SS Cygni i utbrott

Studier av variabler, metoder och fotometri.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Med denna morgon obsar också ser det klart ut som ett nytt "maximum", men ännu så länge på lite lägre nivå.

Magnus
2021-04-28.png
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Dina mätserier av SS Cyg måste redan nu betraktas som en modern klassiker i svensk amatörastronomi!

Nedan ses V-serien från morgonen 28 april i detalj.

Mvh
Hans Bengtsson
32592EEF-4C37-4F63-A492-80FFE0687AFA.png
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

I diagrammet nedan har plottats 10-minuters medelvärden av de V-mätningar som finns i SVO sedan nyår. Vi ser en tendens till mindre amplitud (ungefär: höjden av ”staplarna”) i oscillationerna när stjärnan är ljusstark.

Mvh
Hans Bengtsson
A7289A56-81AC-4239-ADA9-23ED09C95897.png
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

SS Cyg har nu hamnat i något som kanske kan kallas viloläge, efter utbrottet. Som vanligt är oscillationerna större, amplitud ungefär 0.4 magnituder, under denna ljussvagare fas.

Magnus tidsserie från i morse (12 maj) visas nedan.

Mvh
Hans Bengtsson
FDB146BA-F76F-4A8D-A4FE-44E2FFF6FD65.png
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Oscillationer med amplitud ca 0.4 magnituder fortsätter. Diagram nedan enligt Magnus mätningar i morse (14 maj).

Mvh
Hans Bengtsson
ABCCFFF1-AF0C-45CE-8745-BE3DFC9FE653.png
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

De två senaste nätterna (28-29 maj och 29-30 maj) har Magnus utnyttjat bl a till att producera tidsserier för SS Cyg, se resultat nedan. Den senaste är i trefärg, BVI.

Lägg särskilt märke till den ovanliga mycket snabba toppen i den övre kurvan, amplitud en kvarts magnitud!

Magnus:
Det verkar som om du nu har en komplett uppsättning filter BVRI? (jag såg en R-mätning du gjort av en annan variabel). Multifärgmätserier är förstås extremt intressanta.

Edit:
Längst ner har jag nu lagt till en uppförstorad version av den snabba topp jag nämnde tidigare.

Mvh
Hans Bengtsson
AB342A15-3116-4262-AD88-6C48FC77FFC3.png
29B237FB-FE19-4CDC-8F7F-F9842EAFEB34.png
6D40DA36-5E4C-4E91-B3B9-631273201E47.png
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Yes, jag "råkade" få syn på en full uppsättning UBVRI Astrodon-filter på den italienska sälj-sajten, och det kunde jag ju inte motstå. Så detta är första försöken med dessa filter - jag har bland annat hunnit märka att inte alla stjärnor har R-jämförelsestjärnor..

Jag är inte säker på att det här med tidsserier med flera samtidiga filter egentligen ger så mkt, men det är tydligt ju att färgen ändras får många variabler rätt rejält på med nån dags intervall.

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Nu backar jag från min skepsis mot att ta tidsserier med flera filter. Nattens serie med SS Cyg är här:
2021-05-31.png
Som jag ser det, varierar det mycket mer i B-bandet här, än i IR. Håller ni med? Finns det nåt smart sätt att plotta I-B? Jag är inte så bra på Vstar (än, har precis påbörjat en kurs :)) men vad säger ni andra? Och om det här nu stämmer - vad skulle det, rent spekulativt, kunna peka på? Jag har faktiskt inte läst nåt om att fluktuationer eller oscillationer skulle vara mer i vissa band.

Magnus
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by ThomasK »

SS Cygni är ju ett system med en het vit dvärg och en sval röd dvärg. Jag misstänker att det mesta av I-ljuset kommer från den röda dvärgen, som kanske är mer stabil. Den vita dvärgen med sin halo är den som fluktuerar mest och lyser starkast i B-ljus och kanske därför du ser störst variation i den våglängden.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Instämmer. Donatorstjärnan är en röd dvärg med spektrum K5, den bör ha färgindex (B-V) ca +1.2. Mottagarstjärnan är en vit dvärg som bör ha färgindex (B-V) kring noll.

När den vita dvärgen och dess ackretionsskiva är som mest aktiv bör den dominera kraftigt, och (B-V) vara endast lätt positivt. När den vita dvärgen lugnar ner sig bör färgindexet öka eftersom den röda dvärgen då inte blir lika underställd.

Jag tycker man kan se detta särskilt i samband med toppen i mitten av diagrammet. När ljusstyrkan avtar efter toppen så ökar färgindexet, de tre kurvorna får tydligt olika lutning. Dock får man anta att den vita dvärgen fortfarande dominerar, färgindexet (B-V) ligger trots allt närmare noll än +1.2.

Ovanstående var bara några tankar i all hast. I stiget som följer efter nyss nämnda topp tycks dock de tre kurvorna löpa i stort sett parallellt. Varför vet jag inte...

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Kanon! Jag kan ju inte låta bli att försöka spekulera om det. Givet att den röda är stabil, så bör väl luminansen här, nära ett slags maximum, domineras av den vita dvärgen och ackreationsskivan? Med andra ord, det bör väl vara ett rejält bidrag också från det systemet, till I-bandet? Och om det är termisk emission (svarkroppstrålning) vi pratar om, så ingår väl det (jag kanske svamlar här). I och med attockså I-bandet varierar så pekar väl det på ett bidrag från ackreationsskivan (givet att det är där det oscillerar/fladdrar)?

Jag har också läst nånstans att vid utbrott står den heta fläcken för så mkt som 50 % av den totala luminasen - men det kan väl variera mellan olika system.

Anyways: om det är den heta fläcken som står för termisk emission som är så mycket starkare i blått än i IR, så måste det väl vara ganska höga temperaturer vi talar om?

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Även vid den här tiden på året kan fin fotometri utföras från vårt land, åtminstone från Skåne.

Det övre diagrammet visar Magnus resultat för SS Cyg natten 3-4 juni. I enlighet med vad vi konstaterat tidigare tenderar amplituden av oscillationerna att öka när stjärnan blir ljussvagare. Vi ser detta i det nedre diagrammet.

Mvh
Hans Bengtsson
B28B6F4D-9E37-4B2E-A4D1-512FDBA744EB.png
428DECAB-F471-4C93-8FCD-A8747EF20266.png
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Nu fick jag till slut in Ir-data också - hade problem med att plate-solva dessa för jag hade nog lite kort exponeringstid. Men med manuellt arbete och nova.astrometry.net så löste det sig till slut. Så blir de tre filtren tillsammans så här:
2021-06-04.png
Som innan så är amplituden betydligt mindre i Ir än i blått. Tyvärr kom det moln efter en stund annars hade jag kunnat få en mycket längre serie. Kanske nästa gång!

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Magnus:

Dina I-obsar från natten 3-4 juni finns inte i SVO, är dom på gång dit?

Ser att du gjort en mätserie av den gamla novan V603 Aql, mycket spännande! Den novan har förresten svensk anknytning, eftersom Axel Corlin var en av många som oberoende av varandra upptäckte utbrottet kvällen den 8 juni 1918. Detta skedde från hans föräldrars balkong på Södra vägen i centrala Göteborg.

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Ops, glömde dom. Hade en del problem med att mätningarna blev underliga med VPhot, så fick strula och manuelt ta bort ett hundratal från AAVSOs databas... och glömde tydligen I-serien i den vevan. Men nu finns den där!

Ja, V603 Aql är det en AAVSO-alert på, jag har inte kunnat obsa den tidigare för det är hus i vägen med med en lånemontering (från Håkan :)) så får jag nya möjligheter att vara flexibel!

Magnus