Möjlig nova i Delfinen

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by Tompa »

Kul med återfallsvariabilister! Jag sällar mig till välkomst-kören! PM-a gärna din e-post adress till mig KG, så kan jag lägga in den i sändlistan för variabilister.
Vi får också hälsa välkommen till Kjell Karlsson, Alingsås, som nu kommit igång och levererar data med hjälp av iTelescopes. Tack till Robert som var med och stöttade!
Vi blir fler och fler - riktigt roligt!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by Hans Bengtsson »

Hej KG!

Det är verkligen roligt att se att du ramlat ner i variabelträsket igen! Har du kvar din gamla goda 10-tums-Newton??

mvh
Hans Bengtsson
nike44
Posts: 35
Joined: 2013-09-18 18:37:44
spamtest: JA

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by nike44 »

Hej där!

Tackar för de välkommnande orden.
Som nybliven pensionär så måste man hitta på något att pyssla med.
Det lär väl slinka med en och annan komet också, förutom variablerna.
Jo då jag har kvar min gammla 10 tums trotjänare. Jag ska bara damma
av den och rensa ur ett och annat spinndelbo ur tuben.
Sent skall syndaren vakna.


Mvh/ KG Andersson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by jwarell »

Nu har nog Det Stora Raset börjat... 8,4 i går, 8,7 i kväll.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by jwarell »

Det går brant nedåt, magnitud 9,3 vis med 11x80 mm för en stund sedan. Snart dags att ta fram en större tub...

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by Hans Bengtsson »

Visst har ljusstyrkeraset hos novan börjat nu! Mycket spännande att se vad som kommer att hända. Finns ingen färdig mall man kan lita på, varje nova har individuella egenskaper och brukar bjuda på mer eller mindre oväntade saker.

Man kan förresten notera att SVO har obsar av novan under samtliga kalenderdatum sedan uppflammandet, med 3 undantag (21 augusti, 15 september, 18 september). Verkligen mycket bra astronomiskt väder vi har haft den senaste tiden.

m v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by Hans Bengtsson »

Igår kväll (5 oktober 2013) skattade jag V339 Del till magnitud 9.4. Avtagandet i ljusstyrka går relativt snabbt men inte supersnabbt.

AAVSO-diagrammet, se nedan, visar tydligt att V-mätningarna genomgående ligger på något ljussvagare nivå än de visuella skattningarna för denna nova. När det gäller röda variabler (miror osv) brukar förhållandet vara det motsatta.

m v h
Hans Bengtsson
V339 Del. Från AAVSO.
V339 Del. Från AAVSO.
v339 del aavso.png (58.62 KiB) Viewed 6391 times
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by ThomasK »

Novan har nu dalat så mycket att det var riktigt lurigt att hitta den bland alla stjärnor i området. Bedömde den till slut till 10,0.

Jag har också passat på att döpa om den i SVO till sitt permanenta namn V0339 Del och har lagt in dess uppgifter i SVO:s GCVS-tabell. I fortsättningen är det alltså V0339 Del som ska användas istället för N Del 2013 i SVO.
Thomas Karlsson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by jwarell »

Är det någon som har sett en U-sekvens för novan? Jag har ett gäng U-bandsobservationer men inga jämförelsestjärnor; AAVSO:s sekvens har inga U-data.

Vill kolla här innan jag kastar in en fråga i AAVSO-forumet...

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by wilt »

Jag obsade V339 Del igårkväll och fick den till 11.0, vilket är i praktiken samma ljusstyrka som den haft nu i flera veckor. Novan har helt enkelt gått in i en platåfas, med början omkring den 22 oktober.
Image
Vi har god täckning på våra obsar av novan - beroende på flitiga observatörer och bra väder - men vädret försämrades under oktober, så där finns en lucka i vår ljuskurva. Även i AAVSO-data syns platåfasen av ljuskurvan tydligt:
aavsonovadel.png
aavsonovadel.png (50.25 KiB) Viewed 6181 times
.

Hur vanliga är sådana platåfaser? I en fin rapport har Strope, Schaefer och Henden samlat in ljuskurvor för 93 novor och utifrån detta material gjort en taxonomi över novaljuskurvor (rapporten finns tillgänglig här). I deras klassifikationssystem finns en kategori P som definieras på följande vis:
P (plateau) light curves have relatively flat intervals superposed on the otherwise smooth
declines. The plateaus need not be perfectly flat, and generally there is some fading during
the plateau. [...] The P class follows the stereotypical nova light curve (i.e., the S class light curve) except
that as the light curve approaches 3-6 mag below peak, the smooth decline is interrupted by
a long-lasting, nearly-flat interval that abruptly ends and is followed by a steeper decline.
Such a flattened interval is a plateau. These plateaus range in duration from 15 to 500 days
and vary slightly in slopes.
Man noterar även att de planaste av platåer, de med minst lutning, är de som inträffar mer än 100 dygn efter utbrottets början. I den här novans fall inträffade platåns början omkring sjuttio dygn efter utbrottets början, så om det statistiska mönstret artikelförfattarna funnit även kommer att gälla här så kommer platån att ha en viss lutning. Återstår att se hur länge platåfasen håller på. I fallet V339 Del inleddes platåfasen omkring 6 magnituder under maximala ljusstyrkan, så i det avseendet passar novan in i det statistiska mönstret.

I det bearbetade materialet klassificeras 21 % av novorna som tillhörande klass P.

Om jag förstår det hela rätt är dessutom rekurrenta novor överrepresenterade i klass P. En tidigare eruption hos V0339 kanske kommer återfinnas i något plåtarkiv?

Återstår att se hur V0339 Del utvecklar sig. Redan nu finns det så många obsar, även om man bara tittar på de obsar som rapporterats in av svenska observatörer, att det går att uttala sig om ljuskurvans utseende. Det tycker jag är intressant.

En annan intressant sak är att den absoluta majoriteten av de observationer som Strope, Schaefer och Henden använt sig av är visuella observationer av amatörastronomer. I inledningen till rapporten, på sidan 6, för dessa fackastronomer ett resonemang om användbarheten av visuella observationer som utmynnar i ett solklart ställningstagande för nyttan av visuella observationer för den typ av undersökningar de håller på med. Noggrannheten på en eller annan tiondel räcker gott när man uttalar sig om den här typen av ljuskurvor. I själva verket är amatörernas visuella observationer överlägsna de utförda av fackastronomer helt enkelt därför att de är så många - författarna till rapporten skriver att det är anmärkningsvärt få fotometriska observationer av novor som utförs av fackastronomer, så om man vill ha god täckning på ljuskurvorna har man ingen hjälp av observationer av fackastronomer, hur hög precision dessa än har: de existerar helt enkelt inte i många fall.

Ett extremfall är Sverige - vad jag vet obsades V339 Del inte alls på något seriöst vis vid något svenskt professionellt observatorium, och när jag påtalade det hela för en yrkesastronom jag känner fick jag svaret att ingen svensk fackastronom var intresserad av att göra sådana observationer och att det nog vore bättre att man lärde doktoranderna att jonglera siffror i databaser än att observera med CCD-kameror ...

Visuella observationer utförda av amatörer är alltså fortfarande användbara för vetenskapen. Att göra obsar som är nyttiga för vetenskapen är förstås inte den enda drivkraften som förklarar varför man står och fryser bakom okularet på en parkeringsplats en novemberkväll och kommer försent till en härlig pizzakväll i familjens varma kök (det hände mig igår); det finns flera andra anledningar till varför variabelobserverande är meningsfullt och kul. Men användbarheten av våra obsar är en extra bonus för variabelobservatören.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by ThomasK »

I en alldeles ny IBVS-artikel av U. Munari, A. Henden, S. Dallaporta och G. Cherini angående ljuskurvan för V339 Del så här långt talar man om att novan har gått från en "optical thick phase of the ejecta" till en "nebular, optical thin regime" efter dag 77 (nuvarande platå på mag 11).

Intressanta tankar om den andra artikeln om novornas ljuskurvor. En av de viktigaste aspekterna på AAVSO observationer av variabler tycker jag är är de långa serierna av data som finns i AAVSO:s databas. Hur noga man än mäter en stjärna idag kan man ju inte få fram hur den uppfört sig 100 år tillbaks utan hängivna amatörastronomer arbete genom åren.
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by wilt »

Nova Delphini 2013 är fortfarande möjlig att observera med mindre instrument. Ikväll obsade jag den till 11.2 med 9 cm Maksutov. Novan ligger alltså fortfarande kvar på platåfasen.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by wilt »

Platåfasen fortsätter: 11.0 ikväll.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by Hans Bengtsson »

Ljuskurvan för V339 Del är fortfarande plan som ett dansgolv vid magnitud 11. Nedanstående diagram visar utvecklingen enligt AAVSO. Röda linjer sammanbinder dygnsmedelvärdena av visuella skattningar, blå linjer gör motsvarande av V-mätningar. Vi ser omedelbart att skattningarna genomgående ligger aningen ljusare än V-mätningarna.

Bara att fortsätta observera, så får vi se när stjärnan åter börja sjunka i ljusstyrka. Förr eller senare kommer det att ske, ingen vet när.

m v h
Hans Bengtsson
V339 Del. AAVSO.
V339 Del. AAVSO.
V339 Delphini.png (59.82 KiB) Viewed 6028 times
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Möjlig nova i Delfinen

Post by wilt »

Nova Del är fortfarande kvar i platåfasen: skattade den till 11.0 ikväll.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA