om dina bravader. Kanske det kan bli ett föredrag rent utav?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.