Sekulära förändringar i mirornas periodlängder

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Sekulära förändringar i mirornas periodlängder

Post by Hans Bengtsson »

Nu finns ett preprint av Thomas Karlssons JAAVSO-artikel "Long-term Secular Changes in the Period of Mira Stars":

http://www.aavso.org/sites/default/file ... /ej287.pdf

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sekulära förändringar i mirornas periodlängder

Post by wilt »

Ett mycket imponerande arbete!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Sekulära förändringar i mirornas periodlängder

Post by ThomasK »

Du är så snabb Hans. Skulle precis skriva en blänkare om den, men du hann före.

Ja det var kul att den blev antagen och nu publicerats. I artikeln undersöker jag om man kan spåra någon förändring i mirasjärnornas period över lång tid. På kort sikt, några decennier eller så, är förändringarna helt slumpmässiga, men enligt teoretiska dadamoddeller över röda jättar i mirafasen ska deras period sakta öka med tiden. Genom att använda de 362 stjärnorna med längst obervationshistoria från min databas över mirornas maxima och beräkna medelvärdet för alla 362 fick jag fram att medelperioden faktiskt sakta ser ut att öka. Dock bara med 1/4 av det teoretiska värdet.

Jag använde också en teknik för att se om förändrings-signalen förstärks med mer data. Om det är en äkta signal bör den ju bli starkare ju mer data man får. Jag gjorde därför om beräkningen för varje år från 1938 till 2013, så att jag för varje år bara använde maxima som inträffade före aktuellt år. Tendensen för antalet miror med ökande period blev på detta sätt mycket tydlig. Från 50/50 1938 til nästan 60/40 2013. Att inte alla miror har ökande period beror på att de slumpvisa förändringarna även över 100 år är mycket större än den eventuellt mycket lilla långsiktiga förändringen.

Den teoretiska modell som förutsäger att perioden ska öka togs fram av Vassiliadis och Wood på 1990-talet. Då mitt värde var lägre än modellens har jag undersökt lite om det finns nyare modeller och vad de i så fall säger. I sammanhanget har jag fått kontakt med två italienska forskare, Paola Marigo och Leo Giradi som håller på att utveckla mer avancerade datamodeller som tar hänsyn till många fler aspekter i dynamiken hos en röd jätte än den tidigare modellen. Dock är uppgifterna om pulseringsperioden och hur den förändras med tiden inte riktigt klar i den nya modellen. Just nu har de en doktorand som ska jobba med detta och som blev mycket intresserad av resultaten i min artikel!
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sekulära förändringar i mirornas periodlängder

Post by Hans Bengtsson »

Det är rätt häftigt att se en svensk amatörastronom prestera resultat av denna kaliber, mitt i astrofysikens centrala delar. Vi brukar annars leverera observationsresultat och analyser som gäller enskilda stjärnor, och det är gott så, men detta är något nytt. Här har Thomas publicerat rön av mera generellt gångbar natur, alldeles i framkanten av vår kunskap om periodvariationer hos miror. Man kan förmoda att många forskare inom denna gren av astronomin framöver kommer att referera till Thomas artiklar.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sekulära förändringar i mirornas periodlängder

Post by wilt »

Håller helt med Hans, arbetet har en räckvidd långt bortom det vi brukar producera nämligen observationer - nog så viktiga rådata - och fallstudier över enstaka stjärnor eller händelser. Och jag tror precis som Hans att dessa analyser kommer att citeras i framtiden.

Sedan kan jag inte låta bli att imponeras av det faktum att Thomas dessutom är en flitig visuell och digital observatör som träget levererar rådata vid sidan av det syntetiserande och analytiska arbetet; ett slags allsidighet!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sekulära förändringar i mirornas periodlängder

Post by Hans Bengtsson »

Artikeln finns nu i slutligt format, inklusive pappersversion.

http://www.aavso.org/sites/default/file ... n2/280.pdf

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Variabla stjärnor”