Vägastronomi, Dalarna fredag

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Vägastronomi, Dalarna fredag

Post by Håkan N »

Tomas W ringde mig och sa vi kör lite Messiers på fredag den 11'e.
Vi tänkte åka upp ca i 6-7 tiden.
Platsen är tänkt ca 5-6 mil norr Falun i Svabensverk på rakan utanför samhället mera norrut.
Jag har varit på platsen och det är väl så mörkt det kan bli häromkring.
Kalhugget men ok det kan komma bilar. Ingen direkt trafik.
Alla med eller utan teleskop i trakten om tid finns, kom dit vs väder.
Hoppas vi blir några st i alla fall. Kan bli flertal teleskop och nån kikare.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Vägastronomi, Dalarna fredag

Post by LasseH »

Sedan kan vi fortsätta på lördagen på Sandvretens observatorium. Vi har en planerad stjärnträff där. De som har möjlighet är välkomna.
Mvh,
LasseH
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Vägastronomi, Dalarna fredag

Post by LasseH »

Glömde säga att Sandvretens observatorium ligger i Uppland.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Vägastronomi, Dalarna fredag

Post by Tompa »

Någon gång skall jag få ändan ur vagnen och komma till Sandvreten, men det blir tyvärr inte på lördag heller då jag är bortbokad. Men den som väntar...
Vad gäller fredagens äventyr i Svabensverk får vi hoppas att vädret blir bättre än prognonsen. Vi får höras via telefon, Håkan.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vägastronomi, Dalarna fredag

Post by Håkan N »

Det verkar bli moln i området.
Vill nån av er ta en chans på stället i Insjön ex tar jag gärna den, här i Falun är det just nu rätt klart.
Men prognosen visar.. moln..

Lasse H. Ang lördagen, återkom om prognosen, ser den ok ut kommer jag ner .
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vägastronomi, Dalarna fredag

Post by Håkan N »

Var nyss ute och tittade på Saturnus, Mars och Jupiter i min 60 mm kikare.
Tyckte jag fick in dom fint fast det är så ljust ute. Saturnus speciellt. Planeter och DSO verkar funka olika. Såg inte en stjärna.
Mars är det sommartid den är uppe här hos oss ?
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vägastronomi, Dalarna fredag

Post by Håkan N »

Var ute i hopp om få se nån stjärna och leka lite med min nya lilla 32 mm kikare, men månen var fin i dimman och som vanligt knappt nån stjärna uppe. Såg i diset dubbelhopen ändå.
Det är jobbigt väder i mittre Svedala alltså, men det kommer bli klart nån kväll i höst - det tror jag på !
Kämpar nu ( dock utan teleskop ) att ev kunna åka på ITT, men tiden räcker inte till, jobbet måste tyvärr gå före. Det är trist pga så mycket fina tekeskop där nere och säkert Sten Arne med sin dobkikare. Har väntat länge på träffen.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vägastronomi, Dalarna fredag

Post by Håkan N »

Obs sugen efter fiaskot på ITT tog jag mig ut norr Falun ca 1 timme. Det har ju varit högtryck/är högtryck men tyckte inte det var riktigt bra drag ändå de dagarna hemma efter ITT turen. Fast helgen verkar ha varit bra i Dalom. Men det var som vanligt det hände inte speciellt mycket på SQM mätarn bara strax utanför stan mot 1 timme norr i skogarna. Nu var det 21.1 ( knappt ) eller mera 21.0 i snitt.
Men givetvis ok, då man ofta inte ens ser en stjärna. Jag såg ju melkevägen !
Men det var ett bra pass ändå att motköra mina 2 kikare.
Intressant att notera olika objekt hur de ser ut med dubbel diameter och dubbla förstoringen.
Bra lärdom.
Det är skapligt tycker jag att man ser nära alla objekten om än de är aningen mindre i 32'an. Nu pratar jag ex M33, M81/82, M101, M51, M27 mfl. Man ser dom men inget mer i båda. Givetvis sprakar det till värre öppna formationer som M45, coathanger mm. Men dom är fina i 32'an med. Men clusters som M11, M37, Carolines Rose etc är det större i 60 mm men inte stor skillnad.
Nåt det är skillnad på är 'owl clustret', här är det aperatur eller troligtvis förstoringen som gör det. ( 10 vs 20X )
Men IS och 60 mm är det fantastiskt att svepa, men en 32'a är bra, den kommer jag att använda mycket framledes ( är mycket nöjd med den )

Idag såg jag ringen för första gången på egen maskin sas.. Sånt är kul !
En annan nykommling var M29, cluster i svanen.
Nåt jag har svårt att se är 'north amerika', ok - jag ser, men ,,

En notering jag gjorde när jag kom hem var utanför mitt garage upplyst var himlen svart och fina stjärnor. Ok inte alls lika många, men svart.
På 21 SQM var det mera 'ljust' fast ändå 'mörkare'..
Är detta ett trick ögat/pupillen gör, ex som 8 alt 20 X i en kikare ?
Det blir ljusare på 8X. Pupillen är större.
Nya Nikonen på 7X och 50 mm med lösa okular blir en rökare om den kommer i produktion. ( hand-hållat vs resväskan ) 10 graders fält och 'bright'
Jag har varit inne på liten pupill och svart bakgrund, men man måste kanske se om detta. Ok i ett teleskop på lite högre förstoring blir ju pupillen automatiskt mindre. Men RFT snubbarna vill ju ha 6-7 mm pupill.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Vägastronomi, Dalarna fredag

Post by timokarhula »

Håkan N wrote: En notering jag gjorde när jag kom hem var utanför mitt garage upplyst var himlen svart och fina stjärnor. Ok inte alls lika många, men svart.
På 21 SQM var det mera 'ljust' fast ändå 'mörkare'..
Är detta ett trick ögat/pupillen gör, ex som 8 alt 20 X i en kikare ?
Det är ett lustigt fenomen. Att samma bakgrundshimmel blir mörkare nära bebyggelse beror på ögats förlorade mörkeradaptering / mindre ögonpupill. Ibland kan det se estetiskt finare ut med en sådan "svart" himmel. Om man åker ut till skogen förvandlas himlen till en gråare färg men Vintergatan syns dock bättre. En perfekt mörk himmel blir aldrig svart pga ögats fenomenala mörkeradaptering och airglow. En ökad förstoring i en kikare / teleskop "spär ut" himmelsljuset och blir därmed mörkare.

/Timo K
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Vägastronomi, Dalarna fredag

Post by Katarina H »

Men om pupillens förmåga att dilatera i mörker avtar med åldern borde även stjärnhimlen se svartare ut ju äldre vi blir? Eller inte? Jag misstänker att denna "gråkorts-kalibrering" inte bara sitter i pupillens dilatationsförmåga utan möjligen också högre upp i systemet.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Vägastronomi, Dalarna fredag

Post by timokarhula »

Intressant fråga. För att kunna svara på detta måste man minnas hur ljus en mörk himmel man uppfattade när man var yngre. Svårt att kunna svara helt objektivt på detta. Däremot har min gränsmagnitud med blotta ögat inte försämrats trots att jag är 50+. Tvärtom, jag ser svagare stjärnor nu än vad jag gjorde när jag var 25 och med 10+ års erfarenhet! Trots det har mina ögon försämrats för jag kan inte ackomodera fokus alls längre. Förbättringen beror på korrigerande optik (glasögon med anpassade dioptrier) och optimerad mjukvara (erfarenhet). :)

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vägastronomi, Dalarna fredag

Post by Håkan N »

Timo,

Jag har i princip noll erfarenhet av optik och ögats utformning.
Men bara at skjuta från höften och kanske utanför frågan/svaret antar jag mycket har med erfarenhet att göra.
Den lilla DSO erfarenhet jag har kan jag idag pricka av många objekt och stjärnors namn rakt av.
Lite intresse i saken om titta på appar i badet varje kväll och ta en promenad och besöka lite event, och köpa en kikare kommer det ändå rätt snabbt.
För 5-10 år sedan tittade jag upp nån gång ibland vs racingen vs högtryck dagen efter eller på nån resa, och eftersom jag läst lite om Maya/Sumern, Egyptien pratades det om stjärnor där.
10-30 år sedan tittade jag nog aldrig upp även om jag då hade en 20 årings ögon som borde ha varit rätt skarpa.
Vet jag hade bra syn, men vid 45 började jag med 1.5 läsglasögon ibland, idag måste jag alltid ha ett par med annars är jag lost..ser inte ett smack i bok/dator annars.
För ca 2 år sedan ringde jag AstroSweden och frågade vad astronomi var för nåt. Vad handlade det om (?)
Lite senare ringde jag om vad teleskop vad det var för nåt..
För ca 1.5 år sedan började jag titta om olika teleskop på internet och varje dag var kul eftersom nått kom upp hela tiden ;-)
Insåg Newton/Dobson principen. Enklare system och det kom in mycket ljus.
Vintern 15 var jag på UAA och såg bla Andromeda i deras kikare, men fattade inte vad jag såg eller var.
Idag har jag än sämre syn ( helst 2.0 ) men hittar ex Andromeda inom nån sekund.
Men oavsett erfarenhet finns nog det vissa principer ögat går på.
En i USA jag brukar samtala med gillar kikare med bred FOV och stor pupill, men i sin Dobson gillar han hög förstoring, och då liten pupill som han får på köpet.
Han anser sin Ethos 21 mm är mer av en sökare.
Flera RFT ( rich field ) entusiaster vill ha stor pupill, gärna mer än 6 mm ( även om få har det vid ca 50 år )
Kikargalningar med ex Funijons kanonrör 150-ED med 25X är 6 mm pupill.

Jag har varit inne på en mindre dob typ 12-14" RFT ( f/3 ) men sedan hamnat på 20" f/3.5, men efter Stellafane i år har jag blivit mer smittad av större aperture 'igen'.
Det senaste nu är en Dream 32" core f/3 ratio 6;1 och 15 kg som Joel ska få slipa..
Jag har kommit in på objekt som 'cateye' och liknande och insett det blir en ny dimension från 18-20 till 28-32".
Clusters får också betydligt mera tryck, och även om snabb fokal är det ingen lek med nåt sånt.
Men har börjat förstå nu vad man ser/får och till viket pris det kostar ( nu pratar jag inte pengar )

Det rimliga är ju annars om man ska köpa nåt är ju ex en Mead 10" dob för vårt klimat med ett justerbart lite 'bättre' okular ihop med en Kina 7/50 kikare.

-Men visst kan man ha planer för sin pupill ;-))
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vägastronomi, Dalarna fredag

Post by Håkan N »

Skum hobby det här.
Jag tittade ut i natt runt 4 tiden ( natten mot Måndag ) och det såg lovande ut. Sirius såg riktigt krispig ut från balkongen. Men jag hade jobbat hela dagen och sent på kvälllen och kör hårt nu inför en mässa i USA, så att åka ut då var inte att tänka på. Och när jag åkte hem från jobbet var det ju bara moln.
Idag efter en Stockholms resa och på det 6 timmar jobb och på väg hem såg det riktigt ok ut. Jag gjorde som vanligt åkte upp till motionsslingan ovanför verkstan och det var nersläckt och det var faktist stjärnor uppe i nära hela fältet ( otroligt och på det kallt och alltså riktigt bra men inte över 20.8 SQM - sett med ögat ) och såg lite av vintergatan faktiskt och Andromeda och Orion nebulosan var i den nivån det börjar bli intressant.
Men det blev kallt om händerna snabbt och jag var fel klädd.
Så för vet hundrade gången tänte jag, nä jag drar norrut till Svabensverk ( nordöst Falun rakt ut i skogen )
Vet ju av erfarenhet att det inte mycket bättre och dels tar det tid, och tid betyder det att det 'kan' hända saker med vädret..
Men jag är lite kräsen och vill gärna se över 21.5 SQM, men allt kring 21 är ok givetvis.
Problemet där är få hyggen och på stora vägen dundrar lastbilar förbi och horisonten är dålig från Bollnäs, mfl städer.
Men, tillbaka till verkstan, in med grejjerna och en kanna te och kläder och iväg och tanka bilen.
Strax utanför stan började jag funderar, men vad är stjärnorna..?
Stannade och gick ut, ..bara moln. Men va f..
Tja vad göra ?
Nä, jag fortsätter och har ju tid ( ( kan ta sovmorgon ) och har ju varmt te med mig.
Så 6 mil senare går jag ut.
Men det som vanligt när jag åkt dit, bara moln.
Nä man blir galen på detta !
Satt i ca 30 minuter och filosoferade och blev irriterad över res-draget..och borde ju ha vetat bättre vs läget och erfarenheten dito innan.
Skulle istället stannat i stan och bara hämta täckbyxor och en mössa/vantar.

Så, nej, det blev inget bättre att vänta. Det blev sämre, och 20 SQM mot molnen och inte en stjärna synlig.
-Tänkte messa Wikander om läget,,, men han får bara en massa dystra väder prognoser från mig så jag la ner detta.
( vi har inte än efter 2 år sett en stjärna i dala klubben i Svaben ;-)) på ett av de 'mörkare' platserna i landet, typ. Jo jo ;-)) om det inte var för molnen..
Uppriktigt sagt i min astro karriär har det varit på en hand jag kan ha räknat när man ser det stjärnklart i det här området jag bor, men det slutar alltid på nåt sätt att det inte håller i sig ändå.
Så vadän är detta ?
I skogen där uppe tänkte jag, nä detta håller inte och Bengtsson har kanske rätt, man ska sitta på balkongen !
Så full fart hem och in med grejjerna och ut. Men Sirius såg dyster ut och nåt mer såg man inte i princip.
Sedan blir ju blickfånget aningen begränsat ! Balkong astro ?
Och ljus föroreringar överallt från gatlyktor osv.
-Inte my cup of tea.

Nej det här kan man lägga ner.
Man får ta en prommenad med lill-swarron i bredskap och vid lite tur kan ett sucker hole ev öppna upp.
Jag har tid för astro vs jag kan förlägga min egen arbetstid som jag vill, men kan inte sitta uppe om nätterna kolla in moln alt en öppning.
Så nu har man lärt sig en läxa efter 2 år i detta.
Man lär läsa väder rapporten och se det som en ren chansning.
( Tur man inte ska sätta upp en dob, men det är tris nog med kikare/tripod.
Sedan sitta ute i det Svenska vädret. Och jag inser och visste att jag inte byggd för det, och det vs LaPalma varit en ide väl värt spinna på.
-Som Shane Santi på Dream sa, enda raka är ett eget observatorium. ( så menar Joel Knorring med )
Men här, Knappast.
Boende här måste man vara portabel.

Sorry för lite negativ insikt just nu.
Jag ger inte upp, men ger nu i alla fall upp om astro i Svedala i alla fall. Detta håller inte åka runt i natten eller sen sitta i dimma eller 20 minus.
Jag tror man lär bo i så fall på ställen där molnen lättare drar undan och ha extremt lätt gearing här och gilla kyla, alt dra ut dobben ur ett garage.
Men jag får inte ut nåt personligen av en Kina 10" dob, men däremot kikare gillar jag vs dom objekten.
Det här måste jag säga är en extrem hobby i Sverige ;-))
Antingen har jag otur eller ser dåligt, eller alt totalt fel planering.

Nu fattar jag då varför Timo har sin Joel Knorring 20" spegel under sängen !