Ljusa miravariabler nära maximum

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Björn »

Trots alla odds och det usla vädret under dagen så blev det skapligt klart framåt 21-tiden.
Lyckades få några obsar även om månen är vansinnigt irriterande.
Skattade R Tri som något svagare idag än igår, satte den till 5.9.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by ThomasK »

Omikron "Mira" Ceti har gjort en av de snabbaste klättringar jag varit med om för en mira. Så sent som 2:e jan låg den på magnitud 8.0. När jag tittade 13:e jan blev jag rejält överraskad över hur ljus den blivit. Tyvärr kom det moln så jag hann bara göra en snabb bedömning (satte 6.0) och var lite osäker om jag sett rätt. Nu har jag haft två kvällar med utmärkta förhållanden och bytt till handkikare för att observera den. Igår bedömde jag den till 5.5 och idag hade den ljusnat lite till, 5.3 blev dagens notering.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Intressant att få veta att den nu stiger så snabbt mot maximum, jag hade ingen koll på det.

För min egen del är det paradoxalt nog så att jag aldrig observerat Mira Ceti, den är ju trots allt "mirornas mira" så det borde jag förstås ha gjort. En bidragande orsak är att den ligger relativt sydligt (strax under himmelsekvatorn) och jag har väldigt ljusförorenad himmel rakt söderut. Men en ljus Mira Ceti är förstås ändå ingen match med en liten fältkikare, inte ens i Göteborg. Jag får allt lämna balkongen och göra en obs eller två under detta maximum.

Förresten så följde jag faktiskt Mira Ceti ett kort tag någon gång 1969 eller 1970. Men det var nog i ett läge när jag bara hade en liten refraktor till hands (ingen fältkikare), och Mira var väl då för ljus för det instrumentet, så det blev bara att jag tittade utan att observera. Under alla omständigheter har jag hittills inte en endaste registrerad obs av Mira Ceti.

För övrigt har SAAF/V fått en flygande start på året. Trots att bara halva första månaden avverkats har nästan 1000 obsar strömmat in till SVO!

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

R Gem närmar sig säsongens maximum, de senaste dygnen har den skattats till 8.0-8.3. Stjärnan har haft lite olika former på ljuskurvan de senaste åren, inte minst det maximum som inträffade vintern 2012-2013 var en väldigt utdragen platå, medan andra maxima varit spetsigare. Skall bli intressant att se hur det blir den här gången.

/Gustav
Attachments
rgem2012-13.png
rgem2012-13.png (18.13 KiB) Viewed 7396 times
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

R Dra närmar sig max, kvällens observation gav 8.4. Blir det här ett ganska svagt maximum?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

T Cep närmar sig max, skattade den till 6.9 alldeles nyss i några luckor i det lundensiska molntäcket. Det är alltså ett lämpligt objekt för observation med mindre kikare, för den som vill följa den här cirkumpolära miran genom maximum.
tcep12april.png
tcep12april.png (13.48 KiB) Viewed 7228 times
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

Det börjar dra ihop sig till säsongens max för R Leonis. Vanligtvis når stjärnan, som är en av himlens ljusaste miror, en maxmagnitud på mellan fem och sex. Jag skattade den till 8.2 ikväll - vi får se hur högt den når den här gången.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

R Leo fortsätter uppåt och har ökat nästan en magnitud på tio dagar; skattade den till 7.3 i går kväll. Den är alltså nu ett lätt fältkikareobjekt.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

R Cas är nära maximum, obsade den till 6.9 i förrgår kväll. Ligger lite svårt till, men för den observatör som har en bra norrhorisont är den nu ett ljust objekt lämpligt för fältkikare.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

R Leo har ljusnat ytterligare. De senaste kvällarna har den skattats av undertecknad (mag 5.9) och Thomas K (mag 6.0). Tyvärr kan stjärnan observeras bara någon enstaka vecka ytterligare, sedan försvinner den i sommarljuset och hamnar för nära horisonten.

Nästa max för R Leo blir lättare att följa. Perioden är i runda slängar 10 månader, så maximet kommer då att hamna lite tidigare på vårkanten när den ligger mycket bättre till.

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

R Cas ligger nära max, skattade den till 6.9 i natt; T Cep likaså, också nära max och 6.9.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by ThomasK »

T Cep verkar redan ha passerat max enligt dina observationer Gustav. Detta är flera veckor tidigare än schemat från stjärnans medelperiod på 389.7. T Cep är en s.k. meandrande mira och har stora svängningar i sin period. I min databas över miror har den en period som varierar mellen 376 och 401 dagar.

Image

De senaste åren har den varit inne i en fas med minskande period och nuvarande period ligger på under 380 dygn. Det senaste maximat visar att denna trend verkar fortsätta. Om stjärnan upprepar sitt tidigare beteende borde perioden inom några år börja öka igen.
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

Spännande, Thomas! Dina periodanalyser bidrar till att göra observerandet meningsfullt! Långa serier av observationer utförda av generation efter generation av amatörastronomer gör det möjligt att kartlägga de här stjärnornas långsiktiga beteende.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

En av de allra ljusaste och även en av de först upptäckta mirorna är R Hya, som har stora sekulära periodändringar. Den presenteras nu som maj månads långperiodiska variabel i AAVSO:

https://www.aavso.org/lpv-month" onclick="window.open(this.href);return false;

Som vanligt i dessa sammanhang refereras till Thomas Karlssons "monumentala arbete". Det har helt enkelt blivit standardverket när det gäller mirornas periodförändringar.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

T Ursae Majoris är nära max, skattade den till 6.7 alldeles nyss. Säsongens maximum är ganska ljust.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA