Hemma efter VSP 2017

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Hemma efter VSP 2017

Post by Torbjörn »

Nyss hemkommen från mycket trevliga Värmland Star Party 2017 skall jag försöka summera mina intryck.

Jag åkte upp i fredags i god tid i strålande väder vilket vi hårt prövade amatörastronomer inte har sett så mycket av den sista tiden. Alldeles innan jag åkte hade jag kollat prognoserna på både SMHI och YR.no, de lovade klart och fint väder natten mellan fredag och lördag och mulet och snöfall på lördag kväll. Det var bara att hoppas på att det skulle hålla.

Efter att ha installerat mig och träffat gamla bekanta och en del nya ansikten så började jag rigga upp mina teleskop medan det fortfarande var ljust. Jag hade tagit med mig både min Celestron C8 med GoTo och min 12" Dobson. Tanken var att göra en del jämförande observationer under natten. Timo Karhula riggade upp sin 12" Dobson i närheten.

Mörkret föll och vi började observera. Det första objektet efter alignmentproceduren med C8:an blev M77 som syntes rätt bra trots att himlen inte var mörk än.

Under den tidigare delen av kvällen observerade jag tillsammans med andra deltagare främst Messierobjekt, bland annat ägnade vi en stund åt M97 Ugglenebulosan som vi observerade med olika filter. Vi tittade även på Venus och Mars, och lite senare på galaxgruppen Hickson 44 i Lejonet. Jupiter fick en del tid senare på natten. Seeingen var ganska bra och Jupiter såg fin ut.

Längre fram på kvällen la jag en hel del tid på att observera M101 med omgivningar på jakt efter två av de H-II regioner som finns i dess spiralarmar. Jag hittade till min stora glädje en av dem, NGC 5447. Den andra såg jag inte så den får bli ett framtidsprojekt när jag träffar på någon med ett rejält stort teleskop på någon stjärnträff :D

Klockan började bli mycket men jag körde på och observerade Herschel 400-II objekt i Crater (Bägaren), Virgo (Jungfrun) och så småningom, långt fram på natten i Libra (Vågen) och Serpens (Ormen). Flera hittade jag men andra lyckades jag mindre bra med men det var inte så konstigt för många av dem var rejält svåra. Jag har skrivit mer om det i min tråd om jakten på Herschel 400-II objekten.

På sluttampen var det bara jag och Timo kvar ute men vi obsade på med glatt humör! Klockan 05.20 lokal tid obsade jag mitt sista djuprymdobjekt: NGC 6070 i Ormen.

Som avslutning på passet obsade vi även en ganska diffus Saturnus långt nere på himlen och betraktade även Skorpionen med stjärnan Antares som nu hade stigit upp i söder.

Plötsligt fick Timo syn på en meteor som rörde sig relativt långsamt i sydost, vi såg den över Lysvik, och det visade sig senare efter kontroll med en av deltagarna på VSP att den meteor som vi hade sett hade registrerats och den hade gått ner i Östersjön. Fascinerande.

Nu var det hög tid att komma i säng och efter att ha plockat ihop utrustningen landade jag i bingen vid 06, trött men väldigt nöjd.

Lördagen var mycket givande med intressanta föredrag och tillfällen att prata med andra amatörastronomer. Under poängpromenaden såg jag tecken på att vädret skulle ändra sig. Det började mulna... På lördag kväll kom snön och kvällen tillbringades med föredrag och astronomisnack. Jag gick dock och la mig ganska tidigt för jag var rejält trött efter kvällen/natten innan.

Söndagen innehåll även den ett par givande föredrag innan det var dags att packa och åka hem igen.

Jag vill passa på att tacka alla de som har arbetat med Värmland Star Party 2017 för ett väldigt trevligt arrangemang och jag ser redan fram emot att åka upp till Lysvik 2018!

/Torbjörn :D
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Hemma efter VSP 2017

Post by ragge »

Lite kul att du kollade på Hickson 44 från VSP samtidigt som jag fotade dem från Orust !

Ragnar
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Hemma efter VSP 2017

Post by timokarhula »

Efter de tre senaste mulna VSP-träffarna hade vi äntligen tur med vädret natten mellan fredag-lördag. Det sades i väderprognoserna att hela Sverige (utom nordligaste Lappland) skulle ha molnfritt så det var i princip bergsäkert med klar himmel, vilket stämde.

För första gången observerade jag med eget teleskop på ett star-party för jag har bara använt fältkikare eller tjuvtittat i andras teleskop vid tidigare träffar. Jag hade i oktober köpt ett 12-tums Skywatcher Go-To Skyliner-300P FlexTube som fick plats i min Volvo. Jag och Torbjörn Holmqvist riggade upp våra teleskop bredvid varandra redan på eftermiddagen.

De första observationerna gjorde jag med en Vixen SG 2.1x42 vidvinkelkikare då jag och Lars Hermansson tittade på Venus skära (möjligen avlång men det fanns besvärande spikar), Plejaderna och Orionnebulosan i skymningen. Hela Orion fick enkelt plats i kikarens synfält.

Jag hade skrivit ut detaljerade sökarkartor för fem kometer och jag lyckades med att observera dem alla. Första kometen var 2P/Encke i Fiskarna klockan 18:42 UT. Av någon anledning pekade GoTo lite galet så jag fick svepa lite i grannskapet innan jag fann ett litet, kondenserat objekt. Komet Encke syntes inte jättebra för den låg bakom trädgrenarna! Alla i närheten fick nog sig en titt på kometen som har den minsta banan av alla. Med min Canon 18x50 IS kikare skattade jag 2P/Encke till magnitud 7.6, komadiameter 1'.5 och DC=7. Den hade hunnit sjunka till 5º.8 höjd.

Lät tuben gå till M79 i Haren. Jag hade faktiskt inte sett klothopen i teleskop tidigare från Sverige. Använde bara låg förstoring så jag såg inga enskilda stjärnor.

Jag och Torbjörn hade med oss var sin SQM-L mätapparat och vi mätte mörkret i samma riktning norr om zenit. Första mätningen gav 21.21 och våra mätningar skiljde sig inte åt med mer än en tiondel. Vid en mätning fick vi samma värde på hundradelen.

Zodiakskenet såg jag sträcka sig upp mot vänster, söder om Plejaderna. Vissa var skeptiska till observationen men om man stod så att trädet i väster stod till vänster om zodiakljuset så såg man tydligt att himlen till höger om trädet var ljusare än till vänster om trädet (till höger om Orion). Detta var klockan 20:25 och en timme efter den astronomiska skymningens slut så ljuset var naturligtvis inte skymningsljus.

Jag fick göra flera alignments (sex stycken!) innan teleskopet började peka någorlunda bra. SynScan handkontrollen föreslog stjärnor med nästan samma RA eller RA +- 12h vilket inte ger bra precision så jag hoppade över en del föreslagna stjärnor.

Vi kikade med mitt teleskop på Leo Triplet (M65, M66 och NGC3628) vilka syntes fint i samma synfält i 32mm Erfle okularet (47x, 1º.4 synfält). Jag gillar mest den kantställda NGC3628.

Planetariska nebulosan M76 i Perseus uppvisade två lober (Little Dumbbell). I närheten visade jag "min" asterism Karhula 1 som faktiskt liknar mer ett fotavtryck än en julgran.

Komet C/2015V2 (Johnson) i Herkules blev en trevlig överraskning. Christoffer "Stoffe" Svenske noterade en svans ned mot höger (positionsvinkel 305º). Klockan 21:02 UT skattade jag magnituden till 10.3, komadiameter 1'.5 och DC=5 (medelkondenserad). I centrum syntes en ljussvag, stellär pseudo-nucleus.

Den rika stjärnhopen M46 i Akterskeppet innehåller den planetariska nebulosan NGC2438. Med 300x förstoring var nebulosan ringformad med två stjärnor inuti nebulosan och en ljusstark strax utanför.

Komet 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak i Lejonet var av magnitud 11.1, diameter 2' och DC=5/ (22:39 UT). Jag hade observerat 41P/T-G-K med min Celestron-8 tre varv tidigare, på annandag jul 2000. Kometen kommer att passera rekordnära jorden den 31 mars.

Exakt vid midnatt hittade jag nattens svåraste komet, 315P/LONEOS i Stora Björn. Utan en bra sökarkarta från MegaStar skulle kometen ha varit omöjlig att se. Med 190x förstoring skattade jag LONEOS till magnitud 14.3 (enligt APASS), diameter 0'.4 och DC=3. 315P blev min 193:e komet. Jag kan bara hitta fyra observationer i världen av komet 315P/LONEOS så detta var en femte obs! I närheten såg vi den lilla, anonyma 15.2 mag galaxen CGCG 157-81 (PGC 37831) och den 15.3 mag NGC4031.

Nattens femte och sista komet blev 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova, också den i Stora Björn. Trots att jag att pinpointade dess lokation klockan 00:46 syntes inget där. SOm tur var hittade jag en stor blaffa i synfältets utkant. Här var min efemerid 22 bågminuter fel. Komet 45P/H-M-P skattade jag som ca magnitud 10.3, diameter 6' och DC=2/. Koman var avlång i ESE-WNW riktning.

Håkan Nordström visade upp Jupiter med sin fina Zeiss 20x60 IS-kikare. Tre av jupitermånarna låg i en ovanlig konfiguration på samma sida om Jupiter.

Vi kikade sedan på två galaxer med stoftband. Den jättelika NGC4565 i Coma Berenices (fin centralbula!) och Sombrerogalaxen M104 i Jungfrun.

Det hade blivit lite mörkare efter midnatt och min SQM-L mätare visade nu 21.44.

Jag letade upp den planetariska nebulosan Abell 82 i Cassiopeja rakt i norr. Den 15.2 mag och 94 bågsekunder breda nebulosan visade sin 14.9 mag centralstjärna och flera andra stjärnor var involverade. Dessa sju stjärnor var ej plottade på MegaStar-kartan men de syns i Digitized Sky Survey. Tydligen såg jag bara den NW delen av Abell 82.

Ugglenebulosan, M97, var betydligt enklare och den uppvisade två mörka håligheter ("ögonen") med en ljussvag centralstjärna mellan dem.

Granngalaxen M108 var ljusstark och mycket avlång E-W. Jag såg tre stjärnor i galaxen och en ljusare knut i W.

Galaxen M109 nära Gamma Ursae Majoris var fin och jag kunde ana dess "theta-struktur".

Den planetariska nebulosan Minkowski 1-4 lyste med magnitud 13.6 i Perseus och var helt stellär även med hög förstoring.

Den 14.9 mag planetären IC972 (Abell 37) i Jungfun lyckades jag inte se men dess sökarkarta hade jag inte heller printat ut.

Vid den astronomiska gryningens början vid 5-tiden tittade jag på Ringnebulosan, M57, med 300x förstoring. Jag kunde inte se den 15.0 mag centralstjärnan men däremot en V=15.7 mag stjärna vid Ringnebulosans W kant och en 15 mag dubbelstjärna 1'.2 N om M57.

Antares hade gått upp och i teleskopet pulserade dess ljus på ett behagligt sätt och färgerna skiftade ständigt på grund av den låga höjden.

Saturnus flimrade också kraftigt.

Nattens sista astronomiska observation klockan 05:46 i den nautiska gryningen råkade bli av en ljus meteor som jag och Torbjörn såg över Lysviks samhälle. Den kom in snett från vänster, var av nollte magnituden, var gul och lyste ovanligt länge, ca 5 sekunder, innan den slocknade. Beskrev observationen för meteorexperten Eric Stempels som hittade samma stjärnfall i Uppsala meteorövervakningskamera! Han kunde med hjälp av min observation triangulera meteoren och den slocknade över Östersjön. Ögat däremot tyckte att den försvann snarare bakom skogen i Lysvik!

Efter 11.5 timmar av observationer var man lite seg. Jag och Tobbe packade ihop teleskopen och gick och sov i några timmar inför dagens aktiviteter. En så här produktiv natt på VSP har jag inte haft sedan 1993-1994. Jättekul att observera tillsammans med trevliga kamrater!

/Timo K
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Hemma efter VSP 2017

Post by Katarina H »

Fantastiskt kul att läsa era bägge rapporter. Jag tänkte på er i fredags när det var sån där kanon-stjärnhimmel som så sällan inträffar på beställning.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Hemma efter VSP 2017

Post by bengtr »

Hej!

Ja det blev en fin träff. Jag höll dock bara igång tills c:a 24:00. Men hann se en del Venus, M42,M1, M35+Ngcxxxx , M 35 37 38, M81 82, M51 101, M4565, M86Markarian, M97, M46+pn, komet Johnson i Timos 12" .........

/bengtr
_MG_5744.JPG
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Hemma efter VSP 2017

Post by Håkan N »

Jag vill passa på och tackar VSP gänget för en trevligt träff, och ser fram emot 2018 ( hoppas de tar den i Mars då )
Sedan är det ju alltid kul att träffa astro folk i farten.
Bra föredrag och Erik Stemples föreläsning om det nya stora observatoriet i Chile var mycket intressant, samt en del teleskop historik dito.
Tips promenaden var svår som vanligt men det var kul att pricka in ett rätt på teknik frågan i alla fall ;-)

Kul i år att det blev observationer då det i 2 år har uteblivit helt.
Jag hade sett på nyheterna innan och det skulle bli klart både fredag och lördag i mellan Sverige.
Tyvärr kom jag in lite sent på fredags kvällen och missade ett par timmars mörker.
Nu snöande lördagen bort men obs från kl 20 till kl 3 på fredagen är bra.
Jag kollade SQM kanske vid midnatt och det var kring 21.35 och jag och Timo kollade ihop och det stämde rätt bra.
Det var bra astronomiskt mörker men inte ändå direkt mörkt, så man bara anade vintergatan.
Jag känner min 60 mm kikare rätt bra nu och det var ju helt ok men inte riktigt rätta stinget.
-Kan ha varit nåt i luft lagret eller den vita marken ?
Men det kan inte ha varit fuktigt för kikaren immade inte igen på 6 timmars ute.
Jag fick en riktigt fin vy på M51 i Anders Wettergrens 18” dob.
Intressant lite senare på natten då Jupiter kom upp hur bra man såg den. Det var den klart bästa Jupiter observation jag gjort.
Månarna låg coolt till !
Såg fina detaljer i Timos teleskop.
Tyvärr missade jag titta i Mats Yderstigs nya TS 120 mm kikare, som var på plats.

Jag hade 2 viktiga saker med VSP och det var reda ut lite teknik med okular och paracorren..
Snällt av Anders Wettergren som lånade ut sin 18" dob till ändamålet en stund. ( tack Anders )
Jag var nu helt på det klara med hur det skulle gå till.
Jag kollade först teleskopets fokus med ett okular jag visste vad det låg mot skuldran, som i detta fall låg 6.85 mm under.
Så jag hade svarvat en ring och placerade där.
Jag hade frostig tejp med mig, men mot testade inte denna metod.
Samtliga mina okular ( enl TV’s lista och per paracorrens inställning ) hade då invridning i fokuseraren med max 13 mm.
Så med parafokal ring betyder det justera max 1-2 mm.
Lite oklart än är Ethos 6 & 8 mm vs inställningen vs coma. Nu hade jag H ( ut 17.8 mm ) och utflyttat +12.7 mm ( enl TV per telefon )

Sedan visade Lasse Hermansson hur det fungerar med att flytta andra spegeln, och hur och varför i realiteten.
Så har nu caddat upp denna ändring i min egen 18” dobson.
Jag fick flytta 5.29 mm för få ljusstrålen korrekt och jag har då bara 0.63 mm fri spegel yta på varje sida med 3.5” spegel ( användbar spegelyta 86.5 mm ) L-mått på 336 mm.
Sett nu skulle jag egentligen haft en 4” spegel.

För mig 2 viktiga saker att reda ut !

Så med obs och lite god mat och astro snack som ex den uppkommande eclipsen i USA mm och övriga roliga ämnen var det en trevlig helg !

Hårdkörare är ju Torbjörn och Timo, men jag ville inte äventyra min nyss tillfrisknade hals, annars hade jag kört nån timme till.
Kul var att att Timo hade med sig lite tjejer och killar från deras klubb.

Bra jobbat Värmland !
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Hemma efter VSP 2017

Post by jwarell »

Härligt att ni fick en så fin natt, synd att jag inte var på plats men nästa år kanske :) Vi ar beställtminst lika bra väder till Sektionsträffen i Beddingestrand vid nästa nymåne...

Precis som Timo obsade jag kometer hemma hos mig på en ovanligt fin himmel och tog fyra stycken.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/