Ljusa miravariabler nära maximum

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Björn »

Inte något toppen-väder idag heller, men skapligt fritt från moln en stund i alla fall.
Chi Cyg skattade jag till 5.7 ikväll och S Crb fortfarande skapligt stark (7.4).

En del obsar känns dock lite osäkra då det var en hel del mer eller mindre tunna moln-slöjor över himlen.
Allt som allt blev det 18 obsar ikväll så jag får vara ganska nöjd ändå.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Bra jobbat!

Ja, fjädermoln (cirrus) eller tunna slöjmoln (cirrostratus) är inte så kul när man obsar variabler. Det gäller att se upp så att variabeln och jfr-stjärnorna lyser på lika villkor, så att alla är lika molnbefriade eller lika molnutsatta. Ofta måste man studera synfältet en liten stund så att man ser vad som händer. Det brukar räcka, men visst blir det en något större osäkerhet i skattningen i sådana situationer.

Moln med skarpa kanter, t.ex. flak av valkmoln (stratocumulus), som driver över en i övrigt klar himmel kan visserligen vara lite irriterande, man får "jaga variabler mellan molnen", men är definitivt att föredra. Många gånger kan gränsmagnituden mellan sådana molnflak vara alldeles utmärkt.

Generellt sett fungerar det jättebra att visuellt observera variabler även under suboptimala (enklare uttryckt: halvtaskiga) förhållanden!

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Vi kan nu konstatera att Chi Cyg är på väg uppåt i kurvan efter en platå kring magnitud 6. Detta är en exceptionellt ljusstark nivå för platån, och har alltså föregåtts av ett exceptionellt ljusstarkt minimum.

En fråga man naturligt ställer sig, är förstås om de två sakerna har ett samband. Finns det en statistisk tendens hos Chi Cyg (och kanske andra miror?) att låta magnitudskillnaden mellan minimum och efterföljande platå att vara konstant? Annorlunda uttryckt: brukar ett ljussvagt minimum efterföljas av en platå på ljussvag nivå, och brukar en ljusstarkt minimum efterföljas av en platå på ljusstark nivå? Eller är det en slump att det blivit så när det gäller årets cykel hos Chi Cyg?

Det ska bli ovanligt intressant att följa hur maximet nu kommer att utveckla sig. Om platån ligger i normalt förhållande till max-toppen, då skulle årets max bli väldigt ljust. Men sådan tur har vi väl inte?

SVO-kurvan nedan visar 5-dygns-medeltal (blå symboler) hittills under 2017. Platån syns tydligt, stjärnan är nu på väg uppåt i diagrammet. Den röda vertikala linjen visar förutsagd max-tid enligt SVO-prognosen.

mvh
Hans Bengtsson
Chi Cyg 2017 SVO.png
Chi Cyg 2017 SVO.png (21.23 KiB) Viewed 6944 times
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Björn »

Hade grejorna färdiga vid 20-tiden, men envisa moln hängde över himlen. Så första timmen blev det 4 obsar :sad: men kort därefter så hade molnen bestämt sig för att flytta till annan ort :D
Fick äntligen chansen att prova mitt nyinköpta Explore Scientific 18mm okular och jag är jättenöjd med det. Blir ett bra komplement till mitt Scopos Extreme 30mm okular, så nu har jag åtminstone 2 bra okular vilket gör det möjligt att komma ner mot 13:e magnituden när jag obsar.

Chi Cyg är definitivt på väg uppåt med stora kliv, skattade den till 4.8 ikväll.
S Crb tycks ha ett ovanligt(?) långdraget max, skattad till 7.3 ikväll.

Kvällens stjärna blir RS Cyg som är fantastiskt vacker tillsammans med sin ljusa granne.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

Hej!

Grattis till den nye ES 18 mm, antar att den är en 82 graders okulär. Jag har haft en likadan sedan 1 1/2 år tillbaka och är jättenöjd med den. Den är faktiskt min mest använda okulär.

Igår kväll var det "klart" här i Stockholm, fast det fanns en hinna dimma, förmodligen nära marken, som var lite frustrerande. Transparensen var nämligen medioker, ett vanligt förekommande fenomen dessa dagar i dessa trakter.

Jag observerade också khi Cyg. Fint att se att den är över 5 mag. Uppskattades till 4.8, jag med. En svårighet för mig i denna magnitud nivå är att det inte verkar finnas någon lämlig jämförelse stjärna för att klämma in intervallen i lämplig närhet. Det finns 17 Cyg, mag 5.0, nästan bredvid och sedan måste man gå norrut mot eta Cyg, mag 3.9 för att "låsa" intervallen. Detta upplever jag som mindre bra och ökar delvis osäkerheten i min uppskattning.

Hälsningar

Hernán
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by timokarhula »

Du kan använda mag 4.7 Phi Cyg eller mag 4.4 39 Cyg som jämförelsestjärnor. Dessa ligger inte så långt ifrån Chi Cyg. Åtminstone inte när man skattar med blotta ögat.

/Timo K
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Björn »

Tack Hernán!
Ja, det är ES 18mm 82 graders okular. Det ger mig 67x förstoring och 1.2 graders synfält så det är helt OK.
Enda nackdelen jämfört med mitt Scopos är att själva 'titt-gluggen' är betydligt mindre, så man får vara lite noggrannare med att ha ögat rätt mot okularet. Och att det blir något mindre synfält då jag har 1.7 grader med mitt Scopos.
Men kvaliteten är toppen, tittade bland annat på dubbel-hopen och det är en underbar vy med båda dessa okular.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

Precis, Björn, kvaliteten är superbra och för det priset vågar jag inte klaga på nåt (eye relief, kanske). Jag har dock aldrigt använt en av de berömda TeleVue okulärerna, så någon kan säga att man inte har sett "ljuset" än. ;)
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Björn »

Två riktigt blåsiga kvällar (svinkallt, brrr) igår och idag men lyckades få lite obsar mellan moln-trasorna som drog med turbofart över himlen.
Chi Cyg landade på 4.7 igår och 4.6 idag. Så det har inte hänt så jättemycket de senaste 10 dagarna.

S CRb verkar inte ha någon större lust att dala neråt i magnituderna, fortfarande stark och 7.3 ikväll.
Även V Crb fortsätter skina starkt med sin vackra gula lyster, 7.2 ikväll.

Lite off-topic, jag fick mail från AAVSO häromdagen med en vädjan om att bli medlem.
Vet inte hur ni andra gör med det, men jag bestämde mig för att gå med. 100 dollar är ju en del pengar men det känns ändå bra att stötta eftersom man ändå använder deras tjänster en hel del. Har i och för sig både donerat och adopterat stjärnor, men det är ju viktigt att AAVSO kan fortsätta sin verksamhet.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by ThomasK »

Jag är medlem, i första hand för att få tillgång till VPHOT som jag använder för att mäta mina fjärrteleskopbilder. Men medlemsavgiften är väl $75 ($37.50 för stundenter eller de med låg inkomst).
Thomas Karlsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Björn »

Jag betalade 93.75 dollar för perioden okt -17 till dec -18 + 10 dollar för membership application fee, så det stämmer nog med 75 dollar för exakt ett år :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Björn »

Det blev en riktigt fin kväll här i Ljungskile.
Totalt 26 obsar idag, och Chi Cyg är nu så stark att jag kan se den utan kikare :) Skattade den till 4.4, undrar just hur stark den kommer att bli den här gången?

Roligast ikväll var Ry Lyr, som nu är ganska stark (skattade till 9.6) och att stifta bekantskap återigen med R Tri och S Peg.
Noterade även G Her med 4.5 vilket är det ljusaste jag någonsin sett den.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

chicyg1december.png
chicyg1december.png (17.59 KiB) Viewed 6567 times
Säsongens maximum för chi Cyg har passerat och det är väl definierat med observationer rapporterade till SVO. Den är fortfarande ljus och lätt att följa i små fältkikare; ikväll skattade både Björn Karlsson och undertecknad den till 5.6.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Tompa »

Äntligen!

Nu fick jag ändan ur vagnen och tog fram kikaren!
Chi Cyg 5.8, 18.10 UTC, 2017-12-5. Inlagt i SVO. Måste ta tag i detta och ta några till :D

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Katarina H »

:good: Det var la gôtt! Då har vi visuell täckning norrut då.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob