Z Cam-stjärnor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Z Cam-stjärnor

Post by wilt »

Z Cam-stjärnor är dvärgnovor som har regelbundna utbrott och därför är tacksamma objekt att följa. Objekt som RX And, AH Her och Z Cam kan ena kvällen vara ett lättfunnet objekt omkring 11, för att nästa gång man observerar vara helt osynligt. Dessutom uppvisar de, till skillnad från andra dvärgnovor, perioder av stillastående - de kan, under månader, fastna på en ljusstyrka ungefär mellan max och min.

Ibland obsar jag objekt av den här typen - det är väl mest RX And och Z Cam jag obsat visuellt, men jag har även gjort en del CCD-obsar av mindre kända ZCam-stjärnor - och det känns extra intressant att göra dessa observationer, eftersom Mike Simonsen på AAVSO sedan fyra år tillbaka driver ett projekt som går ut på att följa kända och misstänkta medlemmar av den här variabeltypen. Projektet, som nu hållit på så länge att det börjat ge resultat i form av publikationer, försöker bland annat besvara frågan om ett antal misstänkta objekt verkligen är ZCAm-stjärnor.

Nyligen publicerades en artikel som visar vilka objekt projektet kommer att fokusera på under 2014.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Z Cam-stjärnor

Post by wilt »

Z Cam har precis lämnat den stillaståendefas som inleddes i april. Jag obsade den till 12.8 i natt.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA

Return to “Variabla stjärnor”