Teleskoptreffen Vogelsberg

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Teleskoptreffen Vogelsberg

Post by Håkan N »

Någon som är intresserad att åka till Tyskland på Teleskop träffen, 4-8 Maj ?
Man kan ju flyga ner till Frankfurt alt åka bil.
Tror det är camping men det lär ju finnas hotel också.
Ser prisena på flyg är rätt högt tyvärr, ca 4 tusen. Trodde man kom till Frankfurt för tusingen men typiskt när man ska åka är det jämt dyrt. Såg nu priser till Stellafan träffen var 5-6 tusen till NY. Man kommer ju till Los Angeles nu direkt numer för ca 4.
Förra året när jag var till Oregon på SAS betalade jag 13 tusen ett riktigt sugarpris. Typiskt högsäsong.
Innan jag bestämde mig för Marocko tittade jag på Namibia men ansåg 10-14 tusen var för dyrt och för långt att åka.
Marocko kostade 1800 kr med Norweigian.
Funderar på bila ner sen tält. Men det är rätt långt. Har åkt dit nån gång innan på mässa.
Har nån en bra bil kan man ju dela och snacka lite astro !
Skulle vara intressant om Kai är där med sin tunna 28 alt hans nya 47 tummare ;-)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tekeskopträffen

Post by AstroFriend »

Hej Håkan.
Har du kollat Lufthansa? Stockholm - Frankfurt från 1800kr tr.

Hur långt är det från Frankfurt till träffen?


Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Tekeskopträffen

Post by Håkan N »

Lars,

Jag kollade Lufthansa och ex ut den 4'e så man är där på eftm i Frankfurt och hem från Frankfurt på förmiddan blev 6-7 tusen.
Flygresor.se var 2.400 kr men tiderna helt fel med mellanlandningar och övernattning.
Var hittade du 1.800 kr ? Det är 'rätt' pris !
Jag har åkt bil till Frankfurt mässan och deltagit 2 gånger men det är lååångt samt färja, brokostnader, hotel, bränsle. Jag har då övernattat i Danmark vid förjan i Rödby. Enl kartan ca 150 mil och 15 timmar.
Inte hållbart ekonomiskt samt 4 dars bilresa, typ på det. Teoretiskt sett kanske man kan ta det på 1 dag i bra bil, men bättre flyga och hyra en bil.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tekeskopträffen

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Jag la till några dagar före och efter så de hamnade på bra priser, 1732kr t/r, direktflyg. Ut 3/5 och hem 11/5. Måste väl finnas något mer trevligt man kan göra där nere i Frankfurt med omnejd :-)

Dock vill man ha mer än hand bagage på 8kg blir det 2100kr.

http://book.lufthansa.com/

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Teleskoptreffen Vogelsberg

Post by Håkan N »

Lars,
Testade nån dag före och efter och då är det billigare som du säger.
Men ska man minimera dagarna med LH alt SAS blir det mycket dyrare.
Området är ca timmen norrösterut från Frankfurt ca 8 mil.
Camping finns med dusch, mat etc verkar det som.

Undrar om doktorn med 42 tummar'n kommer ?

http://www.microsofttranslator.com/bv.a ... 2Fitv.html
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Teleskoptreffen Vogelsberg

Post by Håkan N »

Fick just ett mail från Kai Kretzschmar att träffen är på ett mycket regnig del i landet och han kommer inte att åka, för osäkert.
Han sa att läget är mycket bättre på ITT träffen i September där kommer han vara samt doktorn med 42 tummar'n. Han har sin 33" med sig dit då den nya 'stora' inte är klar.
Den träffen är i alperna i Österrike nära mot Italien. Han sa ta med din 18 tummare.
Men det är långt dit med bil men antar högt upp och klar luft.
Jag åker till Frankfurt om jag hittar nåt ut den 4'e å hem den 8'e för 2 tusen.

http://www.alpsat.at/astronomie/interna ... ffen_D.php
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Teleskoptreffen Vogelsberg

Post by Håkan N »

ITT treffen i Österrike kommer allt närmare och jag inser att tiden inte fanns att få ihop min 18" Dob, men jag har väntat länge och inser tiden inte ens finns att åka ner.
Mycket fina instrument där och 1800 meter lockar stort !
Men det började kännas som jag måste vara hemma och jobba, men kom på nu att det ska väl vara typiskt att man ska låta jobbet komma i vägen bara för nån dag borta !
Så nu börjar jag leta efter lösningen och tror jag hittat den.
Ok, det är långt dit och över 200 mil ( enkelt ) Men tänkte försöka komma iväg ev på tisdagen.
Träffen börjar den 29'e ( torsdag natt ) till den 2'a ( söndag )
Hade tänkt passerar Rohr ( strax utanför Frankfurt ) på vägen hem och ett företag som fräser ur glas i södra Sverige på vägen hem.
Kolla med flyg och ev hyrbil från Munchen och det finns billiga resor lite snabbt sökt, annars lär man åka själv men svårt få med sig allt på flyget givetvis.

-Har nån lust att hänga på och har en bra bil, hör av er.
Vet inte om det finns rum att hyra där nere, men tror det annars blir det tält. Dusch och mat finns nog.

http://www.alpsat.at/astronomie/interna" onclick="window.open(this.href);return false; ... ffen_D.php
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Teleskoptreffen Vogelsberg

Post by Håkan N »

Hinner inte klart med en order som måste vara klar på jobbet innan jag åker, så jag hinner inte bila ner och vara på plats torsdag natt.
Och det blir över 400 mil så kanske lika bra det, men missar då besöket på Rohr och Zygo i Frankfurt, tyvärr och en del 'oktober-festival-öl' med sig hem..
Tittade på olika flyg men byten och rätt dyrt. Så vara nära ge upp saken.. igen..
Sen kollade jag in Ryan Air och de hade flyg till Venedig i norra Italien. Ut Onsdag och hem Söndag.
Det är faktiskt kortare än åka till Salzburg från flygplatsen vs träffen.
Samt flygtider var både ut och hem lite senare. Det passade mig bra nu.
Det är direktflyg ( 2.5 timmar ) och med hyrbil med extra försäkringar och extra väska så kostade det 3.300 kr för 4 dagar.
Hotellet i alperna vid träffen var på halvpension på 70 Euro/natten.
Jag hörde från Sten Arne att han tydligen passerat Österrike och hade tänkt vara på ITT med sina stora Dobson kikare, men sa vädret var så dåligt att han åkte ner till Spanien istället där han bor vintertid.
Så det var lite synd.
Men hörde om ca 250 teleskop där.
Jag tar med mig min 60 mm Zeiss och min nya Swarro 32'a för test.
Så vi får se om vädret, och återkommer med rapport
Jag ska försöka få med mig Sten Arne till La Palma ev i December. Får locka med hyrt hus på västsidan och gott inhemskt Vega Notre vin.
http://vinosveganorte.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Teleskoptreffen Vogelsberg

Post by Håkan N »

Jag hade inte tid att bila ner och det dyrare flyg till Tyskland/Österrike och samt byten och längre tid.

Ryan Air till Venedig kostade inte stora slanten och var direktflyg, och jag kom dit på kvällen så jag tog ut bilen och tog mig till ett litet hotell i närheten jag bokade innan.
Insåg på morgonen att jag var ju nära Amarone distriktet och insåg att jag hade tid, så jag åkte till Verona och till Dal Forno Romano. Högklassig tillverkare. Väl där fick jag träffa bossen själv och inträda helig mark för Amarone älskare ! Gubben signerade min flaska från 2008 jag köpte. Han gick i skola av mästaren Quintarelli ( nu död )
-Så det var värt resan, om så åt fel håll vs ITT..
Åkte sen A4/E55 och det tog ca 3-4 timmar totalt med rast till träffen.
En mycket vacker plats i alperna. Beläget på 1800 meter.
Trevlig välkommande personal.
Det var ganska klart när jag kom så det verkade lovande. Dock såg jag dimma och insåg fukt.
Vid mörkret var det ca 21.3 SQM.
Seeingen var ok, inte mer.
Det var tråkig vagnpark dock ( mitt sätt se saken ) en massa Kineser för astrofoto där folk sitter å kurar bakom en skärm ;-)
Dock hade 'Jorg' en 20" Dob.
Tur att han kunde Engelska, vilket få utövar här, men det visste jag om sas.
Har inte sett till Kai ( kör stora tunna speglar ) som är med på Bartels sajt ) eller 'doktorn' med 42 tummar’n. ( de skulle ju vara här enl Kai innan )
Vid 12 kom fukten och de flesta slog igen.
Jag satt på verandan till kanske kl 1 och då var det 21.5 SQM. Ev gjorde fukten detta, men det var rätt ok rakt upp.
Det rann av både stativ och kikare.
Swarron hade inga problem alls men Zeissen fick göra inhopp innanför jackan.

Testade min ny Swarro 32'a.
Jag tog en 10X ( vs 4 mm pupill ) och är tveksam till om jag ändå inte skulle ha tagit en 8X.
( vs ändamålet, dagtid fast mest astro )
Men man ser 'lite' mer med 10X men det är svårt hålla givetvis, men mitt val baserades på snabbt upp/koll.
10 ger lite mer, men vad är 'mer' på en 32 mm.
Har ju kollat i 8'an och den var lite ljusare, lite bredare och lite enklare att hålla. Men valet gjordes efter Mariestad.
Jag inser ex min 60 mm Zeiss går bättre att handhålla faktiskt på 20X utan IS än den lilla på 10.
Antar det beror på stadigheten.
Men visst är det bra med IS ! ( Synd inte Swarovski har det )
Men den är rätt stor att ta med sig, tyvärr.
Kikare med stor öppning ( över 60 mm ) är riktigt trevligt men inte till mitt användnings område just nu.
Jag gillar de stora objekten/formationerna och är inne på lära mig hur man hittar, så ser jag bara nåt är jag ok på DSO.

Jag har vilat ut idag och bara tagit en timmes promenad ( går rätt tung här vs lutning vs höjd.. ) och har halvpension så nu blir det mat snart.
Sen får vi se vad natten ger.

Jag har ännu inte sett himlen jag såg i Guatemala den 26 December 2013. ( som startade mitt intresse )
Jag tror även om La Palma förra året i December nån natt vid vulkanens topp hade Calima i luften, så var nog det bland de klaraste nätterna under min astro karriär.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Teleskoptreffen Vogelsberg

Post by Håkan N »

Efter ett par timmars pass med en Lockwood 22"
f/3.2 så nu lite te paus. Ägaren ville packa ihop.
Tyvärr var seeingen sisådär men ok mot zenit och han hade dåliga okular ( ? ) och en spegel för 10K. Fattar noll här hur man tänker.
Han hade en CZO 18" hemma men ville ha ståhöjd och då gällde MLO sa han.
Spegeln hade absolut ingen stig, men den spöade inte Claes/Joel 16" i kontrasten !
Ägaren hade en billig coma barlow så var det nån stig sa han låg det i okularen. Men en Delos var det noll stig, sedan hade han Pentax, och dom har jag lite svårt för personligen.
Men kul ändå titta i denna 22'a bland alla data nilsar bakom sina skärmar, ..men nu har de flesta packat ihop, men jag ska nu ta 1 timmes pass med Zeissen på verandan.
I morgon blir det "örn nästet" nån timme bort, sedan hoppas jag på en klar sista natt.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Teleskoptreffen Vogelsberg

Post by Martin F »

Kul att läsa dina utförliga rapporter Håkan!

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Teleskoptreffen Vogelsberg

Post by Katarina H »

Hej! Jag läser också med stor behållning. Hade faktiskt varit kul att höra kort om din örnnäste-tur (även om det bir off topic). Maken ska dit i maj nästa år. /Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Teleskoptreffen Vogelsberg

Post by Håkan N »

Katarina !

Maken kommer bli nöjd, det lovar jag !
Säg åt honom att inte söka på internet innan..
Jag har rest mycket i världen ( dock mest frekvent USA ) och älskar berg.
Här var det berg !
Turen dit idag var verkligen intressant. Jag gillar att åka bil så fint landskap på vägen dit och platsen har en enorm utsikt och historia. Otroligt vackert.
Guldhissen upp till nästet kände man historiens vingslag. Det var mycket folk idag och perfekt väder och klart. Dalen och småstäderna med värdshus med Tysk mat och öl, mums. Antar det blir fler resor hit.
Maten är riktigt bra på Alpenhoff med, så man rullar ut, och nu mörknar det på. Antar läget blir som igår. Tyvärr åkte Lockwood 22" mannen hem. Men det står en Mead 16" här så jag ska besöka honom ikväll.
Oavsett väder som ingen kan göra nåt åt, kan jag rekommendera att åka hit. Alpluften, vyerna, relax, mat/öl.
Lite synd deras Engelska är så krass ofta.
Men blir det klar här, då blir det drag i astron vs höjden. Men kan det bli 22-SQM som Timo visat från Australien, troligtvis inte. Men kanske seeingen kan bli enorm.
Har en känsla av ex Marocko oavsett ökentorrhet, men värmen vibrerar upp antar jag. Området är otroligt hett. Men nåt mera Marocko blir det nog inte för mig, hur bra än hotellets astro veranda var. Den kulturen fick jag nog av.
Vi får se om jag kommer till La Palma i December. Det är den perfekta pensionerings ön, vs astro.
Men nu sista natten på ITT.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Teleskoptreffen Vogelsberg

Post by Håkan N »

Tyvärr kom det in det regn de väntat på inatt, vs antal besökare i år på träffen.
Jag pratade med en Dobson snubbe igår som hade kikar’n framme i daggen..men en Obsession 20" f/5 med Ethos nerpackad ( varav jag missade den ) Men han sa han blir kvar nån dag. ( han var pensionär )
Typiskt vädret.. för han hade god kunskap.
Hade sett 8 sol eclipser och rest världen över och pysslat ned astro länge.
Han sa skumt väder för man har gått i shorts här och 23 grader i dalen och lite svalare här uppe, men solen har värmt. Gräsmattorna är gröna och tussilago..
Han sa åk på träffen i vår utanför Frankfurt, det ämnet/rubriken var på från början. Jag ställde in den vs inte nog mörkt, men han sa bra social träff och man kan testa olika teleskop, möta säljare mm, ca 5-600 normalt sett där.
En plats bredvid här fast mörkare, högre ( 2.600 ) och där brukar stora dobbar åka för seriös DSO. Finns webb kamera där )
Gubben igår kväll jag pratade sa hans bästa astrominne var i en torr saltsjö i Peru med nakna ögat.

( http://www.edelweissspitze.at/en/?_wb=en/&lang=EN" onclick="window.open(this.href);return false;

Antar Vogelsberg nästa år med min Knorring 18" då !
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Teleskoptreffen Vogelsberg

Post by Håkan N »

Ang web kamera på Edelweißhütte Grossglocknerstraße Großglocknerstraße, Österrike.

http://www.bergfex.at/skiheiligenblut/webcams/c6509/" onclick="window.open(this.href);return false;

Snö..
Antar även Emberger Alm har snö nu. Det kom in regn och det började bli kallt.
Jag tror nog de ska sätta träffen 1 månad innan.
Ok nu var det ju och hade varit varmt länge, men det är på gränsen på denna höjd.
Undrar hur min hyrbil på 14" sommar slangar hade varit ;-)

Jag hanterar inte snö och kyla, så inget obs för mig då, det står mig helt klart om inte för en promenad med kikar'n.