SS Cygni i utbrott

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by DHEB »

Ja, onekligen intressant och spännande att kunna vara vittne på detta (om än digitalt, tack vare våra kära moln).

Jag vet alldeles för lite för att kunna ge saftiga fysikaliska argument, men det skulle inte förvåna mig om våra klassificeringar är missvisande eller "off", baserade som de är på väldigt kort observationshistoria (ja, för 100 år är inget för en stjärna). Kanske beskriver våra rubriker "UGSS" och "UGZ" beteenden som är faser i utvecklingen av ett tätt binär system och inte kategorier som ett system måste höra till för alltid.

Kanske lättast är som Hans skriver att lägga till en liten modifikation i UGSS, att dessa kan ha standstill.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Några frågor om egenskaperna hos SS Cyg, som nån av er andra kanske kan bättre alt kan tolka databaserna bättre:

I VSX anges en period på 6.60312 h. Är detta omloppstiden, perioden med vilken stjärnorna snurrar runt varandra?

Finns det nånstans nån data på ackreationsskivans period - som väl borde motsvara en period i superhumparna? Och vara lite längre än orbitalperioden.

Det finns kort-korta perioder noterade, 7-10 sek osv - det handlar väl om vågor i ackreationsskivan?

Nu i det här märkliga stilleståndet så verkar det vara dels ganska korta oscillationer på knappt 30 minuter (0,02 dagar ungefär), men också nån slags längre vågor på några dagar ungefär. Har vi nån aning om vad dessa motsvarar?

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Perioden 6.60312 timmar är stjärnornas omloppstid, i en artikel från 2009 ges den som 396.1872 minuter vilket är samma sak.

https://arxiv.org/pdf/0910.0954.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Voloshiva och Lyuty vid Sternberg-institutet hade redan på 90-talet kommit till liknande resultat, se skärmklipp nedan. Amplitud för förmörkelserna i V-området är 0.05 magnituder, förmörkelserna är mycket smala och inträffar när den vita dvärgen ligger i övre konjunktion med den andra komponenten.

Superpucklar bör teoretiskt inte finnas hos SS Cyg-stjärnor, till skillnad från vid supermaxima hos SU UMa-stjärnor.

Det verkar inte finnas någon fotometrisk period (förutom mellan eklipserna) som motsvarar omloppstiden? Vad är det som orsakar de till synes kvasiperiodiska fluktuationerna (i storleksordningen några tiotal minuter) som du och några andra så tydligt dokumenterat?

En tänkbar orsak till standstill-händelsen är kanske att det förra utbrottet inte lyckades rensa ackretionsskivan på normalt sätt?

Det hela är lätt förvirrande. Om det kan vara till någon tröst tycks även japanerna lägga pannorna i djupa veck, och har väl än så länge inga exakta förklaringar.

Mvh
Hans Bengtsson
F43B8A86-FFB9-4C69-9FEE-C4CEC3AB4B14.png
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Magnus Larssons V-mätningar av SS Cyg från i morse (18 mars) ses i diagrammet nedan.

Om vi ska betrakta ”11 som det nya 12” (vad gäller vilomagnituden) så ligger stjärnan kanske nästan i vila nu? Standstill-fenomenet har slutat för den här gången? Kommer stjärnan någonsin att återvända till den gamla välbekanta minimimagnituden 12?

Mvh
Hans Bengtsson
49A2741A-66B9-429E-912D-3A991EDCA3CB.png
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Kanske. Men den har faktiskt varit på väg ner de senaste dagarna. Se här de senaste 10:
2021-03-18_downslope.png
Långsamt men.....?

Jag kollade förresten vem som observerat den här standstill. Våra svenska observationer står för ca 2/3 tror jag. Det tycker jag är lite kul :)

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Jag har haft lite oflyt med vädret när det gäller SS Cyg på ett tag - det har varit klart på kvällen men molnat på under natten. Igår morse kunde jag i alla fall mäta igen. Den ser intressant nog ut att gå till ett nytt utrbrott nu - alltså inte som Z Cam-stjärnorna gå till ett minimum efter standstill, utan vänder upp igen!

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Suveränt jobbat!

Det stämmer bra att ett standstill av UGZ-typ alltid följs av ett minimum. Frågan är om det ljusa tillstånd (bright state) som SS Cyg nu befinner sig i är ett utbrott i normal mening? Eller en ljus del av en standstill-liknande fas?

Det är inte lätt med terminologin när en relativt väluppfostrad dvärgnova som SS Cyg plötsligt ändrar sitt beteende på ett så genomgripande sätt ...

Mvh
Hans Bengtsson
950059FD-2CFC-4E1A-B31C-FCE3E61C6EED.png
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Tompa »

Kul och intressant, fina obsar Magnus! Jag har laddat CCD Autopilot med två timmars exponering av SS Cyg under kommande morgontimmar. V och R, ska bli intressant. Måtte nu allt funka!. Vädret ser lovande ut.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Tompa »

Nattens fångst av SS Cyg obsar vittjad. Inga större sensationer, något svagare än härom natten.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Snyggt! Kanske inga sensationer, men jag tycker det ser ut som att fluktuationerna nu, i detta "maximum", är mindre än de var i stilleståndet. Men så har det varit innan med - mindre amplitud i svängningarna vid maximum än i viloläget (quiescence).

Men: borde det inte vara tvärtom? Om utbrottet nu orsakas av en våg som kommer från ytter- eller innerkant av skivan, som hettar upp skivan och orsakar större luminositet - borde inte då denna våg också orsaka större svängningar? Känns liksom udda att det svänger mer, när viskositeten i skivan är lägre och den lyser mindre...

Skulle vara väldigt kul också att höra nån slags hypotes om hur den kan gå till utbrott från stillestånd, istället för till vila. Ska den gå till utbrott så bör ju massa ha ackumulerats i skivan vilket är vad som händer i viloläget, som jag förstår det. Stilleståndet bör alltså då inte bara varit ett plötsligt jämviktsläge mellan massöverföring från den röda stjärnan och ackreation till den vita dvärgen, utan här har massa ackumulerats i skivan. En möjlighet här är kanske att massöverföring helt enkelt ökat - och då borde vi se spännande saker framöver.

Ja, spekualationer om fysiken i skivan :)

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Kompletterar med ett diagram som visar Tomas snygga serie i R och V.

Edit:
Jag instämmer i Magnus undringar. Det är mycket svårt att förstå vad som rent fysiskt händer där borta vid SS Cyg. Mer och mer tycker jag att fenomenet verkar rätt skilt från ett UGZ-standstill. Vid sådana standstills förekommer visserligen en del pendlingar upp och ner, men inte av den storleksklass vi nu ser hos SS Cyg, där det är svårt att ens avgöra vad som är viloläge och vad som är utbrott.

Kanske är det trots allt så att något händer med donatorstjärnan, att den har börjat överföra mera massa än tidigare?

De 125 år som vi har studerat SS Cyg är ju bara ett litet stickprov i stjärnans liv. Måhända har det stickprovet inte varit representativt för hur stjärnan brukar bete sig sett under tusentals år? Man kan ju alltid fundera.

Mvh
Hans Bengtsson
F345F676-A350-4BD4-83AC-BFCAD356F36A.png
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Tompa »

Fick en serie även denna morgon. Solen jagar oss nu, så man får vara glad för det som hinns med. En långsam ökning under två timmar, med antydan till ett litet skutt på slutet. Hade varit kul att fota längre...

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Tomas ljuskurva för SS Cyg, morgonen 3 april, R och V.

Mvh
Hans Bengtsson
2EA59069-AFF1-435B-9E62-531723BE66FD.png
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Och så kan vi ju inte undanhålla motsvarande mätserie från morgonen 4 april. Observatör Tomas W.

Mvh
Hans Bengtsson
9ADD23E5-C8F0-4969-9C1D-8CD4B23BB60F.png
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by magnuslar »

Hej!

Nu har jag också fått in min serie från den 3/4 - försenat eftersom AAVSOs server inte funkade när jag försökte igår. Spännande nog så överlappar Tomas och min serie och de stämmer väldigt väl överens!! Jättekul att de svängningar vi ser alltså kan valideras så snyggt - samtidiga obser på två platser :)
2021-04-03_SS_Cyg.png
Jag har fortfarande möjlighet att följa den ett tag till, när molnen så tillåter. Den verkar helt tydligt på väg ner igen ju - till ett nytt stillastående eller ett vanligt minimum? :)

Magnus