11 januari 14:00 i Göteborg: föredrag om variabla stjärnor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

11 januari 14:00 i Göteborg: föredrag om variabla stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Det får man inte missa!

Söndagen den 11 januari klockan 14:00 håller Gustav Holmberg föredrag om variabla stjärnor. Det hela äger rum på Slottsskogsobservatoriet i Göteborg, i GAK:s regi.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: 11 januari 14:00 i Göteborg: föredrag om variabla stjärn

Post by Tompa »

Bra initiativ! Det hade varit kul att kunna vara med och lyssna, men det får bli någon annan gång. Göteborg ligger ju lite avsides :green:
När ni ändå träffas: passa på att klura lite över datum för variabeldagar i vår! Varför inte någon av helgerna 18-19 eller 25-26 april?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: 11 januari 14:00 i Göteborg: föredrag om variabla stjärn

Post by ThomasK »

Kul Hans, jag ska också föröka komma på föredraget.
Thomas Karlsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: 11 januari 14:00 i Göteborg: föredrag om variabla stjärn

Post by Torbjörn »

Jag kommer troligtvis. Är helt grön på variabler men det vore kul att lära sig lite.

Känner i alla fall till Algol :D

/Torbjörn
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: 11 januari 14:00 i Göteborg: föredrag om variabla stjärn

Post by Gunnar K »

Även jag har någon hum om Algol - programspråket vill säga (som f.ö. INTE är döpt efter stjärnan Algol)...

Stjärnan Algol har jag dock aldrig studerat. Har inte varit intresserad av variabla stjärnor tidigare, men ett sådant här föredrag skulle ju ev. kunna tända intresset. Fast jag är rädd att jag inte vågar mig ut i morgon, gammal och svag som jag är - tidigare idag rapporterades det över 32 m/sek från någon av öarna här utanför.

Edit:
Vid 23-nyheterna nyss rapporterades det över 38 m/sek från Fjällbacka utanför Bohuslän. Visserligen "bara" under byarna får man anta, men enligt Wikipedia så stuvar orkanvindar mellan 33 och 37 m/sek om ganska ordentligt - stora föremål flyger i luften, fönster blåser in, byggnadsställningar rasar, båtar kastas upp på land, allmän ödeläggelse.

Bäst att poängtera att Wikipedias uppgifter förstås gäller genomsnittsvärden, inte bara toppar, och att det hela lugnar ner sig något när det kommer in över land, och dessutom ska det värsta ha flyttat sig till östra Sverige i morgon (då försvagat), så vi får väl se.

Edit 2:
Ser att mitt inlägg tidstämplats till kl 23:21, vilket måste vara galet. Kl är bara 23:17 nu.
Jag bör ha skrivit första delen av mitt inlägg kl 22:21. Något för Astronets webbhackare, kanske? :-)

Return to “Variabla stjärnor”