Ljusa miravariabler nära maximum

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

Mira, omicron Ceti, är på väg uppåt och har redan passerat mag 7. Det är fortfarande lite tidigt i säsongen, stjärnan kulminerar kring kl. 03:40 dessa dagar, men kan redan ses med lite tur lite tidigare om man har bra utsikt mot öster.

Lycka till med obsandet!
Cet-omi.png
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Mira Ceti har nu blivit rejält ljusstark. Diagrammet nedan bygger på visuella skattningar som kommit AAVSO tillhanda.

mvh
Hans Bengtsson
Mira Cet AAVSO.PNG
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by ThomasK »

Månadens lånperiodiska variabel, "LPV of the month", för oktober på AAVSO är V CrB. Här kan man läsa mer om den: https://www.aavso.org/lpv-month" onclick="window.open(this.href);return false;
Thomas Karlsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

Har sett den och tycker att det är bra att de har återupptagit denna sorts artikel. Tyvärr lite uselt val av publiceringstid, eller stjärna. Denna sorts artikel är bäst att publicera is samband med att stjärnan i fråga går in i sin säsong, och inte när säsongen slutar eller är redan slut.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

En sak som inte tas upp i artikeln om V CrB är upptäckten av stjärnans variabilitet. Lite synd, eftersom V CrB är den första variabel som upptäcktes från svensk mark (Nils Dunér, Lund, 21 april 1878). Se inlägg i Astronomische Nachrichten nedan.

En översättning till svenska kan vara på sin plats:

”Upptäckt av en ny variabel stjärna.

Den 21 april i år fann jag att stjärnan 182 Schj. inte var av magnitud 8.5 som Bonner Durchmusterung anger, utan bara av magnitud 10.5, och borde därför vara helt osynlig i Durchmusterung-teleskop. Av denna anledning trodde jag redan då att stjärnan var variabel, och skattade den kort därefter i förhållande till några svaga stjärnor i omgivningen. Sedan dröjde det till den 20 september innan jag åter observerade stjärnan, och fann då till min överraskning att den var ljusare än stjärnan BD +40 2928, dvs magnitud ungefär 7.8. Stjärnan är väl just nu nära maximum, och något svagare än BD +40 2931 som har magnitud 7.5. Mina skattningar ger följande ljusstyrkor i steg:

22 april: 7
5 maj: 6
9 maj: 12
20 september: 39
21 september: 39
26 september: 40
1 oktober: 41
5 oktober: 41

Även äldre observationer av denna stjärna bekräftar variabiliteten. Herschel ger i sina observationer från Kapstaden magnitud 9.5. Birmingham kunde inte se stjärnan, varken 14 mars eller 19 mars eller 20 april 1873, och inte heller 10 april 1874. Ball kunde 1 augusti 1876 inte se någon stjärna av magnitud 8.5 på denna plats.
Eftersom variabiliteten är helt säkerställd, och eftersom bokstäverna R, S, T och U redan är upptagna i Kronan, bör denna stjärna heta:
V Coronae Bor.

Lund den 7 oktober 1878.
N. C. Dunér”


Anmärkningar:

”182 Schj” är benämningen i Hans Schjellerups katalog över röda stjärnor.

Ett ”steg” är den minsta magnitudskillnad som observatören kan uppfatta, och brukar motsvara ungefär 0.1 magnituder. Man kan förmoda att V CrB ljusnade ungefär (39-6)*0.1 magnituder, dvs i runda slängar 3 magnituder, från 5 maj till 20 september 1878. Om Dunér istället hade angett sina stegobservationer enligt mönstret A2V3B, och angett identifikationen på stjärnorna A och B, då hade vi enkelt kunnat översätta observationerna till magnituder genom att konsultera en modern stjärnkatalog.

”Herschel” syftar i detta fall på John Herschel, som åren 1834-38 observerade från en plats nära Kapstaden.

mvh
Hans Bengtsson
V CrB upptäckt.PNG
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

R Tri är en ljus och rekommendabel mira som nu är på väg mot maximum. Den kan för närvarande observeras med minsta lilla fältkikare.

En ljuskurva baserad på visuella skattningar i AAVSO hittar man här nedanför.

mvh
Hans Bengtsson
R Trianguli.PNG
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Chi Cyg är på väg mot max!

Jag plockade fram en fältkikare och kunde i blåsten och mellan molnen skatta Chi till magnitud 6.2.

Det innebär att jag nu har obsat variabler under 7 olika årtionden: 60-talet, 70-talet, 80-talet, 90-talet, 00-talet, 10-talet, 20-talet. Alltid något.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

Får gratulera för det Hans! Det måste kännas väldigt häftigt att ha observerat så länge.

chi Cyg finns tyvärr redan bakom träden för mig, åtminstone sett hemifrån.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Martin F »

Helt klart en imponerande insats! :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Chi Cyg är på väg mot max!

Jag plockade fram en fältkikare och kunde i blåsten och mellan molnen skatta Chi till magnitud 6.2.

Det innebär att jag nu har obsat variabler under 7 olika årtionden: 60-talet, 70-talet, 80-talet, 90-talet, 00-talet, 10-talet, 20-talet. Alltid något.

Mvh
Hans Bengtsson
Imponerande!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

R Dra har nyligen passerat max och är fortfarande ljus, skattade den till 7.7 i går kväll.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

:good: tack, också Y Dra är på max, fast lite blyga 9 mag. Jag var ute igår men var tyvärr tvungen att prioritera ned Draco. Nästa kväll :)

/H.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Låt oss inte heller glömma RT Cyg som nu är rejält ljusstark, lätt synlig i en liten fältkikare eller sökare. För att hitta ett annat tillfälle då stjärnan varit ungefär lika ljus får vi nog gå tillbaka till hösten 2013 (magnitud 6.9).

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

Några ljusa och fina miror som är lätt att hitta och observera och som är nu vid eller nära maximum är följande:
R Ari
R CMi
S CMi
S LMi
R UMa
S UMi

Är man morgonpigg kan man dessutom ta en titt på:
R Boo
S Her

Bland första gruppen tycker jag att S Leo Minoris är en lite underskattad stjärna. Den har enbart 59 obsar i SVO, trots att det ligger väl placerad i himmelen norr om Leo och mitt i ett fint och lätt hittat fält. En annan fin mira, R LMi, ligger också i närheten, fast den är nu nära sitt minimum.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Det tycks som om Chi Cyg redan nu nått sin maxnivå, ungefär 5.8 visuellt. Det innebär i så fall att årets max är det ljussvagaste sedan det rätt exceptionella maximet sommaren 2014, då stjärnan bara orkade upp till ca 6.7.

Mvh
Hans Bengtsson