Oz Sky 2017

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Oz Sky 2017

Post by Jonas »

Tack för fint resereportage Håkan!
Jag lär aldrig komma dit men det var ändå roligt att läsa dina rapporter!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

Jonas !

Jag tycker också det är roligt och intressant att läsa rapporter om resor.
-Kan vara informativa för egna ev planer ( och ev nya.
Alla har ju olika förutsättningar/mål osv och i ditt fall kanske sista bladet inte är skrivet om 'southern sky'.

--/--

Om ekonomi kan ju en resa delas på 3-4 pers om bil/rum/mat.
Personligen nu nför sista nattens obsande var resan Väl värd uppoffringen.
Trots allt kring 2-3 LaPalma resor.
En kortare resa ( som denna tar mindre tid men också ut mera energier.
Astronomin som jag skrev om innan har ju extrema förutsättningar i ett smalt fönster som jag upptäckt och det påverkar ju detta oerhört !
Men en bonus här har varit bra dagtids aktiviteter även om nu veckan varit helt ok vädermässigt.

Gårnatten var ju bra men fukten kom igen lite på småtimmarna. Men inget har påverkat mitt obsande men veckan kan ha varit 6-7 max på en skala till 10. ( Men 7 här ÄR bra ! )

Det har varit mycket givande att skifta teleskop ( storlek ), och gå tillbaka till samma objekt med olika okular alt se om det är kikarobjekt och hur man får ut det mesta ur objektet och 'gränser' vs om det ör vört mer speratur.

Jag funderar lite på att åka hit igen i höst ( om det inte blir nån eclips-resa, vs jag missade biljetten in på OSP.
Hösten här är ju deras vår och galaxy season med "molnen" max rakt upp, men det 'emun' nu uppvisar är mycket bra med många objekt som nån gång under natten rakt upp.

Annars funderar jag på Chile/Peru på vårsidan 2018, och en käck dam i 70-års åldern från Kanada här visade bilder på om organiserad astro/obs resa hon gjort 3 gnr.

Nu väntar middag snart och sedan kör vi på till midnatt sedan är Oz sky slut för i år.

Första målet är en karbon stjärna.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Oz Sky 2017

Post by Hans Bengtsson »

Gissar att kolstjärnan du ska titta på är Espin-Birmingham 365 i Crux (Södra Korset), den är berömd för sin röda färg. Om det är någon annan stjärna, be i så fall gärna att dom också visar dig nämnda stjärna. Den kallas populärt Ruby Crucis, folket där vet då omedelbart vilken stjärna det är. Ett mera vetenskapligt namn är DY Crucis.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Oz Sky 2017

Post by timokarhula »

Så till den eviga tvistefrågan, vilken klotformig stjärnhop är finast / mest imponerande tycker du? Omega Centauri eller 47 Tucanae? :)

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

Hans,
Helt korrekt !

Timo,
Svaret måste bara bli Tuck 47 !

Sista objektet fick bli Sombreon i 25 tum.
Stod nära rakt upp kl 23.50.
Last man on field.
Sedan satt jag på en stol med Tony Buckley, en av de gamla rävarna och bara tittade upp och njöt. Tony hjälpte mig mycket under veckan.
Hatten av.

Till hösten kommer dobbyggaren/författaren/observeraren från Winsconsin dit hörde jag nyss.
Han har varit på Oz 4 gnr tidigare.

Flera här nu kommer signa in till hösten's Oz.
Eftersom jag inte kommer in på OSP och hundratsls är före mig i kön( enl Mel och han kan inte få in mig ) kommer jag nog åka 'down under' och ta en vecka uppe vid Gold Coast.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Oz Sky 2017

Post by timokarhula »

Håkan,

Känner igen namnen på många som du nämner men jag har inte träffat dem, förutom då själva teleskopparkägaren Christian Sasse. Det kliar i fingrarna, nej jag menar ögonen, när jag läser dina rapporter. :)

Jag tycker också att 47 Tuc är finare i större teleskop. Man ser den otroligt täta kärnan med gula stjärnor medan Omega passar bättre i mindre teleskop där allt ska få plats. Omega saknar ett tätt centralparti men är däremot så massivt stor. Så jag brukar tycka att i små teleskop ger Omega Centauri ett häftigare intryck medan 47 Tuc är mer imponerande i större aperturer.

Espin-Birmingham 365, Ruby Crucis, DY Crucis, "himlens rödaste stjärna", ser overklig ut. Första gången jag såg den 1999 trodde jag att det var någon slags reflex i optiken från Beta Crucis (Mimosa) av första magnituden. Kolstjärnan ligger blott 2' W om Mimosa.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Oz Sky 2017

Post by timokarhula »

Håkan,

Jag vill höra med dig om med dina egna ord om din senaste häftiga resa. Har Oz Sky varit ditt häftigaste Star Party någonsin? En kombination av mörk himmel, stora teleskop, trevliga människor och bra infrastruktur. Dvs den bästa av världar. :-) Himlen som Oz Sky bjuder på har jag varje gång utanför knuten i Geraldton, eller ännu mörkare. Dock utan jätteteleskop. Men jag når till 16:e magnituden visuellt. :)

Förresten, hur många av er på Oz Sky Party såg LMC stjärnbryggan? Säg inte att ni inte kände till fenomenet? ...

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Oz Sky 2017

Post by timokarhula »

Jag snackade i åtskilliga timar imorse med teleskophållaren Christian Sasse i Australien.

That my day!!


/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

Timo !

Jag märker du har suget !
Jag har redan sagt till Loch att du nog kommer ;-))

Den här träffen är ju inget 'star-party' egentligen utan en organisation som kom igång med folk från Texas star party och en rikare snubbe som ordnade flertal teleskop de ville ha där nere.
Träffen fanns innan, men då tillkom de större dobbarna.
John och Lachlan kör nu detta i en uppgraderad form och allt är mycket seriöst.
De här gubbarna i Oz får 5 stjärnor i min bok.

På 'vanliga' star partyn har ju folk egna teleskop och kan visa eller nobba folk ( vs snacka alt titta i dom vs de fotar eller studerar efter listor och vill vara helt ensamma )
På IVT i Österike fanns foto surputtar som inte svarade ens på tilltal eller shåsar bort en om de ska kolliminera etc.
-Själv förstår jag inte vitsen med allt för seriös hållning på ett star party som blir mera en soscial träff egentligen.
Ok, må ev vara show-off eller snack och man obsar efter behag och visar andra. ( så ser jag på saken.
Det finns ju altid de som ska göra sig märvärdiga, även om då jag träffat mest mycket hyggligt folk inom astron.
I natten träffar man folk som du sa innan man verkar känt sedan åratal som nu med John med fru från Vegas.
Vi jobbade i team som vi inte gjort annat ;-)
John har jobbat inom försvaret med 'explosives' och vi hade lika syn på det mesta inkl astron.
Han vill jag ska komma till Vegas så vi kan ta hans RV och 25" dob och åka ut i bergen.
'Doktor Dan' från Colorade hade jag också bra obs-pass med.
Även han har en 25" Teeter hemma mm, mm, mm.
Men John ska jag besöka för jag är ju till US lite då å då i dessa krokar vs jobbet.

Så Oz handlar om man köoer en biljett ( ca 440 USD ) och sedan finns det ett antal teleskop 20-60 pers delar på. ( nu var vi ca +30 st )
Här kan man inte låsa upp nåt tekeskop och beslag ta det och ex rita av ett objekt eller köra efter egna listor i timmar.
Men allt fungerarade mycket bra och jag gillar upplägget.
Flera hade listor och alla var nöjda mer än väl, det märktes.

-Så var det bästa jag gjort/sett inom astron ( "so far" )
Svaret är YES rakt av.
( kom nu ihåg att du och jag är på olika planhalvor i hobbyn ..
Men svaret är inte enkelt för minnen kan bli nostalgiska av andra händelser.
Jag kommer ju aldrig glömma då Dan Gray överlät sin 28' a på OSP och jag hade ju då minimal kunskap på eget obs !
Jobbade hårt att hitta M57, M27 och dubbeln i Vega. ( ryser än idag hur kul detta var !

Sen med Oz är ju southern sky också talande i sig.
Givetvis har vi fina objekt här och det går ju inte att säga vad som är 'bäst' sas, men vintergatan är nåt speciellt där nere.
Jag valde ju medvetet inte studera nåt innan, och det var för mig ett lyckat drag.
Ide'n var ju att se 'eye candy' och lära mig lite och södra himlen och testa teleskop/okular och umgås med likasinnande.
Allt detta blev ju av så jag är oerhört tacksam vädergudarna var med nu.
( jag har 'tyvärr' en stor irritation för dåligt astro väder,, och antar 30 år inom racing lurar där i frustration vid skitväder.

Deras vårträff kommer det alltid mindre folk dock, men samma batteri med teleskop.

Vädret var ju nån dag lite surt men nu är det högtryck här så träffen skulle ha varit skjuten ett par dar, ( ,,, ) men nu kommer ju månen.


Ang LMC bryggan hade dom med i en artikel man fick, men jag vet inte om nån direkt tittade.
Molnet låg ju nu max 34 grader och på sen-natten nu och när man såg det lilla molnet var det grumligt där då vs ingen seeing att se bryggan.
Nästa Oz/vår står ju molnen rakt upp !

Den där karbon stjärnan var cool.

Jag ska skriva ner objekt och lite data under flyget hem nu i morgon.
Kommer absolut sakna emun.

Timo.
I ditt fall beror nog det på vad du vill göra.
Även om himlen kanske inte är som i bushen på väst sidan är det ju bra här ( enl Tony lika som vid ex Ayers rock fast där är ju horizonten nära lika bra och han har obsat där och på Oz en hel del genom åren.
Sen måste ju man har tur vs vädret.
Men även om du ser mycket med din dob kan ju det inte slå 25-30" apertur på ev SQM 21.5-21.9 ?

En sak till Lachlan som håller i det här är helt enkelt en superlirare för ett sånt här upplägg.
Här blev det rätt man på rätt plats !
Hans filosofi på astron är också klockren.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Oz Sky 2017

Post by timokarhula »

Jag är så glad för att du "äntligen" fått ett riktigt bra star-party med mörka, klara himlar, bra väder, stora teleskop och trevligt sällskap! Jag Skypade med teleskopgubben Christian Sasse imorse och han visade runt mig alla sina remota teleskop! Vilken ingenjör! Han kom ihåg dig. Han är ju rymd PhD. :D

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

Objekt jag tittade på ;
( har säkert glömt en hel del antar jag )
En notering. De flesta var nån gång under natten rakt upp.

"Emun, vintergatan" Naked eye.
Makalöst !

'Southern cross' Naked eye.

MLC och SMC ( i kikare och i teleskop utan att notera enskilda objekt )
Objekten låg under 35 grader dock nu.

Coal Sack, Dark nebula i Carina.
( mycket i intressant med 'inc-spots' )

Eta Carinea, Carina, NGC 3672.
( ett mycket trevligt objekt jag var i timmar på )

Homonocules och 'key hole' ( Eta Carinea )
Kanske en favorit.

Omega Centuari clustret i Centauri.
Så praktfullt man aldrig får nog..

Jewel box i Carina, NGC 4755.
( lika fin som man gått och väntat på !

Centuaris A ( Hamburger galaxen ) NGC 5128.
Tufft objekt.

Tarantula Nebula NGC 2070.
Skrämmande coolt objekt !

Tucanae 47 clustret i Tucana.
Kärnan ÄR grym !

'Football cluster' eller Arrow clustret i Carina.

Pencil Nebula NGC 2736 i Vela.

Southern Pleiades, bino objekt i Carina.

DY CRU, karbon stjärna vid Becrux.

Sombrero galaxy, M104 i Virgo.

( galax hoppning i Virgo )

'Star-gate' i Virgo.

Cigarren galaxen vid Omega centuari ( NGC 4945 )

Running chicken nebula i Centuaris.

Blue planetary nebula i Centuaris. NGC 3918.

Southern pinwheel galaxen, M83 i Hydra.

Barnard 39, Dark nebula i Monoceros.

Barnard 86, Dark nebula i Sigattarus.
Coolt objekt !

Crescent nebula i Sigattarius, NGC 6445.

Gem cluster i Carina, NGC 3293.

Open cluster i Carina, NGC 3532.

Globular cluster i Ophichus, NGC 6342.

Eagle nebula i Serpens, M16.

Lagoon nebula i Sagittarius, M8.

Trifid nebula i Sagittarius, M20.

M21 clustret i Sagittarius.

Sagittarius star claud i Sagittarius, M24.

Wild duck cluster i Scutum, M11.

M4 clustret i Scorpio.

Polemus cluster ( bino ) i Scorpius, M7.

Suhail ( orange stjärna ) i Vela.

Conopus stjärna i Carina.

Becrux, Acrux, stjärnor i Crux.

Hadar, och vår närmaste stjärna Rigi Kentarus ( Alpha Centuari ), stjärnor i Centuari.

Sirus ( kunde dock inte lösa upp Sirius B.

Antares. ( kunde inte se dubbeln men såg den gå till grönt.

Planeter ; Jupiter, Saturnus, Venus, Mars.
Fina och skarpa vyer ( nog det bästa jag sett.

M42 och Trapezium stjärnorna. Jag såg då 5 st och troligtvis 6 st.
Inte mer än i Wikanders 14" dob i utkanten av Borlänge i en villa länga vs Oz Sky ( ? )

Jag kunde inte se 'hästhuvudet' trots stor apertur med korrtekt filter/förstoring )

Galaxer i Leo, M65/M66 samt M95/M96.

Tittade även på M57 samt M27 fast de låg lågt

Murerrell 1 ( fast jag såg det inte )
Flera av svåra 'horror objekt' Andrew Murrell visade och några tror jag att jag såg, de flesta inte ;-)

Notering ;
Iden med resan var inte att se MAX med i objekt utan att se dess 'eye candy' och bara skanna med nakna ögat och kikare och i teleskop, samt lära mig lite om 'southern sky' i det stora hela.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Oz Sky 2017

Post by timokarhula »

Utmärkt sammanfattning! Håkan, jag tycker du sammanfattar "the best of Southern Skies" mycket bra! Du såg många fina, sydliga DS-objekt på kort tid.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

Finns lite bilder här på deras Facebook.

https://www.facebook.com/OzSkyStarSafari" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

John Hoey en lurig och rolig snubbe från San Diego som tar astronomin avslappnat och har god humor som jag kom bra överens med ( och hoppas se igen i Australien ) och han har varit på Oz flera gånger.
Han kom inte heller in på OSP i år, men tar med sin 25" dob och åker upp ändå vs eclipsen vs centret går där och torrt och chans för moln är små sa han.
Jag såg inte att han tog bilder där nere men var hjälpsam vid teleskopen och enl han själv är det inget speciellt med bilderna men jag tycker de är riktigt intressanta och med känsla tagna.
Kolla hans mosaik där man kan se mycket intressanta stråk och de uppenbara stjärnorna Hadar/Rigi och södra krysset, kolsäcken, Eta Carinea, södra Plejaderna, 'foot-ball cluster' mm.
Men ser man hela Skorpionen/Antares och M4 ?, antar man ser Sagittarius star clustret, Trifid nebula/Lagoon nebula.
Jag undrar vad det är för cluster snett neråt till höger i bilden från Eta Carinea ?

The Milky Way stretching from Aquila to Vela.
Mosaic of six images. Each image:
Canon T3i
Canon 55-250 mm lens at 55
Ten 2 minute subs each
Processed in Pixinsight
Mosaiced in Image Composite Editor.

https://www.flickr.com/photos/69408093@ ... en-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det här är snyggt också på Antares.
https://www.flickr.com/photos/69408093@ ... en-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kinf of clusters ( eller ? )
https://www.flickr.com/photos/69408093@N08/34480713955/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eta Carinea ;
https://www.flickr.com/photos/69408093@N08/34340827652/" onclick="window.open(this.href);return false;