Formerna på mirors ljuskurvor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Formerna på mirors ljuskurvor

Post by wilt »

Det verkar ju rimligt, även om platån ser ganska svag ut i varje fall i de cykler jag kollat på.

Ett liknande fall är R Cam, där platån, som ser ut att vara mer markant än hos S UMi, flyter runt på den underliggande sinusliknande huvudkurvan. Man kan fundera över om det vore möjligt att periodbestämma denna platås rörelse? Hur skulle den förhålla sig till huvudperioden? Har det något att göra med övertoner i den pulserande stjärnan?

Har letat runt lite som hastigast, men hittar inte speciellt mycket. Här finns en studie där man hävdar, om jag förstår det hela rätt, att vissa fall av puckelmiror beror på två pulsationer som förhåller sig 2:1; i andra fall beror det på stjärnans atmosfär.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Formerna på mirors ljuskurvor

Post by Hans Bengtsson »

En sak man ska tänka på är det som står i slutet av artikeln som det länkas till ovan:

"We have discussed the very specific case of persistent double maxima. The more general case of bumps in Mira light curves is not understood."

Något som amatörastronomer kan göra, i våra dagar mer än någonsin tidigare, är att hitta nya puckelmiror och på så sätt utöka studiematerialets omfång. Projektet med de 50 bortglömda mirorna har redan avslöjat flera fall som tidigare varit okända. Det allra tydligaste exemplet är väl GS Cyg, men även YZ Cam, V750 Cyg, AN Dra, VW Her och V389 Lac får betraktas som puckelmiror som framträtt tack vare projektet.

Miror som når magnitud 11-13 i maximum har vanligen (inte alltid!) periodlängder som är hyggligt kända - men pucklarna inträffar kanske vid magnitud 14-16 eller något sådant och har därför undgått upptäckt. Men med modern amatörastronomisk fototeknik går det ju alldeles utmärkt!

Man kan också fundera på om det skulle gå att på något sätt, genom matematisk analys av ljuskurvor, kategorisera puckelfenomen hos miror. I så fall får man först bestämma definitionen för en puckel, och sedan kolla vilka miror som har medelkurvor som uppfyller dessa kriterier och därför mera objektivt kan kallas puckelmiror. Alternativt kan man kanske kolla de enskilda cyklerna, och ställa kravet på en puckelmira att den i minst varannan cykel ska uppvisa en puckel?

m v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Formerna på mirors ljuskurvor

Post by ThomasK »

Jag kollade eventuella sekundära perioder för S UMi med Peranso genom att använda alla obsar från AAVSO. Förutom huvudperioden på 323.37 hittade jag 2 sekundära perioder på 334.65 och 320.65 dygn. Men jag blev lite misstänksam mot de 2 extra perioderna. Om de är riktiga borde amplituden hos S UMI variera mycket mer och ibland nästan dö ut, vilket den inte gör. Däremot varierar huvudperioden en del, mellan 318 och 336 dygn, enligt mina O-C beräkningar.

Image

Så jag testade att simulera en ljuskurva i Excel med varierande period och körde in dessa simulerade värden i Peranso. Peranso hittade då sekundära perioder liknande dem för S UMi, fastän det inte fanns några utan det var huvudperioden som varierade. Lurigt.
Thomas Karlsson