VSP, Värmlands Star Party 2016 report

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

VSP, Värmlands Star Party 2016 report

Post by AstroFriend »

I helgen som gick fick jag och min flickvän uppleva något trevligt. Vi besökte Värmlands Star Party. Vi har ju i flera år tänkt att göra det men alltid kommit något i vägen, men nu blev det av.

Många intressanta föredrag och utrustning att titta på som några av besökarna tagit med sig. Tyvärr hade vi ju kraftfulla moln, men det var lika intressant ändå att bara studera utrustningen dagtid.

Det här måste förevigas tycker jag och jag har satt ihop ett litet reportage på min hemsida om händelsen:
http://astrofriend.eu/travel/sweden/var ... -2016.html

Jag har frågat de flesta som är med på bilderna att det är ok. Om jag missat någon och den inte vill finnas med här så säg till så tar jag bort eller suddar bort ansiktet. Men de flesta bilder är tagna i mörker med lång exponeringstid så i de flesta fall svårt att känna igen någon i vilket fall som helst.

Per och Jonas, har ni någon intressant länk som beskriver ert projekt i Frankrike som jag kan lägga till?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: VSP, Värmlands Star Party 2016 report

Post by magnahrl »

Tack Lars för ditt reportage från VSP. Själv har jag aldrig varit där, tyvärr. Säkert väldigt kul och inspirerande att träffa kollegor. Gott folkvett att fråga personer på bilder om det är ok att vara med när man lägger ut på nätet!

Hälsningar,
Magnus
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: VSP, Värmlands Star Party 2016 report

Post by Håkan N »

Synd ang vädret givetvis men VSP är ett trevlig arrangemang.
Riktigt Bra föredrag och mycket trevligt folk.
Jag fick en bra ide från Mats Y om en lösning utan friktion i spegelcellen jag själv funderat på men nu såg det enkla i lösningen. ( bara det värt resan sas ) Sedan fick jag lite info om Tivili farmen i Namibia av grannen på lunchen berättade som varit där. Har inte än bekantat mig med norra himlen, men vet nu om saker i den södra, så här finns det jobb att göra kommande år ;-)
Timos föredrag var inspirerande ( som DS entusiast jag själv är ang visuellt ), en helt Makalös resa och tidigare erfarenheter förmedlades av en sann hard worker. Hatten av big time.
Tack VSP gänget för jobbet. Återkommer nästa år till då gnistrande himmel och med min 18 tum dob.
Fick med mig den stora stjärn Atlasen i bilden som Lars tog. Något överkurs för min del, men har att växa i.
Timos exemplar börjar dock bli inringat ! ;-))
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: VSP, Värmlands Star Party 2016 report

Post by Torbjörn »

Det var verkligen roligt att åka på VSP och träffa alla andra astronomiintresserade från när och fjärran. Intressanta föredrag, workshop om foto, nya idéer om hur man skall syssla med planetfoto och framför allt trevligt umgänge med likasinnade.

Vädret kunde vi inte göra så mycket åt men jag känner redan att det skall bli kul att åka på VSP 2017 :D

/Torbjörn
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: VSP, Värmlands Star Party 2016 report

Post by Tompa »

Kul med ett bildreportage från VSP! Någon fotomodellkarriär lär jag nog inte kunna satsa på :green:
Som vanligt mycket trevligt på VSP, trist att vädret envisas med att vara grått. Men det ger ju å andra sidan tid för många intressanta diskussioner och möten.
Jag ser redan fram mot nästa års upplaga, Anders har redan bokat rum. Det gäller att ligga på framkant!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: VSP, Värmlands Star Party 2016 report

Post by perfrej »

AstroFriend wrote:
Per och Jonas, har ni någon intressant länk som beskriver ert projekt i Frankrike som jag kan lägga till?

/Lars
Dessvärre inte. Vi har liksom aldrig haft tid att göra en sajt kring det projektet. För min del, med utveckling av astroprodukter, ASCOM-drivare och allt vad det är så är tiden alltför begränsad. Men det finns en tråd om bygget här på Astronet.

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: VSP, Värmlands Star Party 2016 report

Post by AstroFriend »

Håkan:
Jag tittade som hastigast i stjärnatlasen utan att gå in på detaljerna på vad den innehöll, gränsmagnitud?

Tomas:
Ingen fara, du och teleskopet pryder upp reportaget. Såg dessutom att du har en fotosida med fina astrofotobilder. Jag la till en länk till den då jag antar syftet är att så många som möjligt skall hitta dit. Säg till annars så tar jag bort länken, fast det vore synd.

Per:
Toppen!
Har lagt in länken till den tråd som jag hittade, massor av fina beskrivande bilder, ja samma som du visade på föredraget.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: VSP, Värmlands Star Party 2016 report

Post by Håkan N »

Lars,

Det verkar som den har 9.5.
Det är en smula rörigt för en lekman. Men hoppas jag kommer få nytta av atlaset för den var ganska dyr.

Don Pensack sa till mig han har ;
"I prefer Uranometria because it has more objects and a larger scale."

Det är billigare men tar 9.75 och har i princip lika många objekt.
http://willbell.com/u2k/index.htm

Jag kan testa den med, och se vem jag gillar bäst sas.


" The interstellarum Deep Sky Atlas heralds a new era of celestial cartography. It is an innovative, practical tool to choose and find stars, star clusters, nebulae and galaxies. Usually, deep sky objects are shown with just a standard symbol in the star charts. This atlas is different: all objects are shown according to their actual visibility. Four main visibility classes separate out objects that can be seen through 4-, 8- and 12-inch telescopes. Within each visibility class, the objects are labeled in different type weights and using graduated shades and colors for the symbols - the bolder the label or the darker the symbol, the easier it is to see the object. Spiral-bound and printed in red-light friendly colors on dew-resistant paper, this full-sky atlas has a limiting magnitude of 9.5, plotting over 200,000 stars. It is the ideal companion for amateur observers of all levels."