KR Lyr

Studier av variabler, metoder och fotometri.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: KR Lyr

Post by ThomasK »

WikV03 verkar vara en EB-stjärna med perioden ca. 0.4433.

Image
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: KR Lyr

Post by Tompa »

Bra jobbat, Thomas. Jag försöker själv med vstar, men det går lite trögare för mig...
Spännande att hänga med via forumet!
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: KR Lyr

Post by Hans Bengtsson »

WikV01 och WikV03 tror jag därmed är fångade ganska bra, korrekt typbestämda och med ungefär rätt perioder.

Har suttit en god stund med den trilskande WikV02 men jag kommer egentligen ingenstans. Olika trick i Excel, men nej. Man tycker sig ju se en tydlig periodicitet under de enskilda nätterna, men jag lyckas inte binda ihop de tre mätserierna så att jag får ut någon hållbar period.

Mysteriet fortsätter kanske tills vi får fler data, och eventuellt även efter det!

Edit:
Hade inte läst Thomas K:s senaste inlägg om WikV02 när ovanstående skrevs - men för att vara en kortperiodisk variabel verkar den väldigt oregelbunden.

Edit 2:
Stjärnan har i UCAC4: B = 12.383 och V = 12.716.
ASCC ger: B = 12.470 och V = 12.753.

Stjärnan skulle alltså ha negativt färgindex B-V och vara mycket blå! Å andra sidan kanske mätningarna har gjorts vid olika tillfällen?

En typ av mycket blå stjärnor med kort period, ofta flerperiodiska, är Beta Canis Majoris-stjärnor (ibland kallade Beta Cephei-stjärnor). Kan det vara något? Dock verkar amplituden (ca 0.4 magn) i V-området för WikV02 vara lite större än man skulle förvänta sig av en Beta CMa-stjärna. Största kända V-amplituden för en sådan variabel tror jag är 0.24 magnituder, hos BW Vul.

http://www.sai.msu.su/gcvs/cgi-bin/sear ... ch=bet+cma

http://www.aavso.org/vsots_betacep


mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: KR Lyr

Post by Tompa »

Det blev en tidsserie under natten som var, men jag lyckades inte fånga något min eller max för KR Lyr. Dålig timing, men det är som det är när nätterna blir kortare.
För WikV01 fångade jag urgången ur sekundärminimat, men själva sekundärminimat fattas.
WikV02 gav en serie med min-max-min som passar bra in på perioden som Thomas hittade (0.1167). En snabb rackare detta.
WikV03 gav ett minima som passar in bra i perioden 0.4433

Jag försöker i natt igen, någon gång skall väl KL Lyr visa min eller max. Å andra sidan är det ju bra för observationsstatistiken ;)

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: KR Lyr

Post by ThomasK »

Jag hittade några gamla bilder för KL Lyr där WikV03 fanns med på som jag lagt in. Ny period blev nu 0.44325. Några av mina gamla obsar hamnar lite utanför kurvan. Kanske kvaliteten på bilderna är lite si och så då det var rätt stor spridning på jämförstjärnorna på vissa.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: KR Lyr

Post by ThomasK »

Jag hittade bland mina bilder en RVB-serie med WikV02 från BRT. Bilderna är tagna med 3 minuters mellanrum (felaktigt står det samma tid i FITS-headern). Jag fick lite andra, betydligt rödare, värden på färgindexen än vad Hans hittade förut. B-V = 0.45 och V-R = 0.20.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: KR Lyr

Post by Tompa »

Ny serie under natten. KR Lyr visade inget nytt, samma gamla nedförsbacke, vilket väl har att göra med att tiden för min/max inte förskjuts så mycket på en tvådygnscykel. Därför finns det väl ingen större anledning att lägga in dessa observationer, de tillför ju inget nytt. Eller tänker jag fel där?
Återigen lyckades jag få med primärminimum igen samt en kort del av uppgången för WikV01. Hade bara datorn gett f-n i att stänga av sig själv vid tre-tiden så hade det blivit lite till. Tack för det Microsoft... I vilket fall så fattas bara sekundärminimum för WikV01, sen kan man väl vad jag förstår lägga in den i VSX.
WikV02 fortsätter att förbrylla, men den verkar ju ändå hyfsat periodisk. Vad säger ni andra, ska man samla mer data, eller är den mogen att registreras i VSX?
Obsarna för WikV03 ger väl vid handen att den är ganska utforskad.

Jag funderar på det här med epok: för V01 gäller väl att E sätts till första primärminimum, dvs JD ~2456374.5977?

/Tomas W

Edit: Jag ser ju att min för KR Lyr visst är täckt, det är max som fattas... För mycket i huvudet och för lite plats...
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: KR Lyr

Post by ThomasK »

Vet du vad de har för regler på VSX för att godkänna nyupptäckta variabler? Upptäckterna som sådana är hu helt klara, men det kanske återstår lite att finputsa på periodelementen. Men VSX kanske godtar preliminära uppgifter som man efterhand kan uppdatera? Det är ju en avvägning, ju mer data man samlar ju bättre siffror kan man få, men väntan blir ju också längre och man riskerar att någon annan kniper upptäckten. T.ex tycker jag 2456374.592 verkar stämma bättre som epok för V01, annars är det lämpligt att använda första minimumet som epok.

Jag funderar på om WikV02 kan vara en Delta Scuti-stjärna? Det är en av de vanligaste typerna av pulserande stjärnor. Perioden stämmer bra, amplituden är lite hög men ligger inom klassens gränser. Spektraltyp ska vara A5 till F2, mina färgindexvärden tyder snarare på F5, medan Hans uppgifter pekar på B0. För de senare uppgifterna vet vi inte om bilderna tagits vid samma tidpunkt, det kan också finnas en viss rödfördunkling som ger mina uppgifter en för sen typ. Delta Scuti pulserar också i många olika mode som överlagras i kurvan vilket gör att formen ändras hela tiden.

EDIT: Jag har i SVO lagt in i de periodelement jag fick igår (före nattens obasar) med Peranso för Wik-variablerna. De syns om man plottar ett fas-diagram utan att fylla i egen period/epok.
Thomas Karlsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: KR Lyr

Post by Robin Andersson »

ThomasK wrote:Spektraltyp ska vara A5 till F2, mina färgindexvärden tyder snarare på F5, medan Hans uppgifter pekar på B0.
Hur gör man för att relatera färgindextill spektralklass? Hade varit kul att lära sig.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: KR Lyr

Post by Tompa »

Bra jobbat, Thomas! Jag vet inte vilka regler som gäller, men man kan ju alltid försöka.
T.ex tycker jag 2456374.592 verkar stämma bättre som epok för V01, annars är det lämpligt att använda första minimumet som epok.
Ja, jag höftade bara mitt värde. Innan det läggs in i VSX måste jag nog finputsa epokerna för alla tre, men perioderna stämmer väl ganska bra i nuläget. Frågan är hur många decimaler som är "good enough".

Jag vet inte riktigt hur jag skall göra med WikV02. Att satsa på mätningar i B är i nuläget ganska svårt, pga. månljus och en allt ljusare himmel.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: KR Lyr

Post by Hans Bengtsson »

Ja, Delta Scuti för WikV02 var också min första tanke (se mitt inlägg 25 mars) men sedan kom ju detta med det kraftigt negativa färgindexet in i bilden ... men jag börjar nu misstänka att katalogernas B och V har mätts vid något olika tidpunkter, och att det positiva färgindex som Thomas K mätte istället är korrekt. Skulle vara oerhört intressant med mätningar omväxlande i B och V under en tidsserie.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: KR Lyr

Post by Kroppefjäll »

@Tompa; Jätteroligt att du har hittat tre helt nya fräscha! Undrar hur många oupptäckta kortperiodare det egentligen finns där ute!? Jag tog mina första staplande steg inom fotometrin förra veckan, så man har hela den långa vandringen framför sig. Sådana här resultat stimulerar ju sannerligen en fortsättning!

@Robin; Kan det vara något sån't här du funderar på: http://en.wikipedia.org/wiki/Color_index Wikipedia har en svensk också, men lite tunnare i omfattningen. Förmodligen finns det ännu bättre material på andra sidor. Tipsa gärna tillbaka om du hittar något annat fylligare!


/Björn

Robin Andersson wrote:
ThomasK wrote:Spektraltyp ska vara A5 till F2, mina färgindexvärden tyder snarare på F5, medan Hans uppgifter pekar på B0.
Hur gör man för att relatera färgindextill spektralklass? Hade varit kul att lära sig.

mvh
Robin
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: KR Lyr

Post by Tompa »

Tack Björn! Ja, det är verkligen kul att hålla på med detta. Eftersom de svenska förhållandena gör att det kan vara svårt att få någon riktig kontinuitet i observerandet är det riktigt kul att pyssla med de kortperiodiga variablerna med det egna teleskopet. Kan man parallellt använda fjärrteleskop på mer vädersäkra platser går det ju också bra att följa de mer långperiodiga variablerna, så tillsammans är det en bra kombination.

Jag misstänker att man kan hitta kortperiodiga variabler kring de flesta underobserverade variabler, i alla fall i hyfsat täta stjärnfält, så här finns nog hur mycket som helst att upptäcka! :good:

Jag ska testa en BVR-serie av WikV02 (och även de andra, men jag misstänker att SNR blir lite för lågt för dessa) under natten om vädret och grejorna funkar.

Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: KR Lyr

Post by Robin Andersson »

Kroppefjäll wrote: @Robin; Kan det vara något sån't här du funderar på: http://en.wikipedia.org/wiki/Color_index Wikipedia har en svensk också, men lite tunnare i omfattningen. Förmodligen finns det ännu bättre material på andra sidor. Tipsa gärna tillbaka om du hittar något annat fylligare!
Robin Andersson wrote:
ThomasK wrote:Spektraltyp ska vara A5 till F2, mina färgindexvärden tyder snarare på F5, medan Hans uppgifter pekar på B0.
Hur gör man för att relatera färgindextill spektralklass? Hade varit kul att lära sig.

mvh
Robin
Tack Björn! Det var precis vad jag behövde :good:

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: KR Lyr

Post by ThomasK »

Robin Andersson wrote:
ThomasK wrote:Spektraltyp ska vara A5 till F2, mina färgindexvärden tyder snarare på F5, medan Hans uppgifter pekar på B0.
Hur gör man för att relatera färgindextill spektralklass? Hade varit kul att lära sig.

mvh
Robin
Här är en annan tabell över färgindex och spektralklass http://www.stsci.edu/~inr/intrins.html
Thomas Karlsson