Oz Sky 2017

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

Ny har jag signat in på en trevlig astro resa till 'down under'
Oz Sky i April 2017.
Lika bra att åka, man lever bara en gång.

Kollade lite på flygbiljetter och de ligger på ca 7 tusen och 2 byten och ca 30 timmar.
Träffen är 22-29 men funderade på 2 veckor.
Vill nån hänga på, signa under nu för det är snart slut på platserna hörde jag. ( 445 USD )

Får väl läge antar jag återkomma med info och vad som hände.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

Måste säga Oz Sky verkar extremt seriösa i sin behandling av kunder. Ideliga bra rekommendationer och jag inser nu ganska direkt varför.
Fick en del info och filer igår som var mycket informativa.
Deras lista på objekt får det redan nu att vattnas i munnen ;-)
Sedan kommer det info varje månad inför trippen och mailing listor där man kan se vilka som kommer, bakgrunder osv.
Det här ska bli riktigt kul !

Insåg nu att det kan bli svårt vs IVT i Frankfurt, men jag är hemma i början av maj och den träffen är på kristi himmelsfärd, så jag antar den blir av i slutet av maj ( hoppas jag )
Sten Arne kommer dit med sin kikare då, och nu blir det nog ingen La Palma i december då det var dyra resor från Spanska fastlandet med sin bil sa Sten Arne.
Det var synd för jag har planerat hyra ett hus där i 3 veckor före/efter jul.

Det är ca 7-8 timmar från Sydney till träffen så jag åker nog ett par dagar innan ( 30 timmar dit.. ) men hyr en egen bil och lunkar sedan upp lite fint ( på fel sida av vägen ) och ser till jag är där dagen innan det börjar. Det börjar lördag natt.
Det slutar nästa lördag natt och sedan åker jag tillbaka på lördagen och hem på söndagen.

Hoppas nån hänger på !

Tittade lite på deras Facebook, och den är öppen.
https://www.facebook.com/OzSkyStarSafari" onclick="window.open(this.href);return false;
Den översta videon var faktiskt från Oregon förra året och 2 min och 17 sekunder dyker jag upp (?) i Dan Grays 28 tummare, som jag fick i princip använda i 3 nätter då.

Sedan var det ett inlägg om Boomerang Nebula. Tydligen funnen av en i Uppsala i slutet av 70-talet.

---


Adventures In Deep Space
den 17 maj ·
Last month at the OzSky Star Party in Coonabarabran, I took a look at the Boomerang Nebula -- probably the "coolest" object in the universe (read on). It was easily visible using a 14-inch scope as a fairly bright, quasi-stellar glow (central star) with small faint "wings" extending north and south. The south wing appeared brighter and larger and the total size roughly 25"x8". A mag 9.8 star lies 2.3’ southwest.
With an 18-inch reflector, the central star was easier to pick out within an elongated, high surface brightness haze ~30"x12”. The south lobe or cone was more prominent and flared out towards the south, dimming near the end. The north extension was smaller and fainter.
The Boomerang Nebula was found in the late 1970's on the ESO/Uppsala Southern Sky Survey and catalogued as ESO 172-207. Swedish astronomer Eric Holmberg wasn’t sure of the type but noted its “peculiar" appearance. It was found again by Gary Wegner of the South African Astronomical Observatory on the ESO Quick Blue Survey using the 48-inch Schmidt telescope at La Silla Observatory in Chile. Wegner and Ian Glass investigated the nature and published their results in the 1979 paper "A new bipolar nebula in Centaurus" (MNRAS, 188, 327).
The authors stated, "during an inspection of print number 172 from the Quick Blue survey of ESO one of use (GW) noted an unusual nebulosity of 'butterfly' or 'bow-tie' shape...The object is apprent to the observer at the telescope as a bright central star situated between two nebulosities. It appears to belong to the class of bipolar nebulae.. Its dimensions (from the blue plate) are approximately 55 x 21 arcseconds." The authors measured a V magnitude of 12.68 using the 0.5- and 1.0-meter reflectors at Sutherland (SAAO) and concluded the central star was type G0 III with a dust shell at 800k.
A follow-up study in 1979 by K.N.R. Taylor & S.M. Scarrott using the 3.9-meter Anglo-Australian telescope at Siding Springs revealed the Boomerang Nebula was likely a protoplanetary nebula, similar to CRL 2688 ("Egg Nebula" in Cygnus) and M1-92 ("Minkowski's Butterfly Nebula" in Cygnus), with the twin lobes shining by reflected light. The results were announced in "The Boomerang Nebula - A highly polarized bipolar" MNRAS, 193, 321 (1980). As far as the nickname, the authors noted "The intensity and polarized intensity maps also presented show that the lobes are not diametrically opposed and the detailed shape has led us to name the object 'The Boomerang Nebula’.”
But things got really bizarre. In 1997 astronomers Raghvendra Sahai and Lars-Ake Nyman studied the nebula using the 15 m SEST (Swedish ESO Submillimeter Telescope), situated at La Silla. They reported (ApJ Letters, 487, 155), "We have discovered absorption of the 3 K microwave background radiation by ultracold CO gas in the Boomerang Nebula, a bipolar reflection nebula illuminated by a star that has recently evolved off the asymptotic giant branch (AGB)…”a unique object, consisting of an ultracold and extremely massive molecular envelope, expanding at a very high speed. The extreme physical characteristics of the Boomerang Nebula reported here have never been seen before in any AGB or post-AGB object.”
How cold is the Boomerang Nebula? With a temperature of -272C, the CO gas is only 1° warmer than absolute zero and even the cosmic background glow from the Big Bang (2.7° above absolute zero) is warmer than this nebula! The rapid expansion of the nebula has enabled it to become the coldest known region in the Universe!
This colorized HST image was produced using polarizing filters and color-coded by the angle associated with the polarized light.

-- Steve Gottlieb

--------
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

Nån som känner sig sugen att hänga på ?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Oz Sky 2017

Post by timokarhula »

Jag åker nog till västkusten nästa höst. Det är mörkare himmel där. :D Jag vill avsluta min Herschel 400-II lista (NGC7218 och NGC7377 i Vattumannen)! Det betyder isåfall att jag skippar USAs solförmörkelse, eller... ? :S

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

Timo !

Jo jag antar det är mörkare där samt du har din lägenhet/hus.
Men de har en massa stora dobbar man får låna och jag har hört det är en upplevelse. Tror den största är 30", och de har flera 18-20 och 25'or.
Vad betalar man för en resa ner, och hur brukar du åka ? ( tips )
Jag hade gärna hängt på dig men du var inte på gång i vinter/vår och jag har suget uppe.
Ska du åka dit i höst och USA i Augusti blir det ju lite tätt på, och USA's västkust är det rätt dyrt att flyga till sommartid plus jag tror dollar'n då kommer spräcka 10 kr och mer därtill.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Oz Sky 2017

Post by anivision »

Här har man ju en fördel med att komma från andra sidan jorden. När alla börjar bli trötta frammåt småtimmarna är ju vi fortfarande nyvakna :D
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

Ordnade nu resan till Oz Sky i April. ( 22-29 )

Det tar ca 7-8 timmar i bil till platsen, och träffen börjar på lördag, så jag åker ut ( Tai Air ) på Onsdag den 19'e, och ca 9 timmar till Bangkok, och sedan vänta där i 2 timmar och sedan ca 10 timmar till Sydney. Är där i 8 tiden på kvällen.
Åker sedan hem Söndag eftermiddag den 30'e, och lika upplägg som ner.
Så jag har 2 dagar att resa till och från platsen. Ca 4 timmars pass i bilen funkar ju.
Flygpriset blev 9.400 kr.
Jag tyckte upplägget verkade ok, och 10 timmars pass och 1 stopp.
Det fanns alternativ för ca 1.500 kr billigare men då 2-3 stop och över 30 timmars total restid.
Det här är ca 21-22 timmar totalt och nog det snabbaste man komma dit och hem på.
SAS var 1.500 kr dyrare och hade 14 timmar på ena sträckan. Så det var 10 timmars passen Tai hade som avgjorde.
Hoppas nu detta resande blir värt besväret !

Jag tar min 60 mm Zeiss IS kikare med mig men skippar tripod och Ethos okular.

Skulle kunna tänka mig 1-2 veckor bara relaxa och åka efter kusten, men får hålla till godo med ren astro.
De har en massa dagstripper man kan göra, men jag tänker bara relaxa på dagarna.

Deras rum och mat priser är inte dyrt och jag har redan betalat för inträdet.

Jag tror sedan till OSP i Augusti jag åker till San Fransisco med direktflyg och bilar upp. Det var svindyrt förra gången till Portland ( sommar priser till USA är högt.
Vill nån hänga på, hör av er.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

Det är packat och klart för Oz Sky Safari nästa vecka i Australien, 1 dagstripp norr om Sydney.
Verkar bli ett intressant gäng från olika delar av världen.
De som håller i detta är seriösa, det kan jag säga så långt.

Jag har inte pluggat på nåt om södra stjärnhimlen, och det är med avsikt faktiskt.
Jag vill uppleva det jag ser som jag gjorde på OSP 2015 i Oregon ang norra himlen.

Jag har med mig 60 mm Zeiss 20X med tripod och Ethos 21/13/8 mm, samt mitt nya otestade Nikon wide field 17 mm ( 14 mm ) okular.
Jag tar med mig paracorren och några Lumricon filter samt SQM dosan givetvis.

Jag har gjort en ny adapter som passar till Nikon okularet, så man gängar på den mot paracorrens linstub ( M65x1 )
Paracorrens vridbara topp är ett mekanisk fiasko.
Jag har dock använt Televues data om 56 mm från lins till fokus punkten.
Nu har dom inga snabbare dobbar än max f/4 ( tror jag ) så antar att det måttet på 56 mm ska fungera bra vs comafritt oavsett om 56 mm måttet kommer lite fel. ( från TV är detta ett ca mått, men det stämmer rätt bra enl egna tester )
Det blev en bra lösning som håller allt centrerat riktigt bra inom några hundringar på 'run-out'.
Med TV’s ide och toleranser/sag mm handlar det om halva millimetrar och lägg på den totala 'saggen" på det blir det säkert 10 mm..eller mer det kommer fela nere i spegeln.

Man känner dock det är en del hävkraft i ett sånt här ’paket’ vs 1.5 kg och flera decimeter ut..om man håller handen runt paracorrtuben och notera att det sitter på drygt 2.5 gängvarv.
Givetvis sitter det fast, men jag gillar inte alls man har den här sortens krafter kring en lins.
Men det är ett test just nu, och som sagt det är betydligt bättre än std från Televue.
Men min lösning på den här problematiken på nästkommande projekt blir en helt annan konstruktion.

Just nu inför resan tycker jag för nog för första gången att jag tog i lite väl hårt..
Det är mycket att stå i på jobbet på våren och 22 timmars flyg och sedan vänstertrafik på det väl där och en massa tid i bilen före och under resan vs ett 'smalt fönster' vädermässigt.
Lägger man ihop allt resande och tid att få ok väder vs DSO blir det lite överkurs inser jag här och nu ! ;-)
Har aldrig ångrat en resa innan, och jag har rest mycket och gillar det. ( ofta dock vs vissa mål, i detta fall DSO astro.

Ang ekonomi kunde jag valt 3 resor till Athos på LaPalma för typ samma kostnad.
Alt en resa till LaPalma och en resa till IVT i Tyskland och tom även inräknad eclipsen i USA på östkusten för samma pris..
Ekonomi är en bisak, men man kan se vad man kunde få.
-Så blir det dåligt i Australien kommer det givetvis kännas tufft ! ( höst där nu och hört om tidigare år..
Sett nu skulle jag valt vår höst istället ! ( deras vår.

Astronomin är en rätt skum hobby och jag har insett hur smalt det här är vs allt/mycket handlar om vädret.
Men ska man göra nåt, måste man ju satsa och sedan får man ju se.
( Det kan ju bli bra med, och å andra sidan ger en resa alltid nåt även om det mesta inte blir enl planen.
Men ta min resa till alperna förra hösten som blev ett totalt fiasko i bara moln å mera moln.
Eftersläpande böter om fortkörning gör det surt än. Hyrbilsbolaget drar kostander på kortet utan vetskap innan, kvitton mm ( otroligt.
Den resan gör jag inte om kan jag säga !
Sen är området alldeles för osäkert vs moln om en kortare astro resa.

Just nu inser jag man måste planera astronomin lite senare i livet och vara på bra plats och då vara beredd när det är bra.
Svårt dock i Sverige vill jag påstå.
Men under tiden man spekulerar mot nåt sånt får nån resa komma i bruk. Nån natt blir det ju per år även här, om än få.

Men vad blev det av senvintern/våren 2017 ?
Senast inställt på UAA’s stjärnträff etc.
VSP blev ju bra och nån kväll ute med kikaren är ju allt. ( andra kanske haft hellyckat astronomiskt delår trots allt.

Jag återkommer när jag kommer hem med rapport hur det gick !
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

Det är nu tisdag kväll här på OZ efter dagens middag. ( fick igång internet )
Det var en fin morgon och vi gjorde en mindre trek till ett sandsten område och några bra föreläsningar på eftermiddagen.
Bla Andrew Merrill's 'horror list'
Andrew är är en riktig hårding och mångsysslare och seriös amatör astronom.

Igår natt var det bara regn och moln och det ser lika ut för inatt tyvärr, men fick istället en rejäl 10 timmars natt med sömn ( viljet behövdes kände jag )
Resan ner var en ny tuff upplevelse med 2 st 11-12 timmars pass.
Ner till Bangkok gick väl som en vanlig US flight med med mat och nån film och lite musik ( körde albumet Coda med Led Zeplin 2 gnr ) så med viss tröghetsfaktor kom man ju fram. Planet var inte fullt och i bra skick
Sedan ett par timmars väntan och resan ner till Sydney blev i ett äldre sunkit plan med mycket folk och det blev väl i typ fält-koma.
Inte konstigt för det blev ju hårt jobb hemma innan resan att få allt klart vs kunder och resan till Arlanda först i bil.
Väl där nere var det enkelt att få ut bilen men åkte lite planlöst själv innan jag stoppade upp en taxi vs hotellet stängde kl 22 och jag landade kl 20.
Hotellet var inte långt ifrån flygplatsen men ett tufft ställe med trafik och vänsterkörnig på det vs viss tidspress..

Resan upp till Coona funderade jag på hur jag skulle komma ut till A1 norr alt A5 mot Blue Mountains.
Jag hade inte tid att stanna vara sig i bukten med operahuset och en välkänd trädgpård där alt i Blue Mountains efter A5.
Så det fick bli ett utslag var jag såg för vägskylt först.
Det blev A5 och det tog nog ca 7 timmar att nå fram, och det var mycket vägjobb och skiftande hastighets begränsningar.
Men en trevlig sträcka och åkte ex förbi en mysig håla som heter 'Mudgees' med ett vindistrikt som jag gärna hade stannat kvar lite vid.
Det var en känsla av tiden stod stilla där. Det som gällde var 'australien special pick-uper' med luftintg på sidan som en snorkel upp.
Antar de flesta var inblandade i jordbruket och verkstäder som meckade med öppna portar. Lite ungdomar brände runt i trimmade mindre pick-uper. Radion var lokal hela vägen upp och de körde bra musik i min smak med allt ifrån Australien country, Clearance, ABBA, Cash, 70-tals hårdrock, 80-tals klassiker och alldagligt snack vad som hänt på byn.
Så skönt att slippa höra den eviga hjärntvätten av PK plågan på Svensk radio med skitmusik och evigt tjat om ni vet vad.
Västertrafiken är inget jag gillar men jag tog det lungt så det funkar.
Jag hade skrivit upp städer längs rutten vs om inte internet skulle fungera.

Väl på plats signade jag in och Sally & Dick tog emot.
Fick ett eget generöst rum och rummen vätter ner mot en stort gräsområde. Lochlan mfl i organisationen hade kommit och hade börjat montera ut teleskopen och man fick ett varmt välkommnade.
Så man högg i direkt och jobbade upp scopen.
Flera som redan kommit visste direkt vem man var eftersom vi alla hade gjort introduktion genom en genensam mailsida vs namn, foto och astronomisk inriktning, yrke och tidigare astroresor mm.
Detta var fredag och själva träffen" började ju dagen efter.
En del kom in med flyg alt tåg etc egen bil dit.
Men ett 18" kom upp med kollimerade speglar.

Den här träffen började med folk från Texas starparty som ville se södra himlen och kom igång med en lokal klubb från Sydney.
Träffen är ca 25 år numera och flera teleskop har ägare i Texas.

Ett batteri med Dobson teleskop från 14-30" och Alla med Argo push-to på.
Ett mycket fint Australien tillverkat Dob från SDM av Peter Read med en high-grade Zambuto 14".
5 st Obession 18 tummare. 2 st 20" och 2 st 25" och en 30".
En dob-bino på 12" och en motoriserad stol med Fuijon 150 mm ED kikare.

John, Tony, Lachlan, Andrew, Andy, Gary mm är makalöst hjälpsamma med allt.
Gary Kopff från Argo Navis bor jag granne med och en trevlig snubbe.
John är en glad go gubbe med en tydlig och typisk Australien accent !

Hur allt det här gåt till för 400 US är för mig en gåta.
Men de jobbar ideellt. Makalöst intresse måste jag säga.
Betänk man kan bara välja å vraka..vad man vill titta i !
Nolltolerans på lampor och det finns te och kaffe kakor ute och de tar en på dagliga turer.
Igår var vi på trek i nationparken bredvid och det var makalöst vackert.
I morgon blir det till ett observatorium.
( det är mycket astro här i området )

Folk som anmält sig är från "all over" och vi kanske är 35 st totalt.
Många med lång astro erfarenhet och intressanta jobb ( eller tidigare jobb ) och man får ider på resor och obsplatser mm.

Första kvällen var det ju moln ( givetvis ) ,,men så poff blåste det bort.
-Nu fram med Zeissen !
Jag måste säga det var mind blowing att se "emun" komma upp !

Fick en kompis direk ute på gården, Dan en doktor från Colorado som var ute med sin Canon 42 mm IS och dom obsat sedan 12-års åldern.
Man svepte runt och det var cluster överallt !
De 2 molnen såg man tydligt och vad stort det största var !
Dan lärde mig 'southern cross' ...och vad är nu detta då,, jo Eta Carinea ( makalöst område ) och man fick ståpäls. Sedan måste man ju till stora Omega clustret. ( betänk vid midnatt står det rakt upp och man bara skrattar och myser ! )
Lärde mig hoppa dit och det var wow !
Sen Jewlbox man längat att se.
Tuk 47 clustret, Tarantula nebula mm.
Nån sa kom och se hamburgarn i 18 tummarn och showen där var igån !
Kring kl 0.30 blåste molnen in igen.
Jag å Dan var last man standing.
Natten mot söndag var riktigt bra från 19-01 med SQM-21.78 och natten till måndagen var också bra. Men problemet var inte himlen ( ca ; 21.5 -6 ) men det är fruktansvärt fuktigt här nu. Borden och allt rann i vatten/fukt.
Speglarna immade igen trots värmare och det rann från speglarna.
Mitt nya Nikon är det tryck i och perfekt på f/4.5 18 dobbarna på ex Hominculus.
Mycket vackert område.

Hade otroliga sessioner med 12" bino-dobben och var en hel del i 14" Zambuton.
25 tummarna och 30 tummarn lekar man inte med för är de är för tungrodda pga fokallängden och det här med stegar är inget för mig, men jag ska vara med Andrew en natt på 'faint objects' i dom ( hoppas jag på )

Hur var då södra himlen, tja makalös milt sagt. Har inte sett så intensiv vintergata.
Så vackert.

Nu gäller det planera tiden lite bättre på objekten bara ( snart är ju dagarna slut )
Men man kan bara stå upp och titta eller svepa med kikaren rent planlöst också givetvis ( det går ju flera tåg hit om man vill/orkar )

Lite av 'horror objekten" från Murrell's lista..

AM 1
ESO 34IG11 ( ring )

ESO 270-IG17
hamburger

Globulars in Centarus A

Murell 1
( han använt en 20" F/5 med Nagler 7 utan paracorr )

NGC 6164-6165
( Strålning runt )
(Använt UHC )

ESO 138-IG 39
( ring runt )
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Oz Sky 2017

Post by timokarhula »

Håkan, vad roligt att du fått se den södra stjärnhimlen! Och i stora teleskop. Visst är det svårt att orientera sig för första gången man ser den? Gary Kopff är ju ägaren till företaget Argo Navis (PushTo-teknik). VARF beställde grejer av honom för drygt 10 år sedan. Du får lämna kvar några sydliga himmelsobjekt till mig i höst. :)

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

Hej Timo !

Jag tror det här måste ju upplevas för det går inte att beskriva.
Hoppas flera 'orkar' ta sig söderut, och OZ är ett bra ställe och kan starkt rekommenderas pga man kan låna olika teleskop och crewet här är makalösa och mycket intressant folk att prata astro med. ( tyvärr låång resa )
Jag kommer att åka hit igen, men tar nog då ev höst eventet vs 'MC molnen' står då rakt upp.
Men just nu ( om väder ) är himlen riktigt intressant.
Men vädret irriterar mig max vs astron hela tiden world wide
Vet att relaxa vs detta men man lägger ju mycket krut på kort tid.

Om spara objekt, jag är helt säker på de flesta kommer bli kvar ;-)

Jag ska göra en liten lista nu på morgonen och använda Garys push-to och köra i en 18".
Det är rätt hyffsade speglar i Obsession teleskopen trots allt och de är mycket behagliga att svinga runt. ( perfekt balanserade och har 'tyngden ) men tyvärr kräver ju f/4.5 en liten stege. Men 18" f/4 är en mycket bra combo om än 'stort' för sverige som aldrig eller sällan har nåt väder för nåt sånt ( sett ur mitt perspektiv idag )
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

Eftersom internet fungerar kan jag skriva lite mera om Oz.

Jag har precis vaknat upp i ett soligt men lite kallt Australien på traditionellt vis med te och rostat bröd med lokal jam och Kivis.
Obsade till kl 05.30, men vaknade ändå tidigt.
Det blir besök på ett radio teleskop idag, men jag tror jag ev hoppar det eftersom jag inväntar hårdkörning i natt.
Det är ca 3-4 timmars bilväg också.

Det drar in fina vindar nu och det är bra för 2 nätter på raken gick ju bort i regn och moln.

Gårdagen var vi på observatoriet/erna. Det var regn och kallt ( 1000 meter ) men en fin park. Det stora teleskopet på strax under 4 meter var en biffig pjäs med spegel ungefär som på Galileo på LaPalma.
En bra guide och på lättsamt och ödmjukt Australiskt vis. Mycket inteessant se hur de la på aluminiumet varje år. Fick titta in hur kamerorna fungerade och måste säga ( utanför mitt område.. ) sedan kom vi in i en bizarr ..teleskop park och tanken gick direkt till kollegan Tomas W !
Vet inte hur många Astrofysics, Takasakis, Plane Wave, ASA osv med kameror å kablar överallt. Största låg på 70 cm. Säkert bara en station var 100-200K ägda av privatpersoner som finns under samma tak som används world wide och de säljer tid också.
Det kom en förevisare ( ev ägare till hallen ) i en ny vit Porsche och han han var Tysk men jobbat i Västerås i flera år och vi pratade Svenska.
Sedan var det ett ett privatägt ( från US ) 2 meters och 1 meters teleskop och denne måste ha ( haft ) rejält med pengar ( säljer tid men hörde nåt om 25K. En tekniker visade oss runt.
Sedan fanns det otliga andra domer längre bort ( privat ägda ) så en mycket intresssnt eftermiddag. Makalös utsikt mot naturreservatet vi vandrade i häromdagen.

Det blev mat och eftertugg/vin hos John och Cindy ( ett trevligt par från Vegas ) men regnet låg kvar men prognosen visade bra omkring kl 00.
John har jobbat åt armen och kört astro sedan han var ung och har en 25" dob och faktiskt inhyst John Dodson en gån vid ett lokalt starparty.
David åkte in till Coona och hyrde nya Star Trek filmen och när den var klar vid ca midnatt var det lika illa men vindar draig in och luften kändes bättre.
Det klarnade upp lite smått och sedan blev det en mycket torrare natt och bra obs till morgonen.
Jag å Dan var last man standing.
Andrew körde hårt med flera av oss på faint objects och gav sig inte innan vi kunde se. Ibland fick vi jobba både 3-4 gånger och han ställde in och objektet låg vid de riktstjärnor han sa.. men tufft !
Så nu har jag sett små globulara objekt i bla Centuari.
Jurvowski 2 tyckte jag var tufft.
Grannen en inc spot tyckte jag var ett coolt object.
( detta i ex 25" dob )
Fick in Tuk 47'an i Zambuton 14 tummarn eftersom John från Oz gruppen ville särskåda mitt 17 mm Nikon. Han var imponerad och tyckte jag borde lämna kvar det och komma med i Oz teamet !
( vi kommer fortsätta i kväll )
Detta teleskop kommer man i fokus på ett speciellt sätt ( mycket distinkt ) och kontrasten är makalöst bra och ihop med paracorren/Nikonet som gifter sig fint på många objekt är det en ren njutning. Perfekt på ex Omega clustret mm, mm, mm.
John sa med 1 okular 17 samt 14 mm klara man sig långt.
Sen tog Dan in Tuk clustret i 30 tummarn och wow !!
Detta cluster kan mäta sig bland "king of clusters" min mening.
Det är en makalös fin kärna. Här talar också aperatur vs färger. Jag kan titta på clusters i timmar och förundras.

Jag gick tillbaka till Zambuton och bara svingade på måfå och det kom upp små clustes, globularer ( galaxer ? ) överallt så vadän detta ?
-Jag var i lilla molnet !

Min Zeiss har nog aldrig varit på bättre humör och visar färger i ex Jewl clustret enormt. Ang glädjen en high grade 60 mm kikare kan ge en är otroligt.

Antar fortsättning följer och 2 nätter kvar nu.


Skickat från min iPhone
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Oz Sky 2017

Post by Hans Bengtsson »

Verkar vara en mycket lyckad astroresa! Jag har även tidigare läst väldigt positiva omdömen om just OZ Sky, att det ska vara seriöst och välorganiserat, och kanske mera inriktat på konkret observerande än uppvisande av teleskop, jämfört med en del andra träffar i världen. Inte så himla mycket folk som kommer och går hela tiden. Och det verkar stämma? (har ingen egen erfarenhet av detta utan det baseras bara på vad jag läst).

Mannen som bott i Västerås misstänker jag att Timo känner?

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Oz Sky 2017

Post by timokarhula »

Håkan N wrote: Vet inte hur många Astrofysics, Takasakis, Plane Wave, ASA osv med kameror å kablar överallt. Största låg på 70 cm. Säkert bara en station var 100-200K ägda av privatpersoner som finns under samma tak som används world wide och de säljer tid också.
Det kom en förevisare ( ev ägare till hallen ) i en ny vit Porsche och han han var Tysk men jobbat i Västerås i flera år och vi pratade Svenska.
Det var Christian Sasse. Inte trodde jag att du skulle träffa honom! Jag har flera gånger observerat med honom, både i Västerås och Virsbo. Han var en pionjär i VARF som började med CCD-fotografering redan på 90-talet. Christian lär ha CCD-magnitudvärldsrekord bland amatörer. Jag ska ta och skypa honom i helgen. Har inte pratat med Christian på flera år. Tydligen går det bra för honom när han kör omkring i en ny, vit Porsche. :D

http://www.sassephoto.com/blog/about/" onclick="window.open(this.href);return false;

Håkan, häftiga objekt du ser Down Under!

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Oz Sky 2017

Post by Håkan N »

Kom precis in efter ännu en natt till nära femdraget. Inatt blev det riktig hårdkörning med mycket trevliga objekt som Triffid, Lagun, cigarren nedanför Omega Centuari osv, osv.
Ska renskriva programmet senare.
Mycket lärorikt och Mycket kul !
Det blev en resa till radioteleskopet och bara med nån timmes sömn innan.

Bengt.
De här snubbarna i Oz är Riktigt seriösa och otroligt hjälpsamma.
Fem stjärnor i min bok.

Detta är en hard-core deal. Ren astro.
Detta bör upplevas.