Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Post by timokarhula »

Jag kunde inte delta i Träff Under Stjärnorna i år för det krockade med finska URSAs årliga Deep-Sky träff i Artjärvi, sydost om Lahtis. Det var min sjätte gång som jag deltog i star-partyt och det hålls alltid på sensommaren eller hösten. På plats finns fyra kupoler med 40cm, 50cm, 50cm och 91cm teleskop samt ett amatörradioteleskop.

http://aldebaran.kuvat.fi/kuvat/Amateur ... -4.9.2016/
http://www.ursa.fi/~koski/starparty/ds2016/index.html

På fredag förmiddag hälsade jag på den berömde amatörastronomen och numera pensionerade kontraktsprosten Risto Heikkilä i Åbo / Turku. Han har bott hos den främste supernovaupptäckaren i världen, australiensaren Robert Evans (44 visuellt upptäckta supernovor), i Broken Hill, NSW. Robert bodde även hos Risto i Åbo när han besökte Europa för något år sedan. Det är alltid kul att prata astronomi med honom och han bor bara några kilometer från Åbo hamn.

Natten mot lördagen var stjärnklar, hyfsat mörk (SQM-L 21.3) men hade en perfekt seeing. Jag visste inte först vilket av instrumenten jag skulle koncentrera mig på. Det fanns ett femte stort teleskop som Markus Tuukkanen hade tagit med sig, ett 600 / 3175 mm teleskop i en Obsession-tub. Spegeln har han slipat själv och då han är perfektionist uti fingerspetsarna blir resultatet därefter. Han håller enligt rykten på att slipa en 110 cm spegel! Han vill nämligen tillverka Finlands största optiska teleskop (proffsinstrumenten medräknade) för sitt eget bruk. Jag har aldrig tittat med ett så skarpt spegelteleskop som 24-tummaren! Med 904x förstoring observerade jag HII-regionen NGC604 inne i Triangelgalaxen M33. Man såg förstås inte hela galaxen utan synfältet kring NGC604 upptogs av nebulosan samt två ljusa stjärnor några bågminuter söder om NGC604. Det som var häftigt var de synliga "stjärnorna" inne i NGC604. Nedtecknade sex punktlika objekt bland nebulositeten i NGC604 (3 miljoner ljusår bort). Jag tror inte det var enskilda stjärnor utan hela stjärnhopar för de ljusaste stjärnorna i M33 skall vara av 17-18 magnituden?! Detta måste jag undersöka närmare. Markus ökade förstoringen till 1150x och fältstjärnorna var fortfarande punktformiga och skarpa, som nålstick. Seeingen och optiken var i världsklass. M33 syntes även med blotta ögat.

Sedan såg jag sex stjärnor inne i Andromedagalaxens stjärnmoln NGC206. Några av stjärnorna tillhör vår galax men någon av dem var med största sannolikhet M31:s ljusaste superjättar. Ska kolla i ADS om jag kan hitta vilka stjärnor som tillhör Andromedagalaxen. Själva stjärnmolnet såg blåaktigt ut!

En annan höjdpunkt var den planetariska nebulosan Pease 1 inne i M15. Det var den första planetären som upptäcktes i en klotformig stjärnhop. Utrustad med en detaljerad fotografisk sökarkarta klättrade jag upp i den tre meter höga stegen och stjärnhoppade till rätt plats, dryga 20 bågsekunder från klothopens ljusa centrum. Det finns två fältstjärnor på ömse sidor om nebulosan och "stjärnan" i mitten var Pease 1. Den är av 15:e magnituden och 1 bågsekund i diameter. Med 904x kunde vi se nebulosans lilla utbredning så inget filter behövdes för att blinka fram den! Jag kunde aldrig se Pease 1 med min gamla 17.5-tummare och 667x förstoring för över 20 år sedan för de närliggande stjärnorna kunde jag inte se åtskilda. Seeingen var alltså bättre än en bågsekund då Pease 1 syntes klart större än sina grannstjärnor trots samma magnitud.

Nu fick jag för första gången använda den 91cm (=36tum) stora Astrofox (Nordens största amatörteleskop) men dess kollimering var inte alls lika bra som i Tuukkanens 24-tummare. Ringnebulosans (M57) centralstjärna syntes mycket enklare med 24-tummaren än med Astrofox 36-tummare. Ja, två stjärnor syntes inuti Ringen! Den trånga dubbelstjärnan med 15 mag komponenter strax norr om M57 syntes separerade med direkt seende. Hantelnebulosan, M27, var vacker med 91cm teleskopet.

Med det massiva ryska 50cm LOMO-teleskopet (fundamentet väger 7 ton!) gav också en bra bild på M15 men förstoringen var för liten för att kunna urskilja Pease 1. Detta är lillebrodern till teleskopet som Finland köpte av Ryssland efter Sovjetunionens fall. Det andra LOMO-teleskopet har 70cm spegel och finns i Tammerfors-trakten och används av amatörer i deras Olympos-projekt.

Här fanns även en 40cm Meade Schmidt-Cassegrain och ett 50cm Alluna Ritchey-Chretien teleskop men dem använde jag inte inatt. Någon hade observerat den mycket sydliga Silver Dollar galaxy, NGC253, i Bildhuggaren härifrån och det är förmodligen den nordligaste observationen som gjorts av den i världen (från latitud +60.73). Jag såg inte ansiktena på mina medobservatörer i mörkret men nästa dag kände jag igen dem på rösten!

På lördagen hölls det föredrag. Jag pratade i två och en halv timme om mina hundra timmar teleskopobservationer i februari från Västra Australien. Det var samma föredrag som jag höll på Värmland Star Party men nu på finska och med många fler och bättre bilder "lånade" från nätet. Både fredag- och lördagkväll värmdes (förstås) bastun upp och det grillades korv utomhus. Söndagen blev tyvärr molnig och hälften åkte hemåt pga brist på sovplatser. Det är kul att träffa astrofolk som man inte sett på flera år men ofta dyker samma ansikten upp år efter år. Från Artjärvi körde jag på söndagen 500 km norrut och besökte släktingar i Österbotten och kom hem till Sverige idag. Jag donerade min 70mm Skylux ekvatoriella refraktor som jag köpte på Lidl 2004 till min mosters man och han blev överlycklig.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Post by Håkan N »

Tmo !

Tackar för din rapport. Mycket intressant.
Låter som mycket intressanta observationer i stora teleskop. Det är alltid spännande.
904X delat på 24" är 37.66X per tum.
Så klarar det ut sig är det inte bara bra seeing utan riktigt bra optik också !

Hur kommer han till den toleransen, har du chans att fråga ?

Det man ser i okularet = det ser man !

Jag har försökt få till mig informationen om kontrasten att nå långt. Mån svårt att få fram nåt ang detta.
När jag var på QED i somras sa dom att ge oss datan så slipar vi. Men vad är datan ??

Jag läste nu på Carl Zambutos websida om hur han med bättre slipmetod med pitcherna ( än inom Aerospace ) och väldigt tunn slipvätska ( enl honom själv ) ger en bättre 'än top of the line optiksk kunskap i världen ( även MRF/ION teknik ? hmm ) att han hittat något i ytan det han kallar en mätning på 'medium scale roughness' - surface' ripple - något andra förbiser och inte pratar om ! (?)
Optiksk kunskap som är förbisett år 2016 ? ;-)

Det låter smått otroligt att hemma fixare kan spöa upp världen optiska företag med mångmiljon budgetar i USD i maskiner och lokaler med perfekt temperatur och damm kontrollerat.
Men så påstår han att surface ripple på medium skalan är förbisett ( och även om spegeln håller hög wf/streahl ) och att det handlar om sliparen att titta med ögat och inte lita på testmaskiner.
Hur det hela ligger till vet jag inte, men för mig låter det otroligt och sälja en spegel sen för småpengar.
I hans lokaler har han plywood väggar och golv där isoleringen sticker fram. Hur man kan slipa noggrant i sån miljö med nära zero ( 0 ) scratch-dig och coata i perfektion är förbryllande ( bilder finns på CN )

Kan du få fram 24 tums sliparens wf, RMS, och hur han kollar ytan ? Ronchi, Lyot etc, etc ?
( skulle vara ytterst intressant, speciellt då du sett in i hans spegel ! )
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Post by timokarhula »

Håkan,

Nu är jag ingen optisk spegelsliparguru men jag tror den skarpa bilden berodde mest på perfekt kollimering och extremt bra seeing (och självklart perfekt? optik). De ljusa stjärnorna dallrade inte det minsta vad jag kunde se. I alla fall inte med blotta ögat. Jag kollade inte så noga ifall bilden blev sämre vid kanterna men jag försökte hålla objekten så nära centrum hela tiden, vilket inte var så värst enkelt med en drygt 3 meter lång tub och 1000x förstoring!

Jag har tyvärr inga personkontakter till Markus Tuukkanen men jag kan fråga någon finsk kollega som har det. Jag hade bara träffat honom en gång tidigare och det var på DS-mötet 2002. Då hade han en aningen större teleskop med sig och det var URSAs egna mobila 25-tums Obsession. Jag tror att han har fått överta teleskopets skelett för jag känner inte till att 25-tummaren skulle vara i drift någonstans numera. Brännvidden stämmer ju också så han fick öka lite på nya spegelns f/tal. Markus mindes mig fortfarande från det observationspasset och jag sa till honom att bilden som jag nu erfarit var det troligen bästa jag sett i ett Newton-teleskop. Liknande bra bild har jag sett i Christoffer Svenskes (Stoffe) 8-tums Cave-Astrola på VSP den 26 februari 2012 (702x förstoring på Mars nära opposition) och med Akira Fujiis 12-tummare i sitt Yerecoin-observatorium i W.A. men då använde jag inte mer än 400x förstoring. Minst lika bra bilder har jag också sett i en kollegas 127mm Takahashi-refraktor.

/Timo K
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Post by Jonas »

Härlig rapport Timo! Man blir sugen på att besöka träffen.
Finland är ju nordiska mästare i amatörastronomi som jag förstår!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Post by timokarhula »

Håkan N wrote: Kan du få fram 24 tums sliparens wf, RMS, och hur han kollar ytan ? Ronchi, Lyot etc, etc ?
( skulle vara ytterst intressant, speciellt då du sett in i hans spegel ! )
Utan att veta om det hade Markus svarat på min fråga i CloudyNights redan den 13 september och märkte det först nu när jag loggade in där. Han svarade att

spegelns diameter är 591mm
tjocklek 45mm
brännvidd 3179mm (f/5.38)
glaset är av typen Schott Suprax

PV 0.044 (1/22,6 wawes)
RMS 0.014 (1/71.0 waves)
Strehl ratio 0.992

Jag förstår inte exakt dessa sista parametrar men det låter onekligen bra. :D

Dessa värden uppmättes oberoende och interferometriskt av den tyska firman AstroOptics W.Rohr. Som sagt var detta det skarpaste spegelteleskopet jag någonsin observerat med. Knivskarpa stjärnor i 1000x förstoring.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Post by Håkan N »

Tack Timo !

1/10 wf P-V på en sån stor spegel är makalöst bra( måste i så fall vara en av de bättre speglarna i världen som gjorts, men ok in AMT påstår ju vissa om 1/20 wf P-V med )
Så har dock lite svårt att tro det vs 23", men ok f-talet är nästan 5.5, det gör saken lite 'enklare' ( hmm, inte enkelt ) med det blir ett högt teleskop.
Antar att om den var riktigt bra som du nämner om var ytan smooth med, men ytan står det inget nämnt om.
Det ska vara i RMS surface nm.
Det var wow.
Men jag vet inte vad Rohr har för IF utrustning att punkt mäta RMS i lågskala.
( antar han kör Ronchi som jag anser inte säger nåt vs IF test.
Antar han inte har en Zygo för 200K.
Men det står utan tvivel spegeln är suverän.
Men en Streahl på 0.99 köper jag inte, det är omöjligt.
Det kan gå på 6", men inte 23".

Spegeln har ratio 13:1, så risk för stig finns, och ganska tunn men ändå trycker över 25 ner den. Inte enkelt detta.

Kan du fråga på smoothness, alltså RMS Surface i nm ?

Jag åker på ITT vs obs i Ludvika den helgen.
Tar Ryan Air till Venedig.

Sten Arne vill obsa på La Palma med 15" kikarn.
Jag sa ev hyr jag hus i igen i Dec/Jan, hänger du med ?

Håkan.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Post by Håkan N »

Timo !

När du obsade med 23" och f/5.4 i denna 1/22 wf PV ( enl Rohr i alla fall och som jag personligen inte riktigt tror på av många optiska skäl )
Antar att spegeln håller riktigt bra standard och himlen var ju rätt ok.
Men jag tycker konstruktionen på dessa långa truss teleskop från ex Obession kan aldrig få en stabil sekundär och spegeln sitter i en trälåda och extremt dålig ide på justeringen av primären. ( vekt )
Men jag kanske överdriver men efter Dream visat mig om alternativa konstruktioner i kolfiber och lättvikts speglar har jag fått lite annan syn kanske.

-Hur ser högförstoring ut här och vad kan man förvänta sig ?
Är det blurrigt och det blir så vs naturlagarna om optik på högre förstoring.
Jag vet inte hur det går till men nu i Australien hade ju jag rätt bra mörker och seeingen var nog inte den bästa alla nätter, men dåligt var det ju inte.
Jag tyckte när man drog på var det blurrigt och jag hade ju tillgång till TV's okular som Pan, Naglers, mina Ethos och det nya riktigt fina Nikonet 17 mm.
Speglarna sades vara Galaxy och det verkade hyffsade och 14 tummar'n var ju en CZ.
Jag hade nog kring 400X på 25" med 8 mm Ethos och de frågade m jag såg strukturer kring ex nyckelhålet i Eta Carinea.
Jag gjorde det men det är blurrigt med 8 mm.

Är det min nära obefintliga erfarenhet, eller var det speglarna, imma, seeingen eller har jag orimliga krav ?

Jag fick aldrig riktigt fina stjärnor i Orions 4 stjärnor ( som kanske är 10-11 st. Jag såg nog 5, men säg 6, men stjärnorna var inte fina, inte Z spegeln heller.

Skulle behöva mer guide här var man kan se eller ej.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Post by Håkan N »

Har nån lite info vad man kan förvänta sig 'se' på midpower typ 8 mm i en 1/40 wf PV CZ 14" eller hyffsad 25-30" dob på SQM-21.85 ?
Nåt riktig highpower i Australien under 8 mm var då bara att glömma.
Det som förundrar mig om man kan se mer här i Maj i ev mindre teleskop eller tom högre förstoringar.
Just nu har har inte sett en stjärna uppe sen jag kom hem för nån vecka sedan.
Å andra sidan såg jag knappt nåt här under hela vintern/våren trots ev 150-200 klara eller halvklara nätter enl statestik per år.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Post by timokarhula »

En bra kollimering är mycket viktig för skärpan i hög förstoring. Jag tyckte inte att bilden blev dålig i Markus Tuukkanens 23-tummare i 908x - 1156x förstoring när vi såg planetären Pease 1 inne i M15 eller enskilda stjärnor i M31 (NGC206) och M33 (NGC604). Han hade en Feather-touch fokuserare så man kunde finjustera skärpan. Alla vi som klättrade upp för stegen och tittade hade olika synskärpa så vi fick justera fokuseraren för var och en av oss. Seeingen måste också vara på topp vid extremt höga förstoringar. Annars får man aldrig skarpa, lugna stjärnor.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Post by Håkan N »

Timo !

Intressant ämne detta.
1000X, ok, jag vet inte vad de brukar säga om X per tum's yta.
Men detta ger 43X per tum.

Oz har Feathertouch fokuserare ( dock är alla de här alla rejält glappa mot okularen idag oavsett ) och de kollimerade med Glatters laser och Tublug.
De har även Cateye autokollimatorn men jag tror inte de använde den, eller i så fall korrekt. ( vad jag fick fram här när Nils Olof svarade mig )
Men jag vet att ett långt trussrör som sitter mot en plywoodlåda inte blir speciellt stabilt ett par meter ut.
De här teleskopen borde ju ha lådan i stålprofiler och en bättre cell och truss rören uppdelade i 2 alt tom 3 sektioner för stabilitet.
Sen ser jag vaynebladen är mycket svaga. Man tycker lite med ett finger och allt vrider sig.
Så med en 4-5 tums diagonal spegel i tilt ? Som jag ser det en omöjlig ekvation.
Sen som jag skrev är Obsessions cell under kritik. Det finns inga motskruvar när cellen justeras, och en tung spegel i detta.
Allt rörde på sig.
Men hade ni 1000X måste det ju vara helt ok.( jag har för mig Markus har en Obsession )

Jag skulle vilja se nåt sånt, hur skarpt det kan bli sas i 1000X på ok seeing.
Ni måste ha använt 3 mm okular då.
M33 som ni tittade på är ju en stor men ändå rätt ljussvag galax ( eller hur ) men som kan ha rätt enkla större globular objekt i ( stämmer det ? )
Jag var på UAA och tittade på detaljer i den i vintras, men seeingen då var inte bra.

Nu i Australien fanns det ingen chans att ett 3 mm okular kunde vara i bruk, det står mig helt klart.
Det kan ha gått om det man ser i högförstoring och måste inse att det blir blurrigt.
Annars kan seeingen där varit usel.
Sånt vet jag inget om än, men vintergatan var kraftfull och SQM dosan visade ju rätt högt värde trots intenstiviteten.

Det ser tyvärr ut som jag måste vara hemma över IVT nu kommande vecka/helg.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Post by Hans Bengtsson »

En sak man ska tänka på är att god seeing (dvs att luften inte är orolig) är väldigt betydelsefullt om man vill använda hög förstoring och ändå ha fina punktformiga stjärnor. Seeingen är INTE känd för att vara särskilt god på Siding Spring Observatory.

Jag vet inte exakt hur platsen där ni observerade ligger i förhållande till Siding Spring, men det bör väl ha varit strax intill. Och om er plats låg lägre än Siding Spring så kan man utgå från att er seeing var snäppet sämre än högst upp på berget. När det gäller seeing så är det aldrig bra att befinna sig längs en bergssida eller något liknande, dvs ett ställe där luften inte kan strömma fritt. Man får ju då turbulent luft = dålig seeing.

https://www.cambridge.org/core/journals ... 01F2839680" onclick="window.open(this.href);return false;

Seeingen kan vara alldeles utmärkt i Sverige (eller Finland), det finns inget som säger att den skulle vara bättre i Australien. Här gäller det än en gång att skilja på tre helt olika saker:

1) Luftens transparens.
2) Seeing.
3) Frånvaro av ljusföreningar.

mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Post by timokarhula »

Seeingen brukar inte vara bra i Västra Australien heller. Man kan enkelt se det redan med blotta ögat då stjärnorna tindrar kraftigt. Vid soluppgången (då temperaturen stabiliserat sig) fick man bra bilder på planeterna. Mitt i natten syntes Sirius B endast tidvis med 10 tum och 250x trots dess höga höjd över horisonten. Seeingen var dålig även i Peru, från dalgångarna på 3000 meters höjd. Däremot är mörkret och transparensen outstanding från båda platserna.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Post by Håkan N »

Hans !

Det var inte långt till Siding Springs. Kanske 15 minuter med bil, så fågelvägen var det inte långt.
Men där uppe på ca 1100 meter var det kallt och blåsigt och nära snö i luften och där vi var längre ner var det betydligt varmare.
Men jag tror vi ändå var på 5-600 meter ( men är osäker )
Jag är ju en oerfaren observatör men jag vet vad jag ser ändå.
Vintergatan var otroligt intensiv, och 'mörkt' nog var det ju, men nån högförstoring upp mot 1000X var inte aktuellt som jag skrev.
Med undantag att jag ev har för höga krav på vad man kan anse vara rimligt.
En från San Diego var med på en 25 tum att se de 4 stjärnorna i Orion ( och han har varit på Oz många gånger ) och jag sa jag ser 5 st men han sa den nedre ligger nära och då kan jag påstå jag såg denna med, så 6 st, men inte fina stjärnor alls ( mitt sätt se saken )
Men som sagt var, aperatur men optiken etc, eller seeingen spökade.
Men det Timo skrev han kunde se hemma här för en vecka sedan fick upp min fundering på vad jag såg där nere.
Hemma här ser jag ju knappt stjärnor men där nere hängde ju stjärnorna ! Så.. ?
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Post by Hans Bengtsson »

Jag förstår att du tycker det är underligt att det inte gick bättre att se de 6 stjärnorna i Trapetset. Men det berodde säkert på att seeingen var medioker.

Att det var knallmörkt och att transparensen var utomordentlig hjälper egentligen ingenting i detta fall. Det går bra att se 6 stjärnor i Trapetset inne från en stad och med icke särskilt transparent luft - om seeingen är god! Problemet för vår del, när det gäller just detta objekt, är att det aldrig går så högt över horisonten att förhållandena blir optimala, ljuset måste färdas genom mycket atmosfär innan det når ögat. Seeingen blir aldrig riktigt bra så nära horisonten även om luftmassan i sig skulle ha goda seeingförhållanden.

Sedan underlättar det förstås att ha ett stort och bra instrument, så man kan förstora ordentligt och separera komponenterna. Men jag tror att en 6-tummare (?) duger gott för att se 6 komponenter, om Trapetset ligger någorlunda högt och seeingen är OK.

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kort rapport från URSAs Deep-Sky meeting 2016

Post by Håkan N »

6" och jag hade 30" ?
Vad blir det i procent större ljusinsammling !
Måste ju ha varit riktigt uuusel seeing ;-)
Ok Orion lågt inte högt då ca kl 8-9 på kvällen men det var liksom lika fenomen högre upp men nåt jag lärde mig därnere är obsa i zenith - just love it ( dock ej på stege )
Bodde man på lite äldre dar på ex LaPalma kunde man planera sitt obs till årstidens objekt !
Min 18" kommer jag begränsa C-lagren till 30 grader så slipoer jag titta där ( mindre delar som en belöning vs portabelt )

Men vill man se södra himlen blir det ju Syd Amerikas höga berg då vs ev bra seeing, korrekt ?
Men eftersom jag inte gillar kyla och snålblåst så får man då ta bad seeing i ex Afrika, Chile's lågland, Australien etc ?

Men ex LaPalma, är det bra seeing där vs nära toppen på 2200 meter ?
Hur är det med ön närmast Afrika ( på Canarias ) som ska vara lågland men riktig bra vi snackade om innan här ?

Ang Sverige har jag gett upp detta. Jag ser ju inte ens nån stjärna här oftas vår/höst även om vi ev har 'topp seeing' när man 'kan' vara ute den tiden på året.

Så var är det sas bäst på planeten ( oavsett norr/syd himmel ) utan att vara på en alpin topp.