Teleskoptreffen Vogelsberg

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Teleskoptreffen Vogelsberg

Post by Håkan N »

Det blev ju inget Vogelsberg förra året ( ca 1.5 timmars bil nordöst från Frankfurt ) då jag hörde om dålig himmel och det blev lätt gyttja på platsen då ofta regn, och allt var dessutom uthyrt så det skulle bli tält.
Efter ITT i Österrike förra hösten sas det att det var en bra social träff här med mycket teleskop på IVT ( och företag i branschen )
ITT var en besvikelse på antal visuella teleskop/deltagare och mest tråkiga astrofoto gubbar som var bara irriterade. Ok, vädret gjorde ju inte saken bättre.
ITT kan bli bra men det är nära snötider där då och med bergen och höjden blir det alldeles för osäkert kort.

Låg lite illa till nu med vissa leveranser på jobbet vs tid, men hade tänkt ringa Sten Arne som skulle komma en vecka innan till platsen och har sin mycket trevliga bino-dob med sig !
-Hur hans såg på det här med väder och teleskop mm inför veckan.
Nu ringde han ikväll och undrade om jag skulle komma ner.
Han sa det är så man ser vintergatan nu i alla fall och det har redan börjat komma in folk så det kommer nog mycket fina instrument sa han, och nu 26 grader varmt, plus sa han ett antal stora dobbar och nån 30", och säkert doktorns 40 tummare som brukar vara där.
Har hört om flera hundra instrument på träffen.

Så jag bestämde mig nu för dubbla skift nu och jag hittade en resa med Ryan Air till Dysseldorf, och det tar ca 2.5 timmar med bil till Vogelsberg.
Priset blev 381 kr, men jag la till 15 kg väska så 400 kr till, så 800 kr totalt - inte illa alls.
Kommer ju hyra en bil på det 1 vecka ( samt vissa nätter på hotell )
Jag kommer dit på direktflyg ca kl 18.00, så jag åker direkt till Vogelsberg ( fixade ett hotell för 450 kr i Schotte 1 mil från platsen ) och ev obs redan tisdag natt.
Jag tar dock tält med mig men hoppas på en stuga/hotell än närmare platsen. Blir ju tufft att sova i bilen också flera nätter.
Annars kanske detta hotell blir bra om det är ledigt ( bara en mil ifån sas )
Jag tar nog med mig ett par okular samt paracorren och mitt nya Nikon 17 mm och SQM dosan. Men skippar nog ev kikare denna gång.
Är himlen bara halv-ok är det bra, men hoppas se mycket teleskop.

Måndag tänker jag fixa träff på Zygo i Frankfurt, vs prata IF och SiC speglar.
Sedan hemresa kring lunch på tisdagen.

Hoppas vädergudarna är med för jag har egentligen inte tid att resa denna gång, men om inte OSP i Oregon kanske det inte blir mer astro på ett tag nu. Bäst att passa på !