Ledarskap, Sektionen för variablar

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Ledarskap, Sektionen för variablar

Post by chrisastro64 »

Äntligen får jag en ledig dag när jag kan ägna lite tid åt astronomi! Vissa går på spa när de är lediga- jag frossar istället i astro webbsidor och databaser!

Jag tänkte att ta upp frågan om ledarskapet av SAAFs variabel sektion. 2010 bad Johan Warell mig att blir ledare för variabel sektionen inom SAAF men det har blivit precis som jag hade tänkte - att jag har haft svårt att lägga ner så mycket energi utöver mina observationer.

Att skylla på brist på tid är inte 100% sant. Istället så kan jag säga att jag lider av 'informationsöversvämming' som många andra gör nu för tiden. Jag fixar helt enkelt inte att går in på astronomi sajter efter en hård arbetsvecka. Jag och min fru driver också ett företag vid sidan om så gör det extra svårt.

Jag har fått sänka min ambitionsnivå reellt sedan jag började ett nytt jobb på Linneuniversitetet 2010. Fotometriska observationer, fjärrsobservationer, ljuskurva analys, artike skrivande- de aktiviteter får vänta än så länge! En viktig del av ledarens jobb är att uppmuntra nya observatörer men det har jag inte hunnit göra.

Ni är säkert många som läsa Astronet forumet som också har krävande jobb / studier men ni kanske lyckas bättre att har koll på nät astronomi.

Jag undrar därför om det är någon som skulle vilja vara sektionsledaren. Nu för tiden så handlar det mest om att driva ett forum, prioritera nya projekt och hjälper nybörjare komma i gång.

Sist vill jag tackar alla observatörer som har lagt in observationer i år- ett fantastiskt år med tanken på hur många observationer vi har lagt in. Vi kan stolt jämföra oss med BAA VSS i Storbrittanien som hade bara 29000 observationer förra året, ett land med nästa 7 gånger mer folk än Sverige! Stort tack till Robert och Thomas sam vanligt för all programmeringen och databas skötsel.

Hälsningar från Öland,

Chris
073 8201263