MAK 2016 mini reportage

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

MAK 2016 mini reportage

Post by AstroFriend »

Mariestads Träff under Stjärnorna 2016 var verkligen lyckad, till och med stjärnklart, dessutom på en mörk plats. Det är inte en Stockholmare bortskämd med så det var verkligen en upplevelse. Det var också första gången för Gunilla och mig vi besökte MAK. Spännande var att se alla stora teleskop, vilka grejor, ens egna saker bleknar i jämförelse. Som avslutning åt vi ju supén som smakade otroligt gott med trevligt prat till.

Har satt ihop ett litet minireportage om händelsen här:
http://astrofriend.eu/travel/sweden/mar ... -2016.html

För er som kommit med på bild och tycker det känns fel, skicka ett pm och beskriv vad som inte är bra så suddar jag på den. Men bilderna är inte särskilt skarpa och inte högupplösta så jag hoppas alla ni tycker det är ok som det är. För er som vill lägger jag gärna dit ert namn.
rendezvous-under-the-stars-2016-02.jpg
rendezvous-under-the-stars-2016-02.jpg (117.56 KiB) Viewed 7522 times
Något som jag saknar, man pratade med många, men nu efteråt, vilka var de och vilka är det som skriver här? Man borde nästan ha namnskylt på sig med sitt nickname.

Vilken vann tipspromenaden? Och vad var priset/erna?

Har någon kompletterande information, till ex. namn på föredrags hållare och till hörande länkar så skriv in här så kompletterar jag med den informationen på hemsidan. Den mäktiga bino Dobson vid röda bilen, finns någon hemsida om den med information eller om någon kan berätta om några detaljer?

Tack alla ni som ordnade en sådan trevlig dag för oss!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: MAK 2016 mini reportage

Post by Håkan N »

Lars !

Jag heter då lika här som IRL, men många har ju nicks, det är ju normalt sas.

15" binon ägs av Sten Arne från Åre.
Den har 390 mm ( 15" ) f/4.2 speglar från Joel och han byggde den för ca 10 år sedan.
Första gången jag hörde om den var genom Joel och de hade då nyligen varit till Sahara Sky med den, och Sten Arne har nog varit där nån gång innan också.
Måste ha varit mäktigt och ägaren Fritz pratade varmt om den å när jag var där i våras på hotellet.
Den används med Panoptics 24 mm och Nagler 13 mm ( 126 vs 68X )
Man sitter ( eller står ) mycket bra i den vid obsen och den ger en makalöst trevlig bino känsla ;-)

Ok det blir liggläge om ett objekt står lågt.
Det blir liksom en 'kupol' framför en och lite av en 3D känsla väl när ögat nuddar okularen..
M11 så jag först i den och det var fantastiskt.
Så kul att få se den 'äntligen'.
Jag vet att Sten Arne ev har planer att sälja den och ska ju flytta mera permanent söderut.
Det är ju lite pyssel att hålla en sån här pjäs igång, så lite av stor entusiasm behövs nog.
Hela instrumentet kan flygfraktas och det ligger väl genomtänkt i lådor ( var med på demonteringen i söndags )
Jag kan tänka mig inne ha en sån.. ;-) men man måste sova på saker av denna dignitet.
Jag hoppas att han tar den till ITT träffen i Österrike vis månads slutet.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: MAK 2016 mini reportage

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Tack så jättemycket för all information om instrumentet, nu kan alla läsa om det spännande instrumentet. Är ju ett helt fantastiskt instrument, och släpbart också som man brukar säga.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: MAK 2016 mini reportage

Post by anivision »

AstroFriend wrote:Något som jag saknar, man pratade med många, men nu efteråt, vilka var de och vilka är det som skriver här? Man borde nästan ha namnskylt på sig med sitt nickname.
Detta tycker jag är något som MAK borde ta till sig för framtida träffar. Med tanke på att Astronet är det enskilt största forumet på nätet, och kanske är det enda forumet idag om man beaktar att astronomiguiden är nere (nedlagd?), så är detta en mycket bra ide.

Hör ropen skalla, en namnskylt för alla!!!
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: MAK 2016 mini reportage

Post by stoffe »

Ja namnskylt vore bra! Jag skulle gärna velat säga hej till fler. Jag vid användarnamn stoffe heter egentligen Christoffer. Så enkelt är det :) Egentligen borde vi ha en sluten kategori som kräver inloggning för att synas där alla kan presentera sig som de vill.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: MAK 2016 mini reportage

Post by Hans Bengtsson »

En alternativ lösning vore att alla som signatur använde sitt eget namn, som alla alltid gjorde före forum-eran ... jodå jag vet att det inte är realistiskt, men som tankeexperiment ...

M v h
Hans Bengtsson
(jag heter förstås något helt annat)
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: MAK 2016 mini reportage

Post by anivision »

Hans Bengtsson wrote:(jag heter förstås något helt annat)
:D
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: MAK 2016 mini reportage

Post by magnahrl »

Hej Lars,

Tack för ditt minireportage för en som inte var där. Bilderna ger lite stämning hur det var:-) Speciellt gillar jag bilden av "Stoffe" stolt vid sin nya Newtonian!
Namnskyltar borde såklart vara legio vid stjärnträffar...

Hälsningar,
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: MAK 2016 mini reportage

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Kul du gillade mitt enkla reportage, just till för att motivera folk som antingen aldrig varken sett ett teleskop eller tittat i ett, till dom erfarna som varit med om det mesta men kanske missat möjligheten till ett sådant här trevligt starparty.

Jag har uppdaterat reportaget med en bild på Fogelqvist fantastiska teleskop/observatorium, ganska långt ned på sidan:
http://astrofriend.eu/travel/sweden/mar ... -2016.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag frågade ordförande Sören i MAK först om det var ok att lägga ut bilden på teleskopet så det inte leder till något obehagligt.

Men nu behöver jag veta mycket mer om både vem Fogelqvist var och hans teleskop. Någon som kan berätta?

Jag fick också namnet på Ulf som berättade om simulerade universa. Han med observatoriebygget vet jag fortfarande inte vem det var, någon som vet?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: MAK 2016 mini reportage

Post by timokarhula »

Han med observatoriebygget var Lars-Ove Cederborg från Fagersta. Jag brukar åka till stjärnträffar tillsammans med honom och Joel von Knorring men denna gång krockade TUS med Ursas DS-träff.

/Timo K