Träff Under Stjärnorna 2016, 2-3:e september

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Träff Under Stjärnorna 2016, 2-3:e september

Post by Pzyber »

Återigen så inbjuder Mariestads astronomiska klubb till träff under stjärnorna. För de som varit förut så krävs inte någon närmare presentation. De dagar som träffen infaller i år på är den andra september och den tredje september.

Som huvudföredragshållare har vi äran att presentera Ulf Danielsson från Uppsala. Ett känt namn inom Sveriges vetenskapliga kretsar. Ulf är för närvarande professor i teoretisk fysik vid Uppsala universitet, men även en amatörastronom. Huvudföredraget går under titeln "Gravitationsstrålning och svarta hål" och vi är övertygade om att det kommer att bli mycket intressant för våra deltagare.

Anders Wettergren kommer även att fortsätta sin föreläsningsserie med olika stjärnbilder och det föredraget kommer att vara på lördagens eftermiddag.

SAAF kommer också även i år hålla sitt årsmöte på lördagen, med spännande frågeställningar.

Vi siktar på att vi ska få ett så späckat och intressant program som möjligt med även någon programpunkt på fredagens kväll. Vi hoppas givetvis att himlen är klar, så att det är möjligt att ägna sig åt observationer med klubbens samt medhavda teleskop, där Fogelquist-instrumentet kommer att vara huvudattraktionen i den norra kupolen. Om vädret tillåter är det en upplevelse att observera i ett så stort instrument.

Vi har goda möjligheter för att kunna ställa upp medhavda instrument på ängen som finns i anslutning till observatoriet. Givetvis kommer det finnas möjligheter att ta en fika i vårat Café Gastronomen och på lördagskvällen kan vi i vanlig ordning avnjuta en supé.

Träffen startar officiellt under fredagkvällen den 2 september och avslutas med observationer den 3:e. Program kommer inom kort och det går bra att anlända när som helst under fredagen och även tidigare än så om så önskas.

Vill du anmäla dig kan det göras via mejl till klubbens ordförande Sören Persson på s.persson@mac.com . Vänligen ange på anmälan namn, antal personer och om supé önskas. Priset för detta är 100 kronor i anmälningsavgift och 170 kronor för supén. Det går också att anmäla sig genom att betala in anmälningsavgiften på klubbens bankgiro 5669-1918. Där gäller också att namn, antal och om supé måste anges i anmälan.

Senaste informationen hittas på MAKs hemsida.

Välkomna till en förhoppningsvis trevlig och intressant träff hos oss på Mariestads astronomiska klubb!

Image
Norra kupolen innehållandes Fogelquist-instrumentet
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Träff Under Stjärnorna 2016

Post by Håkan N »

Hoppas på bra väder.

Kommer Astro Sweden vara på plats ?
Skulle vara intressant att testa lite kikare då om möjligt.
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Träff Under Stjärnorna 2016

Post by Gunnar K »

Du kan vara helt lugn. AstroSwedens butik ligger inte stort mer än 3 mil ifrån Bifrostobservatoriet, så jag tror knappast någon kan hindra dem från att dyka upp, och med en massa prylar. :-)

Skulle de inte ha med sig något av det du är intresserad av kan du själv åka till deras butik. Den ligger ju som sagt inte långt därifrån.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Träff Under Stjärnorna 2016, 2-3:e september

Post by anivision »

Jag ändrade bara lite i rubriken så det blev lite tydligare när eventet går av stapeln ;)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Träff Under Stjärnorna 2016, 2-3:e september

Post by AstroFriend »

Jag letar efter en karta så vi hittar dit, jag hittar bara denna länk, där står vad det kostar men inga tider eller hur man hittar dit:
http://www.makastro.se/showevent.php?id=90

Behöver ju planera för boendet bland annat.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Träff Under Stjärnorna 2016, 2-3:e september

Post by hbar »

Adress: Bifrostobservatoriet, Trankärr, Berget 3, 542 95 Mariestad.
https://www.google.se/maps/place/Trank% ... 13.7483908
Brukar finnas möjlighet att tälta mm för de som klarar sig med enklare övernattning.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Träff Under Stjärnorna 2016, 2-3:e september

Post by AstroFriend »

Tack för kartan Håkan, nu hittar vi dit även i mörkret och kan redan nu planera boende.

Vilken lämplig adress, Berget !

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Träff Under Stjärnorna 2016, 2-3:e september

Post by Pzyber »

Preliminärt program

Nu har vi ett preliminärt program för träffen:

Fredag från kl 18:00 cirka:
Observatoriet är bemannat för de som vill komma på fredagen och mingla och när vädret tillåter börja observera senare på kvällen.

Lördagen börjar föredragen, mm runt kl 12:00 med följande program:

12:00 - 13:00 Svensk Amatörastronomisk Förening håller årsmöte.

13:15 - 14:30 Bidrag som anmälts av deltagarna på träffen.

14:30 - 15:00 Fika med möjlighet att går tipspromenad.

15:00 - 16:30 Träffens huvudföredrag av Ulf Danielsson: "Gravitationsstrålning och svarta hål"

16:30 - 17:00 Paus med möjlighet till fika.

17;00 - 18:00 Anders Wettergren: En aktuell stjärnbild.

19:00 - 22:00 Supé i föreläsningssalen.

22:00 - så länge vi orkar: Observationer om vädret tillåter med klubbens och medhavda teleskop.

Observera att tiderna är något ungefärliga, men vi räknar med att träffens tidsplan ser ut på detta sättet i stora drag. Café Gastronomen håller öppet från fredag kväll och är öppet under hela lördagen förutom under supén och huvudföredraget.

Välkomna!
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Träff Under Stjärnorna 2016, 2-3:e september

Post by Håkan N »

Nyss hemkommen efter en mindre star-party tour.
2 nätter på Sagittarius träffen på Öland och 2 nätter i Mariestad ( varav en med obs )
Platsen på Öland var riktigt bra och det var 21,5 SQM, som jag anser är väl bland det bättre jag sett inkluderat de senaste astro resor i USA, Marocko, La Palma mm jag varit på.

Jan som tjuvstartade redan på tisdags kvällen sa det var ruggit bra där då, och jag hörde från Tomas Wikander per telefon att det t.o.m var bra i Dalom, vilket jag har svårt att tro, ..men så sa Tomas ;-)
I går natt i Mariestad var det 21.2 SQM ( helt ok )

Jag får tacka Jan som hade sin Skywatcher 12” igång ( trotts han plockade ihop först ) och Hasse från Stockholm som uppvisade en enastående kunskap och vi obsade i över 7 timmar på raken och jag tror inte han missade ett enda namn/nummer och magnitud, så hel otroligt och hatten av ( det var riktigt kul )
Ibland stod jag med kikaren och sökte och han sa ; lite mer till höger å upp ;-))
Första natten ( onsdag ) började ju
dåligt så flertalet åkte iväg, men det blåste snabbt bort och sedan blev natten alltså riktigt bra.
Andra natten blev också bra med samma mörker men inte lika bra tryck, men ändå helt ok.
Bengt visade sin nyinköpta Engelskt byggda 20” dob och slöjnebulosan var grann i den bla.
Claes visade sin Knorringslipade Sten Arne byggda 15” dob och här pratar vi kontrast i världsklass. ( mitt sätt se det hela )
Ethos 13 mm gifte sig underbart i den. Bekväm storlek i ett bra genomtänkt bygge.
Carlin visade sin nya 12” med vagga, men tyvärr han jag inte kollimera med honom.
En annan rolig dob var en lokalt hemma moddad Mead 12” , och den var kul och enkel att ratta. ( bra jobbat )
Han hade ett intressant Kinesiskt okular med namnet ( paracor ) och det var då absolut kolsvart bakgrund på 40 mm ?
Mats på UAA sa, det måste vara tonade rutor…
Ägaren ville inte byta med min Ethos 21 mm vi testade ..Ok, visst var det lite coma i okularet och kontrasten i ett Ethos är ju svårt att motsvara men jag men var djupt impad av det total ’jet-black’ bakgrunden och vyn en 40 mm ger.
I Mariestad fanns det en del att titta i men fastnade först hos Anders Wettergren i hans Knorring 18” som även den Sten Arne tillverkat chassit till ( vilket jag har en lika spegel för övrigt, så intressant.
Bra size och vi körde en del objekt, men sedan kom jag igång med mina kikare och Christer på Astro Sweden var vänlig att låna ut 2 st Swarovski EL 32 mm ( 8 samt 10 X ) kikare att jämföra. Ett test jag väntat länge på förövrigt. Knivskarp optik som är mycket trevligt för astro. Lätt och smidigt och en mycket mindre modell vs min egen Zeiss 60 mm på 20X. Den är ju 'ganska' behändig men ändå stor. Flera såg i Swarron och det var givetvis mer än godkänt även vs 32 mm öppning. ( litet ang astro )
Man såg samtliga cluster i Kusken i samma läge och ex 20X ger ju en annan snävare bild, så kikaren är nåt jag kommer att köpa. Tror det blir 10X men antar sundheten säger mig 8 ändå vs vad jag ska ha den till ( lite darrigt med 10 även om en kunning person om kikare tittade i den och sa 10X = inga problem.
Men ang kikare.. hmm...så visst fanns det större kikare.. ex en 15” kikare som Sten Arne hade med sig och jag hört talas om ( och försökte få med mig till Marocko i våras.
Det började med M11 som Sten Arne ropade till mig att komma och kika in på…sen insåg man att det här var nåt speciellt !!
Har ju sagt till Joel att ska försöka hålla mig ifrån ett bino-dob bygge ;-)
Men vet av Lasse Hermansson och Bartel i Oregon bla att bino dobbar är intressanta saker att titta i !
Men vem vet, kanske kommer den Sten Arne byggda kikaren till Falun, och jag satt i bilen på väg hem och funderade !
Jag hoppas se den på ITT träffen nu i Österrike. Min plan är att få klar min 18 tummare och bila ner. Men det är trotts allt en del pyssel kvar i maskintid och veckorna rusar på.
Sommaren försvann i jobb till kunder, tyvärr, och för lite egentid.
Problemet här med en stor bino är väl att dels en del pyssel att montera upp och ner är väl att väl med 2 ögon blir det jobbigt sen..med enokulars teleskop vs mina egna projekt och framtida ’planer’, och en bino-dob är ju allt 2 grejjer på.
Vet inte hur mycket man kan smälla på i sån, men antar det är lowpower man ofta använder.

Så det var en trevlig resa och vill passa på att tacka arrangörer och alla hjälpsamma trevliga personer, och att det för en gångs skull blev bra obsande i Sverige på ett star-party ! ( nyhet för mig )
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Träff Under Stjärnorna 2016, 2-3:e september

Post by Tannerswe »

Kul att få träffas Håkan och få ett ansikte till namnet.

Hoppas vi ser dig fler gånger här nere på Öland, och då med en 18" som resekamrat :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Träff Under Stjärnorna 2016, 2-3:e september

Post by Håkan N »

Jag kommer ner nästa år, och värt varje mil, samt trevliga människor på plats.
Hoppas på ingen krock då med Mariestad, och då tjuvstartar jag tisdag ;-)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Träff Under Stjärnorna 2016, 2-3:e september

Post by Robert »

Det var en trevlig kväll i Mariestad. Tur att man litade på väderprognosen. Det ösregnade då jag packade ner teleskopet i bilen :)

Allitd kul att jämföra objekt i olika teleskop.

Blev sent som vanlig. först efter 3 plockade jag ner teleskopet och kom hem vid 5 tiden på morgonen.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Träff Under Stjärnorna 2016, 2-3:e september

Post by Tony »

Jag får tacka för ett trevligt arrangemang i Mariestad. Kul att arrangören kom ihåg att beställa bra väder.
För mig var det första gången jag deltog i en stjärnträff.
De svarta hålen presenterades på ett intressant sätt. Har dock lite svårt att smälta att gravitation är en fråga om tid (?).
Nu "vet" jag ju detta -men kan inte förstå....ett bra exempel på skillnaden mellan dom faktorerna.

Kul att se 60 cm teleskopet, jag har aldrig sett M13 och ringnebulosan på liknande sätt.

Intressant med alla typer av privata teleskop. Själv så har jag en konstruktion som är fast planterad i backen så jag släpade bara runt på en handkikare. Det var inte så dumt det heller för det skadar ju inte att orientera sig runt på himlavalvet.
Och funderade man på något så fanns det gått om kunniga personer på plats.

Det var jag som hade husbilen och jag blev lite förvånad av att jag var ensam om detta. Husbil och mobilt stjärnkikande måste väl vara en idealisk kombination.

Sen får jag beklaga om nån blev förkyld efter träffen, det kan ha varit mitt fel!
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Träff Under Stjärnorna 2016, 2-3:e september

Post by Håkan N »

Tony,

Jag är själv ny i hobbyn. Var på VSP 2015 första gången ( dock ingen obs där och extremt lite i Mariestad förra året.
Men.. underskatta inte hand kikarna !
Sen är ju ens egna projekt en del i hobbyn och alla har olika förutsättningar, kunskaper, ekonomi, tid och övriga ide'er.
Min egen ide är 'resan' är en del i en hobby, oavsett vad det är.
M13 i deras stora 60 cm är makalös fin, såg den förra året. I år rann tiden fort förbi och det blev ju bara en natt ( tyvärr med obs )
Men det är ett stort projektet med en ex 30" dob, alt eget observatorium.
Även om man har råd eller egna kunskaper att bygga en helt själv har det effekter. Förvaring, plats att vara på, ev stege, tid att montera upp/ner och vi har ju Svenska vädret emot oss och vintern/sommarn och moln, dålig seeing.
Inget är lätt, men jänkarna i södra torra delarna har helt andra förutsättningar.
Ang husbil, eller RV's.
Det intressanta är ju ex i USA ( husbilens land ) att många inom astronomin väljer tält.
Inom racingen där jag kommer ifrån tältade man på 70-talet ev, det kommer jag ihåg när jag var mindre och med farsan på racen.
Men på Stellafane tältade alla, t.o.m Al Nagler ! ;-))
Jag var helt säker på att han skulle dyka upp i en ny fet RV av värsta sorten, men icke.
I Oregon ( OSP ) var det en del husbilar men många tältade ( ex Mel Bartel )
Mel kom i sin gamla VW pickis transporter ( ovanligt i USA ) och satte upp sitt WalMart tält och en uppfällbar säng och sovsäck, satte på sig en stor Rysk skinmössa ( skratt ) och tog fram sin lilla 13.1" och en liten obs stol och la upp Ethos boxen med hela serien i på ett litet bord, och sen var han klar.
Kollimera skulle han göra lite senare sa han.
Makalöst instrument i enormt liten förpackning. Troligtvis det bästa teleskop jag tittat i ang kontrast.
Mel har lite som mål att ju billigare och mer man gör själv ju bättre är det. Så kan man dela frakten till coatingen med en kompis gör man det..
Mel har pengar att spendera om han vill, men så ser han inte hobbyn.

Så håller med dig, husbil ( helst en US RV ) det är grejjer det, men det är ett ansvar att äga en sån och ekonomi ( oavestt pris, storlek, årsmodell ).
Jag funder lika nu själv på hur man lägger upp obsandet ute, och vad man ska ha osv.
Ponera att man tar sig till lite mörkare platser och har en del att montera, och vill vara borta en natt, ( eller 2 ), men hur sover man ?
Tält, vintern ??
Husvagn, husbil etc (?)
När jag var på La Palma förra året var det inte kallt men vinden pinade hårt där uppe. Ansiktet fick man vira ihop med en halsduk.
Så tält, nix, tog mig ner till medelhavsvärme varje gång vid vulkanen.
Mitt eget projekt är ju en klassisk 18" dob ( att lära sig på, fast jag vill ha kvalitets delar och en bra design vs f/4 )
Senare har ju tanken varit lite mera aperature så 20", men vet skillnaden är inte stor mot en bra 16".
Ska man se 'mera' gäller 28-30-32", men "bara" en 20" dob på fokal 4-4.5 är ingen lek alltså.
Snabbare speglar kan få göra ( eller vill ) och då blir ju teleskopet kortare.
Så vid en 20" tänkte jag mig 'moderata' f/3.5. ( strax under 1.8 meter = ståhöjd )
Men jag har varit inne på 12-14" RFT ( rich fiel telescopes ) också.
Här är det då lätt att montera upp och man sitter ner och obsar.
Men en bra spegel blir det som i Mel's.
Men dessa måste star-test'as till perfection om f/3 eller snabbare, och få gör det.
Hurvida en tolerans ( hög ) med IF ( ex Zygo etc ) fungerar utan star-test har jag aldrig fått besvarat.
En ex GSO spegel vill jag inte ha. Men Joel kan vara intresserad av nåt snabbare idag, men det är svårt.
Han får den kontrasten jag är ute efter som man är långt ifrån i Kineserna som inte är bra ( min mening )
Jag såg på Öland att en bra 15" dob ger ytterst fin bild och storlek. Till ett rimligt paket att hantera sas.
Min 18" dob kommer bli perfekt i höjden. Men ganska stor att hantera.
Vad det blir sen får man se, alternativen är många och jag har ett bino dob intresse med..
Men nu gäller en 1.4 kg 60 mm ( 20X ) kikare och en 600 grams Swarre på 32 mm ( 8X ).
( alltid nåt, och till vissa objekt riktigt bra dessutom )
Inväntar redan nästa års träff där. Mycket trevligt där.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Träff Under Stjärnorna 2016, 2-3:e september

Post by stoffe »

Håkan, jag tyckte din kikare var riktigt fin att observera med! Skysst med bildstabilisering oxå, det gjorde sitt! Själv har jag löst det med en ihopfällbar monopod till min kikare. Väldigt portabelt och praktiskt.

Att ett teleskop har bra kontrast är inte bara spegeln utan det handlar mycket om flockningen oxå, antireflexbehandlingen internt i tuben. Vill man ha det där kontraststinget så krävs det att man har en liten sekundärspegel och inte allt för kort f-tal (skulle jag tro). Jag har det framgångsreceptet på både min 8" f/8 Cave och min 12" f/5 ZWO. Förresten så antar jag att du menar GSO och Skywatcher när du menar Kina-speglar? De är massproducerade, min ZWO-spegel som förstås även den är gjord i Kina är gjord utav ZWO själva.

Här är den lite kluriga länken som inte finns länkat från ZWOs huvudsida.
https://astronomy-imaging-camera.com/pr ... telescope/
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.