WikV02

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: WikV02

Post by Hans Bengtsson »

Som Thomas skriver så finns VSX-katalogen tillgänglig via VizieR och kan användas på samma sätt som andra astronomiska kataloger, dvs fritt men givetvis med angivande av källan. När jag kollade nyss så var sista uppdatering "Yesterday" vilket ger en vink om att VSX verkligen hålls uppdaterad!

Ifall VSX-data ska användas kommersiellt förmodar jag att man först bör skaffa tillstånd från AAVSO, det känns som ett naturligt steg för att ha ryggen fri.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: WikV02

Post by Tompa »

Det är nog lättare att få ut data ur VSX än att få in data... Jag håller fortfarande på, Sebastian är inte helt tydlig med sina synpunkter och hela tiden dyker det upp något nytt som skall ändras. Kanske det är jag som har svårt att fatta...

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: WikV02

Post by Tompa »

Dear Tomas Wikander,

Congratulations! Your submission to VSX of the new variable star '2MASS J18294745+3745005' has been reviewed by a moderator and APPROVED. The data from this submission is now available from the public database. In addition, an AAVSO Unique Identifier (AUID) of 000-BKZ-127 has been assigned to the star, and may be used when submitting observations. Your assistance in making VSX a better tool is much appreciated.

Clear skies,
VSX Administration
Äntligen! Efter många om och men...
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: WikV02

Post by wilt »

Grattis Tomas - en fantastisk insats, från början till slut! Det ser så fint ut att de även har med alternativbeteckningen WikV02!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: WikV02

Post by Robin Andersson »

Gud vad kul, stort grattis! Hade jag varit du hade jag skrivit ut VSX sidan och hängt upp den på väggen :good:

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: WikV02

Post by ThomasK »

Härligt att den äntligen blev godkänd. :good:

I SVO tycker jag att den ska forsätta gå under namnet WikV02. Jag har lagt in 2MASS J18294745+3745005 i översättningstabellen med AAVSO-namn, så det blir rätt när man importerar/exporterar AAVSO-filer, men internt i SVO är det WikV02.

Hur går det med de andra två variablerna? Är de på gång i VSX också?
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: WikV02

Post by Hans Bengtsson »

Gratulerar så jättemycket till VSX-godkännandet! Genom svårigheter mot stjärnorna, heter det ju. Och har du tänkt på att även VSX-namnet språkligt anknyter till dig?

Hur tänker jag då? Det får bli dagens Astronet-gåta!

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: WikV02

Post by Robert »

2Mass -> twomass -> tomas :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: WikV02

Post by Hans Bengtsson »

Svaret är rätt.

På engelska uttallas ju 2MASS som "TOMAS", åtminstone ungefär.

mvh
Hans Bengtsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: WikV02

Post by Starsoft »

Hej

Gratulerar Tomas till ett väl utfört arbete :good:

När det gäller AAVSO copyright så finns ju en ganska sträng text hos dom

http://www.aavso.org/vsx/index.php?view=about.copyright

jag blev lite förvånad när jag såg den för jag har inte sett något likande på något annat astrorelaterat ställe där man kan hämta data, öppna kort överallt, men det kanske finns inskränkningar i övrigt också, jag får väl forska vidare.

Inte för att jag tänker bli kommersiell men för att jag ska kunna uppnå mitt mål med "ett-klick-fotometri" så måste alla kataloger som behövs flyttas till en serverbaserad lösning så att alla data kan hämtas online från ett ställe utan krångel och där vill jag naturligtvis också använda VSX katalogen. Kommersiella program typ planetarieprogram brukar ju göra så att användaren själv laddar ned katalogerna och går ju därmed runt problem med rättigheter, om det nu finns sådana, men på grund av mängden data är det helt orimligt i mitt fall.

Jag får väl skriva ett brev och fråga vad som gäller framöver när det blir aktuellt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: WikV02

Post by Tompa »

Tackar mjukast!
Nu har jag WikV01 och 03 kvar att lägga in. Det bör gå lättare denna gång, jag tänker låta Sebastian vila några dagar :green:
Det finns SuperWASP-data för WikV01, men den är ganska spretig, det är nog lite för svaga magnituder. Å andra sidan har vi väl data nog för att få till det ändå.

/2MASS W (Låter som en rappare, eller?)
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: WikV02

Post by Tompa »

WikV01 var nyss klar och nu även WikV03: http://www.aavso.org/vsx/index.php?view ... oid=305918. Nästan utan protest från VSX-moderatorerna, men bara nästan...

Känns skönt, nu lär det väl dröja ett tag innan det kan bli aktuellt igen! Tidsserie-abstinensen sätter väl in i augusti...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: WikV02

Post by ThomasK »

Kul att du har fått in den sista i VSX också. Jag har som tidigare uppdaterat SVO med det nya VSX-namnet, så att vi utan problem kan rapportera den mellan SVO och AAVSO.

Vet du varför den bedömdes som EW och inte EB? Kanske den korta perioden som spelar in?
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: WikV02

Post by Tompa »

EB
β Lyrae-type eclipsing systems. These are eclipsing systems having ellipsoidal components and light curves for which it is impossible to specify the exact times of onset and end of eclipses because of a continuous change of the system's apparent combined brightness between eclipses; secondary minimum is observed in all cases, its depth usually being considerably smaller than that of the primary minimum; periods are mainly longer than 0.5 days. The components generally belong to early spectral types (B-A). Light amplitudes are usually <2 mag. in V.
EW
W Ursae Majoris-type eclipsing variables. These are eclipsers with periods usually shorter than 1 day, consisting of ellipsoidal components almost in contact and having light curves for which it is impossible to specify the exact times of onset and end of eclipses. The depths of the primary and secondary minima are almost equal or differ insignificantly. Light amplitudes are usually <0.8 mag. in V. The components generally belong to spectral types F-G and later.
Vad jag förstår beror det på att sec.min inte skiljer sig så mycket från prim.min och att för EB är perioden i oftast >0.5 d.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------