Håll ett öga på GK Persei

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Håll ett öga på GK Persei

Post by Hans Bengtsson »

Den magnifika novan GK Persei från år 1901, då den i februari blev nästan lika stark som Vega eller Arcturus, kan möjligen vara på väg mot ett mini-utbrott. Normalt ligger stjärnan kring magnitud 13, men de senaste dygnen har den blivit en halv magnitud ljusare. Detta kan vara ett tecken på att den snart når magnitud 11 eller 10.

Vi ser av AAVSO:s ljuskurva nedan, som täcker de senaste 10 000 dygnen, att det faktiskt är dags för ett sådant smärre utbrott.

mvh
Hans Bengtsson
GK Persei under 10 000 dygn. Från AAVSO.
GK Persei under 10 000 dygn. Från AAVSO.
GK Per.png (81.1 KiB) Viewed 7969 times
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Håll ett öga på GK Persei

Post by wilt »

Attans också att det ska ligga ett femvåningshus mellan min observationsplats och GK Per!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Håll ett öga på GK Persei

Post by Robin Andersson »

Mycket häftig kurva måste jag säga!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Håll ett öga på GK Persei

Post by Kroppefjäll »

12.25V såg jag nu på AAVSOs forum. Jag håller för övrigt på att sätta ihop mitt egna obs.program för min 8" eftersom den är i drift igen, och urvalet har fokuserats på variabler som har väldigt få tidigare AAVSO-observatörer och observationer, ungefär som "50 bortglömda Miror". Har plöjt igenom en hel del material och hittat ett antal stjärnor av GK Per-typen som inte ens har AAVSO-observerats sedan slutet på 90-talet. Detta är väl kanske ingent unikum, där finns nog hur många som helst som saknar observationer, men jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att dessa högintressanta Kataklysmiska NA-stjärnor inte alls följs - när GK Per får sådan enorm uppmärksamhet. Vad kan detta bero på? Har de bara ramlat mellan stolarna?
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Håll ett öga på GK Persei

Post by Hans Bengtsson »

Ja, jag tror man nu kan vara relativt säker på att GK Per har startat ett miniutbrott. Ser att det kommit inlägg om saken även på AAVSO:s diskussionsforum:

http://www.aavso.org/gk-brightening

Snart kommer nog ett AAVSO Alert Notice också, skulle jag tro.

Det speciella med GK Per är att denna nova kan ses med måttligt stora amatörteleskop även vid minimum plus att den någorlunda ofta (med några års mellanrum) producerar den här typen av miniutbrott. Därför är den ett mycket populärt objekt för variabilister.

Ett problem med flertalet andra novor är att de är extremt ljussvaga i viloläge, och att det kanske dröjer 100 000 år eller så till nästa utbrott, om det blir något. Det kan därför kännas lite tråkigt att visuellt försöka hitta nya utbrott, det troligaste är att man kan göra hur många negativa observationer som helst utan att någonsin få se stjärnan. Så rent generellt tycker jag att gamla novor (utom sådana som kan observeras vid minimum, som GK Per eller HR Del) bäst lämpar sig för fotografisk övervakning.

De två bästa sidorna för nyheter om kataklysmiska variabler är VSNET ...

http://ooruri.kusastro.kyoto-u.ac.jp/pi ... net-alert/

... och CVNET:

https://sites.google.com/site/aavsocvsection/

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Håll ett öga på GK Persei

Post by Hans Bengtsson »

Som förväntat har AAVSO nu gått ut med ett specialmeddelande om GK Per:

http://www.aavso.org/aavso-special-notice-343


Observationer av GK Per planeras nu med Swift X-Ray Telescope (XRT):
https://www.swift.psu.edu/xrt/
http://ooruri.kusastro.kyoto-u.ac.jp/ma ... lert/15531

(förkortningen ToO betyder Target of Opportunity)


mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Håll ett öga på GK Persei

Post by Hans Bengtsson »

GK Per tycks nu ha påbörjat ett nytt dvärgnovautbrott:

https://www.aavso.org/gk-persei-another ... ugust-2018" onclick="window.open(this.href);return false;

Än så länge vet vi inte hur ljusstarkt utbrottet kommer att bli.

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Håll ett öga på GK Persei

Post by wilt »

11.74 för några timmar sedan (obs med COAST).

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Håll ett öga på GK Persei

Post by Hans Bengtsson »

Om man tittar på den visuella ljuskurvan för GK Per, 1900-2018, så slås man av att miniutbrotten till magnitud 10-11 verkar vara en relativt ny företeelse. Under decennierna omedelbart efter det stora novautbrottet 1901 fanns knappast den typen av ljusökningar, som närmast liknar utbrott hos dvärgnovor.

Man kan undra hur det såg ut på slutet av 1800-talet. När (om ...?) det publiceras DASCH-bilder även för områden kring galaktiska ekvatorn, så får vi inte glömma att kolla bilder av GK Per. Hade stjärnan några miniutbrott före den stora händelsen 1901? Eller har denna typ av beteende genererats av det stora utbrottet?

mvh
Hans Bengtsson
GK Per AAVSO 1900_2018.png
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Håll ett öga på GK Persei

Post by ThomasK »

Utbrottet fortsätter, men uppgången verkar ha planat ut eller till och med avta. Jag mätte GK Per till 11.727 igår natt med COAST-teleskopet, som sedan en månad tillbaks åter kommit igång. Dock fortfarande med en del problem med fokusering och kalibrering av bilderna. Gustav fick värdet 11.748 med samma teleskop ett par timmar senare.
Thomas Karlsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Håll ett öga på GK Persei

Post by DHEB »

Detta ser väldigt spännande ut. Igår var jag ute (i ganska medioker transparens förresten) men då hade jag endast min 102 mm refraktor tillhands, och med mag ~11.8 är denna stjärnan så gott som osynlig med det teleskopet. Jag hoppas att stjärnan håller sig fram till helgen, då kanske med lite tur och vädrets samarbete kan jag sätta upp min 200 mm och få syn på den!
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Håll ett öga på GK Persei

Post by ThomasK »

Jag hade fel i förra inlägget. GK Per har fortsatt att öka i ljusstyrka under september och är nu upp i magnitud 10.5. Fick en bild från iTelescope 5 i natt. COAST-teleskopet står återigen still sedan slutet av augusti, den här gången är det router som strular så man tappat kontakten med teleskopet.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Håll ett öga på GK Persei

Post by Hans Bengtsson »

Här ser vi det hela i grafisk form.

mvh
Hans Bengtsson
GK Per AAVSO.png
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Håll ett öga på GK Persei

Post by DHEB »

Jag har precis haft turen att kunna se denna stjärna, nära gränsen för min 102 mm refraktorn. Jag uppskattade alldeles nyss i mag 10.6
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Håll ett öga på GK Persei

Post by Björn »

Ska definitivt försöka få en titt på den här.
Haft otur med vädret här den senaste tiden, hade dock en fin kväll i måndags.
SMHI hade lovat helt klart igår kväll, men när jag gick ut vid 20:30 tiden, så rullade mängder av moln in från nord-väst, så det blev inte ett dyft gjort :evil:
Prognosen säger att kommande måndag och onsdag möjligen kan bli obs-kvällar.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70