KR Lyr

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: KR Lyr

Post by Robin Andersson »

Fantastiska resultat som verkar trilla ut, mycket intressant läsning i dena tråden.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: KR Lyr

Post by ThomasK »

Jag undersökte med Pearanso om det fanns flera perioder för WikV02. Jag fann två rätt tydliga perioder. P1 på 0.11671 och en amplitud på ca 0.2 magnituder och P2 på 0.09019 med en amplitud på ca 0.1 magnitud. Sedan finns det antagligen fler perioder men ingen annan som stack ut i det material vi har än så länge.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: KR Lyr

Post by Tompa »

Bra Thomas, jag kommer att fylla på med mer data så fort det går. Tyvärr är det mulet i kväll, det hade varit kul att fånga sekundärminimat för V01...
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: KR Lyr

Post by Tompa »

Det blev en kortare serie under natten. Marken har skjutit kraftigt, så polställningen har vandrat, vilket gjorde att många av bilderna blev kasserade. Kul att bo på gammal sjöbotten.
Hur som helst hann jag få med halva sekundärminimat för WikV01, alltid något...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: KR Lyr

Post by Tompa »

Säsongens kanske sista körning i går kväll :(
Jag startade 21:45 och avslutade 04:57 SST, totalt blev det 124 3-minutersbilder efter att ett fåtal bilder kasserats på grund av monterings-skak. Med andra ord en riktigt lyckad natt!

KR Lyr blir mer och mer fullständig. Det syns en liten puckel strax före max och en större puckel strax före min.

WikV01 blev äntligen "komplett", jag lyckades pricka in sekundärminimat. Att det är en Algol-stjärna måste vara helt klart. Magnitud 14.8 oförmörkad och 16.0 vid primärminimum samt ca 15.1 vid sekundärminimum. Det ser ut som att perioden som Thomas hittade stämmer bra. Jag ska försöka mig på att lägga in denna i VSX när jag hinner. Får se om den passerar hr. Oteros nålsöga...

WikV02 fortsätter att variera åt alla håll. Vi kanske kan titta vidare på denna i helgen?

WikV03, EB med maximal magnitud 14.8, primärminima 15.3 och sekundärminima 15.2. Även här verkar perioden stämma bra. Ska lägga in även denna i VSX.

Fortsättning för WikV02 lär följa till hösten.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: KR Lyr

Post by ThomasK »

Jag kan göra en ny periodberäkning på Wik-variablerna. Jag gjorde den senaste igår och de periodelementen är inlagda i SVO. Ingen större skillnad har märkts efter de senaste serierna, men kurvorna har ju blivit mer och mer kompletta.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: KR Lyr

Post by Hans Bengtsson »

Är rätt säker på att alla tre Wikander-variablerna utan problem går in i VSX. Passa gärna på att lägga in nya data där även för KR Lyr. Inklusive tilltagandets hastighet som andel av perioden.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: KR Lyr

Post by Tompa »

Tack, jag hinner nog ändå inte få till detta före helgen, vilket kan vara bra. Jag har några frågetecken vad gäller VSX. Vi kanske ta det under v-dagarna. Jag tänkte försöka lämna ett bättre intryck på hr. Otero, än vad jag gjorde vid mitt första försök i höstas... :green:
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: KR Lyr

Post by Tompa »

Jag sitter och försöker pilla in V01-03 i VSX. När jag tittar runt i andra kataloger för att jämföra hittar jag följande 2MASS-bild. http://aladin.u-strasbg.fr/java/nph-ala ... 28I/297%29
Det verkar som att WikV01 har en väldigt nära granne. Jag kan inte se den på mina bilder och ej heller på andra bilder från andra surveys. Hur ska man tänka kring detta. Grannen är ju såpass svag att den inte bör kunna ge denna ljuskurva.
När jag tittar på färgindex så pekar det mot en spektraltyp mellan G0-K0, men detta är ju bara mellan tummen och pekfingret. Är det bättre att lämna tomt?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: KR Lyr

Post by Hans Bengtsson »

Ja, WikV01 har faktiskt inte bara en utan två nära grannar. Man kan skriva in positionen här (jag brukar välja formatet In-Line GIF):

http://stdatu.stsci.edu/cgi-bin/dss_plate_finder

En av bilderna ses nedan, den omfattar 30 x 30 bågsekunder.

mvh
Hans Bengtsson
WikV01. Från DSS-bild. 30x30 bågsekunder.
WikV01. Från DSS-bild. 30x30 bågsekunder.
Wik V01.png (993 Bytes) Viewed 5044 times
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: KR Lyr

Post by ThomasK »

Jag håller på att uppdatera SVO med den nya namnlistan, nr 80 del 3, och tänkte då försöka lägga med Wik- och Bn-variablerna också. För Wik fick jag dessa positioner från UCAC4:

WikV01 18 28 40.73 +37 16 40.8
WikV02 18 29 47.46 +37 45 00.6
WikV03 18 30 16.20 +37 28 46.5

Grannen till WikV01 verkar vara av magnitud 16.3 i länken du skickade och ligger på 4" avstånd. Den borde kunna påverka ljuskurvan vid minimum. Kanske bra att lägga med uppgiften som en extra kommentar. Spektraltyp är nog bäst att lämna tomt, den ska nog bedömmas från ett spektrum om man ska ange den.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: KR Lyr

Post by Hans Bengtsson »

Jag instämmer i Thomas slutsatser ovan. Stjärnan strax norr om WikV01 har enligt YB6 Catalog (som ingår i NOMAD) V = 16.34. Den mycket svagare stjärnan alldeles öster om (till vänster om, ifall norr är uppåt) WikV01 tycks inte finnas katalogiserad, den har nog vid de automatiska mätningarna ingått som en del av WikV01. Den är väl av magnitud 20 eller något sådant och kan nog bortses från i dessa sammanhang.

I och med att V =16.34 har ingått i dina mätningar av WikV01 så bör det innebära att primärminima i verkligheten är något djupare än vad dina mätningar visar. En möjlighet är att helt enkelt (genom magnitudadditionsformeln) ta bort 16.34 från mätningarna. Alternativt kan man ange att V = 16.34 ingår i mätningarna, men det förra alternativet är förstås att föredra eftersom man vill isolera variabelns magnitud utan inblandning av utomstående stjärnor.

mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: KR Lyr

Post by Tompa »

Jag har kört lite magnitudaddition och kommer fram till följande:
min= - log(2.512^-16 - 2.512^-16.34)= 17.42 (logaritm med bas 2.512)
max= - log(2.512^-14.8 - 2.512^-16.34)= 15.10

Har jag räknat rätt?

Jag är lite kluven över hur detta skall rapporteras. Jag har ju egentligen ingen aning om magnituden för grannen, den kan också vara variabel... Upplösningen i mina bilder gör att dessa två stjärnor alltid smälter ihop till en "blob".

Det blev lite klurigt detta...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: KR Lyr

Post by Robin Andersson »

Tompa wrote: Har jag räknat rätt?
Jag gick igenom räkningarna och fick samma svar som dig :good:

mvh
Robin

EDIT:

Fast tog fram en generell formel utifrån Luminositeten för systemet.

a=-2.5*(log(10^(-M/2.5)-10^(-b/2.5)).
Där a är variabelns magnitud, M är magnituden du mätt (d.v.s. för hela systemet), och b är magnituden för komponenten, (använt log-10).

Pluggade in värdena angivna i tråden ovan i MATLAB och fick (mStarMax=a vid maximum och mStarMin=a vid minimum givetvis)

mStarMax =

15.100974393458680

mStarMin =

17.426180813099545
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: KR Lyr

Post by Hans Bengtsson »

Jo, det är rätt räknat. Jag fick samma resultat i Excel. Men den svagaste obsen för (WikV01 + 16.34) är inte riktigt 16.0 utan 15.973, vilket skulle betyda att WikV då hade V = 17.329.

V-magnituden 16.34 för komponenten är inte skriven i sten (tyvärr!). Kolla de bilder där WikV01 ligger djupt i primärminimum, och se så att variabeln verkligen är signifikant svagare än komponenten.

Edit:
Nu tänkte jag mig inte för ... du kan ju inte skilja dem åt ... eller kan du kanske det genom positionsavvikelse när bara komponenten syns ...? Finns det möjlighet att med något större fjärrteleskop ta någon bild där WikV01 och komponenten är väl åtskilda, så att komponentens V-magnitud kan mätas mera tillförlitligt än 16.34 ???

mvh
Hans Bengtsson