Ljusa miravariabler nära maximum

Studier av variabler, metoder och fotometri.
davhei
Posts: 71
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by davhei »

Hejsan,

Märkligt att jag uppskattade R gem till 8.5 igår kväll. Fullt möjligt att jag dribblat bort mig själv någonstans, har just börjat uppskatta magnituder. Med det sagt kände jag mig hyggligt metodisk. Får bli ett återbesök ikväll.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det är sådant som kan hända, jag tror det blev felidentifikation. Bra om du raderar obsen i SVO och AAVSO. Bara att göra ett nytt försök, R Gem är en mycket trevlig mira att följa.

Mvh
Hans Bengtsson
davhei
Posts: 71
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by davhei »

Ja det känns såklart troligast. Sparar personliga loggen att jämföra med vid nästa tillfälle.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

Ja, precis som Hans skriver är det sådant som händer, ibland går man vilse bland stjärnorna. Såg att du återvänt till R Gem i går kväll, med annat resultat – bra!

Kul att se att du är igång och obsar variabler visuellt, fina obsar!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
davhei
Posts: 71
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by davhei »

Tack! Ja det är roligt och lärorikt måste jag säga. Tacksamt projekt inte minst under klara kvällar när månen är uppe.

Flera trevliga miror på listan men den som stack ut extra för kvällen var förmörkelsevariabeln S cnc som jag valde godtyckligt utan att ha läst på innan om perioden.

Osannolikt att den skulle förmörkas just när jag observerar tänkte jag så blev rätt förvånad när jag upplevde den som svagare jämfört med sin normala ljusstyrka. Misstrodde mig själv och jämförde noga även med stjärnor som låg nära dess normala magnitud men jag tyckte verkligen variabeln var tydligt ljussvagare.

När jag senare gjorde efterforskningar verkar det som jag obsade den ungefär halvvägs in i förmörkelsefasen, fem timmar från minimum. Riktigt kul.

Med variabellistan som grund sprang jag även på andra trevliga objekt på vägen som t.ex. fina dubbelstjärnan Iota Cancri. Hajade nästan till när den kom i synfältet, så slående.

Hoppas kunna leverera fler obsar framöver.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Snyggt jobbat!

Jag noterade också att din obs av S Cnc tydde på förmörkelse, plottade fasdiagram i SVO, och kunde mycket riktigt konstatera att du fångat den på nedgång till minimum. Första förmörkelsen av denna stjärna i SVO.

Det är roligt att kombinera variabelobservationer med lite strövande på himlen runt variablerna, ofta stöter man på någon fin dubbelstjärna och emellanåt någon liten stjärnhop eller lustig asterism. Bra kartmaterial är förstås A och O så man kan identifiera vad det är man ser.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

Vad bra att du tycker att det är roligt med variabler! Variabla stjärnor är fina och tacksamma objekt som kan observeras nästan alltid det är klart, även under mindre perfekta förhållanden. Visuella observationer är dessutom fortfarande viktiga för forskningen, inte minst för att skapa kontinuitet med äldre observationer. Hoppas du får mycket glädje av variabel observationer i många år!
davhei
Posts: 71
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by davhei »

DHEB wrote:Vad bra att du tycker att det är roligt med variabler! Variabla stjärnor är fina och tacksamma objekt som kan observeras nästan alltid det är klart, även under mindre perfekta förhållanden. Visuella observationer är dessutom fortfarande viktiga för forskningen, inte minst för att skapa kontinuitet med äldre observationer. Hoppas du får mycket glädje av variabel observationer i många år!

Tack! Det hoppas jag!
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Björn »

Fick äntligen tummen ur och kom ut en stund ikväll, det har ju inte blivit så mycket obsande på sistone.
Trevligt att se den nya novan V1405 Cas.

Miran R Tri är nog nära max nu, skattade den till 6.3 ikväll.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

Som vanligt finns det flera ljusa miror som är nära max och möjliga att observera med fältkikare:

T Cep ligger nära max, skattade den till 7.0 i natt.

R Boo har precis passerat max, 7.8 i natt.

chi Cyg har också precis passerat max, 5.8 i natt. Den här säsongens max har ju legat lite risigt till årstidsmässigt, det har behövts en fin norrhorisont och/eller morgontidiga observationspass vilket gör att antalet obsar är något mindre än vanligt, men likafullt framträder maximum i SVO-data:
chicyg.png
chicyg.png (21.38 KiB) Viewed 6733 times
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

T Cep ligger nära max, skattade den till 6.5 i natt.

chi Cyg fortsätter nedåt från maximum som inträffade i början av året, 8.0 i natt.
chicyg5juni.png
chicyg5juni.png (20.69 KiB) Viewed 6432 times
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

R Aql är nära maximum, skattade den till 7.1 inatt.

T Cep har nyligen passerat maximum, skattade den till 7.2 inatt.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

Plockade några miror nära maximum med fältkikare under natten:

S CrB, 7.3.
T Cep, 7.6. Har passerat max.
R Aql, 7.1.
R UMa, 6.9. Den här miran hamnar ibland i svaga max, ner mot 8, men inte denna gången. Ljuskurva från AAVSO:
Skärmavbild 2021-07-23 kl. 01.57.07.png
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

wilt wrote:Plockade några miror nära maximum med fältkikare under natten:

S CrB, 7.3.
T Cep, 7.6. Har passerat max.
R Aql, 7.1.
R UMa, 6.9. Den här miran hamnar ibland i svaga max, ner mot 8, men inte denna gången. Ljuskurva från AAVSO:
Skärmavbild 2021-07-23 kl. 01.57.07.png

/Gustav
Toppen. Man kan tillägga dessa just nu också:

Mira
RT Cyg
U Cyg
S Her
S Lac
W Lyr
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

För närvarande kan särskilt rekommenderas U Cyg. Den är nu lika ljus som grannstjärnan ... och enormt röd. Magnitud 8.0 enligt skattning ikväll (16 oktober) av David Heinonen.

När U Cyg ligger i max eller nära max (som nu) tycker jag att den tillsammans med grannen bildar ett av himlens allra vackraste objekt.

Mvh
Hans Bengtsson