Ljusa miravariabler nära maximum

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Roligt att du återupptagit variabelobserverandet! Det kan hända alla observatörer att någon obs blir fel. Kanske låg det något litet molnflak framför Chi Cyg just då? Det är också viktigt att lämpligt instrument används, just nu en liten fältkikare eller en sökare.

Jag skulle rekommendera att du raderar den felaktiga skattningen i SVO och AAVSO. Det är en enkel procedur i båda fallen. Fråga gärna vid behov!

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Xavier »

Hej Hans, tack för svaret.

Jag har nu raderat dem.

Apropå använda fältkikare, jag tycker att det är väldigt svårt att stjärnhoppa med ett instrument som inte sitter fast på ett stativ. Med min lilla dobson så brukar jag börja med ett ljust stjärna i fältet, sedan jämför jag med kartan (skysafari 4 plus), rör mig lite mot variabeln, jämför igen med kartan osv. Problemet med att köra utan stativ är att så fort vänder man sig till att titta på kartan så tappar man fältet i kikaren. Jag antar att det är Bara en tränings fråga och lära sig "vägen" utan till? Eller har ni någon tips?

Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

En liten Newton i kombination med en hygglig liten sökare är ett mycket smidigt instrument för att observera ljusa variabler, säg magnitud 12 och ljusare. Efter vad jag hört är Heritage 13 cm, som du har, ett prisvärt och bra teleskop med god parabolisk spegel. Nackdelen är förstås att det saknar sökare och bara har ett linslöst sikte (som man enligt min åsikt kan ha eller mista).

Om du skaffar en riktig sökare, t.ex. 6x30, förbättrar du teleskopets prestanda dramatiskt. Då sköter du det mesta av stjärnhoppningen i sökaren, och du kan använda den för att problemfritt magnitudbestämma Chi Cyg när stjärnan är så ljusstark som nu. Med detta sagt så vill jag också påpeka att jag inte vet hur lätt det är att byta ut siktet mot en sökare på Heritage 13 cm. Det beror på hur rödpuntktsiktets sko ser ut, det vet säkert någon annan på forumet.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Xavier »

Hej!

Ja, jag har en 9x50 sökare hemma och jag t.o.m installerade fästen på heritage utsidan. Problemet är att det är ett så pass litet teleskop att sökaren hamnar i ett väldigt obehagligt läge, också p.g.a tuben är hopfällbar:

Image

Jag kanske borde skaffa en prisma diagonal till sökaren eller sälja den och skaffa en som redan har diagonalen... Fortsättning följer :)

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Det man nästan till varje pris vill undvika är spegelvänd bild i sökaren, det blir mycket förvirrande. Här är en vinklad 9x50 sökare som ger helt rättvänd bild:

http://www.stjarnhusetonline.se/prod/sk ... e9x50.html

Du får ju då både i sökare och teleskop icke-spegelvända bilder. Att bilderna kommer att vara orienterade med 180 graders skillnad är ett mindre problem (men i och för sig ett icke-önskvärt förhållande ...). Man vrider helt enkelt kartan 180 grader när man går från sökare till teleskopokular.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by ThomasK »

Xavier wrote: Apropå använda fältkikare, jag tycker att det är väldigt svårt att stjärnhoppa med ett instrument som inte sitter fast på ett stativ. Med min lilla dobson så brukar jag börja med ett ljust stjärna i fältet, sedan jämför jag med kartan (skysafari 4 plus), rör mig lite mot variabeln, jämför igen med kartan osv. Problemet med att köra utan stativ är att så fort vänder man sig till att titta på kartan så tappar man fältet i kikaren. Jag antar att det är Bara en tränings fråga och lära sig "vägen" utan till? Eller har ni någon tips?

Xavier
Jag har använt min 10x50 kikare de senaste gångerna för Chi Cyg, nu när den är så stark. Jo, jag tror bara det är lite träning som behövs. Jag brukar utgå från Albireo (beta Cyg) och då ser jag samtidigt 9 Cyg och Phi Cyg i synfältet. De två senare stjärnorna pekar ut rätt riktning mot Chi. Sen kommer man till den karaktäristiska fyrkanten med 17 Cyg, HR 7551, HR 7535 och Chi Cyg. Fyrkanten som blir en triangel när chi är svagare. Som jämförstjärnor har jag använt 17 Cyg (5.0) och Phi Cyg (4.7).

Det är ju som du säger att med handhållen kikare får man göra om stjärnhoppningen varje gång man tittar på kartan. Men man har ju större synfält som gör det lättare att orientera sig. Om man har tittat på samma stjärna några gånger brukar det gå rätt lätt att hitta tycker jag. Om det är en ny stjärna jag inte obsat förut, eller på lång tid, brukar jag först leta upp variabeln och göra en grov bedömning av ljusstyrkan genom att memorera och jämföra mot stjärnorna i närheten. Sen tittar jag på kartan eller Cartes du Ciel att det är rätt stjärna jag hittat och ungefär hur stark den är genom att jämföra minnesbilden mot kartan. Sedan ser jag vilka jämförstjärnor det finns som är i närheten av den ljusstyrkan och memorerar in deras position och styrka och titar på variabeln igen och koncentrar mig nu på att bedömma den i förhållande till jämförstjärnorna.

Är det en stjärna jag obsat ofta och vet ungefär hur stark den är memorarar jag jämförstjärnorna först och kan gå direkt till bedömningen.
Thomas Karlsson
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Xavier »

Hej,

Igår var jag ute och testade lite.

Handhållen tekniken är fortfarande lite svårt för mig, men som Thomask säger tror jag att det är en tränings fråga. Jag kan se hur det kan fungera framförallt med stjärnor som man "besöker" ofta.

Jag försökte med sökaren ännu en gång. Första försöket var ganska tidigt på kvällen, när chi Cyg var fortfarande relativ låg, och det gick jättebra. Jag konfigurerade Sky Safari så att det visade en cirkel ungefär så stor som fältet som jag får i sökaren vilket gjorde väldigt lätt att identifiera stjärnorna mellan hopp osv.

Jag testade lite senare när chi Cyg var mycket närmare Zenith:
sökare.jpg
Då var det inte så roligt, försökte på alla möjliga sätt men min nacke gillade inte det. Jag tror att det är vara att inse att jag köpte fel sökare och köra på den du visade Hans. Just nu har jag den här:

http://www.stjarnhusetonline.se/prod/sk ... aight.html

Den visar samma bild som teleskopet. Om jag förstår rätt den som du (Hans) skickade gör samma sak? I så fall ska jag sälja min nuvarande och skaffa den.

Tack för era svar.

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Ja, bekvämligheten är A och O vid visuellt observerande, och jag förstår att det blir obekvämt att använda din nuvarande sökare vid observationer nära zenit. Jag har en likadan sökare till min 8-tummare, men har "fixat" problemet på så sätt att jag har ett balkongtak ... det betyder att jag ändå inte kan observera objekt som ligger särskilt högt på himlen! Därför har jag inget behov av vinklad sökare.

Nackdelen med en vinklad sökare är att det blir lite svårare att sikta exakt, men det är till stor del en vanesak. Man tittar längs utsidan av sökaren och kan då utan problem träffa så rätt att den sökta ljusa stjärnan finns inom sökarens synfält. Och fördelen med vinklad sökare är förstås att det blir betydligt mindre ansträngande att observera nära zenit.

Den vinklade sökare jag länkade till ger icke-spegelvänd bild, vilket också ditt teleskop ger. Men sökaren ger norr uppåt, medan teleskopet ger söder uppåt. Det handlar således bara om att vrida kartan när man går från sökare till teleskop, en manöver som snart går automatiskt.

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

R UMa har legat på ett närmast platåliknande max i två månader men nu har den nog börjat dra sig nedåt; fortfarande ett lämpligt objekt för fältkikaren. Skattade den till 7.7 i går kväll.

chi Cyg slinker iväg nedåt: 5.7 igår; fortfarande så ljus att jag använde 6x30 istället för 15x70.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

S CrB är en mira som befinner sig i nästan exakt samma kurvläge som R UMa, fast den är ungefär en halv magnitud svagare. Under hela augusti och september har S CrB befunnit sig i ett platt maximum, nu är den nog dock något på väg neråt.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by ThomasK »

R Tri är nära max nu. Fick den till 6.6 igår. Ibland har den toppat på 6.0, så det är möjligt att den stiger ytterligare några 1/10-delar. R Tri tycker jag är en trevlig variabel som är lätt att hitta. Jag utgår från gamma Tri och följer linjen alfa-gamma åt vänster tills jag stöter på 14 Tri och sedan 90 grader vinkel neråt. R Tri ligger sedan i rät vinkel mellan två glesa dubbelstjärnor. I området finns gott om jämförstjärnor med lagom intervall. I närheten finns också den halvregelbundna variabeln W Tri, som dock inte har så stora rörelser.
Thomas Karlsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Björn »

R Tri låter som ett bra objekt - jag har addat den till min lista och ska göra ett försök att hitta den nästa gång det är klart (vilket tyvärr ser ut att dröja ett tag).
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Det verkar som om R Tri är inne i ett ganska ljusstarkt maximum. Björn K noterade magnitud 5.8 igår kväll.

Jag ser i den förteckning över maxima som Thomas K gjort ...

http://var.astronet.se/mirainfovsx.php? ... ch=2445215" onclick="window.open(this.href);return false;

... att R Tri våren 1913 nådde magnitud 5.6, och att stjärnan våren 1916 skulle nått 5.3. Undrar dock om inte det senare värdet är ett tryckfel i AAVSO-dokumentet, skall nog vara 6.3 istället? Se AAVSO-diagrammet 1913-1916 nedan.

mvh
Hans Bengtsson
R Tri 1913_1916 AAVSO.png
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Björn »

Ja, den var verkligen ljusstark igår kväll, och jag gillar att obsa denna variabel. Ligger fint med dubbelstjärnor och annat i närheten.
Frågan är om den nått sitt max nu för denna gången, ska bli intressant att se nästa gång det klarnar upp.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by ThomasK »

Du verkar ha rätt Hans, det verkar inte finns mycket stöd för att R Tri nådde 5.3 1916. Jag har därför tagit bort den uppgiften i databasen.

Björn, ja R Tri är verkligen en trevlig variabel att följa, ska bli spännande att se om den nått max nu. Om den fortsätter stiga kommer den annars upp på rekordnivåer.
Thomas Karlsson