Variabelmötet våren 2013

Studier av variabler, metoder och fotometri.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by wilt »

Bra förslag! Jag fortsätter spåna:

- presentation av några favoritvariabler var; varför man obsar dom, hur de brukar bete sig, praktiska erfarenheter av observationerna osv. (Tomas: din chans att sälja in V718 Tau till oss andra :) )
- visuella observationer: hur ser våra respektive program ut i stora drag

Vad gäller klockslagen finns det några begränsningar: vi måste sluta någon gång kring lunchtid på söndagen, då ett föredrag med Ulf R. Johansson börjar kl 14. Jag har varit i kontakt med Gunnar Sporrong, som kommer hjälpa oss med det praktiska kring lokalerna på Slottskogsobservatoriet, och han meddelade dessutom att det är en konstutställning/vernissage eller något sådant som börjar kl 19 på lördagen. Jag kan kolla med honom om kl 10 på lördagen, som även jag tycker är en bra starttid, funkar.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Hans Bengtsson »

En liten kommentar angående sluttiden på söndagen:
Vi måste sluta senast klockan 13:30, därför att klockan 14:00 håller (i samma lokal) Ulf R Johansson ett föredrag om Strindbergs astronomiska förehavanden. Ulf R är en legendarisk amatörastronom som observerade många variabler på 60-talet, förutom de olika poster han haft inom kvällstidningsbranschen (inklusive sportchef). Det vore förstås extra roligt ifall Ulf kunde vara med på en del av variabelmötet!

mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Tompa »

Ja just ja! Det får vi inte missa!
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by ThomasK »

Mötet verkar ju ta form, bra att du fick kontakt med Gunnar Sporrong Gustav, vore ju super om han kan ställa upp som lokalvärd. En sak jag tänkte vi kunde ta upp är vad vi hittills har fått fram om de 50 bortglömda mirorna med bifångster och hur vi fortsätter det projektet.
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by wilt »

Om starttiden på lördagen: Gunnar Sporrong meddelar att kl 10 fungerar alldeles utmärkt.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Kroppefjäll »

Hej. Min gode gamle vän, tillika f.d skolkamrat och arbetskamrat, var lite nyfiken på att följa med. Dock bara preliminärt, lite beroende på arbetsbelastning. Funkar i så fall?

/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Hans Bengtsson »

Javisst funkar det! Alla är lika välkomna.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Robert »

Har någong börjat jobba med ett preliminärt program för Variabelmötet?

Jag kan bidra med att berätta / visa hur jag har automatiserat mitt fotograferande med ACP och ACP Scheduler om det är intressant. Jag planerar dock bara att vara med på lördagen.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by wilt »

Intressant - bra ämne!

Antar att det är Chris som sätter samman ett program? Det har ju redan dykt upp flera bra förslag i den här tråden.

Jag funderar över om man inte även borde vika en programpunkt åt saker som rör VB, SVO, SAAF/V, hur vi kan vidareutveckla variabelsektionen osv: alltså det lite mer organisatoriska kring variabelastronomin.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Tompa »

Bra ideér, Robert och Gustav! Detta kommer att bli en intressant helg!

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by wilt »

Chris meddelar att han har fått förhinder och inte kan komma på variabelmötet. Trist!

Vi måste därför relativ snabbt och lite oplanerat sätta samman ett program. Jag har satt samman en första version baserat på de saker som dykt upp hittills i tråden. Lägg gärna till osv! Jag har satt namn på några av programpunkterna - ser det OK ut?

Preliminärt program för variabelträffen våren 2013.
[...]
Edit: det preliminära schemat har flyttats till det första inlägget i den här tråden.


Lägg som sagt gärna till, ändra och kom med andra förslag! Pierre: skulle du kunna tänka dig att prata lite om VVLT under programpunkten digitala observationspraktiker?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Robin Andersson »

Tycker det ser ut som att det kommer bli ett mycket kul program. Mycket tråkigt dessutom att Chris fick förhinder och tyvärr inte kan närvara.
Jag kommer att ta tåget ca 8:00 på Lördagen så är där strax innan 10. Söndagen kommer jag tyvärr inte att närvara på dock men hade varit kanon om någon kunde lägga upp en brief rapport angående vad som sades under söndagen.
Vi ses där :good:

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Tompa »

:good:
Formidabelt!
Visst finns det wifi på plats?
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Robert »

Har för mig det finns någon form av internet där men jag har mobil wifi anslutning om det behövs på lördagen...

Redigerade det första inlägget med med det preliminära programmet.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Hans Bengtsson »

Jag tror detta blir toppen!

Hoppas ni inte är alltför besvikna för att VB2 ännu inte kommit ut. Men förfäras ej du lilla hop (eller hur det brukar heta), den kommer. Olika olyckliga omständigheter har gjort att jag hittills fått nedprioritera arbetet med bulletinen, men jag har semester i maj och då ...

mvh
Hans Bengtsson